19. 1. 2011 - Koncepce Ministerstva zemědělství k hospodářské politice státního podniku Lesy České republiky od roku 2012

18. 1. 2011

předkládací zpráva

Předložení „Koncepce Ministerstva zemědělství k hospodářské politice s. p. Lesy České republiky od roku 2012“ k projednání Vládě České republiky je motivováno programovým prohlášením Vlády České republiky, které klade ve všech svých kapitolách důraz na zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky ČR.

Dalším důvodem je snaha Ministerstva zemědělství, jakožto zakladatele s.p. Lesy České republiky (dále „LČR“), stabilizovat lesnicko-dřevařský sektor, poznamenaný v uplynulých letech zejména problémy v oblasti zadávání komplexních lesnických zakázek.

Důvodem k předložení tohoto materiálu k projednání vládě je rovněž skutečnost, že LČR spravují státní lesy, které svojí výměrou dominují lesnímu hospodářství v ČR, a tudíž svými aktivitami mohou ovlivňovat sektor lesního hospodářství, zpracování dřeva a papíru. Materiál se věnuje hospodářské politice LČR a nezabývá se ekologickými a sociálními aspekty, které jsou zohledněny v již vládou schváleném koncepčním dokumentu v Národním lesnickém programu pro období do roku 2013 (NLP II), a které také budou součástí Zásad státní lesnické politiky připravovaných v souladu s Koaliční smlouvou s termínem předložení k projednání vládě do konce roku 2011 (dle Plánu nelegislativních prací vlády pro rok 2011), a to právě na základě doporučení vzniklých ze syntézy jednotlivých klíčových akcí NLP II. Materiál byl projednán a vychází z většinového názoru poradního orgánu ministra zemědělství (tzv. kulatého stolu), který je složen ze zástupců lesnických a dřevozpracujících svazů, vlastníků lesa, zástupců akademické obce, zástupců výzkumných institucí a nezávislých expertů. Zároveň tuto problematiku projednávala Koordinační rada NLP II, která však v rámci klíčové akce 17 „Lesy ve vlastnictví státu“ dosud nepřijala závěrečné doporučení.

Materiál předkládaný Vládě České republiky k projednání formuluje nejdůležitější politické principy, vztahující se k lesnictví, analyzuje dosavadní vývoj hospodářské politiky při obhospodařování lesů ve vlastnictví státu, resp. ve správě LČR, a na základě analýzy minulého vývoje vymezuje zásady hospodářské politiky LČR po roce 2012. Materiál je rozčleněn do tří bloků a příloh.

             Nejdůležitější politická východiska vztahující se k lesům ve vlastnictví státu.

  1. Vyjma scelování lesních pozemků státu za účelem snazšího obhospodařování se neuvažuje s rozsáhlou privatizací lesů ve vlastnictví státu.
  2. Změny politického zaměření státu se odehrávají v kratších (obvykle 4letých cyklech). Principy hospodářské politiky subjektů spravujících lesy ve vlastnictví státu by měly být formulovány s ohledem na specifika lesního hospodářství, kterými jsou především dlouhověkost lesních ekosystémů a jejich závislost na přírodních podmínkách. Časté a krátkodobé změny v hospodářských konceptech při obhospodařování lesů ve vlastnictví státu způsobují poruchy, které mají obvykle negativní vliv na stav státních lesů.
  3. Hospodářská politika LČR by proto měla zaujímat středovou a konzervativní polohu, s důrazem na správu státního majetku a bez hlubších podnikatelských ambicí tohoto státního subjektu.
  4. Důvod takového řešení spočívá především v tom, aby bylo akceptovatelné i při změně politického směřování po demokratických volbách.
  5. Na druhé straně musí hospodářská politika LČR nastavením liberálních pravidel vytvářet podnikatelské předpoklady k tomu, aby bylo možné generovat co nejvyšší objem finančních prostředků pro stát a pro plnění ekologických a sociálních aspektů.
  6. Právní subjekt, který odpovídá za péči o lesy ve vlastnictví státu, by se měl zabývat zejména jejich spravováním, tedy především kontrolou kvality provedených prací s cílem trvale zlepšovat příkladný stav lesů ve vlastnictví státu. Tento názor je základem navržené koncepce hospodářské politiky LČR od roku 2012.

Analýza dosavadního vývoje v obhospodařování lesů v majetku státu ve správě LČR definovala především tyto charakteristiky:

 

-         Zakládací listinou Ministerstva zemědělství České republiky byl založen dne 11. 12. 1991, pod č. j. 6677/91-100 státní podnik Lesy České republiky se sídlem v Hradci Králové s účinností od 1. 1. 1992.

-         Současné postavení LČR vychází z transformace lesního hospodářství, která proběhla na začátku 90. let a která oddělila správu státního majetku od vlastního výkonu těžebních a pěstebních prací v lesích ve vlastnictví státu. 

-         LČR spravují majetek ve vlastnictví státu na základě zákona 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, a k tomuto majetku mají právo hospodařit.

-         LČR mají v lesním hospodářství dominantní postavení.

-         LČR jsou veřejným zadavatelem ve smyslu zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.

-         Od roku 2004 docházelo k velmi častým a krátkodobým změnám hospodářské politiky LČR, které se negativně projevovaly v podnikatelském prostředí.

-         LČR jsou i přes všechny obtíže v minulosti ekonomicky stabilní a prosperující firmou.

 

 Základní charakteristiky hospodářské politiky LČR od roku 2012 jsou:

1.      LČR budou od roku 2012 lesy ve vlastnictví státu spravovat, nebudou samy (kromě přímo řízených lesních závodů) podnikat a pěstební, těžební práce budou outsourcovat. LČR jsou podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z roku 2006 veřejným zadavatelem. Všechny soutěže se proto musí řídit zákonem č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.

2.      Hospodářská politika LČR od roku 2012 bude respektovat možnost církevních restitucí, uskutečněných na základě politického rozhodnutí.

3.      Pěstebních práce, těžba a prodej dříví budou sdruženy do komplexní zakázky, pro které budou vyhlašovány veřejné soutěže v režimu zákona o veřejných zakázkách tak, aby se zadávacího řízení mohly účastnit soukromoprávní podnikatelské subjekty.

4.      Veřejné zakázky budou vyhlašovány pro smluvní územní jednotky (dále jen „SÚJ“), které jsou totožné s lesními hospodářskými celky (dále jen „LHC“), pro které jsou vypracovány lesní hospodářské plány (dále jen „LHP“).

5.      V roce 2011 bude pro období od roku 2012 vyhlášena pro 117 SÚJ (LHC) veřejná zakázka. Každý následující rok bude vyhlašována veřejná zakázka už jen pro 10 % SÚJ, tedy pro ty, u nichž byl smluvní vztah skončen uplynutím doby platnosti LHP (tzv. senátní systém). V roce 2011 bude pro období od roku 2012 vyhlášena zakázka pro 117 SÚJ (LHC) následovně:


o       10 % SÚJ na dobu 1 roku

o       10 % SÚJ na dobu 2 roků

o       10 % SÚJ na dobu 3 roků

o       10 % SÚJ na dobu 4 roků

o       10 % SÚJ na dobu 5 roků

o       10 % SÚJ na dobu 6 roků

o       10 % SÚJ na dobu 7 roků

o       10 % SÚJ na dobu 8 roků

o       10 % SÚJ na dobu 9 roků

o       10 % SÚJ na dobu 10 roků        

 

6.      Dříví bude prodáváno smluvnímu partnerovi při pni -  tzv. lokalita „P“.

7.      Součástí komplexní zakázky nebude prodej lesních těžebních zbytků.

8.      Tvorba cen bude řešena čtvrtletní indexací na základě referenčních cenových indexů, uveřejňovaných Českým statistickým úřadem.

9.      LČR zvýší důraz na kontrolní činnost vlastními zaměstnanci LČR. Vedle toho bude uskutečňována vnější kontrola inženýrskou organizací zřizovanou MZe, případně jinými externími subjekty. Ve speciálních případech bude vnější kontrola uskutečňována mezinárodní renomovanou auditorskou organizací. LČR ve spolupráci  s Ministerstvem zemědělství přizve k přípravě veřejné zakázky nezávislou organizaci, například Transparency International.

10.  Pro posílení regionálního rozvoje budou smluvní partneři motivování k prodeji části vytěženého dříví na komoditní burzu Kladno a prostřednictvím veřejných elektronických aukcí.

11.  Na základě zkušeností se zavedením tohoto systému a využitím metodiky LČR k hodnocení smluvních vztahů budou zadávací řízení případně upravována.

Ministerstvo zemědělství jako předkladatel tohoto materiálu je přesvědčeno, že předložená „Koncepce hospodářské politiky s. p. Lesy České republiky od roku 2012“ bude stabilizovat turbulentní situaci při obhospodařování lesů v majetku státu ve správě LČR a podporou soukromoprávního podnikatelského principu podnikání v lesním hospodářství přispěje ke zvýšení konkurenceschopnosti celého sektoru. Zároveň budou naplněna příslušná opatření klíčové akce 17 „Lesy ve vlastnictví státu“ NLP II.

 

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.