Nové právní předpisy platné od srpna 2014

5. 8. 2014

Od 1. srpna 2014 platí několik právních předpisů týkajících se zemědělské a lesnické veřejnosti. Jako obvykle o nich přinášíme stručnou informaci zpracovanou odborníky Ministerstva zemědělství.

Nařízení vlády č. 156/2014 Sb., o stanovení výše úroku z přeplatku na dávce z výroby v odvětví cukru pro hospodářský rok 2004/2005

Nařízením vlády se do našeho právního řádu adaptuje nařízení Rady (EU) č. 1360/2013 a reaguje se na rozsudek Evropského soudního dvora z 27. září 2012 - C-113/10 (Zuckerfabrik Jülich AG). Podle tohoto rozsudku Evropská komise mimo jiné pro hospodářský rok 2004/2005 nesprávně stanovila výši dávky z výroby v odvětví cukru. Z rozsudku vyplývá, že vedle vrácení již zaplacené dávky z výroby v odvětví cukru, které již realizuje Státní zemědělský intervenční fond, je nutné, aby byl cukrovarnickým podnikům vrácen rovněž úrok z přeplatku na dávce z výroby v odvětví cukru pro hospodářský rok 2004/2005. Vlastní výpočet úroku z přeplatku vychází z obdobné právní úpravy provedené nařízením vlády č. 142/1994 Sb. a nařízením vlády č. 351/2013 Sb., tak, že se repo sazba stanovená Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k přeplatku na dávce (v 2. pololetí 2005 to bylo 1,75 %), zvýší o 7 % na celkových 8,75 % ročního úroku. Částka vracená jako úrok z přeplatku na dávce z výroby v odvětví cukru pro hospodářský rok 2004/2005 bude v plné výši hrazena z rozpočtu EU.  Jde zhruba o 40 mil. Kč pro šest cukrovarnických podniků.

Vyhláška č. 131/2014 Sb.,kterou se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 474/2000 Sb., o stanovení požadavků na hnojiva, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 377/2013 Sb., o skladování a způsobu používání hnojiv

Hlavním cílem právní úpravy je doplnění nové skupiny typových pomocných látek (substrátů a zemin) do přílohy č. 3. Tato úprava přinese významnou administrativní úlevu pro výrobce a dovozce těchto výrobků, u kterých se režim registrace podle zákona o hnojivech změní na zjednodušený režim ohlášení. Dále vyhláška obsahuje:

·         zjednodušení využívání popelů ze spalování biomasy ke hnojení vytvořením nové tabulky limitních hodnot pro tato hnojiva v příloze č. 1,

·         úpravu některých limitních hodnot rizikových prvků a rizikových látek v příloze č. 2,

·         úpravu některých přípustných odchylek od hodnot chemických a fyzikálních vlastností hnojiv v příloze č. 2,

·         drobné změny u některých typů hnojiv v příloze č. 3.

Vyhláška vychází z poznatků z praxe, které zaznamenal Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský.

Vyhláška č. 132/2014 Sb., o ochraně a reprodukci genofondu lesních dřevin

Vyhláška byla vypracována na základě zmocňovacího ustanovení v zákoně č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška řeší problematiku:

·  stanovení vzoru žádosti o zařazení genetického zdroje lesních dřevin do Národního programu ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin,

·  stanovení náležitostí hodnotící zprávy o genetických zdrojích uložených v Národní bance osiva a explantátů lesních dřevin,

·  stanovení jednotného obsahu dokumentace o genetických zdrojích,

·         pravidla poskytování vzorků genetických zdrojů za účelem ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin.

Vyhláška č. 133/2014 Sb., kterou se mění vyhláška č. 377/2003 Sb., o veterinárních kontrolách dovozu a tranzitu zvířat ze třetích zemí, ve znění vyhlášky č. 259/2005 Sb.

Vyhláška reaguje zejména na prováděcí rozhodnutí Komise 2014/92/EU ze 14. února 2014, o změně přílohy II rozhodnutí 97/794/ES, kterým se stanoví některá prováděcí pravidla ke směrnici Rady 91/496/EHS, pokud jde o veterinární kontroly živých zvířat dovážených ze třetích zemí. V souvislosti s tímto prováděcím rozhodnutím Komise upouští od pevně vymezené míry odběru vzorků k sérologickému vyšetření u registrovaných koní a nechává odběr vzorků na posouzení rizika úředním veterinárním lékařem pohraniční veterinární stanice. Tato změna je provedena v příloze č. 2. Vyhláška dále: 

·  upravuje odkazy na „předpisy Evropských společenství“ a odkazy na „území Společenství“ do souladu s novými podmínkami souvisejícími s přijetím Smlouvy o Evropské unii, a to na odkazy na „předpisy Evropské unie“ a na „území Unie“,

·  provádí legislativně-technickou úpravu související s rozhodnutím Komise 2004/292/ES z 30. března 2004 o zavedení systému Traces, což je nový systém o veterinárních vstupních dokladech pro zvířata.

Nařízení vlády č. 142/2014 Sb., o stanovení bližších podmínek při provádění opatření společné organizace trhů se zemědělskými produkty v oblasti vinohradnictví a vinařství a nařízení vlády č. 143/2014 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 245/2004 Sb., o stanovení bližších podmínek při provádění opatření společné organizace trhu s vínem, ve znění pozdějších předpisů

Cílem nařízení vlády je zajištění realizace Programu podpor ve vinohradnictví a vinařství pro Českou republiku na léta 2014 až 2018, který byl uznán Evropskou komisí koncem září 2013. Díky němu Česká republika bude moci každoročně čerpat finanční prostředky Evropské unie ve výši 141,8 mil. Kč (5,155 milionu €).
Hlavním smyslem tohoto programu je v zájmu zachování a rozvoje zaměstnanosti v oboru a na venkově a v zájmu posílení českého vinařství a vinohradnictví podpořit česká vína na světovém trhu za využití opatření Restrukturalizace a přeměna vinic a opatření Investice.Důležitou součástí programu je také preferenční podpora mladých vinohradníků a vinařů v oboru.
Předložené nařízení vlády rovněž naplňuje požadavky vyplývající z příslušných přímo použitelných předpisů Evropské unie, především pak nového nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty. Nařízení vlády nepředpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty, neboť tyto podpory jsou plně hrazeny z prostředků EU. Na pětileté období Programu podpor ve vinohradnictví a vinařství pro ČR na léta 2014 až 2018 jde o částku ve výši 708,8 mil. Kč (25,775 milionu €).Nařízení vlády bude mít pozitivní vliv na podnikatelské prostředí České republiky, neboť přináší pěstitelům a výrobcům vína garanci lepšího využití podpor na opatření Restrukturalizace a přeměna vinic a opatření Investice.  

Nařízení vlády č. 157/2014 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 478/2009 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování podpory na ovoce a zeleninu a výrobky z ovoce, zeleniny a banánů dětem ve vzdělávacích zařízeních

Hlavním cílem nařízení vlády je stanovit potřebné náležitosti k žádosti o dotace na doprovodná opatření a jejich administraci. Dále nařízení mění cílovou skupinu, protože doposud byl tento projekt zaměřen pouze na žáky prvních až pátých ročníků základních škol a nyní se navrhuje rozšířit cílovou skupinu i o žáky přípravných tříd a žáky šestého ročníku speciálních škol. Nařízením vlády se do našeho právního řádu adaptuje nařízení Evropské komise č. 500/2014, které schválila v přenesené pravomoci a ve kterém jsou uvedeny příklady doprovodných opatření, a limit, do kterého se mohou doprovodná opatření proplácet žadatelům o dotace. Snahy o zatraktivnění konzumace ovoce a zeleniny budou probíhat především prostřednictvím doprovodných opatření (exkurze do zemědělských podniků, odborné přednášky a vzdělávací akce, ochutnávky ovoce a zeleniny a produktů z nich, soutěže propagující spotřebu ovoce a zeleniny, apod.). Od školního roku 2014/2015 se navyšuje podpora EU pro projekt Ovoce
a zelenina do škol, čímž se navyšuje i podpora pro jednotlivé členské státy. Míra spolufinancování EU se zvyšuje ze 73 % na 88 % a zbývajících 12 % (dříve 27 %) bude hrazeno z národního rozpočtu. O konečné výši přidělených financí rozhoduje Evropská komise podle přihlášek členských států do tohoto projektu na daný školní rok.Program Ovoce a zelenina do škol slouží jako podpůrný vzdělávací projekt, jehož snahou je zvýšit četnost podávání ovoce a zeleniny dětem, což může podpořit pozitivní změnu jejich stravovacích návyků.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.