Potravinářský sektor obsadil v roce 2023 druhou příčku v přínosu do HDP SAE

12. 1. 2024

To, že je na na prvním místě ve skladbě HDP Spojených arabských emirátů ropný průmysl, nikoho nepřekvapí. Co už by ale překvapit mohlo, je druhá příčka, kterou v loňském roce obsadilo potravinářství. V Emirátech bylo v loňském roce již více jak 2000 výrobců potravin a nápojů s obratem 7,63 mld. USD, který tvořil celých 25 % HDP.

S daty přichází věhlasná firma UAE Food Beverage Business Group, která si na celkovou analýzu najala mezinárodní společnost Nielsen. Ta měla prozkoumat nejen, jak se mění prostředí potravinářství na půdě Spojených arabských emirátů, ale také vyhledat změny a nové trendy.

Analýza rozdělila trendy a změny do 7 kategorií dle jejich zaměření a výše růstu. Nejvyšší příčky obsadily sekce pečiva, Snack food, a trvanlivého zboží. Ze všech trendů obsadilo první příčku pečivo, kde produkce sekce Bakery meziročně vzrostla o 50 %. Další v pořadí byly svačiny (Snack food), které především díky podkategoriím sušenek a čokolád rostly o 20 %.

V odvětví nápojů byly nárůsty stejně překvapivé. První příčku i nadále vedou sportovní nápoje, v loňském roce opět zaznamenaly růst produkce o 15 %. To je překvapivé především vzhledem ke zvýšeným cenám, které kvůli státním opatřením a zavedeným daním vzrostly u této kategorie v průměru o 134 %. Celkově se dá říci, že po drobném poklesu během pandemie mezi léty 2020-2022 zaznamenává většina segmentů opět silný růst.

Trvanlivé potraviny (takzvané Ambient food), do kterých v Emirátech započítávají například i vejce, oleje či dezerty, vzrostly o více jak 20 %. Nadále roste také spotřeba mléčných výrobků, které díky kampaním na zdravější stravovaní získávají na popularitě. Obrat mléčných výrobků tak překonal 16% růst. Oproti tomu mražené potraviny zaznamenaly o něco nižší nárůsty, především kvůli vyšším cenám dopravy a širší nabídce čerstvých potravin v zemi. Jednou z mála výjimek byla sekce mraženého masa, která rostla o 18 %. To je především díky faktu, že oproti jiným mraženým potravinám jsou mražená masa výrazně levnější než chlazená.

Překvapivý je celkový pokles prodejů segmentu klasických potravin pro novorozence a sekce Baby foods. Jedinou výjimkou v této kategorii jsou dětské produkty, které jsou řazeny do organických kategorií. Na svědomí to má především popularita zdravějšího stravování a vyšší zapojení emirátských žen do životosprávy svých dětí. To platí jak pro častější vaření doma a vyřazení polotovarů, tak i vzhledem ke státní propagaci přínosů kojení pro děti. Drobný efekt může mít také nižší porodnost, jak zmínila právě studie firmy Nielsen.

Jako hlavní trend vybrala analýza hledání alternativních značek a levnějších možností u jednotlivých produktů. Dostupnost produktů a jejich rozdílné řady tak nabízejí lepší výběr pro celé spektrum zákazníků a vedou k celkovému růstu segmentu. Nejsilněji tento trend cítíme v sekcích Snack food a Bakery. Příležitost tak mají firmy zaměřené jak na privátní značky, tak na ty prémiové, které svým specifickým zaměřením na vysokopříjmové zákazníky stále slaví v Emirátech úspěch.

Distributorům a potravinářským firmám ve Spojených arabských emirátech tak analýza ukázala, že pro úspěch je nutné dále diverzifikovat svou nabídku a přinášet větší množství produktů napříč jednotlivými cenovými kategoriemi. Na místním trhu by zkrátka nefungovalo pouhé zvýšení produkce zaběhlého zboží. Tato skutečnost zároveň přináší příležitosti pro zahraniční exportéry, o jejichž výrobky zájem stále stoupá.

Zpracoval:
Lukáš Zamrzla
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mobil:+ 420 602 768 207, E-mail: lukas_zamrzla@mzv.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.