Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc duben 2023

11. 5. 2023

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc duben 2023

 

Dotaz: 
Žádost č. 4 o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., a to stanovisko MŽP o použití zákona č. 100/2001 Sb. pro stavební řízení o povolení SO C 338 Přeložka Přílepského potoka na dálnici R4901 Hulín – Fryšták

Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu (dále jen Děti Země) tímto ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. (dále jen InfZ) podávají na Ministerstvo zemědělství (dále jen MZe) žádost o poslání těchto informací:

Stanovisko MŽP, odboru EIA/IPPC z roku 2022 o použití zákona č. 100/2001 Sb. pro stavební řízení o povolení SO C 338 Přeložka Přílepského potoka na dálnici R4901 Hulín – Fryšták, které má MZe k dispozici, jak uvádí ve svém sdělení ze dne 5. 9. 2022, č. j. MZE-51970/2022-15111.

Informace prosíme poslat v elektronické podobě e-mailem do 10 MB (příp. jednotlivě několika e-maily nebo přes www.uschona.cz), nikoliv do DS.

V případě placení finančních nákladů za poskytnutí informací nám dle § 17 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. emailem předem prosím sdělte, kolik budou činit a uveďte návrhy, jakým způsobem bude možné efektivně provést placení (preferujeme platit bankovním převodem).

Děkujeme za kladné vyřízení v termínu do 15 dní od obdržení žádosti, tj. do 18. 4. 2023. Prosíme o potvrzení přijetí této žádosti e-mailem.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně řízení o vznesené námitce podjatosti v odvolacím řízení proti rozhodnutí Městského úřadu Holešov, odboru životního prostředí, č.j. HOL-10309/2021/ŽP/Ve, ze dne 12.dubna 2022, jímž byla povolena stavba vodního díla „Dálnice D49, stavba 4901 Hulín-Fryšták, 338 Přeložka Přílepského potoka“. Při posuzování Vaší námitky podjatosti bylo vyžádáno vyjádření Ministerstva životního prostředí (dále jen „MŽP“) na výklad pojmu „navazující řízení“ ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů.  MŽP toto stanovisko poskytlo pod č.j. MZP/2022/710/3274 ze dne 24. srpna 2022.

Požadované stanovisko Vám zasílám v příloze.

(Příloha: 1. Vyjadreni MZP - D49, stavba 4901_24.8.pdf)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „Žádost“)

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, si Vás dovoluji požádat o zaslání kompletní žádosti včetně všech příloh a všech navazujících dokumentů, na základě které byla Agrární komoře České republiky, IČO: 47674768, poskytnuta dotace v rámci kampaně „Žeru maso“ ve výši 3 704 400 Kč ze strany ministerstva zemědělství. Zároveň žádám o poskytnutí informace ohledně dotačního programu, na základě kterého byla tato dotace poskytnuta – tj. o jaký dotační program se jedná a jaké jsou podmínky pro získání takové dotace.

Předem děkuji za rychlé vyřízení.

Odpověď:
Podáním ze dne 3. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informací (podkladů) k podpořenému projektu Agrární komory České republiky s názvem „Žeru maso“. Současně jste požádala o poskytnutí informací k dotačnímu programu, na jehož základě byl projekt podpořen.

Požadované podklady k žádosti o poskytnutí dotace včetně navazujícího dokumentu, na jehož základě byla dotace poskytnuta, Vám zasílám v příloze.

Veškeré informace k dotačnímu programu, na jehož základě byl projekt podpořen, jsou zveřejněny na portálu eAgri.cz na https://eagri.cz/public/web/mze/dotace/narodni-dotace/dotace-nestatnim-neziskovym-organizacim/vyzva-k-podani-zadosti-projektu-nno-2022.html). 

(Přílohy: 1. AKČR Čestné prohlášení.pdf; 2. AKČR ČP - veřejná podpora.pdf; 3. AKČR evidence skutečných majitelů.pdf; 4. AKČR Projekt.pdf; 5. AKČR Rozpočet.pdf; 6. AKČR Výpis z obch. rejstříku.pdf; 7.  AKČR Žádost.pdf; 8. AKČR Projekt - přepracovaný z důvodu krácení.pdf; 9. AKČR Rozpočet  - přepracovaný z důvodu krácení.pdf; 10. AKČR statut.pdf; 11. AKČR Rozhodnutí o poskytnutí dotace.pdf)

 

Dotaz:
Žádám vás tímto (dle zákona 106/1999 Sb.) o zaslání povolení zájmového chovu daňků v k.ú. Mikulov v Krušných horách. ( pan M. P. )

Jako majitel sousední parcely již několik let upozorňuji zastupitele na devastaci pozemků, které obec chovateli pronajala za účelem zájmového chovu. Poté sice starosta úmyslně smlouvu změnil na farmový, což musel napravit po intervenci krajského úřadu v Ústí nad Labem, resp. ministerstva vnitra. Proto Vás také žádám o informaci, zda byla na tento farmový chov přijata žádost o dotaci. Nyní má chovatel chov zájmový podle usnesení zastupitelstva, i na ten ale potřebuje od ministerstva povolení. Tento chov se nachází v intravilánu obce a sousedí přímo s mými pozemky, proto se na vás obracím s touto žádostí.

Děkuji předem za kladné vyřízení a přeji pěkný zbytek dne.

Případné náklady spojené s poskytnutím informací Vám dle příslušného sazebníku uhradím.

Odpověď:
Podáním ze dne 5. dubna 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se chovu daňků pana M. P. v KÚ Mikulov v Krušných horách.

Pan M. P. má evidovaný farmový chov v KÚ Mikulov v Krušných horách. Farmové chovy jsou zahrnovány mezi chovy hospodářských zvířat, tedy pro ně platí stejná pravidla, jako pro chov drůbeže, prasat, koní a dalších hospodářských zvířat. V obecné rovině je tedy farmový chov v intravilánu obce možný.

Vzhledem k tomu, že doposud nebyl farmový chov zahrnut mezi odvětví, na které by bylo možné podat žádost o dotace v rámci jednotné žádosti (plošná dotační opatření), nebo v rámci národních dotací, tento chov nefiguruje mezi příjemci dotací.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.

V právním zastoupení M. M., nar. xxxx, bytem xxxx, podle zákona č. 106/1999 Sb. si Vás dovoluji zdvořile požádat o poskytnutí informace spočívající v zaslání všech rozhodnutí vydaných po 01.01.2014 při výkonu funkce vodoprávního úřadu podle zákona č. 274/2001 Sb., zákona o vodovodech a kanalizacích, jímž bylo rozhodnuto

1) o přestupku fyzické osoby podle § 32 odst. 2 písm. g) zákona č. 274/2001 Sb., (Fyzická osoba se jako vlastník vodovodu nebo kanalizace dopustí přestupku tím, že neumožní připojení na vodovod nebo kanalizaci podle § 8 odst. 5) a rozhodnutí odvolacího orgánu proti tomuto rozhodnutí, pokud bylo odvolání podáno a rozhodnutí soudů, pokud byla ve věci podána příslušná žaloba (tj. rozhodnutí správního soudu a příp. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě podané kasační stížnosti proti rozhodnutí správního soudu).

2) o přestupku právnické a podnikající fyzické osoby podle § 33 odst. 3 písm. a) zákona č. 274/2001 Sb., (Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako vlastník vodovodu nebo kanalizace nebo jako provozovatel dopustí přestupku tím, že neumožní připojení na vodovod nebo kanalizaci podle § 8 odst. 5) a rozhodnutí odvolacího orgánu proti tomuto rozhodnutí, pokud bylo odvolání podáno a rozhodnutí soudů, pokud byla ve věci podána příslušná žaloba (tj. rozhodnutí správního soudu a příp. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě podané kasační stížnosti proti rozhodnutí správního soudu).

Předem děkuji za kladné vyřízení žádosti.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), spočívající v zaslání všech rozhodnutí vydaných po 1. lednu 2014 při výkonu funkce vodoprávního úřadu podle zákona č. 274/2001 Sb., zákona o vodovodech a kanalizacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o vodovodech a kanalizacích“), konkrétně rozhodnutí ve věci spáchání správních deliktů (přestupků) podle § 32 odst. 2 písm. g) a § 33 odst. 3 písm. a) zákona o vodovodech a kanalizacích. Současně jste požádal o poskytnutí rozhodnutí odvolacího orgánu (pokud bylo odvolání podáno) proti shora specifikovaným typům rozhodnutí.

K Vaší žádosti sděluji, že odvolací řízení (vedené případně ministerstvem v případě přestupkových řízení, kde je prvostupňovým správním orgánem Krajský úřad) tvoří jeden celek s řízením u prvostupňového orgánu. Tomu je rozhodnutí o odvolání včetně kompletní spisové dokumentace po nabytí právní moci zpět zasláno. Z tohoto důvodu ministerstvo nedisponuje samostatnou evidencí vydaných rozhodnutí ve Vámi požadovaném členění. Z úřední činnosti je ministerstvu známo, že identická žádost ve smyslu informačního zákona byla z Vaší strany podána i u vodoprávních úřadů Krajských úřadů, které jsou prvostupňovými správními orgány v případě, kdy by bylo ministerstvo odvolacím orgánem.

K Vaší žádosti o poskytnutí rozhodnutí soudů, pokud byla ve věci podána příslušná žaloba (tj. rozhodnutí správního soudu a příp. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případě podané kasační stížnosti), Vám zasílám následující rozsudky:

  • Rozsudek Krajského soudu v Brně čj. 29 A 148/2017-55, ze dne 30.9.2019

  • Rozsudek Krajského soudu v Brně čj 29 A 167/2017-63, ze dne 30.9.2019

  • Rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 4 As 77/2017-30 ze dne 16.6.2017

  • Rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 9 As 422/2017-56 ze dne 28.3.2019.

(Přílohy: 1. Naskenovaný soubor_20230414_120105.pdf; 2. Naskenovaný soubor_ 20230414_120144.pdf; 3. Naskenovaný soubor_20230414_120212.pdf; 4. Naskenovaný soubor_20230414_120233.pdf)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace (dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím)

Na základě §194 b) z.183/2006 Sb. je MZe oprávněno vydat právním předpisem technické požadavky pro vodní díla. Žádám vás o zaslání tohoto předpisu v poslední platné verzi především pro vrty určené k jímání podzemní vody.

Odpověď:
Ministerstvu zemědělství byla dne 5. dubna 2023 doručena Vaše žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete zaslání vyhlášky č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla, ve znění pozdějších předpisů.

Požadovanou vyhlášku Vám zasílám přílohou tohoto dopisu.

(Příloha: dle textu)   

   

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím (zák.č. 106/1999 Sb. v platném znění)

Obracím se k Vám s žádostí o podání vysvětlení a odpovědí k níže specifikovaným dotazům pro ověření mé domněnky o možném vzniku dotačního podvodu v souvislosti s činností Ing. D. B., nar. xxxx, bytem xxxx a jeho matky M. B. nar. xxxx, bytem xxxx.

Ing. D. B. a jeho matka M. B. jsou spolu- vlastníky lesních a zemědělských pozemků uvedených na LV xxx a LV xxx, (- p.č. xxx a xxx v k.ú. Písečné a části lesa na p.č. xxx katastrální území Písečné). Ing. D. B. se při soudním jednání u Okresního soudu ve Žďáru nad Sázavou a u odvolacího Krajského soudu v Brně, pobočka v Jihlavě zaštiťoval tím, že je vlastníkem „rybníka" v blízkosti obce Písečné, okres Žďár nad Sázavou, v souvislosti s kterým
v minulosti čerpal státní dotace. Nejen já, ale i mnozí občané obce Písečné pečlivě sledují činnost výše jmenovaných - matky a syna i v souvislosti se získáním daru v r. 1999 zemědělské usedlosti č.p. xx v obci Písečné do vlastnictví, které později M. B. převedla na syna Ing. D. B. a je známo, že jsou vlastníky malé louky vedle potoka, nacházející se mezi obcemi Písečné a Janovice - (vedle louky protéká potok) a protože se D. B. vychloubá tím, že na louce postaví rybník, ale dosud zůstalo jen u nedokončené, nefunkční hráze, a rybník nebyl nikdy napuštěn, přesto D. B. i jeho advokát tvrdí, že na louce rybník je. Dochází k pochybnostem, na co vlastně čerpali dotaci a jestli se nejednalo o podvod.

Prosím Vás o sdělení odpovědí na níže uvedené:

1. zda byla Ing. D. B., případně M. B. poskytnuta dotace v souvislosti s rybníkem, kdy a jak byla žádost odůvodněna

2. v jaké výši byla dotace poskytnuta

3. zda byla dotace účelově vázána - pak i

4. na co byla tato dotace konkrétně určena (resp. jaké byly dotační podmínky) a

5. zda bylo splnění dotačních podmínek prokázáno - jak a kdo jako odpovědná osoba uvedené kontrolovala a potvrdila.

Domnívám se, že pokud Ing. D. B. nebo M. B. dotaci získali, mohla být použita jinak, než určovaly dotační podmínky, čímž se mohli dopustit trestného činu dotačního podvodu, který dle §212/2 zákoníku, který spáchá ten, kdo použije v nikoli malém rozsahu prostředky získané účelovou dotací, subvencí nebo návratnou finanční výpomocí nebo příspěvkem na jiný než určený účel. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď:
Podáním ze dne 6. dubna 2023 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se poskytnutí dotace na rybník panu Ing. D. B. nebo jeho matce M. B.

Po prošetření této záležitosti nebylo shledáno, že by pan Ing. D. B. nebo paní M. B. v minulosti obdrželi od Ministerstva zemědělství dotaci na rybník v katastrálním území Písečné u Bystřice nad Pernštejnem.

Dotaz:
Chtěl bych vás tímto požádat ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím o výpis transakcí na všech služebních platebních kartách ministra Z. N. A to za celé jeho dosavadní funkční období. Prosím zároveň o zaslání totožných informací i v případě jeho předchůdce, bývalého ministra zemědělství M.T.

 

Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 6. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám přehled čerpání finančních prostředků ze všech služebních platebních karet pana ministra Ing. Z. N. za celé jeho dosavadní funkční období a jeho předchůdce, bývalého ministra zemědělství, pana Ing. M. T.

(Příloha: 1. Čerpání finanč. prostředků ze služební platební karty ministra..pdf)

 

Dotaz: 
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tímto Vaší instituci zdvořile žádám o poskytnutí následujících informací: 

DOTAZ:  

V jakém služebním voze/vozech jezdí ministr/ministryně? (Uveďte prosím značku, rok výroby a výkon každého automobilu)

V jaké ceně byly vozy pořízeny a kdy?

O informace Vás žádám jako novinář MF DNES. Účelem vyžádání informace je snaha nejen přispět k diskuzi o věcech veřejného zájmu a skutečnost, že svou prací plním roli tzv. „společenského  hlídacího psa“.  

Informace žádám poskytnout v elektronické formě a zaslat na uvedenou e-mailovou adresu.

Odpověď:
K Vašemu dotazu podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zasílám tabulku s požadovanými údaji, ohledně vozidel v majetku Ministerstva zemědělství pro potřeby pana ministra.

značka

rok výroby

výkon (kW)

pořizovací cena

pořízeno

Škoda Superb L&K

2022

206

999 795 Kč

2023

Škoda Kodiaq

2022

147

1 062 375 Kč

2022

 

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vás žádám o poskytnutí následujících informací:

Jakým způsobem si Ministerstvo zemědělství (MZE) vykládá § 14a (1) b) Zákona České národní rady na ochranu zvířat proti týrání (Zákon č. 246/1992 Sb. ), tedy: “§ 14a

(1) Je zakázáno

b) provádět zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení (dále jen „drezúra“), s výjimkou výcviku nebo veřejného vystoupení loveckého dravce, sokola nebo sovy chovaných k sokolnickému využití a cílených pohybových aktivit zvířat v zoologických zahradách s platnou licencí podle zvláštního právního předpisu1b) konaných za účelem vzdělávacím či v zájmu zvířat, 

1. u primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf narozených od 1. března 2004 včetně, 2. u jedinců ostatních volně žijících druhů zvířat narozených od 1. ledna 2022 včetně, a k těmto účelům s nimi vstupovat na území státu”.

1) Konkrétně u jakých druhů zvířat je podle MZE možné provádět výcvik (jakého typu) a za jakým účelem a u jakých zvířat to možné není?

2) Je podle MZE možné provádět výcvik volně žijících druhů zvířat mimo licencované zoologické zahrady za účelem welfare zvířat?

3) Je podle MZE možné provádět zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení u volně žijících druhů zvířat narozených před rokem 2022 (vyjma primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf)?

4) Je podle MZE možné provádět výcvik volně žijícího druhu zvířete za účelem provedení přirozeného chování pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení?

5) Je podle MZE možné provádět zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení u domácích (domestikovaných) druhů zvířat?

Informaci žádám poskytnout v elektronické formě a zaslat na datovou schránku.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 14. dubna 2023 Vaše podání, ve kterém žádáte podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), o poskytnutí informace „Jakým způsobem si Ministerstvo zemědělství (MZE) vykládá § 14a (1) b) Zákona České národní rady na ochranu zvířat proti týrání (Zákon č. 246/1992 Sb.).“.

Požadované informace jsou obsaženy ve výkladovém materiálu ministerstva „Vyjádření k zákazu drezúry volně žijících zvířat a k zákazu některých činností s vybranými druhy šelem a lidoopy“, sp. zn. 15BVD1286/2021-18134, č. j. MZE-69861/2021-18134, ze dne 20. prosince 2021, který je k dispozici na internetových stránkách ministerstva: https://eagri.cz/public/web/file/697879/_2021vyklad_drezura_cirkusy.pdf. Z tohoto materiálu tedy cituji v jednotlivých odpovědích na Vaše dotazy.

K dotazu č. 1) „Konkrétně u jakých druhů zvířat je podle MZE možné provádět výcvik (jakého typu) a za jakým účelem a u jakých zvířat to možné není?“

„Není zakázaná jakákoliv činnost s volně žijícími zvířaty, ale pouze jejich drezúra.

Drezúra je zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení. Viz § 14a odst. 1 písm. b) zákona na ochranu zvířat.

Drezúra není

  • výcvik nebo veřejné vystoupení loveckého dravce, sokola nebo sovy chovaných k sokolnickému využití,

  • cílené pohybové aktivity zvířat v zoologických zahradách s platnou licencí podle zvláštního právního předpisu konané za účelem vzdělávacím či v zájmu zvířat,

  • viz § 14a odst. 1 písm. b) zákona na ochranu zvířat.

Drezúra je zakázána u

  • primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf narozených od 1. března 2004 včetně,

  • jedinců ostatních volně žijících druhů zvířat narozených od 1. ledna 2022 včetně,

  • viz § 14a odst. 1 písm. b) zákona na ochranu zvířat.

Volně žijícím zvířetem je zvíře, patřící k druhu, jehož populace se udržuje v přírodě samovolně, a to i v případě jeho chovu v zajetí [§ 3 písm. b) zákona na ochranu zvířat].

Drezúra je možná u

  • primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf narozených dříve než 1. března 2004; takové případy jsou výjimečné – jedná se o zvířata starší než 17 let,

  • jedinců ostatních volně žijících druhů zvířat narozených dříve než 1. ledna 2022 včetně,

  • zvířat, která nepatří mezi volně žijící druhy zvířat.

Opětovně uvádíme, že zákaz drezúry se netýká všech druhů zvířat, ale pouze zvířat původně volně žijících. Natáčení s koňmi, psy, kočkami a dalšími domestikovanými druhy zvířat nijak omezeno nebude.“.

K dotazu č. 2) „Je podle MZE možné provádět výcvik volně žijících druhů zvířat mimo licencované zoologické zahrady za účelem welfare zvířat?“

„Není zakázaná jakákoliv činnost s volně žijícími zvířaty, ale pouze jejich drezúra. Drezúra je zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení.“.

K dotazu č. 3) „Je podle MZE možné provádět zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení u volně žijících druhů zvířat narozených před rokem 2022 (vyjma primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf)?“

„Drezúra je možná u

  • primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf narozených dříve než 1. března 2004; takové případy jsou výjimečné – jedná se o zvířata starší než 17 let,

  • jedinců ostatních volně žijících druhů zvířat narozených dříve než 1. ledna 2022 včetně,

  • zvířat, která nepatří mezi volně žijící druhy zvířat.“.

K dotazu č. 4) „Je podle MZE možné provádět výcvik volně žijícího druhu zvířete za účelem provedení přirozeného chování pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení?“

„Za drezúru není považováno natáčení zvířat v jejich přirozeném prostředí, ke kterému nebyla zvířata předtím nijak vychovávána, např. záběry z pobíhání zvířat po lese.

Není zakázaná jakákoliv činnost s volně žijícími zvířaty, ale pouze jejich drezúra.

Při natáčení filmu nebo televizního programu je tedy třeba rozlišovat:

  • zakázanou drezúru volně žijících zvířat, tedy zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení, (k tomu, u kterých zvířat je drezúra zakázána a od kdy, viz výše),

  • činnosti, které nejsou drezúrou, např. natáčení zvířat v jejich přirozeném prostředí při činnosti, pro kterou zvířata nebyla drezúrována.“.

K dotazu č. 5) „Je podle MZE možné provádět zvláštní způsob výcviku pro přípravu a provedení triků nebo výkonu v cirkuse, divadelním a varietním představení, filmu, televizním programu nebo podobném veřejném představení u domácích (domestikovaných) druhů zvířat?“

„Drezúra je možná u

  • primátů, ploutvonožců, kytovců, nosorožců, hrochů a žiraf narozených dříve než 1. března 2004; takové případy jsou výjimečné – jedná se o zvířata starší než 17 let,

  • jedinců ostatních volně žijících druhů zvířat narozených dříve než 1. ledna 2022 včetně,

  • zvířat, která nepatří mezi volně žijící druhy zvířat.

Opětovně uvádíme, že zákaz drezúry se netýká všech druhů zvířat, ale pouze zvířat původně volně žijících. Natáčení s koňmi, psy, kočkami a dalšími domestikovanými druhy zvířat nijak omezeno nebude.“.

Dále si Vás dovoluji informovat, že povinnost poskytovat právní výklady podle
 § 2 odst. 4 informačního zákona neexistuje, neboť pod „dotazy na názory“ se nejčastěji řadí žádosti o poskytnutí právních výkladů a stanovisek [např. usnesení MS v Praze č. j. 10 Ca 174/2005-20 (769/2006 Sb.NSS)]. Povinný subjekt však samozřejmě takové stanovisko zpracovat může a může je i poskytnout, nicméně žadatel se jeho poskytnutí nemůže v režimu informačního zákona nárokově domoci.

 

Dotaz: 
Se znepokojením jsem si přečetl, že dochází k dovozu zemědělských produktů z Ukrajiny, které by mohly obsahovat životu škodlivé látky a mohly by způsobit zdravotní problémy občanům ČR.

Žádám vás proto o zaslání informací podle zákona 106/1999:

1) Jaké druhy zemědělských produktů byly od roku 2022 dosud dovezeny do ČR a v jaké hodnotě v Kč

2) Byly u těchto zemědělských produktů prováděny kontroly kvality a zdravotní nezávadnosti a v jakém rozsahu

3) Jaké byly výsledky státních kontrol zemědělských produktů dovezených do ČR z Ukrajiny a bylo zjištěno, že by některé produkty nesplňovaly přísné normy ČR nebo EU pokud se týká kvality a zdravotní nezávadnosti

4) Pokud bylo zjištěno, že nějaké výrobky neodpovídají stanoveným normám kvality, jak bylo s takovými výrobky naloženo. V jaké hodnotě v Kč se jednalo o zdravotně závadné výrobky, které by se neměly dostat do potravinového řetězce v ČR

5) Byla na dovoz zemědělských produktů z Ukrajiny uplatněna nějaká cla, protože se jedná o zemi, která není v EU

Vzhledem k závažnosti tohoto problému, který se objevil také v Polsku a Maďarsku a dalších zemích vás žádám, abyste přistupovali k vaší odpovědi s vážností, jaká tomu náleží.

Odpověď:
K Vašim níže uvedeným dotazům ze dne 18. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám zasílám následující odpovědi:

„1) Jaké druhy zemědělských produktů byly od roku 2022 dosud dovezeny do ČR a v jaké hodnotě v Kč“.

V příloze Vám zasílám údaje z Databáze zahraničního obchodu ČSÚ (data jsou uvedena souhrnně od ledna 2022 do února 2023).

„2) Byly u těchto zemědělských produktů prováděny kontroly kvality a zdravotní nezávadnosti a v jakém rozsahu“.

V roce 2022 byly Státní zemědělskou potravinovou inspekcí (dále jen „SZPI“) analyzovány v rámci monitorování cizorodých látek následující zemědělské produkty z Ukrajiny:

  • 1 šarže pohanky vyšetřena na přítomnost tropanových alkaloidů – byla hodnocena jako vyhovující;

  • 2 vzorky zmrazeného ovoce na stanovení kritérií mikrobiologické bezpečnosti – vyhovující.

V roce 2023 (do 24. dubna 2023) byly analyzovány v rámci monitorování cizorodých látek následující zemědělské produkty z Ukrajiny:

  • 1 vzorek pohankových vloček původem z Ukrajiny, u kterého byla ověřována přítomnost tropanových alkaloidů, vzorek byl hodnocen jako vyhovující;

  • 1 vzorek olejnatých semen na aflatoxiny a ochratoxin A – vyhodnoceno jako vyhovující;

  • 2 vzorky zmrazeného ovoce na stanovení kritérií mikrobiologické bezpečnosti – vyhodnoceno jako vyhovující.

Kromě toho v roce 2023 probíhá mimořádná kontrola obilovin a obilních výrobků z Ukrajiny.

V roce 2023 bylo ke dni 21. dubna provedeno celkem 49 kontrol u 42 kontrolovaných osob zaměřených na ověření zdravotní nezávadnosti obilnin původem z Ukrajiny anebo obilnin s podezřelým původem a obilných výrobků, u kterých je předpoklad zpracování obilnin původem z Ukrajiny. V rámci těchto kontrol bylo odebráno celkem 36 vzorků obilnin a 19 vzorků mouky. U odebraných šarží obilnin je v současné době ověřována přítomnost reziduí pesticidů, mykotoxinů a chemických prvků. U odebraných šarží mouk přítomnost reziduí pesticidů a mykotoxinů. V některých případech byly provedeny kontroly bez odběru vzorků, neboť bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba zpracovávala a distribuovala obilniny určené k výrobě krmiv. Tato kontrolní zjištění jsou pro případné zaměření kontrol předávána Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému (ÚKZÚZ) vzhledem k zákonným kompetencím. Jde o průběžné výsledky, kontrola dále probíhá.

„3) Jaké byly výsledky státních kontrol zemědělských produktů dovezených do ČR z Ukrajiny a bylo zjištěno, že by některé produkty nesplňovaly přísné normy ČR nebo EU pokud se týká kvality a zdravotní nezávadnosti“.

Výsledky všech dosavadních kontrol byly vyhovující.

„4) Pokud bylo zjištěno, že nějaké výrobky neodpovídají stanoveným normám kvality, jak bylo s takovými výrobky naloženo. V jaké hodnotě v Kč se jednalo o zdravotně závadné výrobky, které by se neměly dostat do potravinového řetězce v ČR“.

Viz odpověď na otázku 3).

„5) Byla na dovoz zemědělských produktů z Ukrajiny uplatněna nějaká cla, protože se jedná o zemi, která není v EU“.

Na dovoz zemědělských produktů z Ukrajiny do EU uvádím, že cla uplatněna nebyla. Mezi EU a Ukrajinou je od roku 2014 v platnosti Asociační dohoda, jejíž součástí je také prohloubená a komplexní dohoda o volném obchodu (DCFTA). Tato dohoda stanovuje mj. i dovozní cla a kvóty na citlivé položky EU. V reakci na zahájení ruské agrese vůči Ukrajině odhlasovaly členské státy EU zavedení dočasné liberalizace obchodu mezi EU a Ukrajinou s cílem zajištění potravinového zabezpečení ve světě a rovněž podpory ukrajinské ekonomiky. Tímto rozhodnutím byly na úrovní celé EU zrušeny všechny kvóty a cla na dovoz zemědělských a potravinářských produktů z Ukrajiny na dobu 1 roku, tj. do 5. června 2023.

(Příloha: 1. Dovoz do ČR z UA (leden 2022 - únor 2023.xlsx)

 

Dotaz:
S opravdovou hrůzou jsem sledoval vyjádření slovenského kontrolního orgánu-veterinární a potravinářské správy, který zjistil, že 65 kamionů dovezeného obilí z Ukrajiny obsahuje velice nebezpečné látky a s okamžitou platností zakázali jakékoliv zpracování a prodej výrobků z všech dovozů ukrajinské pšenice.

Tady je

link:https://www.facebook.com/watch/?v=176794794917712&aggr_v_ids[0]=176794794917712&notif_

id=1681856348647162&notif_t=watch_follower_video&ref=notif

Žádám vás podle zákona 106/1999, abyste mi zaslali následující informace:

1) Kolik kontrol dovezených zemědělských výrobků z Ukrajiny bylo provedeno a s jakým výsledkem – to se týká i pšenice.

Počet kontrol a výsledky žádám září 2022.

2) Jaká opatření se budou činit v souvislosti se zjištěnými závěry veterinární a potravinářské správy na Slovensku - viz. video, a to zejména s ohledem na nebezpečí, že pšenice s nebezpečnými látkami je již na území Slovenska a mohly by být snahy ji nějak dostat do České republiky, protože v EU je volný pohyb zboží

Z důvodu vážnosti této situace očekávám vaše vyjádření ve velice krátké době a ne až za 14 dní jak vám umožňuje zákon o svobodném přístupu i informacím.

Odpověď:
K Vašim níže uvedeným dotazům ze dne 19. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám zasílám následující odpovědi:

„1) Kolik kontrol dovezených zemědělských výrobků z Ukrajiny bylo provedeno a s jakým výsledkem – to se týká i pšenice. Počet kontrol a výsledky žádám od září 2022.“.

Přítomnost kontaminujících látek (chemických prvků, mykotoxinů, tropanových alkaloidů, námelových alkaloidů) a reziduí pesticidů v obilovinách pro potravinářské užití sleduje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (dále jen „SZPI“), a to zejména v rámci monitoringu cizorodých látek. V roce 2022 byla od září do prosince zaznamenána SZPI pouze jedna šarže pohanky původem z Ukrajiny, která byla vyšetřena na přítomnost tropanových alkaloidů. Šarže pohanky byla hodnocena jako vyhovující.

V roce 2023 bylo ke dni 21. dubna provedeno celkem 49 kontrol u 42 kontrolovaných osob zaměřených na ověření zdravotní nezávadnosti obilovin původem z Ukrajiny anebo obilovin s podezřelým původem a obilných výrobků, u kterých je předpoklad zpracování obilovin původem z Ukrajiny. V rámci těchto kontrol bylo odebráno celkem 36 vzorků obilovin a 19 vzorků mouky. U odebraných šarží obilovin je v současné době ověřována přítomnost reziduí pesticidů, mykotoxinů a chemických prvků. U odebraných šarží mouk je ověřována přítomnost reziduí pesticidů a mykotoxinů.

„2) Jaká opatření se budou činit v souvislosti se zjištěnými závěry veterinární a potravinářské správy na Slovensku - viz. video, a to zejména s ohledem na nebezpečí, že pšenice s nebezpečnými látkami je již na území Slovenska a mohly by být snahy ji nějak dostat do České republiky, protože v EU je volný pohyb zboží.“.

Dozorové orgány ČR intenzivně kontrolují dovozy zemědělských produktů z Ukrajiny. Co se týká dovozu zásilek obilovin původem z Ukrajiny do České republiky, SZPI úzce spolupracuje s Generálním ředitelstvím cel, které poskytuje SZPI přehledy o dovozech. Na základě poskytnutých údajů o dovozech provádí SZPI kontroly přímo u příjemců zásilek obilovin, ale i subjektů zabývajících se nákupem a prodejem obilovin a zpracováním obilovin. SZPI celou situaci prověřuje rovněž na základě vlastních šetření, kdy se kromě dovozů obilovin původem z Ukrajiny zaměřuje i na možný reexport obilovin z ostatních okolních členských států EU. Při kontrolách se zaměřuje také na výrobky, u kterých lze předpokládat zpracování obilovin původem z Ukrajiny nebo ostatních států EU (tzn. zpracování obilovin do potraviny jako jedné ze složek). Je nutné zdůraznit, že přes Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF) nebyla do 24. dubna 2023 hlášena žádná distribuce do ČR obilovin ani mlýnských obilných výrobků původem z Ukrajiny, u kterých by byla porušena bezpečnost
a jakost.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

V souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím Vás touto cestou Svaz chovatelů českého teplokrevníka, z.s., žádá o podání informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a to ve věci schválení šlechtitelského programu pro plemeno český teplokrevník.

Otázka:

1. Kdy byl MZe naposledy schválen šlechtitelský program pro plemeno český teplokrevník?

2. Jaké je poslední aktuální znění tohoto šlechtitelského programu?

3. Kdo z MZe zodpovídá za správnost a dodržování šlechtitelského programu?

K výše uvedenému žádáme o písemné vyřízení žádosti a to nejlépe sdělením informace v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky spolku. Za kladné vyřízení předem děkujeme.

Odpověď:
K Vašemu dotazu ze dne 19. dubna 2023 na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám zasílám odpovědi na zaslané otázky:

„1) Kdy byl MZe naposledy schválen šlechtitelský program pro plemeno český teplokrevník?

2) Jaké je poslední aktuální znění tohoto šlechtitelského programu?

3) Kdo z MZe zodpovídá za správnost a dodržování šlechtitelského programu?“.

K dotazu č. 1) uvádím, že šlechtitelský program pro plemeno český teplokrevník byl schválen rozhodnutím Ministerstva zemědělství, č.j. 33588/2018-MZE-17211 ze dne 14. června 2018 podle § 5 zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

K dotazu č. 2) sděluji, že pro aktuální znění šlechtitelského programu je nutné obrátit se na uznané chovatelské sdružení pro šlechtění plemene český teplokrevník (tj. Asociace svazu chovatelů koní, z. s.), které je povinno transparentně a včas  informovat chovatele zapojené do šlechtitelských programů o aktuálním znění výše uvedeného šlechtitelského programu podle článku 9 odst. 4 Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2016/1012 ze dne 8. června 2016 o zootechnických a genealogických podmínkách pro plemenitbu čistokrevných plemenných zvířat, hybridních plemenných prasat a jejich zárodečných produktů v Unii, pro obchod s nimi a pro jejich vstup do Unie, o změně nařízení (EU) č. 652/2014 a směrnice Rady 89/608/EHS a 90/425/EHS  a o zrušení některých aktů v oblasti plemenitby zvířat („nařízení
o plemenných zvířatech“).

K dotazu č. 3) uvádím, že za správnost a dodržování šlechtitelského programu zodpovídá uznané chovatelské sdružení, nikoliv Ministerstvo zemědělství. Uznané chovatelské sdružení má podle § 5 odst. 3 písmena g) a e) plemenářského zákona ve svém šlechtitelském programu uveden způsob vyhodnocování výsledků šlechtitelského programu a v řádu plemenné knihy způsob vedení evidence a účinný systém kontroly dodržování plnění ustanovení řádu plemenné knihy a systém kontroly výkonu odborných činností.

 

Dotaz:
POŽADAVEK podání informace podle zák. čís. 106/1999 Sb. § 2 k níže uvedeným ? otázkám

K požadovaným údajům - podáni informace

1. Ze tří vodoprávních kontrol u nás krátce po povodni ve dnech 19. 7. 2021, 22. 7. 2021 a 3. 8. 2021, muselo být všem jasné, že ze všech 10 pod námi bydlících v Saské ulici je jen u nás Škoda značná.

Tak se i verbálně někteří z nich vyjádřili. Např. v psaném zápisu z kontroly 3. 8. 2021 od 2 úřednic Vodoprávního úřadu a 2 správců toků z OŘ Lesy Teplice (R. a S.) je konstatována náplava na našem pozemku v množství 200 m2. To všichni 4 svým podpisem schválili. Kopii zápisu vlastníme.

V tomto ohledu měla být zpracována PROJEKTOVÁ DOKUMENTACE od kategorizovaného

projektanta a následně po žádosti měl Vodoprávní úřad vydat STAVEBNÍ POVOLENÍ ! Tolik i

písemné stanovisko OŽP zdejšího magistrátu nám zaslané a stále vlastněné. PROČ TO NEBYLO UČINĚNO ?! Odpovědost za tento hrubý nedostatek je jen od správců toků z OŘ Lesy v Teplicích.

Zejména úředníků R. a S. II!

2. Při vodoprávní kontrole 10. 11. 2021 u nás 2 funkcionáři MZE, 1 z GŘ Lesy s.p. HK a 1 z OŘ Lesy správce toků z Teplic M. R. jako nejníže postavený v hierarchnii podřízenosti. Jimi byl vysloven úkol pro úředníka R., co nejrychleji provést VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ firmy k odstranění povodňových škod s tím, že náplava musí byt odvezena z našeho pozemku. V tomto směru požadujeme vědět, zda psané zadání tohoto výběrového řízení obsahuje :

a) Kdo ho předkládá - instituce s odpovědným funkcionářem ?

b) Způsob a formu odstranění škod z našich pozemků ?

c) Předpokládánou dobu trvání ?

d) Kdo bude za to jmenovitě ODPOVĚDNÝ ?

e) Kdo věc projedná s námi dvěma - poškozenými ?

f) Stanovená CENA prací na STAVBĚ vč. způsobu a kým bude zaplavena ?

Požadujeme jako stále dosud účastnici řízení jednu písemnou kopii předmětného dokumentu. Věc není interní - utajená. Jde o peníze daňových poplatníků.

3. Pro vítěze výběrového řízení musela být ze strany OŘ Lesy ČR, sev. Čechy-správy toků v Teplicích ul. Dr. Vrbenského 2874/1, 415 01 Teplice SMLOUVA O DÍLO. Pakliže byla musela obsahovat zejména:

- Místo a způsob odstranění škod

- Kdo a jak zadá hlavní jednotlivé pracovní postupy „odstraňovačům škod“

- Kdy a dobu provedení prací u nás

- Kdo věc s námi projedná, jak stanoví mj. i Vodní zákon

- Kdo „dílo“ převezme

- kdy bude „dílo“ zaplaceno, kým a z čeho

POŽADUJEME JEDNU KOPII PŘEDNÉTNÉ SMLOUVY O DÍLO. Může mít i jiný název. Včetně ev. příloh. Pakliže žádná nebyla, tak PROČ ?

U čtvrté položky musíme uvést, že o nikdo o ničem u všech 3 prvních bodů s námi neprohodil ani slovo. Bylo štěstí, že jsme byli od 21. 7. 2022 doma. Manželku v tu dobu před několika dny přivezla sanita z nemocniční JIP po hospitalizaci (mozkové mrtvice). Špatná tehdy a je i dnes její slovní komunikace s obíží vnímání i podpisu. Měla po konziliu 6 lékařů před propuštěním absolvovat další hospitalizaci. Pane řediteli odboru. Myslíte, že to co zde vyvedl ničema R. a fušér H., chlapa staršího 80 let nenasere ?

4. Všichni úředníci co jsou zejména odpovědni za plnění úkolů vyplývající z Vodního zákona, mají mj. i povinnost po vodoprávních kontrolách vyhotovit-protokol (zápis) z této kontroly viz § 83/1, písm.l

Kontrol bylo celkem 12 a z těch byly vyhotoveny jen 2 - protokoly (zápisy). Ty byly pouze jen od 2 úřednic z Vodoprávního úřadu OŽP Magistrátu Děčín. Kopie vlastníme. Že to nedodržují ani ti nejodpovědnéjší je jen holou skutečností. PTÁME SE PROČ ? (viz třetí strana v druhém odstavci) 5. Jste mj. CENTRÁLNÍ STÁTNÍ ORGÁN a tím i hlavní gestor nad Vodním zákonem. Očekávali jsme, že ve věci uplatníte i tzv. zpětnou vazbu a tím si i porovnáte jaké „báhorky“ Vám, zejména správci toků nahlásili a nebo napsali se skutečným stavem in natura ZDE u nás na naší zahradě a také u „veledíla od fušéra Hrdého na Bělském potoce.

Odpověď:
Reaguji na Vaše podání ze dne 16. dubna 2023, označené jako „Požadavek podání informace podle zák. čís. 106/1999 Sb. § 2 k níže uvedeným ? otázkám“ (str. 5).

Vzhledem k tomu, že tyto informace nejsou v kompetenci Ministerstva zemědělství (dále jen „ministerstvo“), bylo vyžádáno stanovisko a podklady od státního podniku Lesy ČR, kterým bylo ministerstvu sděleno, že na aktuálně položené dotazy již bylo v minulosti ze strany státního podniku Lesy ČR reagováno dopisem č.j. LCR099/14/000699/2023. Tento dopis Vám zasílám v příloze a považuji tímto poskytnuté informace za plně dostatečné a kopírující současný požadavek.

(Přílohy: 1. LesyČR dopis.pdf)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.

Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vás zdvořile žádám o:

Sdělení, zda-li byla vydána stanoviska, které Ministerstvo zemědělství jakožto dotčený orgán vydává dle § 50 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb., zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), a to k Návrhu změny č. 1 územního plánu Sudice, které bylo veřejnou vyhláškou zveřejněno dne 25.04.2022 na webových stránkách městka Kravaře, sekce MĚSTO – ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ – ÚP PROJEDNÁVÁNÍ;

Zaslání předmětných stanovisek, pokud byla ve vztahu k výše nadepsanému vydána;

Zaslání výzvy, která byla Ministerstvu zemědělství ze strany obce Sudice či města Kravaře zaslána, aby k Návrhu změny č. 1 územního plánu Sudice zaslalo své stanovisko.

Informaci přednostně žádám poskytnout v písemné formě do e-mailu.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaši žádost ze dne 18. dubna 2023 o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to:

„-    Sdělení, zda byla vydána stanoviska, které Ministerstvo zemědělství jakožto dotčený orgán vydává dle § 50 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb., zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), a to k Návrhu změny č. 1 územního plánu Sudice, které bylo veřejnou vyhláškou zveřejněno dne 25. 4. 2022 na webových stránkách města Kravaře, sekce MĚSTO – ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ – ÚP PROJEDNÁVÁNÍ;

  • Zaslání předmětných stanovisek, pokud byla ve vztahu k výše nadepsanému vydána;

  • Zaslání výzvy, která byla Ministerstvu zemědělství ze strany obce Sudice či města Kravaře zaslána, aby k Návrhu změny č. 1 územního pánu Sudice zaslalo své stanovisko.“.

K výše uvedené žádosti sděluji, že ministerstvo k návrhu změny č. 1 územního plánu Sudice nevydalo žádné stanovisko ani vyjádření a ani nebyla dohledána žádná výzva obce Sudice či města Kravaře o zaslání stanoviska.

Pro upřesnění uvádím, že ministerstvo (Sekce vodního hospodářství) se v rámci územního plánování řídí zákonem č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“). Ministerstvo uplatňuje podle § 108 odst. 2 vodního zákona stanovisko k politice územního rozvoje, územnímu rozvojovému pánu a k zásadám územního rozvoje.

Ministerstvo (Sekce lesního hospodářství) se dále v oblasti územního plánovaní řídí zákonem č. 289/1995 Sb., o lesích ve znění pozdějších předpisů (dále jen „lesní zákon“), kterým je mj. upraven vztah hospodaření v lesích ke stavebnímu právu. Z těchto předpisů vyplývá, že se ministerstvo nevyjadřuje k úrovni územně plánovací dokumentace ani k jejich aktualizacím. Podle § 48a odst. 2 písm. b) lesního zákona uplatňuje stanovisko k územním plánům obcí s rozšířenou působností krajský úřad. Ministerstvo podle § 49 odst. 3 písm. c) lesního zákona uplatňuje stanovisko pouze k politice územního rozvoje, územnímu rozvojovému plánu a k zásadám územního rozvoje ČR včetně jejich aktualizací.

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás tímto žádáme o poskytnutí následujících informací:

1. Plán veřejného zadávání Vaší organizace a případně i podřízených organizací pro aktuální rok.

2. V případě, že plán veřejného zadávání nebyl zpracován, poskytněte prosím obdobný dokument zachycující předpokládaný rozvrh, harmonogram nebo seznam plánovaných procesů veřejného zadávání.

Žádáme o poskytnutí informací v elektronické podobě, ideálně v jednom z následujících formátů: MS WORD, MS EXCEL, MS POWERPOINT, otevřené formáty OpenDocument (ODF) nebo PDF.

Informace prosím zašlete na e-mailovou adresu data@infozakon.cz.

Prosíme o poskytnutí informací do 15 dnů ode dne doručení této žádosti, jak stanoví zákon č. 106/1999 Sb.

Předem děkujeme za Vaši spolupráci.

Odpověď:
Podáním podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), jste se obrátili na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s požadavkem o poskytnutí informací ohledně plánu veřejného zadávání ministerstva, případně podřízených organizací, pro aktuální rok.

K Vaší žádosti sděluji, že ministerstvo plánuje v aktuálním roce zahájit 83 veřejných zakázek malého rozsahu, dále 16 veřejných zakázek v podlimitním režimu a 29 veřejných zakázek v režimu nadlimitním (blíže viz příloha).

V souladu se zákonem č.134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, jsou všechny veřejné zakázky uveřejněny na profilech zadavatele https://zakazky.eagri.cz/profile_display_2.html; https://nen.nipez.cz/profil/MZe a dále v registru smluv.

Ohledně plánu veřejných zakázek resortních organizací doporučuji obrátit se přímo na jednotlivé organizace, které jsou samostatnými povinnými subjekty ve smyslu informačního zákona. Informace o zahájených veřejných zakázkách je možné získat také z jednotlivých profilů zadavatelů.

Současně si dovoluji upozornit na skutečnost, že všechny doposud plánované veřejné zakázky pro letošní rok nemusí být v konečném důsledku zrealizovány.

(Příloha: dle textu)

 

Dotaz: 
Kvalita zemědělských produktů původem z Ukrajiny dovážených do ČR z Ukrajiny či přes jiné tranzitní země (např. Polsko) – dotaz ohledně zdravotní závadnosti/nezávadnosti.

V posledních dnech je v našich i jiných evropských médiích rozebírána možná toxicita zemědělských produktů dovážených do naší země z Ukrajiny (produkce z Ukrajiny) ať už přímo, či skrytou formou, kdy jsou produkty přebaleny např. v Polsku a do naší země dovezeny již s polskou etiketou. Jedná se např. o pšenici, vejce, drůbeží maso, kukuřici, včetně pšeničné a kukuřičné mouky.

Dle médií (např. https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ukrajina-dodala-do-madarska-obili-kontaminovane-toxiny-40427968) se může jednat nejen o nezpracované výrobky, ale např. právě o pšeničnou mouku.

Některé výše zmíněné produkty mohou dle médií obsahovat např. zvýšené množství chlorpyrifosu, či jiných chemikálií včetně antibiotik.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) vydal v červenci 2019 stanovisko, podle kterého chlorpyrifos nesplňuje kritéria evropské směrnice o pesticidech tak, aby mohl být schválen k dalšímu používání (https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/chlorpyrifos-assessment-identifies-human-health-effects). Platná autorizace pro chlorpyrifos v EU vypršela 31. ledna 2020.

Dle médií v souvislosti s výše uvedenými informacemi již některé sousední země (Polsko, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko) přijímají ochranná opatření, aby chránily vlastní obyvatelstvo.

V rámci Vaší gesce Vás v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím žádám o Vaše vyjádření k následujícím bodům:

1. Jaké zemědělské produkty (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny a v jakém množství k nám byly dovezeny v roce 2022 a v 1. čtvrtletí roku 2023 – zde prosím uveďte i potraviny „přebalené“ v jiných zemích (např. Polsko)?

2. Jaká ochranná opatření za účelem ochrany zdraví obyvatelstva ČR jste doposud přijali, či hodláte přijmout vzhledem k možné závadnosti dovážených zemědělských produktů (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny?

3. Jaké kontroly kvality a nezávadnosti u těchto zemědělských produktů (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny činíte a v jakém rozsahu?

4. Byl či nebyl v těchto zemědělských produktech (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny prokázán pesticid chlorpyrifos, či jiná závadná chemikálie (např. nepovolené reziduum antibiotik) a v jakém množství? 4.1. V případě, že BYL kontrolou zjištěn chlorpyrifos, či jiná závadná či zakázaná chemikálie či antibiotikum nebo chemikálie v množství nadlimitním uveďte prosím o jakou závadnou látku se jednalo, datum kontroly, výši množství této látky a název a množství zemědělského produktu, ve kterém byl tento výskyt zjištěn a co se s daným produktem následně dělo (byl zlikvidován, vrácen původci, či distribuován do velkoobchodní či maloobchodní sítě, nebo k dalšímu zpracování v ČR).

4.2. Pokud byla v některém zemědělském produktu kontaminace škodlivinou (chlorpyrifos, či jiná závadná či zakázaná chemikálie či antibiotikum nebo chemikálie v množství nadlimitním) prokázána a takový produkt byl přesto následně distribuován do velkoobchodní či maloobchodní sítě, nebo k dalšímu zpracování v ČR, kdo vydal k tomuto povolení? Zde prosím o uvedení jména, příjmení a pozice či funkce zodpovědné osoby.

5. Chtěl bych se Vás dále zeptat, jestli je Vám známo, že distribuce závadných potravin ohrožujících lidské zdraví může být kvalifikována dle zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník jako § 156 Ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty, nebo § 157 Ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty z nedbalosti a jestli tedy činíte Vaše kroky nejen s ohledem na působnost Vašeho úřadu, ale i s ohledem na výše zmíněná ustanovení TZ.

Odpověď:
K Vašemu podání ze dne 20. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, které obsahovalo dotazy týkající se dovozu zemědělských produktů z Ukrajiny, sděluji následující:

„1) Jaké zemědělské produkty (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny a v jakém množství k nám byly dovezeny v roce 2022 a v 1. čtvrtletí roku 2023 – zde prosím uveďte i potraviny „přebalené“ v jiných zemích (např. Polsko)?“.

Za rok 2023 jsou podle databáze ČSÚ k dispozici data za leden a únor, tudíž nelze vyhodnotit celé letošní 1. čtvrtletí. Přehled dovozu vybraných položek ve sledovaných obdobích uvádí následující tabulka:

Kód zboží

Název zboží

I - XII 2022 (v tunách)

I - II 2023 (v tunách)

0207

Drůbeží maso

5 100

1 073

1001

Pšenice a sourež

3 960

2 899

1005

Kukuřice

22 436

8 248

1101

Mouka pšeničná nebo ze soureži

1 025

1 107

Zdroj: Databáze zahraničního obchodu ČSÚ

Kukuřičná mouka ani vejce se z Ukrajiny do ČR nedováží, pouze opracované žloutky (v roce 2022 v hodnotě necelých 2,5 mil. Kč, za leden až únor 2023 v hodnotě necelého
1 mil. Kč). O ukrajinském zboží „přebaleném“ v jiných zemích a dovezeném do ČR Ministerstvo zemědělství nemá žádné další informace.

„2) Jaká ochranná opatření za účelem ochrany zdraví obyvatelstva ČR jste doposud přijali, či hodláte přijmout vzhledem k možné závadnosti dovážených zemědělských produktů (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny?“.

Dozorové orgány ČR intenzivně kontrolují dovozy zemědělských produktů z Ukrajiny. Všechny dosavadní výsledky jsou v pořádku a neprokázaly obsah žádných zakázaných látek.

Co se týká produktů rostlinného původu (zejména obilovin), Státní zemědělská a potravinářská inspekce (dále jen „SZPI“) úzce spolupracuje s Generálním ředitelstvím cel, které jí poskytuje přehledy o dovozech zásilek obilovin původem z Ukrajiny do ČR. Na základě poskytnutých údajů o dovozech provádí SZPI kontroly nejen přímo u příjemců zásilek obilovin, ale i u subjektů zabývajících se nákupem a prodejem obilovin a zpracováním obilovin.  SZPI celou situaci prověřuje rovněž na základě vlastních šetření, kdy se kromě dovozů obilovin původem z Ukrajiny zaměřuje i na možný reexport obilovin z ostatních okolních členských států EU. Při kontrolách se zaměřuje také na výrobky, u kterých lze předpokládat zpracování obilovin původem z Ukrajiny nebo ostatních států EU (tzn. zpracování obilovin do potraviny jako jedné ze složek).

Co se týká kontrol dovozu potravin živočišného původu včetně importu drůbežího masa a vajec z ostatních členských států EU i třetích zemí, jedná se o jednu z dlouhodobých priorit Státní veterinární správy (dále jen „SVS“). Zásilky drůbežího masa a vajec z ostatních členských států EU jsou kontrolovány zejména v místech určení (nejčastěji logistických centrech a skladech obchodníků či zpracovatelů). Zásilky ke kontrole jsou vytipovávány na základě jejich povinného předchozího hlášení příjemci a provedené analýzy rizika.

Nad rámec běžného dozoru probíhá na základě aktuálního dění od 3. dubna 2023 kontrolní akce zaměřená na kontrolu zásilek drůbežího masa a vajec původem ze třetích zemí.

SVS bude dále provádět zvýšené kontroly v místech určení při příchodu zásilek drůbežího masa a vajec z jiných členských států se zaměřením na původ z třetích zemí. Kontroly se tedy ve zvýšené míře zaměří i na zásilky, které jsou do ČR dodány z jiných členských států, ale původem jsou z třetích zemí.

V případě zjištění zásilky drůbežího masa původem ze třetí země bude kontrolována zdravotní nezávadnost, a to odebráním vzorků.  Obě výše uvedené akce se mimo kontroly zdravotní nezávadnosti zaměřují rovněž na kontrolu sledovatelnosti, označování, hygienickou manipulaci a dodržení teplotního řetězce.

„3) Jaké kontroly kvality a nezávadnosti u těchto zemědělských produktů (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny činíte a v jakém rozsahu?“.

V roce 2023 (tj. do 24. dubna 2023) byly analyzovány v rámci monitorování cizorodých látek následující zemědělské produkty z Ukrajiny:

1 vzorek pohankových vloček původem z Ukrajiny, u kterého byla ověřována přítomnost tropanových alkaloidů, vzorek byl hodnocen jako vyhovující;

1 vzorek olejnatých semen na aflatoxiny a ochratoxin A – vyhodnoceno jako vyhovující;

2 vzorky zmrazeného ovoce na stanovení kritérií mikrobiologické bezpečnosti – vyhodnoceno jako vyhovující.

Kromě toho v roce 2023 probíhá mimořádná kontrola obilovin a obilních výrobků z Ukrajiny:

V roce 2023 bylo ke dni 21. dubna provedeno celkem 49 kontrol u 42 kontrolovaných osob zaměřených na ověření zdravotní nezávadnosti obilovin původem z Ukrajiny anebo obilovin s podezřelým původem a obilných výrobků, u kterých je předpoklad zpracování obilovin původem z Ukrajiny. V rámci těchto kontrol bylo odebráno celkem 36 vzorků obilovin a 19 vzorků mouky. U odebraných šarží obilovin je v současné době ověřována přítomnost reziduí pesticidů, mykotoxinů a chemických prvků. U odebraných šarží mouk přítomnost reziduí pesticidů a mykotoxinů. V některých případech byly provedeny kontroly bez odběru vzorků, neboť bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba zpracovávala a distribuovala obiloviny určené k výrobě krmiv. Tato kontrolní zjištění jsou pro případné zaměření kontrol předávána Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému vzhledem k zákonným kompetencím. Jde o průběžné výsledky, kontrola dále probíhá.

Kontrolní akce zaměřené na kontrolu zásilek kuřecího masa a vajec ze třetích zemí, která běží na základě aktuálního dění od 3. dubna 2023, bylo ke dni 23. dubna 2023 provedeno 18 kontrol (16 na drůbeží maso a 2 na vejce) a bylo odebráno celkem 34 vzorků (31 vzorků drůbežího masa a 3 vzorky vajec). K dnešnímu datu jsou k dispozici výsledky vyšetření 9 vzorků, vše s vyhovujícím výsledkem. Co se týká původu odebraných vzorků, 15 odebraných vzorků se týká drůbežího masa z Ukrajiny a 3 vzorky se týkají vajec z Ukrajiny.

Vzorky jsou odebírány k ověření zdravotní nezávadnosti (drůbeží maso – salmonely, vybraná rezidua povolených a zakázaných veterinárních léčivých přípravků; vejce – kokcidiostatika, fipronil, perfluoralkylované látky, vybraná rezidua povolených a zakázaných veterinárních léčivých přípravků). 

„4) Byl či nebyl v těchto zemědělských produktech (pšenice, vejce, drůbeží maso, kukuřice, případně pšeničná či kukuřičná mouka) původem z Ukrajiny prokázán pesticid chlorpyrifos, či jiná závadná chemikálie (např. nepovolené reziduum antibiotik) a v jakém množství?“.

Všechny dosavadní výsledky byly v pořádku a neprokázaly obsah žádných zakázaných látek.

 „5) V případě, že BYL kontrolou zjištěn chlorpyrifos, či jiná závadná či zakázaná chemikálie či antibiotikum nebo chemikálie v množství nadlimitním uveďte prosím o jakou závadnou látku se jednalo, datum kontroly, výši množství této látky a název a množství zemědělského produktu, ve kterém byl tento výskyt zjištěn a co se s daným produktem následně dělo (byl zlikvidován, vrácen původci, či distribuován do velkoobchodní či maloobchodní sítě, nebo k dalšímu zpracování v ČR).“.

Takové zjištění nebylo prokázáno.

 „6) Pokud byla v některém zemědělském produktu kontaminace škodlivinou (chlorpyrifos, či jiná závadná či zakázaná chemikálie či antibiotikum nebo chemikálie v množství nadlimitním) prokázána a takový produkt byl přesto následně distribuován do velkoobchodní či maloobchodní sítě, nebo k dalšímu zpracování v ČR, kdo vydal k tomuto povolení? Zde prosím o uvedení jména, příjmení a pozice či funkce zodpovědné osoby.“.

Takové zjištění nebylo prokázáno. Žádný nevyhovující produkt nebyl distribuován.

„7) Chtěl bych se Vás dále zeptat, jestli je Vám známo, že distribuce závadných potravin ohrožujících lidské zdraví může být kvalifikována dle zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník jako § 156 Ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty, nebo § 157 Ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty z nedbalosti a jestli tedy činíte Vaše kroky nejen s ohledem na působnost Vašeho úřadu, ale i s ohledem na výše zmíněná ustanovení TZ.“.

Veškeré kroky jsou a budou činěny v souladu s platnou legislativou. 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

V souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím Vás touto cestou Svaz chovatelů českého teplokrevníka, z.s., žádá o podání informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a zároveň zákona 154/ 2000Sb. §23b a c odst.2 písm. d a n, ve věci přehledu o výsledcích plemenitby pro plemeno český teplokrevník.

Otázka:

1. Obrat stáda koní v uvedených letech - celkem.

2. Obrat stáda koní plemene český teplokrevník v uvedených letech.

Prosíme údaje doplnit do přiložené tabulky. S těmito otázkami jsme se obrátili na vámi pověřenou osobu ČMSCH a.s., kde nám bylo doporučeno kontaktovat přímo MZe ČR. Zbývající údaje nám velice ochotně poskytl statistický úřad.

K výše uvedenému žádáme o písemné vyřízení žádosti a to nejlépe sdělením informace v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky spolku. Za kladné vyřízení předem děkujeme.

Odpověď:
Podáním ze dne 23. dubna 2023 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se obratu stáda chovaných koní celkem a plemene český teplokrevník.

Požadované informace týkající se počtu chovaných koní lze získat z webových stránek ministerstva (dostupné na: https://eagri.cz/public/web/mze/zemedelstvi/zivocisna-vyroba/zivocisne-komodity/kone/) a údaje o plemeni český teplokrevník lze též získat z ročenky českého teplokrevníka (poslední publikovaná je za rok 2021 – dostupná na: https://www.ceskyteplokrevnik.cz/kopie-svaz ). V této souvislosti je nutné konstatovat, že ústřední evidence koní (dále jen „ÚEK“) v letech 1995 a 2000 ještě nebyla vedená a že ministerstvo informacemi o zapuštěných klisnách ani o hříbatech zapsaných do cizích plemenných knih nedisponuje.

Požadované údaje, kterými ministerstvo disponuje, jsou uvedeny v tabulce.

Rok

Stav koní – celkem*)

Příchovek

Import

Úhyn a porážka

Export

Koně plemene ČT - celkem

Narozená hříbata PKČT

1995

18 039 

-

-

-

-

-

-

2000

23 835

-

-

-

-

-

-

2005

54 884

5 223

1 077

371

527

18 990

  999

2010

73 932

5 031

1 654

3 081

895

20 177

  955

2015

84 703

3 117

1 679

1 040

1 158

17 960

  459

2020

97 172

2 977

1 255

1 048

918

17 449

  483

2022

101 887

2 564

1 614

932

619

17 222

  557

Bilance

-

18 912

7 279

6 472

4 117

-

3 453

Zpracováno podle: https://eagri.cz/public/web/mze/zemedelstvi/zivocisna-vyroba/zivocisne-komodity/kone/

*) – za roky 1995 a 2000 zdroj ČSÚ, v ostatních letech ÚEK

Pozn. Úhyn a porážka je dopočtená hodnota vzhledem ke stavu koní v předchozím kalendářním roce

 

Dotaz: 
Podávám tímto žádost o informaci v souladu s ust. § 2, odst. 1, zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.

Jak je to tedy s obilninami, vejci a masem z fašistické Ukrajiny v ČR co se sem dováží, díky české vládě ?

Pesticidy na Ukrajině jsou téma, které se řeší již delší dobu. Program OSN pro životní prostředí (UNEP) o nich informoval již v roce 2018. V. D., ukrajinský zemědělec obhospodařující 370 hektarů tehdy uvedl, že v rámci opatrnosti odebírá pesticidy jen od originálních výrobců. „Občas zemědělci používají levné pesticidy, což pak může mít negativní následky,“ dodal.

Dle UNEPu v roce 2018 používala Ukrajina 100 tisíc tun pesticidů ročně, které stály celkem 2 miliardy dolarů. „Taková poptávka nevyhnutelně přitahuje podvodníky,“ konstatuje pak UNEP a dodává: „Nedokonalost právních předpisů, korupce, nedostatek zkušeností s bojem proti celkovému množství pesticidů a všeobecně obtížná hospodářská situace činí Ukrajinu zranitelnou vůči oběhu nelegálních přípravků na ochranu rostlin.“

Problémy přiznali i ukrajinští představitelé. V létě 2018 ukrajinská policie odhalila skupinu, která na Ukrajinu pašovala pesticidy z Číny. Zkonfiskovali celkem 139 tun chemikálií bez řádných povolení. Složení i původ byly neznámé. Co víc, v roce 2018 nebylo na Ukrajině žádné zařízení na bezpečnou likvidaci pesticidů. Zabavené pesticidy byly skladovány ve špatně hlídaných skladech, takže se pak objevily na trhu. Ukrajina kvůli tomu povolila export pesticidů do jiných zemí EU k recyklaci. Kromě toho na Ukrajině nefunguje ani recyklace obalů od pesticidů, což v praxi znamená, že se pašované pesticidy balí do pravých obalů.

Odhad UNEPu je, že 25 % ze všech obchodovaných pesticidů na Ukrajině jsou ty nelegální, ať už dovezené, nebo podomácku vyrobené. Nepřekvapivě jsou levnější.

Tolik příklad.

Tak jak to tedy je ?

Odpověď žádám poslat v zákoné lhůtě.

Odpověď:
K Vašemu podání ze dne 24. dubna 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkajícího se dovozu produktů z Ukrajiny, sděluji následující.

Zdraví českých občanů není ohroženo, bezpečnost potravin je pro Ministerstvo zemědělství na prvním místě. Naše dozorové orgány patří mezi světovou špičku a v případě, že by byla při kontrolách objevena zásilka nesplňující normy, byla by ihned zlikvidována. V současné době je pod kontrolou veškeré zboží, které k nám z Ukrajiny dorazí.

V roce 2023 bylo ke dni 21. dubna provedeno celkem 49 kontrol u 42 kontrolovaných osob zaměřených na ověření zdravotní nezávadnosti obilovin původem z Ukrajiny anebo obilovin s podezřelým původem a obilných výrobků, u kterých je předpoklad zpracování obilovin původem z Ukrajiny. V rámci těchto kontrol bylo odebráno celkem 36 vzorků obilovin a 19 vzorků mouky. U odebraných šarží obilovin je v současné době ověřována přítomnost reziduí pesticidů, mykotoxinů a chemických prvků. U odebraných šarží mouk je ověřována přítomnost reziduí pesticidů a mykotoxinů.

Dozorové orgány ČR intenzivně kontrolují dovozy zemědělských produktů z Ukrajiny. Co se týká dovozu zásilek obilovin původem z Ukrajiny do České republiky, Státní zemědělská a potravinářská inspekce (dále jen „SZPI“) úzce spolupracuje s Generálním ředitelstvím cel, které poskytuje SZPI přehledy o dovozech. Na základě poskytnutých údajů o dovozech provádí SZPI kontroly přímo u příjemců zásilek obilovin, ale i subjektů zabývajících se nákupem a prodejem obilovin a zpracováním obilovin. SZPI celou situaci prověřuje rovněž na základě vlastních šetření, kdy se kromě dovozů obilovin původem z Ukrajiny zaměřuje i na možný reexport obilovin z ostatních okolních členských států EU. Při kontrolách se zaměřuje také na výrobky, u kterých lze předpokládat zpracování obilovin původem z Ukrajiny nebo ostatních států EU (tzn. zpracování obilovin do potraviny jako jedné ze složek). Je nutné zdůraznit, že přes Systém rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF) nebyla do 24. dubna 2023 hlášena žádná distribuce do ČR obilovin ani mlýnských obilných výrobků původem z Ukrajiny, u kterých by byla porušena bezpečnost a jakost.

Do dnešního dne kontroly neprokázaly žádné kontaminované zásilky pšenice a mlýnských výrobků. Kontroly se provádějí na přítomnost více než 400 účinných (chemických) látek pesticidů. Minulý rok se z Ukrajiny do České republiky dovezlo cca 4000 tun pšenice, přičemž domácí produkce byla zhruba 4,8 milionů tun. Dovoz tedy představuje méně než
0,1 % tuzemské produkce.

Pokud se jedná o kontrolu potravin živočišného původu (maso, vejce) z Ukrajiny, jejich kontrolu má v působnosti Státní veterinární správa. Za celý loňský rok zjistili veterinární inspektoři u drůbežího masa při více než 1500 kontrolách závadu zhruba u 3 % případů. Podíl dovozu z této země oproti dovozu stejné komodity z EU nedosahuje ani 1 %. Kontrol ukrajinských vajec bylo provedeno 260 a závady byly zjištěny zhruba u 2 % případů. Nevyhovující vzorky se vždy likvidují.

 

Dotaz:
Žádám o neprodlenou odpověď dle zákona 106/1999sb o svobodném přístupu k  informacim kolik obilí a dalších potravin se dovezlo u Ukrajiny do České Republiky.

Prosím o informace o dovozu od 1.1.2023 do dnešního dne.

Odpověď:
Podáním ze dne 24. dubna 2023 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací „kolik obilí a dalších potravin se dovezlo z Ukrajiny do ČR od 1. 1. 2023 do dnešního dne“.

K výše uvedené žádosti Vám zasílám přehled agrárního dovozu z Ukrajiny do České republiky od 1. ledna do konce února 2023 (aktuálnější informace nejsou prozatím k dispozici):

Kód zboží

Název zboží

kg

0207

Maso droby drůbeží jedlé čerst chlaz zmraz

1 073 408

0305

Ryby sušené solené uzené moučka rybí jedlá

6 853

0408

Vejce bez skořápek žloutky čerstvé sušené ap

15 581

0409

Med přírodní

56

0710

Zelenina vařená zmrazená

29 664

0713

Luštěniny suché vyluštěné i loupané drcené

531 976

0801

Ořechy kokosové para akužové čerstvé sušené

3 393

0802

Ostatní skořápkové ovoce, čerstvé nebo sušené, též bez skořápky nebo vyloupané (kromě kokosových ořechů, para ořechů a kešú ořechů)

376 066

0808

Jablka hrušky kdoule čerstvé

216

0811

Ovoce ořechy i vařené zmrazené i slazené

1 273 369

0813

Ovoce sušené ne ořechy banány citrusy fíky ap

33 858

0901

Káva i pražená dekofeinovaná slupky náhražky

34

0902

Čaj

218

0909

Semena anýz badyán fenykl kmín koriandr aj

21 300

0910

Zázvor šafrán tymián bobkový list kari aj koření

95

1001

Pšenice a sourež

2 899 485

1005

Kukuřice

8 248 094

1008

Pohanka proso lesknice kanárská obilí ostatní

2 262

1101

Mouka pšeničná nebo ze soureži

1 107 496

1102

Mouky obilné jiné ne pšeničné nebo ze soureži

2

1103

Krupice krupička výrobky z obilí aglomerované

16 462

1104

Zrna obilná jinak zpracovaná (ne rýže) klíčky

145 561

1108

Škroby inulin

3 039 000

1201

Boby sojové i drcené

706 040

1204

Semena lněná i drcená

92 225

1205

Semena řepky olejky i drcená

13 015 609

1206

Semena slunečnicová i drcená

418 900

1207

Semena plody olejnaté ostatní i drcené

76 945

1208

Mouka krupice ze semen plodů olej ne hořčičná

25

1211

Rostliny a části rostlin, včetně semen a plodů, používané zejména ve voňavkářství, ve farmacii nebo jako insekticidy, fungicidy nebo k podobným účelům, čerstvé, chlazené, zmrazené nebo sušené, též řezané, drcené nebo v prášku

3 156

1501

Sádlo vepř tuk jiný vepřový drůbeží škvařený

218 340

1507

Olej sojový frakce i rafinovaný chem neuprav

542 220

1512

Olej slunečnicový bavlníkový aj frakce neupr

1 014 251

1515

Stálé rostlinné nebo mikrobiální tuky a oleje, včetně jojobového oleje, a jejich frakce, též rafinované, ale chemicky neupravené (kromě sójového, podzemnicového, olivového, palmového, slunečnicového, světlicového, bavlníkového a kokosového

3 048

1518

Tuky oleje živ rostl frakce chem upravené jn

809 540

1602

Přípravky a konzervy z masa, drobů, krve nebo hmyzu (kromě uzenek, salámů a podobných výrobků a masových výtažků a šťáv)

3 540

1604

Přípravky,konzervy z ryb,kaviár,jeho náhražky

7

1701

Cukr třtinový řepný sacharóza chemicky čistá

3 354 160

1702

Cukry ost sirupy cukerné med umělý melasy

1 382 400

1704

Cukrovinky (včetně bílé čokolády), neobsahující kakao

325 546

1806

Čokoláda a ostatní potravinové přípravky obsahující kakao

81 038

1902

Těstoviny i vařené nadívané a jinak upravené

75 755

1904

Výrobky z obilovin získané bobtnáním nebo pražením (například pražené kukuřičné vločky – corn flakes); obiloviny (jiné než kukuřice) v zrnech, ve formě vloček nebo jinak zpracovaných zrn (kromě mouky, krupice a krupičky), předvařené nebo ji

5 374

1905

Zboží pekařské,pečivo,oplatky,rýžový papír,apod.

88 242

2001

Zelenina ovoce ořechy aj části rostl upravené

21 679

2002

Rajčata připravená konzervovaná ne v octě ap

129

2005

Zelenina ost připrav konzerv ne v octě nezmr

10 880

2007

Zavařeniny želé kaše ovocné aj pasty slazené

2 383

2008

Ovoce ořechy aj části rostlin jn

1 513

2102

Droždí aj mikroorganismy prášky do pečiva

1 134 310

2103

Přípravky pro omáčky směsi kořenité hořčice

38 231

2104

Přípravky pro polévky směsi přídavků potravin

14

2105

Zmrzlina eskymo apod výrobky i s kakaem

12 390

2106

Potravinové přípravky, jinde neuvedené ani nezahrnuté

7 666

2202

Voda, včetně minerálních vod a sodovek, s přídavkem cukru nebo jiných sladidel nebo aromatizovaná a jiné nealkoholické nápoje (kromě ovocných šťáv, šťáv z ořechů nebo zeleninových šťáv a mléka)

809 032

2203

Pivo ze sladu

294

2204

Víno z čerstvých hroznů mošt vinný jiný

1 675

2208

Ethylalkohol nedenat pod 80% destiláty likéry

70 806

2301

Moučka ap z masa drobů ryb ap nepoživatelné

327 209

2302

Otruby výrobky mlýnské vedlejší aj zbytky

915 040

2303

Zbytky škrobárenské řízky řepné bagasa mláto

171 000

2306

Pokrutiny odpad po extrahování rostl tuků aj

2 724 281

2309

Přípravky používané k výživě zvířat

11

 Zdroj: Databáze zahraničního obchodu ČSÚ

 

Dotaz:
Žádost ministerstvu zemědělství o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Vývoz plemenného skotu do Spolkové republiky Německo

Ráda bych touto cestou požádala o informaci o vývozu plemenného skotu k chovu do Spolkové republiky Německo od 1.8.2022 do 31.3.2023, konkrétně:

  • Kolik kusů plemenného skotu s osvědčením pro další chov bylo vyvezeno do SRN;

  • Jakého pohlaví a kategorie byla exportovaná zvířata

Odpověď:
Podáním ze dne 25. dubna 2023 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se vývozu plemenného skotu k chovu do Spolkové republiky Německo v období od 1. srpna 2022 do 31. března 2023.

Požadovanou informaci o počtech přemístěných zvířat do Spolkové republiky Německo lze získat z informačního systému ústřední evidence vedené podle zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo zemědělství však nedisponuje informací, jak bylo nebo mělo být s těmito zvířaty naloženo na území jiného státu.

Počty přemístěných zvířat do SRN v průběhu sledovaného období:

 

Kategorie

Samice

Samci

Celkem

neznámé stáří

157

62

219

do 1 roku

65

142

207

do 2 let

1 328

4 567

5 895

do 3 let

1 298

446

1 744

do 4 let

965

51

1 016

nad 4 roky

6 450

126

6 576

Součet

10 263

5 394

15 657

 

Dotaz:
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádám o poskytnutí informací - datových souborů obsahujících plnění realizované Institutem pro správu dokumentů, z.s., Thunovská 179/12, 100 00 Praha 1, IČ: 22844163, na základě objednávky č. 4500123756 ze dne 01.08.2018 ke smlouvě 297-2018-11142-Vyhodnocení vhodné varianty řešení (ponechání stávající eSSL DMS x nákup a implementace nové eSSL) a analýza rizik na prostředí Objednatele ("Zpracování analýzy DMS") dle specifikace uvedené v příloze objednávky.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 25. dubna 2023 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o poskytnutí informací – datových souborů obsahujících plnění realizované Institutem pro správu dokumentů, z.s., Thunovská 179/12, 100 00 Praha 1, IČ: 22844163, na základě objednávky č. 4500123756 ze dne 1. 8. 2018 ke smlouvě č. 297-2018-11142 – Vyhodnocení vhodné varianty řešení (ponechání stávající eSSL DMS x nákup a implementace nové eSSL) a analýza rizik na prostředí Objednatele dle specifikace uvedené v příloze objednávky (dále jen „analytická zpráva“).

V souvislosti s Vaší žádostí bylo vydáno rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti č.j.: MZE-27903/2023-11142 ze dne 9. května 2023, na základě kterého bylo v analytické zprávě anonymizováno schéma uvedené na straně 6 a následující odstavec 2.1.1. uvedený na straně 6-7 analytické zprávy.

V příloze přikládám Vámi požadovanou analytickou zprávu.

(Příloha: dle textu)

 

Dotaz: 
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tímto Vaší instituci zdvořile žádám o poskytnutí následujících informací: 

DOTAZ:  

 Jaké zahraniční cesty (kam) podnikl bývalý ministr/ministryně v období od srpna 2018 do prosince 2019?

Kolik tyto zahraniční cesty stály? (Prosím o konkretizovaný seznam skutečných náklad)

Jaké zahraniční cesty (kam) podnikl současný ministr/ministryně v období od ledna 2022 do května 2023?

Kolik tyto zahraniční cesty stály? (Prosím o konkretizovaný seznam skutečných náklad)

O informace Vás žádám jako novinář MF DNES. Účelem vyžádání informace je snaha nejen přispět k diskuzi o věcech veřejného zájmu a skutečnost, že svou prací plním roli tzv. „společenského hlídacího psa“.   

Informace žádám poskytnout v elektronické formě a zaslat na výše uvedenou e-mailovou adresu. V případě, že by nebylo možné informace v elektronické formě zaslat, Vás prosím o jejich poskytnutí na adresu: xxxx. Bude-li nutné za vyřízení mé žádosti účtovat nějaký poplatek, prosím o předchozí zaslání jeho odhadu.

Za poskytnutí mnou požadovaných informací předem velmi děkuji.

Odpověď:
K Vaší žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ze dne 27. dubna 2023 „Jaké zahraniční cesty (kam) podnikl bývalý ministr v období od srpna 2018 do prosince 2019? Kolik tyto zahraniční cesty stály? A druhý dotaz: jaké zahraniční cesty (kam) podnikl současný ministr v období od ledna 2022 do května 2023? Kolik tyto zahraniční cesty stály?“  Vám v příloze zasílám požadované informace.

(Přílohy: 1. TABULKA _NAKLADY_ZSC_MINISTRI_T-N.xlsx.)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace – nová žádost

Žádám o informace dle zákona č.106/99 Sb. O svobodném přístupu k informacím a to:

Porovnání všech položek výpočtu ceny pro vodné a stočné podle cenových předpisů pro vodné a stočné roku 2022.

Příjemce vodného a stočného: Moravská vodárenská, a.s.  (IČO 61859575) a Vodárna Zlín, a.s. (IČO 14237083)

Oblast: Zlínsko, Olomoucko a Prostějovsko

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaši žádost ze dne 29. dubna 2023 o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), spočívající v poskytnutí „Porovnání všech položek výpočtu (kalkulace) cen pro vodné a stočné za kalendářní rok a dosažené skutečnosti v tomto roce, a to pro kalendářní rok 2022“ za příjemce vodného a stočného: Moravská vodárenská společnost, a.s. (IČO: 61859575)
a Vodárna Zlín, a.s. (IČO: 14237083) pro oblasti: Zlínsko, Olomoucko a Prostějovsko.

Ministerstvo jako příslušný orgán veřejné správy vodovodů a kanalizací podle § 25 písm. d) zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a současně jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 informačního zákona Vám poskytuje vyžádanou informaci v rozsahu níže uvedených porovnání, které Vám zasílám v příloze tohoto dopisu.

(Přílohy:

 1. Moravská vodárenská_Dolany_2022_odběratelské porovnání

 2. Moravská vodárenská_Křelov-Břuchotín_2022_odběratelské porovnání

 3. Moravská vodárenská_Olomoucko_2022_odběratelské porovnání

 4. Moravská vodárenská_Prostějovsko_2022_odběratelské porovnání

 5. Moravská vodárenská_Svazek obcí Věrovany, Dub nad Moravou, Charváty_2022_odběratelské porovnání

 6. Vodárna Zlín_Areál Svit Zlín_2022__odběratelské porovnání

 7. Vodárna Zlín_Zlínsko_2022__odběratelské porovnání

 8. Moravská vodárenská_Olomoucko_2022_provozovatelské porovnání

 9. Moravská vodárenská_Prostějovsko_2022_provozovatelské porovnání

 10. Moravská_vodárenská_Alora/Maier_2022_provozovatelské porovnání

 11. Moravská_vodárenská_Čehovice_2022_provozovatelské porovnání

 12. Moravská_vodárenská_Dřevnovice_2022_provozovatelské porovnání

 13. Moravská_vodárenská_INSTA_2022_provozovatelské porovnání

 14. Moravská_vodárenská_Kelčice, Dobrochov_2022_provozovatelské porovnání

 15. Moravská_vodárenská_MAFRA_2022_provozovatelské porovnání

 16. Moravská_vodárenská_NESTLE_2022_provozovatelské porovnání

 17. Moravská_vodárenská_OLMA_2022_provozovatelské porovnání

 18. Vodárna_Zlín_Bělov_2022_provozovatelské porovnání

 19. Vodárna_Zlín_BSV Kubiš_2022_provozovatelské porovnání

 20. Vodárna_Zlín_Suchý Důl_2022_provozovatelské porovnání

 21. Vodárna_Zlín_Val. Klobouky_2022_provozovatelské porovnání

 22. Vodárna_Zlín_Zlínsko_předaná_2022_provozovatelské porovnání

 23. Vodárna_Zlín_Zlínsko_převzatá_2022_provozovatelské porovnání)    

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.