Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc březen 2023

13. 4. 2023

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc březen 2023

 

Dotaz: 
Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb.

Dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím žádám o poskytnutí informace týkající se označování rybářského revíru. Bližší podmínky výkonu rybářského práva na revírech MRS stanovují mj., že „před započetím lovu je lovící povinen označit do povolenky revír“. Vzhledem k tomu, že se chci vyvarovat porušení zákona a podmínek výkonu rybářského práva špatným označením revíru v povolence, žádám o následující informaci:

Kterým číslem je třeba označit revír v povolence, pokud budu provádět rybolov konkrétně na nádrži Přední Kopaná, která je aktuálně označena níže uvedenou informační tabulkou obsahující dvě čísla – číslo uživatele a číslo revíru.

Toto označení se mi zdá matoucí také proto, že mou dřívější žádost o informaci o revíru Morava 9B jste mi odmítli z důvodu neexistence tohoto revíru. Přitom ve všech veřejně dostupných zdrojích – viz např. seznam revírů mimopstruhových (http://www.mrsbrno.cz/index.php/14-mimopstruhove-reviry/314-morava-9b) je uváděno pouze označení revíru Morava 9B č. 461 099 a pouze toto označení rybáři používají v rámci zapisování docházky a také evidence úlovků.

Odpověď žádám zaslat primárně v elektronické formě e-mailem na mou e-mailovou adresu.

Odpověď:
Podáním ze dne 1. března 2023 jste se obrátila podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace, které číslo uvedené na tabulce označující rybářský revír (fotografie této tabulky je součástí Vaší žádosti) je správné pro provedení záznamu do povolenky k rybolovu.

V souladu se zákonem č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“), je osoba provádějící lov povinna uvést do povolenky k lovu datum lovu, rybářský revír, počet, druh, hmotnost ulovených ryb a údaje o úlovku invazního nepůvodního druhu na unijním seznamu uloveného v rámci provádění opatření k jeho odstranění, izolaci nebo regulaci stanovených podle zákona o ochraně přírody a krajiny. To znamená, že do povolenky k lovu vydané uživatelem rybářského revíru v souladu s § 13 odst. 10 zákona o rybářství a v souladu s § 16 odst. 4 nebo § 17 odst. 5 prováděcí vyhlášky č. 197/2004 Sb., k zákonu č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška k zákonu o rybářství“), osoba provádějící lov zaznamenává číslo rybářského revíru.

Z výše uvedeného vyplývá, že v daném případě by do povolenky k lovu měla osoba provádějící lov zapsat číslo rybářského revíru, tj. 461 093.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací

Na základě zákona o svobodném přístupu k informacím 106/1999 Sb., žádám o vysvětlení z jakého důvodu, kým, případně na základě koho požadavku bylo Ministerstvem zemědělství zjišťováno cokoliv o mé osobě v roce 2022.

V záznamu o využívání údajů, který pravidelně dostávám od Správy základních registrů, provozovatele registru obyvatel se píše ve sloupcích „Důvod/účel“ a „Agenda“:

  1. Založení subjektu: A562 – Plemenářský zákon;

  2. Ověření identifikačních údajů osoby na základě ustanovení § 3 odst. 11 a násl. Zákona č. 252/1997 Sb.; A944 – Činnosti dle zákona o zemědělství;

  3. Ověření identifikačních údajů osoby na základě ustanovení § 3 odst. 11 a násl. Zákona č. 252/1997 Sb.; A944 – Činnosti dle zákona o zemědělství.

Odpověď:
Podáním ze dne 2. března 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se důvodu zjišťování osobních údajů o Vaší osobě.

          K Vaší žádosti sděluji, že:

  1. A562 – Plemenářský zákon: v hlášení přesunu prasete k domácí porážce bylo uvedeno číslo Vašeho OP – ověření platnosti čísla OP. Toto volání je evidováno pod Korelačním ID: b714b65b-f08a-49f0-850f-927e6a220a9a .

  2. A944 – Činnosti dle zákona o zemědělství: lokalizace místa, kam bylo prase k domácí porážce odsunuto – tedy načtení adresy a jména chovatele ze základních registrů. Při tomto volání se zjistil nesoulad mezi jménem uvedeným na hlášení přesunu prasete k domácí porážce a jménem získaným ze základních registrů. Toto volání je evidováno pod Korelačním ID: e93d9545-39a7-40a9-974c-53a2b4dff606.

  3. A944 – Činnosti dle zákona o zemědělství: v případě zjištěného nesouladu popsaného v bodě 2 se oslovuje tato služba znovu s požadavkem na zjištění posledního známého stavu. Po tomto volání se bere nesoulad za prokázaný a informace sdělená v hlášení o přesunu prasete k domácí porážce byla vyhodnocena jako nesprávná. Dočasné hospodářství k Vaší osobě nebylo založeno. Toto volání je evidováno pod Korelačním ID: 983336c6-c169-4026-851b-ea25403d30bb.

    Zákon č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů, stanovuje v § 23 odst. 1 povinnost pro chovatele zaevidovat místo chovu hospodářského zvířete. V případě dočasných hospodářství, kde je prase do 7 dnů od jeho přísunu poraženo, provádí tento úkon původní chovatel tím, že na základě předloženého OP vyplní v hlášení údaj o novém chovateli (jméno, příjmení, číslo OP, případně pokud je prase přemísťováno na jinou adresu, než je uvedena v OP, též adresu určení). Na základě tohoto hlášení je pak v souladu s požadavky komunitárního práva v systému ústřední evidence zvířat založeno dočasné hospodářství, zaznamenán přísun prasete, zaznamenána domácí porážka prasete a zaznamenáno ukončení dočasného hospodářství. A protože umístění hospodářství je upraveno v § 3aa zákona o zemědělství, je použito služeb tímto zákonem definovaných.

     Vzhledem k výše uvedenému byla všechna tato volání v souladu s platnými právními předpisy.

             

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tímto Vaši instituci žádám o poskytnutí následujících informací.

  1. Žádám Vás o poskytnutí smluv uzavřených za posledních pět let s firmou ECOVIS RG s.r.o., kterou ministerstvo zemědělství vede na seznamu poradců.
  2. Dále žádám o poskytnutí smluv uzavřených za posledních pět let s firmou Integra Consulting, s.r.o., kterou ministerstvo zemědělství vede na seznamů svých poradců.
  3. Obdobně žádám o poskytnutí smluv uzavřených za posledních pět let s firmou Ernst and Young, s.r.o., kterou ministerstvo zemědělství rovněž vede na seznamu svých poradců.
  4. Žádám o poskytnutí smluv uzavřených za posledních pět let se společností Naviga Advisory and Evaluation s.r.o., která také figuruje na seznamu poradců a dalších poradních orgánů ministerstva zemědělství.


Ve smyslu § 17 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. žádám o potvrzení předpokládané výše úhrady nákladů, budou-li účtovány.

Odpověď:
Podáním ze dne 2. března 2023 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně smluv uzavřených mezi ministerstvem a vybranými obchodními korporacemi.

Podle zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů, musí být smlouvy s výší hodnoty jejich předmětu 50 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a vyšší zveřejňovány v registru smluv, a to nejpozději do 30 dnů od uzavření smlouvy. Vámi požadované smlouvy jsou volně přístupné v registru smluv.

 

Dotaz:
V rámci projektu Platy úředníků (www.platyuredniku.cz), vás i v letošním roce žádáme na základě zákona č. 106/1999 Sb. a zejména pak jeho nové části § 8c - Informování o příjmech fyzických osob

(1) Povinný subjekt poskytne informaci o výši příjmu osoby, které poskytl nebo poskytuje veřejné prostředky mající povahu příjmu ze závislé činnosti nebo funkčních požitků podle zákona o daních z příjmů

a) jako

1. veřejnému funkcionáři, na kterého se vztahovaly nebo vztahují povinnosti podle zákona o střetu zájmů,

2. poradci prezidenta republiky, člena vlády, náměstka člena vlády nebo vedoucího ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen vlády, nebo

3. členovi svého statutárního, řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu, anebo

b) pokud žadatel prokáže veřejný zájem na poskytnutí informace o výši příjmu této osoby a tento veřejný zájem v jednotlivém případě převažuje nad zájmem na ochraně této informace.

(2) Informace o výši příjmu podle odstavce 1 se poskytne v rozsahu jméno, příjmení, funkční, pracovní či jiné obdobné zařazení a výše veřejných prostředků, na kterou vznikl nárok, před zdaněním a dalšími povinnými odvody za období podle obsahu žádosti. Při poskytování informace podle věty první se § 5 odst. 3 nepoužije.

o poskytnutí následujících informací:

 

  • informace o výši veškerých vyplacených příjmů ze závislé činnosti (mzdy včetně, avšak nikoli výlučně, osobního ohodnocení a všech příplatků), odměn (včetně, avšak nikoli výlučně odměny řádné, mimořádnéa odměny za plnění cílových úkolů), jiných příjmů a benefitů spojených s výkonem funkce (včetně, avšak nikoli výlučně, odměny za působení v dozorčích orgánech a naturální požitky – nepeněžitý příjem spočívající v užívání služebního vozidla, poskytnuté ubytování), to vše v hrubé výši tj. před zdaněním, zdůvodnění mimořádné odměny, a počet odpracovaných měsíců, a to u všech zaměstnanců na vedoucích pozicích*

    a to za kalendářní rok 2022 (vyplacených, resp. poskytnutých v souvislosti s výkonem výše uvedené pozice, resp. funkce za období od 1.1.2022 do 31.12.2022).

     

    * V případě úřadu tyto informace poskytněte za nejvyššího představitele instituce (ministr/vedoucí úřadu/ředitel úřadu) a za jeho přímé podřízené (náměstky/ředitele/vedoucí odborů nebo sekcí apod.). V případě subjektů jako jsou národní nebo státní podniky či akciové společnosti ve vlastnictví státu tyto informace poskytněte za nejvyšší představitele subjektu jako jsou předsedové a členové řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu společnosti.

    U organizací, které mají regionální/krajské kanceláře/pobočky a pobočka má alespon dvou úrovňovou řídící strukturu, do seznamu zahrňte i vedoucího/řídícího/ředitele těchto poboček.

    Prosíme o poskytnutí informací ve struktuře Instituce - Pozice - Rok - Plat bez odměn v hrubé výši - Odměny/bonusy v hrubé výši - Nefinanční bonusy - Počet odpracovaných měsíců za rok - Zdůvodnění mimořádných odměn, tedy tak, jak je uvedeno v přiložené tabulce ve formátu MS Excel.

    Vzhledem k tomu, že  projekt Platy úředníků je dlouhodobý (tento projekt spustila v roce 2014 paní K. B. MSc. PhD. a v roce 2020 převzal jeho provozování Hlídač státu, z.ú., do jehož náplně tato činnost spadá), získané informace tak jsou a budou zveřejňovány na webu www.platyuredniku.cz a tam i kontinuálně porovnávány v čase, prosíme proto o zachování názvů jednotlivých pozic jako v loňském roce.

    Vzhledem k tomu, že námi požadované informace nejsou pravidelně zveřejňovány v České republice žádným jiným subjektem (institucí vládního nebo nevládního charakteru), než v rámci projektu Platy úředníků (na webu www.platyuredniku.cz ), je splněna podmínka, že žadatel plní poslání dozoru veřejnosti ve věci veřejného zájmu, tedy plní funkci tzv. „společenského hlídacího psa“. Viz rozhodnutí NSS č.j. 2 As 88/2019-29.

    Informace prosím zašlete datovou schránkou nebo e-mailem na níže uvedenou datovou schránku/e-mailovou adresu. V případě, že by poskytnutí informace vyžadovalo náklady převyšující v souhrnu 1.000,- Kč, prosím kontaktujte mne.

    Předem děkuji za kladné vyřízení žádosti.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací v rámci projektu Platy úředníků (transparentního informování veřejnosti o odměnách nejvyšších státních úředníků) a ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám vyplněnou tabulku s platy a odměnami, které byly vyplaceny zaměstnancům vykonávajících řídící pozice na Ministerstvu zemědělství v období od 1. ledna 2022 do 31. prosince 2022, včetně zdůvodnění udělení odměn a odměn za působení v dozorčích orgánech, vždy v hrubé výši před zdaněním.

K výkonu funkcí ve vyjmenovaných pozicích jsou ministrovi a nejvyšším státním úředníkům ve smyslu § 6 zákona č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 114a zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, k dispozici služební vozidla.

Jiné peněžité příjmy a benefity spojené s výkonem funkcí nebyly poskytovány.

(Přílohy: 1. Informace o příjmech, bonusech, benefitech a odměnách MZe 2022)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace (dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím)

Žádost o poskytnutí informace (charakteristika)

Na základě §108 (1) VZ je MZe ústřední vodoprávní úřad.

Na základě §111 (1) VZ je MZe vrchním vodoprávním dozorem.

Takže je namístě oprávněně se domnívat, že MZe ovládá všechny činnosti, které má vykonávat regionální vodoprávní úřad.

Naše žádost o informaci tedy zní, v jakých případech v rámci vrtů pro jímací zařízení (vodní díla) či jiná díla, která mohou ovlivnit místní vodní poměry, vstupují do „hry“ dotčené orgány, které to jsou a ve kterých případech je vyžadováno stanovisko příslušného povodí. Prosím konkrétně, nikoliv větou-kdy mohou být ohroženy místní vodní poměry – což může být prakticky vždy, jenom OOZ to nepředpokládá). Rozlišujte prosím „stanovisko“ od „závazného stanoviska“.

Odpověď:
Ministerstvu zemědělství byla doručena dne 5. března 2023 Vaše žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete informaci „v jakých případech v rámci vrtů pro jímací zařízení (vodní díla) či jiná díla, která mohou ovlivnit místní vodní poměry, vstupují do „hry“ dotčené orgány, které to jsou a ve kterých případech je vyžadováno stanovisko příslušného povodí. Prosím konkrétně, nikoliv větou – kdy mohou být ohroženy místní vodní poměry – což může být vždy, jenom OOZ to nepředpokládá.“. Dále jste požádal, aby bylo rozlišovánostanovisko“ od „závazného stanoviska“.

K Vaší žádosti ohledně vrtů pro jímací zařízení (vodní díla) sděluji, že je nutné rozlišit, zda Váš dotaz směřuje k průzkumným hydrogeologickým vrtům, či ke stavbám vodních děl (studny). Průzkumné hydrogeologické vrty nejsou podle § 55 odst. 3 vodního zákona považovány za vodní dílo a nepodléhají tedy dohledu ze strany vodoprávního úřadu. Tyto průzkumné hydrogeologické vrty jsou realizovány v režimu zákona č. 62/1988 Sb., o geologických pracích, ve znění pozdějších předpisů, k němuž je ale kompetentní Ministerstvo životního prostředí.

Dále uvádím, že stanovisko správce povodí je podle vyhlášky č. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu, ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno vždy, pokud se nejedná o žádost o povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých osob (domácností) nebo o jeho změnu podle přílohy č. 2 (a  č. 16) uvedené vyhlášky, a nebo pokud se nejedená o žádost o povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních pro potřeby jednotlivých osob (domácností)  nebo o jeho změnu podle přílohy č. 6 (a č. 18) uvedené vyhlášky. Kromě těchto případů je stanovisko správce povodí obligatorní součástí podané žádosti.

Závazná stanoviska dotčených orgánů jsou dokládána vždy, pokud to po žadateli vyžadují zvláštní právní předpisy, a to na úseku ochrany přírody a krajiny, ochrany ovzduší, ochrany zemědělského půdního fondu, ochrany lesa, ochrany ložisek nerostných surovin, odpadového hospodářství, ochrany veřejného zdraví, lázní a zřídel, prevence závažných havárií, veterinární péče, památkové péče, dopravy na pozemních komunikacích, dopravy drážní, dopravy letecké, dopravy vodní, energetiky, využívání jaderné energie a ionizujícího záření, elektronických komunikací, obrany státu, bezpečnosti státu, civilní obrany, požární obrany a dalších (např. obvodní báňský úřad). Zde záleží na posouzení konkrétní žádosti, místních podmínek a dotčení zájmů chráněných zvláštními právními předpisy, které je zcela v kompetenci dotčených orgánů. Ministerstvo zemědělství není oprávněno vykládat právní předpisy spadající do kompetence jiných ústředních správních úřadů.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.

Obracím se na Vás s dotazem. Jsme majiteli 7200m2 trvalého trávního porostu (ZPF). Je možné tento pozemek trvale oplotit ( sloupky do výše 1,8m +pletivo )? Je možné uvnitř tohoto pozemku vybudovat oplocený výběh pro chov a ochranu drůbeže (opět sloupky do 1,8m a pletivo) nebo skotu (ovcí ) o výměře 200m2, kde by uprostřed byla mobilní stavba pro drůbež tzv. dřevěný kurník? Prosím o informaci za jakých podmínek je možné na tomto pozemku drůbež popř. skot chovat.

Děkuji.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 5. března 2023 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které požadujete informace o možnosti oplocení pozemku vedeného jako trvalý travní porost a jeho následné využití pro chov drůbeže, případně skotu a ovcí.        

K Vaší žádosti sděluji, že ministerstvo nemůže výše uvedené žádosti v celém rozsahu vyhovět, protože není gesčně příslušné k vyjádření se k podmínkám oplocení pozemku. Tuto kompetenci má v gesci místně příslušný stavební úřad, který spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj.

Ministerstvo má v gesci pouze část Vaší žádosti týkající se podmínek chovu zvířat. V případě povolení staveb pro chov zvířat stavebním úřadem je nutná registrace chovatele. Veškeré informace týkající se registrace chovatelů, evidence a označování zvířat jsou dostupné na stránkách www.cmsch.cz.

Podle § 2 odst. 1 InfZ jsou povinné subjekty povinny poskytovat pouze informace vztahující se k jejich působnosti. Vzhledem k tomu, že požadujete informace vztahující se
k činnosti Ministerstva pro místní rozvoj a příslušného stavebního úřadu, doporučuji Vám, abyste se se svou žádostí obrátila přímo na tyto instituce.

S ohledem na výše uvedené se Vaše žádost o poskytnutí informací týkající se oplocení pozemku podle § 14 odst. 5 písm. c) InfZ odkládá. Proti tomuto sdělení lze v souladu s § 16a odst. 3 písm. a) InfZ podat stížnost k ministerstvu ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení sdělení.         

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím ve věci podrevíru rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A

Dne 15. února 2023 jste mně zaslali Rozhodnutí č.j. MZe 6994/2023 ve věci neexistence rybářského revíru č. 461 099 Morava 9B s dovětkem, že Ministerstvo zemědělství nemá žádné informace o tom, že by byl kdy vyhlášen revír 461 099 Morava 9B a tím pádem nemohl být nikdy ustanoven na tomto revíru rybářský hospodář, jeho zástupce a ani nemohla být navrhnuta žádná osoba do funkce rybářské stráže. Tuto informaci jsem víceméně očekávala, neboť všechny indicie k tomu, že Moravský rybářský svaz, z.s., IČ 00434159 se sídlem Soběšická 1325/83, 614 00 Brno-Husovice, si protiprávně rozdělil revír jsou pravdivé a vše z nepochopitelných důvodů kryje i Krajský úřad Zlínského kraje – státní správa rybářství, která neustále tvrdí, že rybářský revír č. 461 099 Morava 9B je součástí rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A a označení 461 099 Morava 9B je jen interní označení uživatele rybářského revíru. S tímto výkladem státní správy rybářství KÚ Zlínského kraje se neztotožňuji už jen z důvodu toho, jaké informace jsem obdržela právě od Ministerstva zemědělství ČR. Na základě uvedeného Vás žádám o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., a to následovně:

1) Povolilo Ministerstvo zemědělství ČR uživateli rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A, tj. Moravskému rybářskému svazu, z.s. v dekretu o přenechání revíru do užívání v roce 1993 či kdykoliv později zřízení podrevíru s číslem a názvem 461 099 Morava 9B pro část revíru tvořící slepá ramena řeky Moravy Přední a Zadní Kopaná, Tůně a Martiňákovo? viz příloha č. 1 – fotografická dokumentace soupisu revíru stanoveného MZe ČR

2) Je možné označit rybářský revír informační cedulí s označením „ Rybářský revír mimopstruhový – evidenční číslo uživatele 461 099 Morava 9B – součást revíru Morava 9A ev.č. 461 093“ – viz příloha č. 2– fotografická dokumentace označení revíru

3) Má právo Moravský rybářský svaz, z.s. v Bližších podmínkách výkonu rybářského práva uvádět revír 461 099 Morava 9B a tím lovící zcela vědomě uvádět v omyl? Viz příloha č. 3

4) Má právo Moravský rybářský svaz, z.s. vydat prohlášení prostřednictvím tajemníka svazu Ing. Václava Habána „Pro lovící rybáře platí i nadále povinnost zapisovat revír jako Morava 9B č. 461 099 – tak jak je uvedeno v BPVRP, interní rozdělení revíru bylo provedeno se souhlasem státní správy rybářství (s podporou pro získání většího množství informací o hospodaření v jednotlivých nádržích revíru) a shcváleno SV. a nebude se nic měnit, a to ani za nepochopitelných stížností a podnětů některých členů Svazu k šetření státní správou rybářství. MZe se nebude dále rozepisovat o skutečnosti, že existují části nebo podrevíry rybářských revírů vcelku běžně“ viz příloha č. 4 prohlášení tajemníka MRS.

5) Je toto jednání Moravského rybářského svaz, z.s., IČ 00434159 se sídlem Soběšická 1325/83, 614 00 Brno-Husovice svazu protiprávní a hrubé porušení povinností uživatele rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A, za kterých byl rybářský revír přenechán Ministerstvem zemědělství do užívání?

6) Zahájí Ministerstvo zemědělství ČR řízení ve věci odejmutí výkonu rybářského práva rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A s uživatelem tj. s Moravským rybářským svazem, z.s., IČ 00434159 se sídlem Soběšická 1325/83, 614 00 Brno-Husovice.

Odpověď:
Dne 6. března 2023 byla Ministerstvu zemědělství (dále je „ministerstvo“) doručena Vaše žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), s následujícími dotazy:
„1) Povolilo Ministerstvo zemědělství ČR uživateli rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A, tj. Moravskému rybářskému svazu, z.s. v dekretu o přenechání revíru do užívání v roce 1993 či kdykoliv později zřízení podrevíru s číslem a názvem 461 099 Morava 9B pro část revíru tvořící slepá ramena řeky Moravy Přední a Zadní Kopaná, Tůně a Martiňákovo? viz příloha č. 1 – fotografická dokumentace soupisu revíru stanoveného MZe ČR;

2) Je možné označit rybářský revír informační cedulí s označením „Rybářský revír mimopstruhový – evidenční číslo uživatele 461 099 Morava 9B – součást revíru Morava 9A ev.č. 461 093“ – viz příloha č. 2 – fotografická dokumentace označení revíru;

 3) Má právo Moravský rybářský svaz, z.s. v Bližších podmínkách výkonu rybářského práva uvádět revír 461 099 Morava 9B a tím lovící zcela vědomě uvádět v omyl? Viz příloha č. 3;

4) Má právo Moravský rybářský svaz, z.s. vydat prohlášení prostřednictvím tajemníka svazu Ing. V. H. „Pro lovící rybáře platí i nadále povinnost zapisovat revír jako Morava 9B č. 461 099 – tak jak je uvedeno v BPVRP, interní rozdělení revíru bylo provedeno se souhlasem státní správy rybářství (s podporou pro získání většího množství informací o hospodaření v jednotlivých nádržích revíru) a schváleno SV. a nebude se nic měnit, a to ani za nepochopitelných stížností a podnětů některých členů Svazu k šetření státní správou rybářství. MZe se nebude dále rozepisovat o skutečnosti, že existují části nebo podrevíry rybářských revírů vcelku běžně“ viz příloha č. 4 prohlášení tajemníka MRS;

5) Je toto jednání Moravského rybářského svazu, z.s., IČ 00434159 se sídlem Soběšická 1325/83, 614 00 Brno-Husovice, protiprávní a hrubé porušení povinností uživatele rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A, za kterých byl rybářský revír přenechán Ministerstvem zemědělství do užívání?

6) Zahájí Ministerstvo zemědělství ČR řízení ve věci odejmutí výkonu rybářského práva rybářského revíru č. 461 093 Morava 9A s uživatelem tj. s Moravským rybářským svazem, z.s., IČ 00434159 se sídlem Soběšická 1325/83, 614 00 Brno-Husovice?“.

K dotazu č. 1 Vaší žádosti sděluji, že zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rybářství“), ani vyhláška č. 197/2004 Sb., k provedení zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“), termín „podrevír“ nezná, proto ani ministerstvo nemohlo o rozdělení na podrevíry rozhodovat.

K dotazu č. 2 uvádím, že podmínky stanovující označení rybářského revíru v terénu tabulkou jsou uvedeny v § 3 odst. 3 vyhlášky. Ministerstvo v této věci ovšem zastává názor, že součástí této tabulky mohou být i jiné doplňující informace, a to z důvodu, že součástí povolenky k lovu ryb je i oddíl III, tj. bližší podmínky výkonu rybářského práva (dále jen „BPVRP“), ve kterých může uživatel rybářského revíru upřesnit informace pro osoby provádějící lov ryb. Ministerstvo tedy zastává názor, že tyto upřesňující informace stanovené v BPVRP mohou být uvedeny i na tabulce označující rybářský revír v terénu (například označení zákazu lovu ryb v dané části rybářského revíru).

K dotazu č. 3 sděluji, že BPVRP jsou ve smyslu § 13 odst. 10 zákona o rybářství zákonným a zcela legálním nástrojem uživatele rybářského revíru, který v rámci svých kompetencí může detailněji upřesnit a nastavit provádění výkonu rybářského práva držiteli povolenky k lovu, kterou mu uživatel rybářského revíru vydá. Oprávnění svěřené uživateli rybářského revíru v citovaném ustanovení zákona o rybářství vnímá ministerstvo též jako možnost v nezbytných a odůvodněných případech zpřísnit zákonem o rybářství a jeho prováděcím právním předpisem stanovená obecně závazná pravidla pro lov ryb v konkrétních rybářských revírech, a nastavit tak podrobnější a přesnější podmínky pro zachování řádného hospodaření v rybářských revírech. BPVRP jsou podle přílohy č. 8 vyhlášky součástí oddílu III povolenky k lovu, přičemž v BPVRP se zejména uvádí „upřesnění informací pro osobu provádějící lov na kterých rybářských revírech či jeho částech může lovit ryby a vodní organizmy, lovné míry ryb a doby jejich hájení, výjimky udělené správním orgánem a další podmínky stanovené uživatelem rybářského revíru“. Jelikož povolenka k lovu ryb je vydávána podle § 13 odst. 10 zákona o rybářství, uživatelem rybářského revíru pouze na konkrétní rybářské revíry, tak součástí BPVRP může být pouze seznam rybářských revírů vyhlášených orgánem státní správy rybářství, na které je povolenka k lovu ryb vydána. 

K bodům 4 a 5 vydalo ministerstvo rozhodnutí o částečném odmítnutí informace, evidované pod č.j. MZE-14080/2023.

K dotazu č. 6 uvádím, že podle § 22 odst. 2 zákona o rybářství není ministerstvo kompetenčně příslušným orgánem státní správy rybářství rozhodujícím v této věci. Podle § 21 odst. 1 zákona o rybářství se rybářský revír Morava 9A evidenční číslo 461 093 nachází v kompetenci Krajského úřadu Zlínského kraje. S případným podnětem o odejmutí výkonu rybářského práva uživateli rybářského revíru Morava 9A evidenční číslo 461 093 se, prosím, obraťte na zmíněný krajský úřad.

 

Dotaz: 
Žádám o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Předmětem žádosti jsou podklady pro finanční vypořádání dotace, kterou MZe poskytlo Agrární komoře na kampaň s názvem „Žeru maso“, které se příjemce dotace zavázal předložit MZe nejpozději do 31. ledna 2023 podle této smlouvy:

https://www.infoprovsechny.cz/request/9428/response/16685/attach/3/Naskenovan%20soubor%2020221122%20140513.pdf?cookie_passthrough=1

Žádám tyto dokumenty včetně formuláře „Vyúčtování dotace“, soupisu dokladů umožňující kontrolu v tabulce „vyúčtování“ s uvedením čísel dokladů, identifikace nakupovaného zboží nebo služeb a dat úhrady jednotlivých účetních dokladů, rozdělení hrazení nákladů z dotace a z jiných zdrojů a Závěrečné zprávy o realizaci podpořeného projektu, viz I. 3. i) zmíněné smlouvy.

Odpověď:
Žádostí ze dne 6. března 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí podkladů pro finanční vypořádání dotace, kterou ministerstvo poskytlo Agrární komoře České republiky na projekt s názvem „Žeru maso“ v rámci výzvy ministerstva na podporu projektů nestátních neziskových organizací pro rok 2022.

Na základě Vaší žádosti Vám v příloze tohoto dopisu zasílám požadované doklady k vyúčtování dotace podle Rozhodnutí o poskytnutí dotace reg. č.1/2022.

(Přílohy: 1. Financni vyporadani 1_2022_131808.pdf; 2. Vyuctovani a soupis dokladu 1_2022_20230307_131800.pdf; 3. Zaverecna zprava 1_20222_20230307_131734.pdf)

 

Dotaz:
Žádost o informaci na základě zákona o přístupu k informacím

Na základě zákona o přístupu k informacím vás zdvořile žádáme o odpovědi na tyto dotazy:

1. Povodím Odry byly zhotoveny projekční práce na čističku v obci Zátor. Kolik tato dokumentace stála celkem a která firma, nebo firmy, tuto zakázku na projektovou dokumentaci realizovala? Proč bylo od projektu čističky odstoupeno?

2. Firma Kareta informovala Krajský úřad Moravskoslezského kraje, že současné kamenolomy už nedokážou uspokojit poptávku a navíc většině z nich brzy skončí jejich životnost. Jak se do plánované realizace přeložky silnice Nové Heřminovy - Zátor a do projektu přehrady Nové Heřminovy promítne aktuální zdražování a nedostatek kameniva v Moravskoslezském kraji?

3. Ministerstvo zemědělství za M. T. zkoumalo možnost převedení vody z přehrady Slezská Harta na Olomoucko do povodí Moravy. Obec Nové Heřminovy požaduje přezkoumat také finanční náklady a technickou proveditelnost převedení vody z nevyužité kapacity Slezské Harty do povodí Odry. Bude se Ministerstvo zemědělství tímto podnětem zabývat?

4. Kolik financí již bylo utraceno v ramci protipovodňových opatření a přípravy výstavby nádrže v Nových Heřminovech od roku 1997 do roku 2022. Vyjmenujte prosim projekty realizované v rámci těchto opatření nad 10 mil Kč a uveďte částku dotace.

5. Která protipovodňová opatření byla od roku 1997 již realizována a zkolaudována v povodí horní Opavy (Krnov a nad Krnovem) a jaký je jejich dopad na protipovodňovou ochranu Krnova, Brantic a Zátoru?

6. Když přijde například v létě 2023 povodeň blízká průtokům roku 1997 jaké odhadujete škody na majetku v obcích Krnov, Brantice a Zátor?

7. Povodí Odry uvádí, že v projektovaných opatřeních protipovodňové ochrany na řece Opavě využívá nápady Ing. V. Č.. Jakým způsobem je smluvně ošetřeno autorské vlastnictví těchto nápadů ze strany Povodí Odry?

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 7. března 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), podání Hnutí DUHA Jeseníky, pobočný spolek, se sídlem Radim 8, 794 01, Brantice, IČO 689 11 530, s žádostí o sdělení následujících informací:

  1. Povodím Odry byly zhotoveny projekční práce na čističku v obci Zátor. Kolik tato dokumentace stála celkem a která firma, nebo firmy, tuto zakázku na projektovou dokumentaci realizovala? Proč bylo od projektu čističky odstoupeno?

  2. Firma Kareta informovala Krajský úřad Moravskoslezského kraje, že současné kamenolomy už nedokážou uspokojit poptávku a navíc většině z nich brzy skončí jejich životnost. Jak se do plánované realizace přeložky silnice Nové Heřminovy - Zátor a do projektu přehrady Nové Heřminovy promítne aktuální zdražování a nedostatek kameniva v Moravskoslezském kraji?

  3. Ministerstvo zemědělství za Miroslava Tomana zkoumalo možnost převedení vody z přehrady Slezská Harta na Olomoucko do povodí Moravy. Obec Nové Heřminovy požaduje přezkoumat také finanční náklady a technickou proveditelnost převedení vody z nevyužité kapacity Slezské Harty do povodí Odry. Bude se Ministerstvo zemědělství tímto podnětem zabývat?

  4. Kolik financí již bylo utraceno v rámci protipovodňových opatření a přípravy výstavby nádrže v Nových Heřminovech od roku 1997 do roku 2022. Vyjmenujte prosím projekty realizované v rámci těchto opatření nad 10 mil Kč a uveďte částku dotace.

  5. Která protipovodňová opatření byla od roku 1997 již realizována a zkolaudována v povodí horní Opavy (Krnov a nad Krnovem) a jaký je jejich dopad na protipovodňovou ochranu Krnova, Brantic a Zátoru?

  6. Když přijde například v létě 2023 povodeň blízká průtokům roku 1997, jaké odhadujete škody na majetku v obcích Krnov, Brantice a Zátor?

  7. Povodí Odry uvádí, že v projektovaných opatřeních protipovodňové ochrany na řece Opavě využívá nápady Ing. Václava Čermáka. Jakým způsobem je smluvně ošetřeno autorské vlastnictví těchto nápadů ze strany Povodí Odry?

    K výše uvedeným bodům žádosti Vám sděluji v plném rozsahu odpovědi k otázkám č. 1, 4 a 5:

    Ad 1) Projektovou dokumentaci na Čistírnu odpadních vod Zátor zajišťuje firma KB projekt Aqua s.r.o. a náklady na projekční práce dosáhnou celkem 1 894 500,- Kč. V současnosti probíhá zpracování projektové dokumentace pro provádění stavby.  Práce nebyly pozastaveny, pokračují a v letošním roce se předpokládá zahájení stavebních prací na tomto objektu.

    Ad 4) Celkem bylo při přípravě a realizaci Opatření na horní Opavě investováno 1,343 mld. Kč, z toho dotace činily 1,154 mld. Kč a zdroje Povodí Odry, státního podniku,
    0,189 mld. Kč.

    Přehled akcí s rozpočtem nad 10 mil. Kč:

  • 5655_OHO - investiční záměr

  • 5755_OHO demolice - 01.011 VD Nové Heřminovy

  • 5749_Opatření na horní Opavě, příprava akce v období 2013 - 2016 - projektová dokumentace pro územní řízení

  • 5758_02.105 Opatření v úseku pod Krnovem, Ochrana LB území - ČR, OHO

  • 5582_02.106 Opatření v úseku pod Krnovem, ochrana LB území - Polsko, OHO

  • 5584_Opatření v prostoru jezu Kunov, OHO

  • 5754_02.121 Opatření Holasovice, ochrana PB území, OHO

  • 5751_Suchá nádrž Jelení, OHO

  • 5752_Suchá nádrž Loděnice, OHO

  • 5747_Suchá nádrž Lichnov III, OHO

  • 5746_Suchá nádrž Lichnov V, OHO .

     

    Ad 5) Ze souboru Opatření na horní Opavě byly doposud zrealizovány následující stavby:

  • Rozšíření povodňového předpovědního systému

  • Suchá nádrž Jelení, OHO

  • Suchá nádrž Loděnice, OHO

  • Suchá nádrž Lichnov III, OHO

  • Suchá nádrž Lichnov V, OHO

  • 02.121 Opatření Holasovice, ochrana PB území, OHO

  • Opatření v prostoru jezu Kunov, OHO

  • 02.106 Opatření v úseku pod Krnovem, ochrana LB území - Polsko, OHO

  • 02.105 Opatření v úseku pod Krnovem, Ochrana LB území - ČR, OHO .

    Dopady na protipovodňovou ochranu Krnova, Brantic a Zátoru:

  • Měřicí stanice vybudované v povodí horní Opavy v rámci rozšíření povodňového předpovědního systému přispívají k predikci povodní a slouží k varování obyvatel před povodněmi a údaje jsou k dispozici ke sdílení Českým hydrometeorologickým ústavem, který je ze zákona garantem předpovědní a hlásné varovné služby v České republice

    a spolupracuje v povodí Odry se státním podnikem Povodí Odry.

  • Suchá nádrž Jelení na Kobylím potoku v Karlovicích významně tlumí velké vody pro obec Karlovice a doplňuje celkový retenční objem připravované údolní nádrže Nové Heřminovy, který bude po jejím vybudování sloužit k tlumení velkých vod od přehradní hráze přes město Krnov až po město Opavu včetně.

  • Suchá nádrž Loděnice tlumí přívalové povodně na vodním toku Lipinka a v kombinaci se zhotovenou pravobřežní říční hrází v Holasovicích již účinně chrání před velkými vodami jak z regionálních, tak přívalových povodní, zástavbu této obce.

  • Suché nádrže Lichnov III a Lichnov V spolu s nádrží Lichnov II (byla vybudována v rámci komplexních pozemkových úprav) významně tlumí přívalové povodně v povodí Čižiny

    a povyšují ochranu obce Lichnova na ochranu proti stoleté vodě včetně.

  • V rámci Opatření v prostoru jezu Kunov na řece Opavě byl modernizován a rekonstruován jez, který je situován mezi suchou nádrží Jelení na Kobylím potoku

    a vodní nádrží Nové Heřminovy, nad kterou je na řece Opavě směrem proti vodě chráněn jako součást opatření na horní Opavě přírodní fenomén – rozramenění řeky Opavy. Na jezu, jehož účelem je směrová a výšková stabilizace řeky Opavy, která zmírňuje chod splavenin a pláví, které by mohlo ohrožovat upravenou říční trať v obci Nové Heřminovy, je také nově zřízen tzv. havarijní profil, který řeší požadavky na možnost zachytávání znečišťujících látek v řece v případě vzniku havárie na toku nad jezem v lidských sídlech a zajišťuje zavodňování Přírodní rezervace Kunov.

  • Výstavba protipovodňové hráze v rámci stavby 02.106 Opatření v úseku pod Krnovem, ochrana LB území - Polsko, OHO – jedná se o výstavbu protipovodňové hráze na levém břehu řeky Opavy v úseku pod Krnovem, která je situovaná na polském území. Jde

    o vyvolanou investici, která kompenzuje vliv českých protipovodňových opatření na polské území. Hráz je konkrétně umístěna v obci Bliszczyce, pod městem Krnov, na levém břehu řeky Opavy. Stavba kompenzuje vliv nového silničního obchvatu Krnova, který slouží zároveň jako protipovodňová hráz, která vstoupí komplexně do funkce po navázání pravobřežní říční hráze z Krnova na těleso obchvatu. Silniční obchvat Krnova byl Ředitelstvím silnic a dálnic ČR již zhotoven, a proto muselo být současně již zbudováno kompenzační opatření.

  • 02.105 Opatření v úseku pod Krnovem, Ochrana LB území - ČR, OHO - jejímž účelem je ochrana proti povodním části území na české straně a především ochrana polské obce Bliszczyce, kdy tato zbudovaná hráz bezpečně zavazuje výše popsanou polskou hráz do rostlého terénu na českém území, aby nedocházelo k jejímu obtékání za povodní.

    Otázky 2, 3, 6 a 7 Vaší žádosti směřují na dotazy na názor, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací, na které se podle § 2 odst. 4 informačního zákona nevztahuje povinnost povinného subjektu poskytovat informace, nicméně Vám poskytuji odpovědi alespoň v obecné rovině:

    Ad 2) Zhotovitel „přehrady“ vzejde z výběrového řízení v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., zákon o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, a vybraný zhotovitel bude zajišťovat materiál pro výstavbu poptávané stavby. V rámci zadávací dokumentace bude požadováno v maximální míře využít místní materiály z údolní nivy řeky Opavy z budoucí zátopy údolní nádrže Nové Heřminovy a pro jiné zdroje materiálů bude prioritou jejich napojení na železniční dopravu. Obecně má stavební trh v České republice dostatek dostupných zdrojů a materiálů.

    Ad 3) Vodní nádrže Slezská Harta a Kružberk tvoří kaskádu nádrží na řece Moravici, která ústí do řeky Opavy a následně do řeky Odry a je součástí Vodohospodářské soustavy povodí Odry. Hlavním účelem vodního díla Nové Heřminovy a úprav toku Opavy od připravované přehradní hráze až pod město Krnov je protipovodňová ochrana obyvatel a majetku v údolní nivě Opavy. Přirozeným vedlejším účelem připravované údolní nádrže je
    i nadlepšovací účinek pro průtoky řeky Opavy pod přehradou, který bude v rámci přísušku užitečný. Napjatou vodohospodářskou bilanci daného území bude zlepšovat soubor Opatření na horní Opavě i se zohledněním předpokládaných vlivů klimatické změny, a proto není účelné další šetření navrhovaného převodu vody ze Slezské Harty do povodí Odry.

    Ad 6) Každá povodeň je jedinečná a má jiný charakter, protože o jejím průběhu rozhoduje nejen kulminace, ale i objem a doba trvání. Plán pro zvládání povodňových rizik v povodí Odry stanovuje pro obce Zátor a Brantice a města Krnov a Opava počty ohrožených obyvatel stoletým průtokem na 15,9 tisíc a počet zasažených objektů na cca 2 tisíce. Z toho v nepřijatelném riziku, které znamená přímé ohrožení lidských životů, žije v současnosti 6 tisíc obyvatel a nachází se 830 objektů. Při výskytu 500leté vody, která nejblíže charakterizuje v tomto dokumentu povodeň 1997, je ohroženo kolem 29,6 tisíc obyvatel a počet zasažených objektů činí cca 3 200. Povodňové škody odpovídají počtu ohrožených obyvatel a počtu dotčených objektů.

    Ad 7) Na Opatření na horní Opavě Povodí Odry, státní podnik, v minulosti spolupracoval s řadou projekčních firem a kanceláří, vysokoškolských institucí a pracovišť, např. s firmami AQUATIS a.s., Šindlar s.r.o., Ateliér FONTES s.r.o., KB projekt Aqua s.r.o., Výzkumný ústav vodohospodářský TGM, ČVUT Praha a VUT Brno. Ošetření práv a povinností ve vztahu ke třetím subjektům je věcí těchto firem a institucí.

    Je vhodné taktéž poznamenat, že „nápady“ pana Čermáka jsou obecně známé hydraulické zásady, podle kterých se připravují úpravy toků a úpravy toků přírodě blízkým způsobem.

    V případě dalších dotazů vztahujících se k výše uvedené problematice se obracejte přímo na Povodí Odry, státní podnik, který je samostatným povinným subjektem podle informačního zákona.

      

Dotaz: 
Chtěl bych tímto požádat o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Požadované informace jsou: smlouvy uzavřené Ministerstvem zemědělství v rámci programu 129 120 Podpora prevence před povodněmi II v rámci akce „Lovosicko (Píšťany, Lovosice) — protipovodňová ochrana na Q 100 na Labi" číslo  akce:  259070005, stavba železobetonové protipovodňové stěny včetně podzemních částí a železobetonový základový pas pro osazení mobilních zábran - podzemní část PPO.

Tyto smlouvy bych poprosil v rozsahu smluv uzavíraných Ministerstvem zemědělství dle pravidel dotačního programu 129 120 Podpora prevence před povodněmi II (tj. zejména smlouvu o účasti a smlouvu o financování). Smlouvy prosím zašlete na tuto emailovou adresu.

Odpověď:
Žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s požadavkem na poskytnutí smluv uzavřených ministerstvem v rámci programu 129 120 Podpora prevence před povodněmi II.

K výše uvedené žádosti Vám sděluji, že Vámi zmiňovaná akce „Lovosicko (Píšťany, Lovosice) – protipovodňová ochrana na Q100 na Labi“ nebyla administrovaná v režimu Navrhovatel, kdy je postupováno podle „Metodického pokynu k postupu administrace akcí v rámci programu 129 120 Podpora prevence před povodněmi II, které jsou realizovány na základě žádostí Navrhovatelů protipovodňových opatření“. Proto u této akce nebyla uzavřena smlouva o účasti na programu 129 120, ani smlouva o financování. Z tohoto důvodu Vám tedy nemohu požadované smlouvy poskytnout.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím:

Žádám Vás touto cestou o poskytnutí těchto informací:

-podkladové materiály k intervenci 34.73 - Investice do zpracování zemědělských produktů ve znění, v jakém byly předloženy k projednání na příslušné pracovní skupině Monitorovacího výboru Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023–2027 svolané k této intervenci na den 07.03.2023; a

-podkladové materiály k intervenci 33.73 - Investice do zemědělských podniků ve znění, v jakém byly předloženy k projednání na příslušné pracovní skupině Monitorovacího výboru Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023–2027 svolané k této intervenci na den 08.03.2023.

Za poskytnutí těchto informací Vám děkuji předem.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti doručené dne 9. března 2023 ohledně poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám zasílám vyjádření k požadovaným informacím.

Pracovní skupiny Monitorovacího výboru Strategického plánu Společné zemědělské politiky na období 2023–2027 nemají za cíl projednávat Pravidla pro žadatele, stejně jako tomu bylo v minulých programových obdobích. Předmětem jednání pracovních skupin Monitorovacího výboru je pouze projednat návrh preferenčních kritérií k příslušným dotačním titulům. Členové pracovní skupiny mají možnost připomínkovat návrh předložený Ministerstvem zemědělství a předkládat návrh na změnu či vlastní návrh případných nových výběrových kritérií.

V případě intervencí 33.73 - Investice do zemědělských podniků a 34.73 - Investice do zpracování zemědělských produktů se jednalo o přípravu před prvním kolem příjmu žádostí, a proto byli členové pracovní skupiny navíc seznámeni se základními podmínkami a změnami oproti přechozímu programovému období. Podklady pro jednání připojuji jako přílohy tohoto dopisu.

(Přílohy: 1. Podklady pro jednání pracovní skupiny Monitorovacího výboru - intervence 33.73; 2. Podklady pro jednání pracovní skupiny Monitorovacího výboru - intervence 34.74)

 

Dotaz:
Dotaz podle zákona 106/1999 Sb.

Podle shora zmíněného zákona prosím o informaci, zda Ministerstvo zemědělství nebo jiný subjekt v jeho gesci připravuje legislativní úpravy, které by mohly podpořit, resp. zpětně legalizovat neoprávněné uzavírání loveckých obor před veřejností.

Narážím (nikoli výhradně) na případ obory Jelenice v majetku Opavské lesní a.s., která navzdory existenci "právního státu" odmítá uposlechnout rozhodnutí soudů a oboru zpřístupnit.  

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 10. března 2023 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete informace, zda ministerstvo nebo jiný subjekt v jeho gesci připravuje legislativní úpravy, které by mohly podpořit, resp. zpětně legalizovat, neoprávněné uzavírání loveckých obor před veřejností.

Součástí chystané novely zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o myslivosti“), je i návrh úpravy ohledně vstupu do obor. Ke zpětné legalizaci protiprávního jednání však novelou zákona o myslivosti v žádném případě nedojde, jelikož to není možné.

Problematika vstupu do obor je velice složitá, neboť na legitimnosti zpřístupnění či znepřístupnění obory pro veřejnost má vliv mnoho faktorů. Z hlediska přístupnosti obory je například rozdíl, zda oboru tvoří pozemky jednoho vlastníka nebo více vlastníků. Stejně tak je rozdíl, zda je přístupnost omezena z důvodu ochrany zvěře nebo i z důvodu ochrany přírody (např. výskyt chráněných druhů).

Vzhledem k probíhajícímu procesu novelizace zákona o myslivosti Vám však mohu sdělit pouze to, že v rámci diskutovaného návrhu by již o omezení vstupu veřejnosti do obor nerozhodoval orgán státní správy myslivosti, ale držitel obory, který by však měl povinnost respektovat práva vlastníků pozemků a staveb, které se v oboře nacházejí, a samozřejmě též povinnost respektovat právní předpisy. Touto změnou se plánuje narovnat nesoulad více právních předpisů (lesní zákon a zákon o myslivosti).      

 

Dotaz: 
Žádost o informaci podle zákona č. 106/1999 Sb. o veřejném přístupu k informacím.

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím se Vašeho úřadu dovoluji dotázat:

1) Jakým způsobem určuje Váš úřad ve správních řízeních, při kterých má být účastníkovi uložena povinnost, kdy účastníkem je právnické osoba bez statutárního orgánu, osobu opatrovníka?

Dle § 30 odst. 1 správního řádu „Jménem právnické osoby činí úkony ten, kdo je k tomu oprávněn v řízení před soudem podle zvláštního zákona.“

Dle § 32 odst. 2, písm. c) správního řádku „Správní orgán ustanoví opatrovníka právnické osobě, která nemá orgán způsobilý za ni jednat, popřípadě jemuž lze doručovat“

2) Pakliže Váš úřad obecně při ustanovování opatrovníků (nejen ve shora uvedených typech řízení) ustanovuje jako opatrovníky advokáty, podle jaké metodiky tyto advokáty vybírá (např. zda vede seznam advokátů ustanovovaných opatrovníky nebo postupuje jiným způsobem)?

Odpověď:
Podáním ze dne 10. března 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve věci ustanovování opatrovníka účastníkům řízení podle § 32 odst. 2 písm. c) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), ve správním řízení a dalšího postupu ministerstva.

K Vašemu dotazu uvádím, že ve správním řízení vedeném ministerstvem doposud nebyl ustanovován opatrovník podle § 32 odst. 2 písm. c) správního řádu,
tj. nezpůsobilosti orgánu právnické osoby za ni jednat. V případech, kdy by bylo potřeba ustanovit opatrovníka (ať už z jakékoliv důvodu podle § 32 odst. 2 správního řádu), postupovalo by ministerstvo ad hoc podle individuálních okolností konkrétního případu a v mezích kritérií plynoucích z § 32 odst. 4 správního řádu.

S ohledem na výše uvedené sděluji, že ministerstvo nedisponuje metodikou ustanovování opatrovníků pro účely správního řízení a ani nevede jejich seznam. Lze tedy obecně konstatovat, že při ustanovování opatrovníka pro konkrétní případ by bylo akcentováno hledisko účelnosti a hospodárnosti.

 

Dotaz:
Obracím se na Vás se žádostí o sdělení, z jakého důvodu jste provedli změnu v mé registraci v registru osob.

Podle výpisu Záznamu o využívání údajů z registru osob bylo provedeno tento záznam

A944 - činnosti dle zákona o zemědělství  ... 00020478 - Ministerstvo zemědělství  ... 155  ... 7.2.2022 ... Aktualizace dat na základě změn nahlášených Základními registry.

Jako advokát nejsem nijak registrován u Ministerstva zemědělství a ministerstvo rozhodně nemá evidovat mé osobní údaje jako advokáta.

Žádám tedy o sdělení a vysvětlení, co tento záznam znamená a co bylo "aktualizováno" ve vztahu k mé osobě jako advokáta tak, že si to vyžádalo tento záznam.

 

Odpověď:
K Vašemu dotazu podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ohledně sdělení, z jakého důvodu provedlo Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) změnu ve Vaší registraci v registru osob, a to prostřednictvím agendového informačního systému 155 SZR a agendou A944 Činnosti dle zákona o zemědělství, sděluji následující.

Prvotní záznam Vašich údajů provedl Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský do registru vinic dne 26. listopadu 2019.

Registr vinic je agendový informační systém veřejné správy, který je integrován s neveřejným agendovým informačním systémem s názvem „Společný zemědělský registr“ vedeným pod číslem 155 jako informační systém veřejné správy a je podpůrným systémem pro agendu A944 „Činnosti dle zákona o zemědělství“. Ve Společném zemědělském registru (dále jen „SZR“) se sdružují informace o subjektech ze všech informačních systémů v rámci resortu zemědělství, tedy i z registru vinic.

Technicky jsou tyto informační systémy propojeny navzájem a SZR je propojen s rozhraním informačního systému základních registrů, tedy se základními registry podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o základních registrech“), a je tedy jako informační systém veřejné správy oprávněn činit automatické dotazy na subjekty do základních registrů a zajišťovat jejich aktualizaci. Toto činí na základě § 3 odst. 11 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů. Aktualizace se provádí na základě notifikací ze základních registrů vždy, když dojde u subjektu ke změně. V tomto případě šlo o změnu u Vašich údajů ze dne 5. února 2022 na straně Informačního systému datových schránek spravovaného Ministerstvem vnitra. Nešlo tedy o zapisovanou změnu do registru osob týkající se Vaší osoby.

Pro doplnění sděluji, že podle § 61 odst. 1 a 2 zákona o základních registrech je ministerstvo oprávněno získávat veřejné údaje o osobách ze základního registru osob v rozsahu stanoveném zákonem; v tomto případě jde o jméno, příjmení, IČO, adresu sídla
a údaj o datové schránce.

S ohledem na výše uvedené si Vás dovoluji ujistit, že účel i využití Vašich údajů bylo
v souladu s právními předpisy a technickými požadavky stanovenými Ministerstvem vnitra jako garantem rozhraní informačního systému základních registrů.          

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Komoditní karty drůbeže
Dotaz: Proč MZe přestalo na svém webu pravidelně zveřejňovat komoditní karty např. poslední karta vajec je z října roku 2022 tj. čtyři měsíce měsíce stará.

Odpověď:
Podáním ze dne 10. března 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se důvodu nezveřejňování komoditních karet s tím, že např. poslední zveřejněná komoditní karta vejce je z října 2022.

K Vaší žádosti sděluji, že z důvodu provozně-technických problémů databáze některých zdrojových dat došlo k nezveřejnění některých komoditních karet. Tato příčina byla odstraněna a komoditní karty jsou již zpracovávány tak, aby se zachovala časová řada měsíční periodicity. U Vámi zmiňované „komoditní karty vejce" jsou již zpracovány a uveřejněny komoditní karty v měsíční návaznosti do ledna 2023, aktuálně je zpracovávána komoditní karta únor 2023.

Komoditní karty jsou souhrnem převážně veřejně dostupných dat, jejichž zdroje jsou uveřejněny pod příslušnými tabulkami, grafy či textem. V případě potřeby dílčích informací lze tedy využít data přímo z uvedeného zdroje či dotazem adresovaným na uvedený zdroj. U komoditních karet v sektoru drůbeže jde převážně o data získaná z Českého statistického úřadu či unijní databáze EUROSTAT, jejíž internetový odkaz je uveden u příslušného oddílu komoditní karty v sektoru drůbeže (drůbeží maso, vejce) týkající se situace na trhu s vejci a drůbežím masem v EU.

Dotaz:
Tímto vás laskavě žádám na základě zákona č.106/1999 Sb., o poskytnutí informace o čerpání prostředků z národní dotace , dotačního programu 8.F.c  a  8.F.d, v roce 2013,2014 a 2015, firmě MAVELA a.s. Dynín, Dynín 81, 373 64 Dynín, IČO 46683526.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 13. března 2023 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které požadujete informace ohledně čerpání prostředků z národních dotací, konkrétně z dotačních podprogramů 8.F.c a 8.F.d, v letech 2013, 2014 a 2015 společností MAVELA a.s. Dynín, Dynín 81, 373 64 Dynín, IČO 46683526 (dále jen „MAVELA“).

MAVELA obdržela v letech 2013–2015 v rámci DP 8.F.  Podpora vybraných činností a opatření zaměřených proti šíření nákaz prasat a ozdravování chovů drůbeže zvýšením biologické bezpečnosti (údaje jsou dostupné bez rozlišení na jednotlivé podprogramy) následující částky:

Rok 2013

7 333 235 Kč

Rok 2014

8 828 482 Kč

Rok 2015

14 179 856 Kč

Vámi požadované informace jsou také zveřejněny na webových stránkách Ministerstva zemědělství: https://eagri.cz/public/app/SZR/SubsidyReports#filter--Subjid=&Ico=&DatNaroz=&ObchJm=&Jmeno=&Prijmeni=&ObecNaz=&ObecKod=&searched=Reload .

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Obracím se na Vás ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), s následující žádostí:

Dne 9. února 2017 nabyl účinnosti zákon č. 14/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZSZ“), a další související zákony, na jehož základě zákonodárce vložil do ZSZ mj. nová ust. § 4a – § 4c ZSZ.

Podle ust. § 4b ZSZ je zadavatel povinen vyloučit ze zadávacího řízení vedeného podle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v ust. § 2 odst. 1 písm. c) ZSZ1 nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25 % účasti společníka v obchodní společnosti. Takové obchodní společnosti je pak současně podle ust. § 4c ZSZ mj. zakázáno poskytnout dotaci podle právního předpisu upravujícího rozpočtová pravidla. Výraz „právní předpis upravující rozpočtová pravidla“ použitý v ust. § 4c ZSZ zákonodárce doplnil o poznámku pod čarou č. 14 odkazující na zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZRP“).

V návaznosti na návrh prezidenta republiky ze dne 15. února 2017 podle ust. § 64 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, na zrušení ust. § 4a – § 4c ZSZ (a dalších ustanovení ZSZ) vydal Ústavní soud dne 11. února 2020 nález, sp. zn. Pl. ÚS 4/17-2, v němž provedl abstraktní kontrolu ústavnosti napadených ustanovení (dále jen „Nález 4/17“).

Dále je třeba podotknout, že v nedávné době došlo na úrovni Evropské unie a vnitrostátní legislativy k dalšímu vývoji, který může mít zcela zásadní dopady na výklad, resp. aplikaci ust. § 4a – § 4c ZSZ. Ze strany příslušných ústředních orgánů státní správy nicméně doposud nebylo oficiálně vydáno jakékoliv relevantní stanovisko či jednotný metodický pokyn k výkladu předmětných ustanovení, který nevyplývá ani z ustálené soudní rozhodovací praxe.

Ministerstvo zemědělství (dále jen „Ministerstvo“) je veřejným zadavatelem ve smyslu ust. § 4 odst. 1 písm. a) ZZVZ.4 Podle ust. § 14 odst. 2 ZRP je Ministerstvo rovněž jedním z taxativně

vymezených subjektů oprávněných k poskytování dotací ze státního rozpočtu. Z právního postavení Ministerstva tedy jednoznačně vyplývá jeho povinnost postupovat při zadávání veřejných zakázek podle ZZVZ, resp. poskytování dotací podle ZRP, mj. v souladu s ust. § 4b, resp. § 4c ZSZ.

Vzhledem k přetrvávajícím právním nejasnostem ve výkladu ust. § 4a – § 4c ZSZ a dalších věcně souvisejících ustanovení ZSZ Vás proto žádám o zaslání všech stanovisek, metodik, výkladových materiálů, dopisů, interních podkladů či jakýchkoliv jiných dokumentů obsahujících výklad, resp. právní názor, Ministerstva k ust. § 3 a ust. § 4a – § 4c ZSZ; současně Vás žádám také o zaslání veškerých dokumentů obsahujících analýzu závěrů uvedených v Nálezu 4/17.

Odpověď:
Podáním podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“), vzhledem k přetrvávajícím právním nejasnostem ve výkladu §4a – §4c zákona č. 159/2006 Sb. (pozn. v žádosti mj. odkazujete na Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 4/17 ze dne 11. 2. 2020 a Závěrečnou zprávu o auditu Evropského komise č. REGC414CZ0133 ze dne 29. 11. 2019), s požadavkem na:

„Zaslání všech stanovisek, metodik, výkladových materiálů, dopisů, interních podkladů či jakýchkoliv jiných dokumentů obsahujících výklad, resp. právní názor, Ministerstva k ust. § 3 a ust. § 4a – § 4c ZSZ; současně žádáte o zaslání veškerých dokumentů obsahujících analýzu závěrů uvedených v Nálezu 4/17.“.

K Vaší žádosti sděluji, že žádné stanovisko, metodika či jiný podobný dokument obsahující právní výklad ministerstva k § 3 a 4a - 4c zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na Závěrečnou zprávu o auditu č. REGC414CZ0133 ze dne 29. 11. 2019, včetně případné analýzy závěrů uvedených v Nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 4/17 ze dne 11. 2. 2020, nebyly vytvořeny.

Ministerstvo není gestorem zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, ani zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, a proto ani nevydává stanoviska k jejich výkladům.

Nad rámec Vaší žádosti uvádím, že dotace poskytované ministerstvem, resp. Státním zemědělským intervenčním fondem (dále jen „SZIF“), byly předmětem auditního šetření č. UMB/2019/003/CZ týkajícího se Programu rozvoje venkova ČR na období 2014-2020 (EZFRV). Dne 4. dubna 2022, obdrželo ministerstvo závěrečnou zprávu z auditního šetření EK č. UMB/2019/003/CZ a následně dne 10. června 2022 bylo vydáno prováděcí rozhodnutí Komise (EU) č. 2022/908, kterým se z financování Evropskou unií vylučují některé výdaje vynaložené členskými státy v rámci Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) a v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a jež bylo zveřejněno ve Věstníku EU pod číslem C (2022) 3543 dne 10. 6. 2022.

V reakci na ukončení tohoto auditu u SZIF probíhají další kroky týkající se právě dotačních prostředků z Programu rozvoje venkova.

 

Dotaz:
Žádám Vás tímto o poskytnutí informací, které se týkají Zemského hřebčince v Tlumačově. Loňskému odvolání bývalého ředitele měly předcházet dva audity - interní (ministerský) a externí. Žádám Vás tímto o kopie obou auditů, které se Zemského hřebčince v Tlumačově týkají. Děkuji za poskytnuté informace.

Odpověď:
Podáním ze dne 23. března 2023 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o zaslání „auditů“, které předcházely odvolání bývalého ředitele státní příspěvkové organizace Zemský hřebčinec Tlumačov.

K výše uvedené žádosti Vám sděluji, že v Zemském hřebčinci Tlumačov (dále jen „ZHT“) proběhla 5. 10. – 22. 12. 2021 plánovaná veřejnosprávní kontrola č. VSK/2021/06-10011. Od března 2022 pak v organizaci probíhal nezávislý audit, který iniciovala Rada ZHT ve spolupráci s Odborem zemědělských komodit ministerstva, který vůči ZHT plnil zřizovatelské funkce. Závěrečnou zprávu od společnosti AUDIT ONE, s.r.o., ministerstvo obdrželo 1. srpna 2022. Následovala ještě mimořádná veřejnosprávní kontrola č. VSO/2022/01-10011, která byla zahájena 31. srpna 2022.

Protokoly ze všech výše uvedených kontrol přikládám v příloze.

(Přílohy: 1. Protokol VSK 2021; 2. Protokol VSK 2022; 3. AUDIT ONE finální zpráva)

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.

Krajský úřad Olomouckého kraje, Odbor životního prostředí a zemědělství obci Želechovice dne 16. 4. 2014 sdělil přípisem č.j. KUOK 37437/2014, že naši žádost o změnu Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje dne 16. 4. 2014 pod č.j. KUOK 37371/2014 postoupil Ministerstvu zemědělství ČR, Odboru vodovodů a kanalizací s tím, že na základě stanoviska Mze bude Krajský úřad Olomouckého kraje postupovat dál v procesu změny Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje.

Žádáme Vás zdvořile, abyste nám stanovisko Mze vydané k dopisu „Doplnění požadovaných podkladů pro obec Želechovice k žádosti o projednání změny Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje“ č.j. KUOK 37371/2014 z 16. 4. 2014 v kopii zaslali.

Odpověď:
K Vaší žádosti ze dne 27. února 2023, kterou jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve věci zaslání stanoviska ministerstva vydaného na základě žádosti Krajského úřadu Olomouckého kraje evidované pod čj. KUOK 37371/2014 ze dne 16. dubna 2014 o dodatečné posouzení žádosti obce Želechovice k navrhované změně schváleného Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje (dále jen „PRVKÚK“), sděluji následující.

Ministerstvo vydalo k navrhované změně PRVKÚK, která se týká odkanalizování a čištění odpadních vod v obci Želechovice, stanovisko pod čj. 14073/2009-15130 ze dne 20. května 2009. V předmětném stanovisku ministerstvo nesouhlasilo s navrhovaným záměrem vybudování vlastní čistírny odpadních vod (dále jen „ČOV“) z důvodu neúměrně vysokého podílu nákladů na jednoho odkanalizovaného obyvatele. Dalším důvodem bylo, že řešení v platném PRVKÚK je technicky a ekonomicky vhodnější než navrhovaná změna. V této souvislosti je nutné upozornit na skutečnost, že ministerstvo posuzuje všechny předložené navrhované aktualizace technického řešení odkanalizování a čištění odpadních vod s důrazem na to, aby navržené řešení bylo vhodnější než řešení uvedené v platném PRVKÚK, zejména pak z technického a ekonomického hlediska. V případě ekonomického posouzení je nutné hodnotit celkové náklady, tedy investiční a provozní včetně prostředků na obnovu. V platném PRVKÚK je navrhováno odvádění odpadních vod z kanalizačního systému obce Želechovice na centrální ČOV města Uničov, přičemž délka kanalizačního výtlaku z obce Želechovice na předmětnou ČOV bude v délce cca 2 km. Likvidace odpadních vod na kapacitně větší ČOV je z hlediska provozování vždy efektivnější, s vyšší účinností čištění a spolehlivostí provozu. Tyto parametry jsou stěžejní zejména tehdy, kdy se obec nachází v CHOPAV a ve druhém ochranném pásmu vodního zdroje Pňovice.

Vzhledem k výše uvedeným důvodům je ministerstvo stále stejného názoru, a to i přes skutečnost, že obec Želechovice doložila prostřednictvím Krajského úřadu Olomouckého kraje pod čj. KUOK 37371/2014 ze dne 16. dubna 2014 doplnění dokladů k žádosti o změnu PRVKÚK, která spočívá ve výstavbě kanalizace a vlastní ČOV. Ministerstvo potvrzuje své stanovisko vydané pod čj. 14073/2009-15130 ze dne 13. srpna 2009, přičemž ve stejné záležitosti se vyjádřilo dopisy vedenými pod čj. 39331/2013-MZE-15132 ze dne 3. července 2013 a pod čj. 6537/2014-MZE-15132 ze dne 12. února 2014. S ohledem k této skutečnosti ministerstvo nevydalo další stanovisko a není tedy možné Vám jej poskytnout. Stávající znění karty obce Želechovice tak zůstává v platnosti.

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb.

V tiskové zprávě Ministerstva zemědělství ze dne 21. 3. 2023 s názvem „Ministr zemědělství: Naším hlavním cílem je ochrana spotřebitelů a zajištění zdravého konkurenčního prostředí na našem trhu.“ informující o schůzce meziresortní pracovní skupiny, zřízené ministrem Zdeňkem Nekulou, kvůli řešení problematiky vysokých cen potravin, které proběhla 21. 3. 2023. V této tiskové zprávě je uvedeno následující: „‘Probírali jsme i konkrétní příklady, na které jsme narazili v praxi a na které nás upozornila veřejnost či média, za což jim všem velmi děkuji. Jeden příklad za všechny. Čokoládu, která běžně stojí kolem 40 korun, obchodník na několik dní zdraží na 95 korun a následně ji nabízí s údajnou slevou 62 procent za 36 korun. Cena 95 korun jasně vybočuje z obvyklé ceny a jednoznačně slouží pouze k tomu, aby obchodník mohl nabídnout zdánlivou slevu, která ve skutečnosti žádnou slevou není. Odmítám se spokojit s vysvětlením, že spotřebitel byl o ceně informován, a tudíž je to v pořádku. Není, a nikdo tady nebude ze spotřebitelů dělat hlupáky,‘ uvedl ministr Zdeněk Nekula.“. Výše uvedené bylo dále uvedeno i v příspěvku na sociální síti Twitter, kterou zveřejnil oficiální účet Ministerstva zemědělství dne 23. 3. 2023 v 11:20 hod, kdy příspěvek zněl: „Čokoláda, která běžně stojí kolem 40 Kč, obchodník na několik dní zdražil na 95 Kč a pak ji nabídl s údajnou slevou 62 % za 36 Kč. Částka 95 Kč přitom vybočuje z obvyklé ceny a jednoznačně slouží k tomu, aby obchodník nalákal zákazn. na zdánlivou slevu. https://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/x2023_ministr-zemedelstvi-nasim-hlavnim-cilem.html“, přičemž příspěvek je zároveň doprovázen grafikou znázorňující text příspěvku ve vizuální podobě.

Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“), Vás tímto zdvořile žádám o sdělení následujících informací:

I. Z jakého zdroje byly čerpány údaje o ceně uvedené v citacích výše, týkající se produktu označeného ve výše uvedených citacích jako „čokoláda“?

II. O jaký konkrétní produkt, označený v citacích jako „čokoláda“, se jedná? Tedy žádám o sdělení údajů o výrobci a konkrétního obchodního označení produktu označeného jako „čokoláda“.

III. Žádám o poskytnutí podkladů, připravených k jednání meziresortní pracovní skupiny dne 21. 3. 2023, zřízené ministrem Zdeňkem Nekulou (KDU-ČSL) kvůli řešení problematiky vysokých cen potravin, které se týkají „čokolády“.

IV. Kdo se účastnil jednání meziresortní pracovní skupiny dne 21. 3. 2023? V případě, že povinný subjekt rozhodne, že z důvodu ochrany osobních údajů, nebo z jiných zákonných údajů není možné tyto informace poskytnout, žádám o sdělení, jaké subjekty na tomto jednání byly zastoupeny.

V. V jakých konkrétních případech prodeje „čokolády“ byla výše uvedená situace, kdy došlo k navýšení ceny „čokolády“ a následnému nabídnutí k prodeji této „čokolády“ s uvedenou slevou 62%?

VI. V jakých konkrétních místech byl proveden nákup „čokolády“ nebo zachycení konkrétní ceny „čokolády“ (pokud nedošlo k nákupu, ale došlo ke zjištění ceny „čokolády“ jiným způsobem)?

VII. Kdy byl nákup „čokolády“ proveden nebo byla zachycena cena „čokolády“ (pokud nedošlo k nákupu, ale došlo ke zjištění ceny „čokolády“ jiným způsobem)?

VIII. U kterých konkrétních osob byl tento nákup proveden nebo byla zachycena cena „čokolády“ (pokud nedošlo k nákupu, ale došlo ke zjištění ceny „čokolády“ jiným způsobem)?

IX. Jaký orgán Ministerstva zemědělství provedl kontrolu ceny „čokolády“ případně její zjištění?

X. Na základě jakých ustanovení závazných právních předpisů byla provedena kontrola ceny „čokolády“ případně její zjištění?

XI. Pokud neprovedlo zjištění o ceně „čokolády“ Ministerstvo zemědělství, jaký subjekt poskytl údaje o ceně čokolády?

XII. Pokud údaje o ceně „čokolády“ poskytl subjekt odlišný od Ministerstva zemědělství, požaduji poskytnutí dokumentů obsahujících toto sdělení. Pokud tyto údaje nebyly poskytnuty v listinné (nebo elektronické) podobě, žádám o sdělení jak byly tyto údaje poskytnuty Ministerstvu zemědělství

Pokud budou v souvislosti s touto žádostí požadovány náklady, žádám Vás tímto o sdělení předpokládané výše nákladů dle ustanovení § 17 odst. 3 Zákona, a to před poskytnutím informace.

Požadované informace žádám poskytnout do datové schránky.

Odpověď:
K Vaší žádosti o poskytnutí informací ze dne 27. března 2023 podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které požadujete vyjádření k tiskové zprávě Ministerstva zemědělství ze dne 21. března 2023 ohledně cen potravin, sděluji následující:

Uvedený příklad, který pan ministr zmínil, byl zaznamenán na internetu, nikoliv v kamenné prodejně.

Jednalo se o produkt čokoláda „Studentská pečeť, různé druhy“, o hmotnosti 170 g, který prodejce nejprve několik dní nabízel za 95 Kč, přičemž obvyklá cena je asi 40 Kč. Následně tento prodejce cenu čokolády snížil na 36 Kč a uvedl, že se jedná o slevu 62 %.

Tento produkt nebyl zakoupen či objednán, ke zjištění případu krátkodobého, výrazného, skokového zdražení a následného zlevnění s avizovanou slevou 62 % došlo na internetu, nikoliv provedením kontroly.

Toto zjištění bylo učiněno před prvním jednáním mezirezortní pracovní skupiny, která se zabývá problematikou vysokých cen potravin. Před jednáním této skupiny nebyly účastníkům zaslány žádné podkladové materiály, pouze pozvánka, kterou Vám zasílám v příloze č. 1. Během jednání byla projednávána prezentace „Vybrané ukazatele trhu zemědělských
a potravinářských komodit v ČR“ (příloha č. 2).

Jednání mezirezortní pracovní skupiny o cenách potravin se zúčastnili:

  • 2 zástupci Ministerstva zemědělství,

  • 2 zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu,

  • 3 zástupci Ministerstva financí.

  • 1 zástupce Úřadu vlády,

  • 1 zástupce Ústavu zemědělské ekonomiky a informací,

  • 2 zástupci Národní ekonomické rady vlády.

 

(Přílohy: dle textu)

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.