Odstavec předpisu 201/2012 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
§ 17
§ 17
Povinnosti provozovatele stacionárního zdroje
(1) Provozovatel stacionárního zdroje je povinen
a) uvádět do provozu a provozovat stacionární zdroj a činnosti nebo technologie
související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv
na úroveň znečištění, v souladu s podmínkami pro provoz tohoto stacionárního zdroje
stanovenými tímto zákonem, jeho prováděcími právními předpisy, výrobcem a dodavatelem,
b) dodržovat emisní limity, emisní stropy, technické podmínky provozu
a přípustnou tmavost kouře podle § 4,
c) spalovat ve stacionárním zdroji pouze paliva, která splňují požadavky
na kvalitu paliv stanovené prováděcím právním předpisem a jsou určená výrobcem stacionárního
zdroje nebo paliva uvedená v povolení provozu,
d) předkládat příslušnému orgánu ochrany ovzduší na vyžádání informace
o provozu stacionárního zdroje a jeho emisích,
e) umožnit osobám pověřeným ministerstvem, obecním úřadem obce s rozšířenou
působností a inspekci přístup ke stacionárnímu zdroji a jeho příslušenství, používaným
palivům a surovinám a technologiím souvisejícím s provozem nebo zajištěním provozu
stacionárního zdroje, za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona,
f) provést kompenzační opatření uložená krajským úřadem podle § 11 odst.
4 nebo obsažená v uzavřené veřejnoprávní smlouvě podle § 11 odst. 6,
g) provozovat spalovací stacionární zdroj na pevná paliva o jmenovitém
tepelném příkonu do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu
ústředního vytápění a který není navržen rovněž pro přímé vytápění místa instalace,
v souladu s minimálními požadavky uvedenými v příloze č. 11 k tomuto zákonu,
h) provádět pravidelně nejméně jednou za tři roky prostřednictvím fyzické
osoby, která byla proškolena výrobcem spalovacího stacionárního zdroje a má od něj
udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě (dále jen „odborně způsobilá
osoba“), kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na
pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, který
slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, a předkládat
na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností doklad o provedení této kontroly
vystavený odborně způsobilou osobou potvrzující, že stacionární zdroj je instalován,
provozován a udržován v souladu s pokyny výrobce a tímto zákonem; pokud byla provedena
pravidelná kontrola provozovaného kotle podle zákona o hospodaření energií33), považuje
se tím kontrola technického stavu a provozu podle tohoto zákona za splněnou v témže
kalendářním roce; v takovém případě má provozovatel povinnost předložit na vyžádání
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností zprávu o této pravidelné kontrole. V
případě, že výrobce spalovacího stacionárního zdroje není znám, zanikl, nebo není
schopen zajistit odborně způsobilou osobu, která by mohla provést kontrolu technického
stavu a provozu v rámci referenčního finančního limitu stanoveného prováděcím právním
předpisem, může být kontrola provedena odborně způsobilou osobou oprávněnou jiným
výrobcem k provádění kontroly technického stavu a provozu stejného typu spalovacího
stacionárního zdroje. Vyjádření k dostupnosti odborně způsobilé osoby podle předchozí
věty vystaví výrobce provozovateli do 30 dnů od jeho vyžádání a provozovatel jej
připojí k dokladu o provedení kontroly předkládanému na vyžádání obecního úřadu obce
s rozšířenou působností. Nevystaví-li výrobce své vyjádření ve stanovené lhůtě, má
se za to, že není odborně způsobilou osobu v rámci stanoveného referenčního finančního
limitu schopen zajistit. V takovém případě je provozovatel povinen na vyžádání obecnímu
úřadu obce s rozšířenou působností věrohodně prokázat, že výrobce o vyjádření požádal.
(2) Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního
zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, nejde-li
o prostory užívané pro podnikatelskou činnost, porušil některou z povinností podle
odstavce 1, avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího
stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce
s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí
jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v odstavci
1 a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení
kontroly. Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále
nebo opětovně porušuje některou z povinností podle odstavce 1, je kontrolující oprávněn
vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona.
Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke
spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.
(3) Provozovatel stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 k tomuto
zákonu je, kromě povinností uvedených v odstavci 1, dále povinen
a) provozovat stacionární zdroj pouze na základě a v souladu s povolením
provozu,
b) zjišťovat úroveň znečišťování podle § 6,
c) vést provozní evidenci o stálých a proměnných údajích o stacionárním
zdroji, popisujících tento zdroj a jeho provoz a o údajích o vstupech a výstupech
z tohoto zdroje a každoročně do 31. března ohlašovat údaje souhrnné provozní evidence
za předchozí kalendářní rok prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích
povinností podle jiného právního předpisu11); provozní evidenci je povinen uchovávat
po dobu alespoň 6 let v místě provozu stacionárního zdroje tak, aby byla k dispozici
pro kontrolu; povinnost ohlašování souhrnné provozní evidence se nevztahuje na provozovatele
stacionárního zdroje umístěného ve vojenských objektech provozovaných Ministerstvem
obrany nebo jím zřízenou organizací,
d) odvádět znečišťující látky ze stacionárního zdroje do ovzduší komínem
nebo výduchem, pokud v povolení provozu není uvedeno jinak; výška, ve které dochází
ke znečišťování, musí být vypočtena tak, aby provozem tohoto zdroje nedošlo k překročení
imisního limitu uvedeného v bodech 1 až 3 přílohy č. 1 k tomuto zákonu; to neplatí
v případě, kdy se postupuje podle § 11 odst. 4,
e) bezodkladně odstraňovat technické závady, které mají za následek vyšší
úroveň znečišťování a současně nedodržení podmínky pro provoz stacionárního zdroje
stanovené tímto zákonem, jeho prováděcím právním předpisem nebo povolením provozu,
a nejpozději do 48 hodin od vzniku takové závady podat zprávu krajskému úřadu a inspekci
o jejím výskytu; mezi tyto závady patří především špatná funkce nebo porucha na technologii
ke snižování emisí,
f) omezit provoz nebo odstavit stacionární zdroj v případě technické
závady na zdroji s následkem nedodržení podmínky pro provoz stacionárního zdroje
stanovené tímto zákonem, jeho prováděcím právním předpisem nebo povolením provozu,
nedojde-li do 24 hodin k obnovení provozu, který je v souladu s podmínkami stanovenými
tímto zákonem, jeho prováděcím právním předpisem a povolením provozu; povinnost odstavení
neplatí pro stacionární zdroj, jehož odstavení by vedlo k vyšším emisím, než jsou
emise při jeho dalším provozu, nebo pokud je potřeba zachovat dodávku energie,
g) odstavit spalovací stacionární zdroj o celkovém jmenovitém tepelném
příkonu 50 MW a vyšším, pokud během uplynulých 12 měsíců překročila délka jeho provozu
bez technologie ke snižování emisí 120 hodin; povinnost odstavení neplatí pro spalovací
stacionární zdroj o celkovém jmenovitém tepelném příkonu 50 MW a vyšším, jehož odstavení
by vedlo k vyšším emisím, než jsou emise při jeho dalším provozu, nebo pokud je potřeba
zachovat dodávku energie,
h) předložit inspekci protokol o jednorázovém měření emisí podle § 6
odst. 4 nebo 5 do 90 dnů od data provedení tohoto měření,
i) průběžně zaznamenávat, vyhodnocovat a uchovávat výsledky jednorázového
a kontinuálního měření emisí pro účely kontroly po dobu 6 let v rozsahu a formě stanovené
prováděcím právním předpisem,
j) zajistit a řádně provozovat technické prostředky pro kontinuální měření
emisí, pokud se jedná o stacionární zdroj uvedený v příloze č. 4 k tomuto zákonu.
(4) Povinnosti stanovené v odstavci 3 se nevztahují na provozovatele chovu
hospodářských zvířat, s výjimkou povinnosti uvedené v odstavci 3 písm. a).
(5) Ve spalovacím stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW
a nižším je zakázáno spalovat hnědé uhlí energetické, lignit, uhelné kaly a proplástky.
Obec může vyhláškou zakázat na vymezeném území obce spalování vybraných druhů pevných
paliv ve stacionárních zdrojích podle věty první, s výjimkou spalovacích stacionárních
zdrojů uvedených v § 17 odst. 1 písm. g) splňujících pro tato paliva požadavky stanovené
v příloze č. 11 k tomuto zákonu.
(6) Provozovatel stacionárního zdroje, ve kterém je tepelně zpracován
odpad, je kromě povinností uvedených v odstavcích 1 a 3 dále povinen
a) v případě přebírání nebezpečného odpadu provést odběr reprezentativních
vzorků odpadu, a to pokud možno před jeho vyložením, a tyto vzorky uchovávat po dobu
nejméně 1 měsíce po spálení odpadu; tato povinnost se nevztahuje na infekční odpad
ze zdravotnické a veterinární péče uzavřený v ochranných obalech,
b) zastavit bezodkladně, nejdéle za 4 hodiny, tepelné zpracování odpadu,
pokud je z měření emisí zřejmé, že jsou překročeny specifické emisní limity do doby,
než jsou odstraněny příčiny tohoto stavu; opětovné zahájení provozu po odstranění
příčin je možné při splnění podmínek a postupem stanoveným v provozním řádu a
c) oznámit překročení specifických emisních limitů bezodkladně inspekci.
(7) Ministerstvo vyhláškou stanoví náležitosti provozní evidence a souhrnné
provozní evidence a náležitosti dokladu o provedení kontroly technického stavu a
provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu
od 10 do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního
vytápění a referenční finanční limit pro provedení této kontroly, který je rozhodný
pro posouzení schopnosti výrobce zajistit odborně způsobilou osobu a který zahrnuje
veškeré náklady spojené s jejím provedením, včetně dopravních nákladů odpovídajících
vzdálenosti 50 km.
11) Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí,
ve znění pozdějších předpisů.
14) Například zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených
vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých
zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů,
(zákon o prevenci závažných havárií), ve znění pozdějších předpisů.
33) Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů.