Odstavec předpisu 128/2003 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 128/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů
Čl.II
Čl.II
Zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění zákona č. 62/2000 Sb. a zákona
č. 307/2000 Sb., se mění takto:
1. V § 1 písmeno c) zní:
"c) vytvoření podmínek pro provádění společné zemědělské politiky a politiky
rozvoje venkova Evropské unie.".
2. § 2 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 4b) až4e) zní:
"§ 2
Úloha státu v zemědělství
(1) Stát přispívá k udržování výrobního potenciálu zemědělství a jeho
podílu na rozvoji venkovského prostoru tím, že
a) poskytuje dotace4b) fyzickým a
právnickým osobám v rámci
1. opatření na organizaci trhu se zemědělskými a potravinářskými
výrobky,
2. programů pomoci méně příznivým oblastem a oblastem s ekologickými omezeními,
3.
programů podpory rozvoje mimoprodukčních funkcí zemědělství spočívajících v ochraně
složek životního prostředí,
4. opatření na zlepšení věkové struktury osob činných
v zemědělství,
5. opatření na posílení konkurenceschopnosti zemědělství, včetně zpracovatelských
odvětví,
6. opatření na podporu obecných služeb pro zemědělství,
7. systému záruk
pro zemědělské výrobky a potraviny,
8. podpory nákupu zemědělské půdy zemědělci,
9. podpory sdružování zemědělců při odbytu a zpracování produkce a při nákupu zemědělských
potřeb,
10. podpory úrokové míry na bankovní úvěry zemědělské prvovýroby a částečného
ručení za tyto úvěry,
11. dosažení úrovně přímých plateb do zemědělství stanovené
smlouvou o přistoupení České republiky k Evropské unii,
12. opatření ke zmírnění
důsledků nepříznivých klimatických nebo cenových vlivů,
b) dbá o stabilitu trhu se
zemědělskými výrobky a potravinami, k čemuž využívá
1. intervenčních nákupů a prodejů
zemědělských výrobků a potravin,
2. systému produkčních kvót,
3. subvencí při vývozu
zemědělských výrobků a potravin,
4. systému podpory nepotravinářského využití zemědělských
výrobků,
5. licenční politiky,
6. opatření v oblasti celní ochrany,
c) poskytuje daňové
úlevy
1. při spotřebě paliv fyzickými a právnickými osobami provozujícími zemědělskou
výrobu,4c)
2. při spotřebě paliv s podílem biologicky odbouratelných složek,4c)
3.
při nabývání produkčních kvót,
d) vytváří příznivé podmínky pro obchod se zemědělskými
výrobky prostřednictvím úpravy pravidel pro
1. zemědělské skladní listy podle zvláštního
právního předpisu,4d)
2. komoditní burzy podle zvláštního právního předpisu,4e)
e)
provádí opatření v rámci
1. společných organizací trhu se zemědělskými výrobky a
potravinami,
2. programů strukturální podpory,
3. programů určených k podpoře aktivit,
které jsou financovány výhradně z národních zdrojů,
f) Ministerstvo financí vyčlení
ve státním rozpočtu odpovídající finanční prostředky na zajištění národní spoluúčasti
v rámci strukturálních fondů Evropské unie.
(2) Dotace podle odstavce 1 písm. a) poskytuje Ministerstvo zemědělství
(dále jen "ministerstvo") s výjimkou dotací podle bodu 1, které poskytuje Státní
zemědělský intervenční fond (dále jen "Fond").
(3) Programy podle odstavce 1 písm. a) bodů 2 a 3 stanoví vláda nařízením
včetně podmínek poskytování dotací v rámci těchto programů.
(4) Účel dotací poskytovaných v rámci opatření podle odstavce 1 písm.
a) bodů 4 až 12 včetně rozsahu finančních prostředků schvaluje Poslanecká sněmovna
současně se zákonem o státním rozpočtu.
4b) § 3 písm. a) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a
o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších
předpisů.
4c) Zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších
předpisů.
4d) Zákon č. 307/2000 Sb., o zemědělských skladních listech a zemědělských
veřejných skladech a o změně některých souvisejících zákonů.
4e) Zákon č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších
předpisů.".
3. Za § 2 se vkládají nové § 2a až 2d, které včetně nadpisů a poznámek
pod čarou č. 4f) a 4g) znějí:
"§ 2a
Společné organizace trhu
(1) Společnými organizacemi trhu se rozumí soubor opatření prováděných
na trhu se zemědělskými výrobky a potravinami uvedenými v příloze I. Smlouvy o založení
Evropského společenství (dále jen "Smlouva o ES").
(2) Opatřeními podle odstavce 1 se rozumí
a) ustanovení Smlouvy o ES
včetně jejích protokolů,
b) ustanovení ve smlouvách, včetně aktů k nim náležejících
s protokoly, které vznikly na základě Smlouvy o ES nebo byly uzavřeny a jsou právně
účinné pro jejich rozšíření, doplnění nebo provádění nebo k odůvodnění přidružení,
preference nebo zóny volného obchodu,
c) právní akty Rady nebo Komise Evropské unie
na základě nebo v rámci smluv uvedených v písmenech a) a b) a právně závazná rozhodnutí
Evropského soudního dvora.
(3) Společným organizacím trhu podléhají i zemědělské výrobky a potraviny
neuvedené v odstavci 1, popřípadě jiné výrobky, pokud se na ně vztahují opatření
podle odstavce 2.
§ 2b
Příslušné orgány společných organizací trhu
(1) Pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, společné organizace
trhu provádí podle zvláštního právního předpisu4f) Fond s výjimkou opatření podle
zvláštního právního předpisu,4g) které provádí ministerstvo.
(2) Vláda nařízením upraví podmínky k provádění společných organizací
trhu podle § 2a, jestliže tuto úpravu vyžaduje příslušné opatření ve smyslu § 2a
odst. 2.
§ 2c
Program strukturální podpory
(1) Programem strukturální podpory se rozumí soubor opatření k provádění
politiky podpory zemědělství v oblastech méně příznivých pro zemědělství, podpory
rozvoje navazujících odvětví a podpory rozvoje venkova.
(2) Programy strukturální podpory zahrnují zejména
a) pomoc méně příznivým
oblastem a oblastem s ekologickými omezeními,
b) podporu rozvoje mimoprodukčních
funkcí zemědělství spočívající v ochraně složek životního prostředí,
c) opatření
na posílení konkurenceschopnosti zemědělství včetně zpracovatelských odvětví,
d)
opatření podporující přizpůsobování a rozvoj venkovských oblastí,
e) opatření na
zlepšení věkové struktury osob činných v zemědělství.
(3) Programy strukturální podpory schvaluje vláda.
(4) Programy strukturální podpory provádí ministerstvo, nestanoví-li
zvláštní právní předpis jinak.
§ 2d
Podpory financované výhradně z národních zdrojů
(1) Účel programů k podpoře aktivit, které jsou financovány výhradně
z národních zdrojů, včetně rozsahu finančních prostředků připadajících na tyto programy
schvaluje pro každý rok Poslanecká sněmovna současně se státním rozpočtem.
(2) Programy provádí ministerstvo nebo jím pověřená osoba na základě
ministerstvem vydaných zásad.
4f) Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a
o změně některých dalších zákonů (o Státním zemědělském intervenčním fondu), ve znění
zákona č. 128/2003 Sb. Zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4g) Například čl. 1 až 13 nařízení Rady (EHS) č. 1696/1971 o společné
organizaci trhu s chmelem, čl. 3 nařízení Rady (EHS) č. 2358/1971 o společné organizaci
trhu s osivem, čl. 2 nařízení Rady (EHS) č. 845/1972 o zvláštních opatřeních na podporu
chovu bource morušového, čl. 3 nařízení Rady (EHS) č. 2075/1992 o společné organizaci
trhu se surovým tabákem, čl. 10 a 11 nařízení Rady (ES) č. 603/1995 o společné organizaci
trhu se sušenými krmivy, čl. 1 nařízení Rady (ES) č. 1577/1996, kterým se zavádí
zvláštní opatření pro některé luskoviny pěstované na zrno, nařízení Rady (ES) č.
1098/1998, kterým se zavádějí dočasná zvláštní opatření v odvětví chmele, čl. 8 až
15 nařízení Rady (ES) č. 1493/1999 o společné organizaci trhu s vínem, čl. 2 a 5
nařízení Rady (ES) č. 1251/1999 o systému podpor pro producenty některých plodin
na orné půdě, čl. 4 až 25 nařízení Rady (ES) č. 1254/1999 o společné organizaci trhu
s hovězím a telecím masem, čl. 19 nařízení Rady (ES) č. 1255/1999 o společné organizaci
trhu s mlékem a mléčnými výrobky, nařízení Rady (ES) č. 1673/2000 o společné organizaci
trhu se lnem a konopím pěstovanými na vlákno, nařízení Rady (ES) č. 1244/2001, kterým
se mění nařízení Rady (ES) č. 1259/1999, kterým se stanoví společná pravidla pro
programy přímých podpor v rámci společné zemědělské politiky, čl. 4 až 11 nařízení
Rady (ES) č. 2529/2001 o společné organizaci trhu se skopovým a kozím masem, nařízení
Komise (ES) č. 1/2002, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES)
č. 1259/1999, pokud jde o zjednodušený režim plateb zemědělcům v rámci určitých podpůrných
programů.".
4. § 3 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 4h) a 4i) zní:
"§ 3
Poskytování dotací
(1) Dotace poskytuje ministerstvo nebo Fond (dále jen "příslušný orgán")
podle § 2 odst. 3 a 4, § 2a až 2d na základě žádosti fyzickým a právnickým osobám
(dále jen "žadatel") za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem4f) a případně
na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána.
(2) Žádost o poskytnutí dotace obsahuje údaje potřebné k posouzení,
zda jsou splněny podmínky k poskytnutí dotace, zejména
a) označení žadatele, včetně
uvedení identifikačního čísla, jde-li o právnickou osobu a fyzickou osobu s přiděleným
identifikačním číslem, nebo data narození, jde-li o fyzickou osobu, které identifikační
číslo přiděleno nebylo,
b) předmět činnosti nebo předmět podnikání žadatele,
c) účel,
na který je dotace požadována,
d) bankovní spojení žadatele,
e) prohlášení žadatele,
že neobdržel v příslušném roce na činnost, případně na účel, pro který je dotace
požadována, dotaci ze státního rozpočtu, dotaci z rozpočtu státního fondu nebo dotaci
z rozpočtu územního samosprávného celku.
(3) Je-li žádost neúplná nebo obsahuje-li nepravdivé údaje, příslušný
orgán ji vrátí žadateli do 30 dnů ode dne jejího doručení spolu s uvedením vad podání
a s výzvou a lhůtou k jejich odstranění. Nedojde-li k odstranění vad žádosti do stanovené
lhůty, příslušný orgán ji zamítne.
(4) Jestliže se dotace poskytuje, případně podmínka jejího poskytnutí
se vztahuje
a) na zemědělskou půdu, při rozhodování o poskytnutí dotace vychází příslušný
orgán z evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů vedené podle
tohoto zákona, přičemž nepřihlíží k údajům o výměře parcel a druhu pozemků vedených
podle zvláštního právního předpisu,4h)
b) na hospodářské zvíře, při rozhodování o
poskytnutí dotace vychází příslušný orgán z ústřední evidence jednotlivých druhů
hospodářských zvířat vedené podle zvláštního právního předpisu.4i)
(5) Příslušný orgán dotaci neposkytne, jestliže
a) žadatel nemá trvalý pobyt, případně sídlo na území České republiky
nebo neprokáže, že oprávněně podniká na území České republiky,
b) žadatel neprokáže, že měl ke dni stanovenému ministerstvem vypořádány
splatné závazky k Fondu, ministerstvu, Pozemkovému fondu České republiky, Fondu národního
majetku České republiky, Podpůrnému a garančnímu rolnickému a lesnickému fondu, a.
s., splatné závazky související s pojistným na sociální zabezpečení a s příspěvkem
na státní politiku zaměstnanosti, splatné závazky související s veřejným zdravotním
pojištěním, splatné daňové závazky u místně příslušných finančních orgánů, nebo neprokáže,
že splatné závazky nevypořádané ke dni stanovenému ministerstvem vypořádal nejpozději
ke dni podání žádosti; toto ustanovení se nevztahuje na žadatele, který není podnikatelem
podle § 2 odst. 2 obchodního zákoníku,
c) žadatel změní u půdního bloku nebo dílu půdního bloku vedeného
v evidenci využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů vedené podle tohoto
zákona druh zemědělské kultury travní porost na druh zemědělské kultury orná půda,
d) pozemek, na který má být poskytnuta dotace, se nenachází na území
České republiky.
(6) Na dotace poskytované podle mezinárodní smlouvy se ustanovení odstavců
1 až 5 vztahují přiměřeně.
4h) Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4i) § 23 zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských
zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon). Vyhláška č.
134/2001 Sb., o označování a evidenci skotu, ovcí a koz, ve znění vyhlášky č. 442/2001
Sb. Vyhláška č. 357/2001 Sb., o označování a evidenci koní, prasat, běžců a zvěře
ve farmovém chovu a o evidenci drůbeže, plemenných ryb a včel.".
5. Za § 3 se vkládají nové § 3a až 3i, které včetně nadpisů a poznámek
pod čarou č. 4j) až4n) znějí:
"Evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů
§ 3a
(1) Evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů (dále
jen "evidence") slouží k ověřování správnosti údajů uvedených v žádosti, jejichž
předmětem je dotace podle § 3 odst. 4 písm. a), a ke kontrolám plnění podmínek poskytnutí
dotace.
(2) Evidenci vede ministerstvo.
(3) Základní jednotkou evidence je půdní blok o minimální výměře 0,1
ha, který představuje souvislou plochu zemědělsky obhospodařované půdy zřetelně v
terénu oddělenou zejména lesním porostem, zpevněnou cestou, vodním tokem nebo zemědělsky
neobdělanou půdou.
(4) Jestliže je na půdním bloku pěstován více než jeden druh zemědělské
kultury anebo je půdní blok obhospodařován více než jednou fyzickou nebo právnickou
osobou, která tuto činnost vykonává vlastním jménem a na vlastní odpovědnost (dále
jen "uživatel"), člení se půdní blok na díly půdního bloku, které představují souvislou
plochu zemědělsky obhospodařované půdy jednoho druhu zemědělské kultury obhospodařované
jedním uživatelem.
(5) U půdního bloku se eviduje
a) identifikační číslo půdního bloku,
b) výměra,
c) uživatel,
d) druh zemědělské kultury podle kritérií uvedených v § 3i,
e) zařazení do ochranného pásma vodního zdroje,4j)
f) zařazení do zvláště chráněného
území,4k)
g) existence závlahového systému,
h) existence odvodňovacího systému,
i) existence
viniční tratě,4l)
j) obhospodařování v rámci ekologického zemědělství, nebo v etapě
přechodného období v rámci ekologického zemědělství podle zvláštního právního předpisu,4m)
k)
zařazení do typu méně příznivé oblasti a oblasti s ekologickými a jinými omezeními
podle kritérií stanovených nařízením vlády.
Údaje podle písmen c) až j) se evidují
u půdního bloku nečleněného na díly půdního bloku. (6) U dílu půdního bloku se eviduje
a) identifikační číslo dílu
půdního bloku,
b) výměra,
c) uživatel,
d) druh zemědělské kultury podle kritérií
uvedených v § 3i,
e) existence závlahového systému,
f) existence odvodňovacího systému,
g) existence viniční tratě,4l)
h) obhospodařování v rámci ekologického zemědělství,
nebo v etapě přechodného období v rámci ekologického zemědělství podle zvláštního
právního předpisu.4m)
(7) Evidence je vedena v digitální formě, přičemž půdní bloky, případně
díly půdního bloku jsou zobrazovány na podkladě ortofotografických map pořízených
v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální4n) na základě leteckého
měřického snímkování zemského povrchu (dále jen "ortofotomapa").
§ 3b
(1) Každý uživatel půdního bloku nebo dílu půdního bloku, pokud má
zájem o zařazení do evidence půdy, ohlásí tuto skutečnost do 60 dnů ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(2) Je-li předmětem ohlášení uživatele půdní blok, v ohlášení se
uvedou tyto údaje:
a) identifikační údaje uživatele půdního bloku,
b) výměra půdního
bloku,
c) druh zemědělské kultury na půdním bloku podle kritérií uvedených v § 3i.
(3) Je-li předmětem ohlášení uživatele díl půdního bloku, v ohlášení
se uvedou tyto údaje:
a) identifikační údaje uživatele dílu půdního bloku,
b) výměra
dílu půdního bloku,
c) druh zemědělské kultury na dílu půdního bloku podle kritérií
uvedených v § 3i.
(4) Jsou-li předmětem ohlášení jak půdní bloky, tak i díly půdního
bloku, nebo více než jeden půdní blok, případně díl půdního bloku, musí každá část
ohlášení vyhovovat požadavkům podle odstavců 2 a 3.
(5) Součástí ohlášení je zakreslení hranice půdního bloku, případně
dílu půdního bloku, jehož užívání se ohlašuje, v ortofotomapě.
§ 3c
(1) Pro zpracování řádného a včasného ohlášení pověření zaměstnanci
ministerstva poskytují osobám, které projeví zájem podat ohlášení podle § 3b, odbornou
pomoc, a to včetně poskytnutí ortofotomap. Odborná pomoc spočívá v identifikaci půdního
bloku, případně dílu půdního bloku a při určování jejich výměry.
(2) Ohlášení se podává ministerstvu. Jsou-li již při podání ohlášení
pochybnosti o skutečné výměře dílu půdního bloku, jehož užívání je ohlašováno, případně
o jiných údajích uvedených v ohlášení, ministerstvo bezprostředně vyzve uživatele
k úpravě údajů uvedených v ohlášení nebo provede místní šetření v terénu.
§ 3d
(1) Ministerstvo vyhodnotí veškerá podaná ohlášení ve lhůtě 60 dnů
ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání ohlášení podle § 3b odst. 1.
(2) Vzniknou-li v rámci vyhodnocení podaných ohlášení pochybnosti o
skutečném průběhu hranic užívání dílů půdního bloku mezi různými uživateli, případně
o uživatelem uváděné výměře dílů půdního bloku, ministerstvo vyzve příslušné uživatele
k tomu, aby do 15 dnů byly pochybnosti odstraněny.
(3) Nedojde-li ve stanovené lhůtě k úpravě uživateli podaných ohlášení
podle odstavce 2, ministerstvo může svolat místní šetření v terénu. V takovém případě
ministerstvo zakreslí do ortofotomapy hranice užívání dílů půdního bloku a zápis
do evidence provede podle jím zjištěného stavu, případně podle výsledků místního
šetření v terénu.
(4) Podají-li na stejný půdní blok, případně díl půdního bloku ohlášení
dva nebo více uživatelů, ministerstvo je vyzve k uzavření písemné dohody do 15 dnů
o tom, který z nich je uživatelem tohoto půdního bloku, případně dílu půdního bloku.
(5) Nedojde-li ve stanovené lhůtě k uzavření písemné dohody mezi uživateli
podle odstavce 4, může ministerstvo svolat místní šetření v terénu. Pokud se místní
šetření neuskuteční nebo jeho výsledek spornou záležitost neodstraní, ministerstvo
zapíše do evidence toho uživatele půdního bloku nebo dílu půdního bloku, který prokáže
platný právní důvod užívání zemědělsky obhospodařované půdy, na které se předmětný
půdní blok nebo díl půdního bloku nachází.
§ 3e
(1) Uživatelům, jejichž údaje uvedené v jimi podaných ohlášeních
nebyly shledány v rozporu s údaji v ortofotomapě, případně s údaji uvedenými v ohlášeních
podaných jinými uživateli, vydá ministerstvo ve lhůtě do 30 dnů ode dne ukončení
vyhodnocení podaných ohlášení provedeného podle § 3d odst. 1 potvrzení o tom, že
jsou zařazeni do evidence. V potvrzení se uvedou zejména tyto údaje:
a) identifikační
údaje uživatele půdního bloku, případně dílu půdního bloku,
b) identifikační údaje
a výměry půdního bloku nebo dílu půdního bloku, jichž je uživatelem,
c) výměra každého
půdního bloku a dílu půdního bloku,
d) zemědělská kultura každého půdního bloku a
dílu půdního bloku.
(2) Uživatelům, jejichž údaje uvedené v jimi podaných ohlášeních nebyly
v samostatné dílčí části shledány v rozporu s údaji v ortofotomapě, případně s údaji
uvedenými v ohlášeních podaných jinými uživateli, vydá ministerstvo ve lhůtě do 30
dnů ode dne ukončení vyhodnocení podaných ohlášení provedeného podle § 3d odst. 1
dílčí potvrzení o tom, že jsou zařazeni do evidence u půdních bloků, případně dílů
půdního bloku, u kterých nebyl shledán rozpor. Pro obsah dílčího potvrzení platí
ustanovení odstavce 1 obdobně.
(3) Uživatelům, jejichž užívání příslušného dílu půdního bloku bylo
doloženo až v důsledku postupu podle § 3d odst. 2 až 5, vydá ministerstvo potvrzení
o tom, že jsou zařazeni do evidence, neprodleně po vyřešení sporných záležitostí.
Pro obsah potvrzení platí ustanovení odstavce 1 obdobně. Bylo-li takovým uživatelům
vydáno dílčí potvrzení podle odstavce 2, zahrne nově vydávané souhrnné potvrzení
i půdní bloky, případně díly půdního bloku uvedené v dílčím potvrzení a k obsahu
dílčího potvrzení se dále nepřihlíží.
(4) Uživatelům, jejichž užívání nebylo ani v jedné samostatné dílčí
části ohlášení doloženo ani v důsledku postupu podle § 3d odst. 2 až 5, ministerstvo
vydá rozhodnutí o nezařazení do evidence. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání.
Pro podání odvolání a jeho projednání platí správní řád.
(5) Zjistí-li ministerstvo v důsledku postupu podle § 3d odst. 2 až
5 u těch uživatelů, kterým bylo vydáno dílčí potvrzení podle odstavce 2, že alespoň
v jedné samostatné dílčí části ohlášení nebylo jejich užívání doloženo, vydá rozhodnutí,
kterým zamítne zařazení do evidence v této části ohlášení. Pro případné odvolání,
jeho podání a projednání platí ustanovení odstavce 4 obdobně.
§ 3f
Vzor ohlášení a potvrzení o zařazení do evidence stanoví ministerstvo
vyhláškou.
§ 3g
Aktualizace evidence půdy
(1) Jestliže dojde ke změně
a) průběhu hranice půdního bloku, případně
dílu půdního bloku,
b) výměry půdního bloku, případně dílu půdního bloku,
c) druhu
zemědělské kultury pěstované na půdním bloku nebo dílu půdního bloku, je uživatel,
který je veden v evidenci, povinen o této změně nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy
změna nastala, písemně informovat ministerstvo. Ministerstvo neprodleně provede změnu
výměry, případně kultury v evidenci.
(2) Jestliže dojde ke změně uživatele půdního bloku, případně dílu
půdního bloku, nový uživatel písemně informuje ministerstvo o této skutečnosti, a
to nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala. Ministerstvo provede změnu uživatele
půdního bloku, případně dílu půdního bloku, jestliže
a) se změnou vydá písemný souhlas
původní uživatel, nebo
b) nový uživatel prokáže právní důvod užívání půdního bloku,
případně dílu půdního bloku.
(3) Jestliže má uživatel půdního bloku nebo dílu půdního bloku, který
nepodal ohlášení v rámci vzniku evidence podle § 3b odst. 1, zájem o zařazení do
evidence a předmětný půdní blok, případně díl půdního bloku není dosud v evidenci
evidován, může podat takové ohlášení kdykoliv po uplynutí 6 měsíců ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona. Pro podání ohlášení a postup ministerstva platí ustanovení
§ 3b odst. 2 až § 3f přiměřeně. Tato ustanovení platí i pro toho uživatele, který
je již v evidenci zařazen a hodlá v ní nově evidovat další půdní blok nebo díl půdního
bloku.
(4) Jestliže uživatel půdního bloku nebo dílu půdního bloku ukončí
užívání půdního bloku nebo dílu půdního bloku, aniž by tento půdní blok nebo díl
půdního bloku byl následně užíván dalším uživatelem, který má zájem o zařazení do
evidence, je povinen původní uživatel půdního bloku, který je veden v evidenci, o
této změně nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy změna nastala, písemně informovat ministerstvo.
Ministerstvo neprodleně provede změnu uživatele půdního bloku nebo dílu půdního bloku
v evidenci.
(5) Každý v evidenci zařazený uživatel může podat kdykoliv ministerstvu
žádost o úplné vynětí své osoby z evidence nebo o vynětí některých půdních bloků
nebo dílů půdního bloku z evidence, aniž by byl ve vztahu k nim do evidence zařazován
jiný uživatel. Ministerstvo takové žádosti vyhoví a vydá o tom potvrzení.
§ 3h
Ověřování údajů ortofotomap
(1) Vybrané údaje evidence se ověřují na základě ortofotomap zhotovených
na základě leteckých měřických snímků nejméně jednou za 10 let.
(2) Je-li nezbytné na základě ověření podle odstavce 1 provést změnu
údajů v evidenci, provede se taková změna ve vzájemné součinnosti ministerstva a
dotčených uživatelů.
§ 3i
Druh zemědělské kultury
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) ornou půdou zemědělsky obhospodařovaná
půda, na které se pěstují v pravidelném sledu zemědělské plodiny a která není travním
porostem podle písmene b),
b) travním porostem souvislý porost s převahou travin
určený ke spásání nebo k výrobě sena, případně travní senáže, přičemž může být nejvýše
po uplynutí 5 let na období jednoho roku rozorán za účelem zúrodnění,
c) vinicí zemědělsky
obhospodařovaná půda, která je souvisle osázena keři vinné révy,
d) chmelnicí zemědělsky
obhospodařovaná půda, která je vybavena zvláštní konstrukcí pro pěstování chmele
a na které se pěstuje chmel,
e) ovocným sadem zemědělsky obhospodařovaná půda, která
je souvisle osázena ovocnými stromy, případně ovocnými keři,
f) jinou kulturou zemědělsky
obhospodařovaná půda s kulturou neuvedenou v písmenech a) až e).
4j) § 30 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
(vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4k) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.
4l) Zákon č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých
souvisejících právních předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
4m) Zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství a o změně zákona
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
4n) § 18 odst. 2 zákona č. 344/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".
6. § 4 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 5a) a 5b) zní:
"§ 4
Poskytování informací
(1) Žadatel je povinen poskytnout nezbytné informace pro objektivní vyhodnocení
dopadu opatření zemědělské politiky ministerstvu, které určí lhůtu a rozsah těchto
informací. Ministerstvo postupuje při nakládání s osobními údaji fyzických osob podle
zvláštního právního předpisu.5a)
(2) Osobě, která neposkytne informace ve lhůtě a rozsahu stanoveném ministerstvem,
případně poskytne nepravdivé informace, se dotace v příslušném roce neposkytne.
(3) Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky zřízený ministerstvem (dále jen
"pověřená osoba") je oprávněna od ekonomických subjektů vedených podle zákona o státní
statistické službě5b) vyžadovat údaje způsobem a v rozsahu, které stanoví ministerstvo
vyhláškou.
(4) Jestliže ekonomický subjekt vedený podle zákona o státní statistické
službě5b) neposkytne pověřené osobě údaje způsobem a v rozsahu stanoveném vyhláškou,
oznámí pověřená osoba tuto skutečnost neprodleně ministerstvu.
(5) Ministerstvo je oprávněno bezplatně požadovat údaje z evidencí vedených
podle zákona o vinohradnictví a vinařství, zákona o ochraně chmele a zákona o šlechtění,
plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat, přičemž při nakládání s osobními údaji
fyzických osob postupuje ministerstvo podle zvláštního právního předpisu.5a)
(6) Ministerstvo zpřístupňuje údaje vedené v evidenci orgánům veřejné
správy, jestliže jsou potřebné pro výkon jejich funkce, přičemž při nakládání s osobními
údaji fyzických osob postupuje ministerstvo podle zvláštního právního předpisu.5a)
5a) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5b) § 4 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění
pozdějších předpisů.".
7. Za § 4 se vkládá nový § 4a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou
č. 5c) zní:
"§ 4a
Kontrola
(1) Ministerstvo je oprávněno provádět kontrolu
a) správnosti údajů
fyzických a právnických osob uvedených v žádostech podávaných ministerstvu podle
tohoto zákona,
b) plnění povinností a podmínek uživateli půdního bloku, případně
dílu půdního bloku stanovených tímto zákonem.
(2) Při výkonu kontroly podle odstavce 1 postupuje ministerstvo vůči
fyzickým a právnickým osobám (dále jen "kontrolované osoby") podle zákona o státní
kontrole5c) a podle tohoto zákona.
(3) Pokud doklady u kontrolovaných osob nepostačují k řádnému provedení
kontroly, je ministerstvo oprávněno požadovat doklady i od jiné osoby, a to v rozsahu
nezbytném pro ověření skutečností majících souvislost s činností kontrolovaných osob,
která je předmětem kontroly. Tato osoba je povinna ve stanovené lhůtě takové doklady
ministerstvu předložit, výkon kontroly ministerstvem umožnit a při něm spolupůsobit.
Práva a povinnosti ministerstva a této osoby se řídí zákonem o státní kontrole5c)
přiměřeně, přičemž účel kontroly musí být naplněn při zajištění toho, aby práva a
chráněné zájmy této osoby byly dotčeny v nejmenší možné míře.
(4) Zaměstnanci ministerstva vykonávající kontrolu jsou mimo práv a
povinností stanovených podle zákona o státní kontrole5c) při kontrole oprávněni
a)
ověřovat totožnost fyzických osob, jsou-li kontrolovanými osobami, a též totožnost
fyzických osob, které při kontrole zastupují kontrolované osoby, a oprávnění těchto
osob k zastupování,
b) pořizovat kopie nebo výpisy z písemných materiálů, které jsou
předkládány při kontrole,
c) pořizovat kopie nebo výpisy záznamů dat na paměťových
médiích prostředků výpočetní techniky, které jsou předkládány při kontrole, a to
včetně jejich zdrojových kódů,
d) pořizovat v souvislosti s prováděním kontroly fotodokumentaci,
e) seznamovat se s údaji přímo souvisejícími s vykonávanou kontrolou, které tvoří
předmět obchodního tajemství kontrolovaných osob; tyto informace nesmí ministerstvo
poskytnout třetím osobám,
f) v nezbytném rozsahu vjíždět dopravními prostředky na
komunikační cesty, na pozemky a do provozních a skladovacích prostor a zařízení souvisejících
s činností kontrolovaných osob.
(5) Zaměstnanci ministerstva vykonávající kontrolu se prokazují písemným
pověřením, v němž je vymezen předmět kontroly a okruh kontrolovaných osob.
(6) Zjistí-li ministerstvo při výkonu kontroly podle odstavce 1 skutečnosti,
na jejichž základě je třeba učinit opatření, jež jsou v působnosti jiných organizačních
složek státu, je povinno je těmto složkám oznámit.
(7) Ministerstvo při výkonu kontroly postupuje při nakládání s osobními
údaji fyzických osob podle zvláštního právního předpisu.5a)
5c) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.".
8. § 5 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 5d) a 5e) zní:
"§ 5
Sankce
(1) Ministerstvo uloží pokutu
a) až do výše 250 000 Kč fyzické osobě,
která neposkytla informace podle § 3g nebo § 4, případně poskytla takové informace
nepravdivé,
b) až do výše 500 000 Kč právnické osobě, která neposkytla informace
podle § 3g nebo § 4, případně poskytla takové informace nepravdivé,
c) až do výše
50 000 Kč fyzické nebo právnické osobě, která nesplní povinnost stanovenou v § 4a
odst. 3.
(2) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době
trvání a následkům protiprávního jednání. Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne,
kdy ministerstvo zjistilo porušení povinnosti, nejvýše však do 3 let ode dne, kdy
k porušení povinnosti došlo.
(3) Pokuty ukládá a vybírá ministerstvo. Výnos pokut je příjmem státního
rozpočtu České republiky. Pokuty vymáhá územní finanční orgán5d) podle zvláštního
právního předpisu.5e)
5d) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších
předpisů.
5e) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.".