Odstavec předpisu 320/2002 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů
Čl.LXII
Čl.LXII
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon), se mění takto:
1. V § 2 se písmena b) a d) zrušují.
Dosavadní písmena c), e), f) a g) se označují jako písmena b) až e).
2. V § 3 odst. 1 se slova "nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek" zrušují.
3. V § 3 odst. 2 se slova "nebo okresu" zrušují a slovo "jejich" se nahrazuje
slovem "jeho".
4. V § 3 odstavce 3 a 4 znějí:
"(3) Stav nebezpečí pro území kraje nebo jeho část vyhlašuje hejtman kraje,
v Praze primátor hlavního města Prahy (dále jen "hejtman"). Hejtman, který stav nebezpečí
vyhlásil, o tom neprodleně informuje vládu, Ministerstvo vnitra a sousední kraje,
pokud mohou být krizovou situací dotčeny.
(4) Stav nebezpečí lze vyhlásit na dobu nejvýše 30 dnů. Tuto dobu může
hejtman prodloužit jen se souhlasem vlády.".
5. V § 3 odst. 5 se slova "nebo přednosta okresního úřadu" zrušují.
6. V § 3 odst. 6 větě první se slova "nebo nařízení okresního úřadu.6)"
včetně poznámky pod čarou č. 6) zrušují.
7. V § 3 odst. 6 větě třetí se slova "okresních úřadů a" zrušují.
8. V § 3 odst. 6 větě čtvrté se slova "a okresní úřad" zrušují.
9. V § 3 odst. 8 se slova "přednosta okresního úřadu," zrušují.
10. V § 3 odst. 9 se slova "okresních úřadů a" zrušují.
11. V nadpisu dílu druhého se slovo "ústřední" zrušuje.
12. V § 9 odst. 1 se slovo "ústřední" zrušuje a slovo "ministerstvo" se
nahrazuje slovem "správní úřad".
13. V § 9 odst. 1 písm. b) se slovo "ústředního" zrušuje.
14. V § 9 odst. 1 písm. c) se slovo "ústředního" zrušuje.
15. V § 9 odst. 1 písm. d) se slovo "ministerstva" nahrazuje slovem "správního
úřadu".
16. V § 9 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) poskytují na požádání podklady ministerstvům, krajským úřadům a obecním
úřadům obcí s rozšířenou působností,".
17. V § 9 odst. 1 písmeno f) zní:
"f) vyžadují prostřednictvím Ministerstva vnitra potřebné podklady od krajských
úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností,".
18. V § 9 odst. 1 písm. g) se slova "a krizových plánů okresů" zrušují.
19. V § 9 odst. 2 se slovo "Ministerstva" nahrazuje slovem "Správní úřady".
20. V § 10 odst. 2 písm. a) se slova "okresních úřadů," zrušují.
21. V § 10 odst. 2 písm. c) se slova "a okresů" zrušují.
22. V § 10 se doplňují odstavce 3 a 4, které včetně poznámky pod čarou
č. 13a) znějí:
"(3) Ministerstvo vnitra odpovídá za přípravu a řešení krizových situací
souvisejících s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a přitom určuje a kontroluje
postupy Policie České republiky.13a)
(4) Ministerstvo vnitra řeší rozpory v oblasti krizového řízení.
13a) Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.".
23. Díl 4 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 16) zní:
"Díl 4
Orgány kraje a ostatní orgány s územní působností
§ 14
(1) Orgány kraje zajišťují připravenost kraje na řešení krizových situací.
(2) Hejtman
a) řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení
krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděné územními správními
úřady s krajskou působností, obcemi, právnickými a fyzickými osobami,
b) zřizuje k
řešení krizových situací krizový štáb kraje jako svůj pracovní orgán.
(3) Za stavu nebezpečí hejtman
a) koordinuje záchranné a likvidační
práce (§ 28 odst. 4), poskytování zdravotnické pomoci, provádění opatření k ochraně
veřejného zdraví a bezodkladných pohřebních služeb,
b) organizuje a koordinuje evakuaci,
nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými
prostředky k přežití obyvatelstva,
c) zajišťuje ochranu majetku a podílí se na zajištění
veřejného pořádku na území, kde byla provedena evakuace,
d) organizuje a koordinuje
humanitární pomoc,
e) chrání práva a oprávněné zájmy bezprostředně ohrožených osob,
které jsou povinny strpět záchranné práce prováděné v zájmu ochrany životů a zdraví
osob.
(4) Hejtman je povinen vykonávat činnosti uvedené v odstavci 3 tak,
aby byly přiměřené a odpovídající svým obsahem a rozsahem účelu a podmínkám konkrétní
krizové situace.
(5) Hejtman je za stavu nebezpečí oprávněn
a) rozhodnout o ukládání
pracovní výpomoci nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky k řešení krizové situace,
b)
nařídit bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování
staveb za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení.
(6) Hejtman je za stavu nebezpečí dále oprávněn
a) nařídit hlášení
přechodné změny pobytu osob,
b) nařídit použití občanů povinných civilní službou k
realizaci krizových opatření,
c) nařídit vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto
péči nemohou v krizové situaci vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce,
d) zajistit
přednostní zásobování dětských a zdravotnických zařízení a ozbrojených bezpečnostních
a hasičských záchranných sborů,
e) zabezpečit náhradní způsob rozhodování o dávkách
sociálního zabezpečení (péče) a jejich výplatě.
(7) Povinnosti uvedené v odstavci 3 lze uložit pouze tehdy, pokud nelze
tyto činnosti a věci zajistit smluvně, subjekt plnění klade zjevně finančně a časově
nevýhodné podmínky nebo plnění odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení.
(8) Opatření uvedená v odstavcích 5 a 6 se využijí jen v tom rozsahu,
který je nezbytný pro překonání krizové situace.
(9) Hejtman je v době nouzového stavu a stavu ohrožení státu podle
tohoto zákona povinen zajistit provedení stanovených krizových opatření v podmínkách
kraje.
§ 15
(1) Hasičský záchranný sbor kraje, zřízený podle zvláštního zákona,16)
plní úkoly kraje při přípravě na krizové situace, které nesouvisejí s vnitřní bezpečností
a veřejným pořádkem a s jejich řešením.
(2) Hasičský záchranný sbor kraje za účelem uvedeným v § 14 odst.
1
a) organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji,
b) zabezpečuje zpracování
krizového plánu kraje, který schvaluje hejtman,
c) plní při řešení krizových situací
úkoly stanovené vládou, ministerstvy a jinými správními úřady.
(3) Hasičský záchranný sbor kraje je oprávněn za účelem přípravy
na krizové situace vyžadovat, shromažďovat a evidovat údaje o
a) kapacitách zdravotnických,
ubytovacích a stravovacích zařízení,
b) předmětu a rozsahu činnosti právnických osob
a podnikajících fyzických osob v oblasti výroby a služeb, výrobních programech a
výrobních kapacitách, rozsahu zásob surovin, polotovarů a hotových výrobků, počtech
zaměstnanců a jejich kvalifikaci,
c) počtech zaměstnanců ve výrobních provozech a
počtech osob bydlících v místech předpokládané evakuace,
d) množství, složení a umístění
vyráběných, používaných nebo skladovaných nebezpečných látek,
e) množství zadržené
vody ve vodních nádržích,
f) počtech a typech dopravních, mechanizačních a výrobních
prostředků ve vlastnictví právnických nebo fyzických osob a druzích vyrobené nebo
zachycené přírodní energie,
g) uspořádání vnitřních prostorů výrobních objektů, popřípadě
jiných objektů důležitých pro řešení krizových situací, vodovodech, kanalizacích,
produktovodech a energetických sítích,
h) stavbách určených k ochraně obyvatelstva
při krizových situacích, k zabezpečení záchranných prací, ke skladování materiálu
civilní ochrany a k ochraně a ukrytí obsluh důležitých provozů,
i) výměrách pěstovaných
zemědělských plodin a druhu a počtu zemědělských zvířat chovaných právnickými nebo
fyzickými osobami,
pokud tyto údaje jsou nezbytné pro zpracování krizových plánů pro
přípravu a řešení krizových situací. (4) Hasičský záchranný sbor kraje
a) ukládá obcím, které určí, povinnost
rozpracovat vybrané úkoly krizového plánu kraje,
b) poskytuje obcím určeným podle
písmena a) na vyžádání podklady nezbytné pro rozpracování úkolů krizového plánu kraje,
c)
seznamuje obce, právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými
krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,
d) koordinuje pro účely krizového
řízení sběr dat od územních správních úřadů,
e) vytváří podmínky pro činnost krizového
štábu kraje.
(5) Za stavu nebezpečí hasičský záchranný sbor kraje
a) provádí obdobně
činnosti uvedené v § 9 odst. 2,
b) zabezpečuje varování a vyrozumění,
c) organizuje
zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminace a dalších ochranných
opatření.
§ 16
(1) Policie České republiky13a) zajišťuje připravenost k řešení krizových
situací spojených s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem na území kraje.
(2) Policie České republiky za účelem uvedeným v odstavci 1 je oprávněna
vyžadovat od hasičského záchranného sboru kraje údaje, které tento shromažďuje podle
§ 15 odst. 3.".
16) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky
a o změně některých zákonů.
24. Díl 5 včetně nadpisu se zrušuje.
25. V § 21 odst. 2 písmeno b) zní:
"b) rozpracovává úkoly krizového plánu kraje, pokud jde o obec určenou
podle § 15 odst. 4 písm. a); v tomto případě starosta zřizuje bezpečnostní radu obce
(§ 24) a jako svůj pracovní orgán k řešení krizových situací krizový štáb obce,".
26. V § 21 odst. 2 písm. c) se slova "okresnímu úřadu" nahrazují slovy
"hasičskému záchrannému sboru kraje" a slovo "okresu" se nahrazuje slovem "kraje".
27. V § 21 odst. 2 písm. d) se slova "okresnímu úřadu" nahrazují slovy
"krajskému úřadu".
28. V § 21 odst. 2 písm. f) se slova "okresním úřadem" nahrazují slovy
"krajským úřadem".
29. V § 21 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Starosta obce odpovídá za připravenost obce k řešení krizových situací,
za údržbu a provoz informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení
určených Ministerstvem vnitra.".
30. V § 23 odst. 1 písm. e) se slova "obce a krizovém plánu okresu" nahrazují
slovem "kraje".
31. V § 23 odst. 3 větě první se slova "přednosta okresního úřadu" nahrazují
slovem "hejtman".
32. V § 23 odst. 3 větě druhé se slova "přednosta okresního úřadu" nahrazují
slovem "hejtman" a slova "přednosty okresního úřadu" slovem "hejtmana".
33. § 24 včetně nadpisu zní:
"§ 24
Bezpečnostní rady
(1) Bezpečnostní rada kraje a bezpečnostní rada obce určené podle § 15
odst. 4 písm. a) jsou koordinačními orgány pro přípravu na krizové situace.
(2) Předsedou bezpečnostní rady kraje je hejtman, který jmenuje členy
bezpečnostní rady kraje; předsedou bezpečnostní rady obce určené podle § 15 odst.
4 písm. a) je starosta příslušné obce, který jmenuje členy bezpečnostní rady obce.".
34. V § 25 písm. b) se za slova "krizových situací" vkládají slova ", jejich
předcházení".
35. V § 26 se odstavec 4 zrušuje.
36. V § 28 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 21) zní:
"(1) Vláda, správní úřady, orgány krajů, ostatní orgány s územní působností
a orgány obcí stanoví, organizují a provádějí opatření uvedená v tomto zákoně v mezích
své působnosti vymezené zvláštními právními předpisy.21)
21) Například zákon č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 147/2000 Sb., zákon č. 128/2000 Sb.".
37. V § 28 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 2 až 4.
38. V § 28 odst. 4 písmeno a) zní:
"a) obsah činnosti a složení bezpečnostní rady kraje a obce určené podle
§ 15 odst. 4 písm. a) a krizového štábu kraje a obce určené podle § 15 odst. 4 písm.
a),".
39. V § 29 odstavec 2 zní:
"(2) V případě, že správní úřad zahrne do krizového plánu konkrétní právnickou
osobu nebo podnikající fyzickou osobu, je tato povinna bezplatně poskytnout a aktualizovat
požadované podklady uvedené v § 15 odst. 3 a další související údaje. Správní úřady,
územní správní úřady nebo obce mohou uzavřít s právnickými osobami a s podnikajícími
fyzickými osobami smlouvy ke splnění úkolů vyplývajících z krizových plánů.".
40. V § 29 odst. 4 se slova "(§ 17), přednosta okresního úřadu (§ 20)"
zrušují.
41. V § 29 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
42. V § 29 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtmana".
43. V § 29 odst. 5 se slova "Okresní úřad" nahrazují slovem "Hejtman".
44. V § 31 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
45. V § 31 odst. 6 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
46. V § 33 odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou č. 25) znějí:
"(1) Správní úřad, orgány krajů a ostatní orgány s územní působností a
orgány obcí, které se podílejí na krizovém řízení, jsou oprávněny v mezích své působnosti
kontrolovat dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení. Při vykonávání
kontrolní činnosti se řídí základními pravidly stanovenými zvláštním právním předpisem.25)
(2) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává u obce krajský úřad a u orgánů
kraje a ostatních orgánů s územní působností Ministerstvo vnitra ve spolupráci s
příslušným správním úřadem.
25) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.".
47. V § 39 odst. 1 se slovo "okresní" nahrazuje slovem "krajská" a slovo
"okresu" slovem "kraje".
48. V § 39 odst. 2 se slova "nebo okresu" zrušují.
49. Za § 39 se vkládá nový § 39a, který zní:
"§ 39a
Působnosti stanovené krajskému úřadu nebo hejtmanovi nebo obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností nebo starostovi obce s rozšířenou působností nebo obecnímu
úřadu nebo starostovi podle tohoto zákona jsou výkonem státní správy v přenesené
působnosti.".
50. V § 40 odstavec 1 zní:
"(1) Vláda vydá nařízení k provedení § 28 odst. 5.".