Odstavec předpisu 320/2002 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů
Čl.LXII

Čl.LXII
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), se mění takto:
1. V § 2 se písmena b) a d) zrušují.
Dosavadní písmena c), e), f) a g) se označují jako písmena b) až e).
2. V § 3 odst. 1 se slova "nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek" zrušují.
3. V § 3 odst. 2 se slova "nebo okresu" zrušují a slovo "jejich" se nahrazuje slovem "jeho".
4. V § 3 odstavce 3 a 4 znějí:
"(3) Stav nebezpečí pro území kraje nebo jeho část vyhlašuje hejtman kraje, v Praze primátor hlavního města Prahy (dále jen "hejtman"). Hejtman, který stav nebezpečí vyhlásil, o tom neprodleně informuje vládu, Ministerstvo vnitra a sousední kraje, pokud mohou být krizovou situací dotčeny.
(4) Stav nebezpečí lze vyhlásit na dobu nejvýše 30 dnů. Tuto dobu může hejtman prodloužit jen se souhlasem vlády.".
5. V § 3 odst. 5 se slova "nebo přednosta okresního úřadu" zrušují.
6. V § 3 odst. 6 větě první se slova "nebo nařízení okresního úřadu.6)" včetně poznámky pod čarou č. 6) zrušují.
7. V § 3 odst. 6 větě třetí se slova "okresních úřadů a" zrušují.
8. V § 3 odst. 6 větě čtvrté se slova "a okresní úřad" zrušují.
9. V § 3 odst. 8 se slova "přednosta okresního úřadu," zrušují.
10. V § 3 odst. 9 se slova "okresních úřadů a" zrušují.
11. V nadpisu dílu druhého se slovo "ústřední" zrušuje.
12. V § 9 odst. 1 se slovo "ústřední" zrušuje a slovo "ministerstvo" se nahrazuje slovem "správní úřad".
13. V § 9 odst. 1 písm. b) se slovo "ústředního" zrušuje.
14. V § 9 odst. 1 písm. c) se slovo "ústředního" zrušuje.
15. V § 9 odst. 1 písm. d) se slovo "ministerstva" nahrazuje slovem "správního úřadu".
16. V § 9 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) poskytují na požádání podklady ministerstvům, krajským úřadům a obecním úřadům obcí s rozšířenou působností,".
17. V § 9 odst. 1 písmeno f) zní:
"f) vyžadují prostřednictvím Ministerstva vnitra potřebné podklady od krajských úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností,".
18. V § 9 odst. 1 písm. g) se slova "a krizových plánů okresů" zrušují.
19. V § 9 odst. 2 se slovo "Ministerstva" nahrazuje slovem "Správní úřady".
20. V § 10 odst. 2 písm. a) se slova "okresních úřadů," zrušují.
21. V § 10 odst. 2 písm. c) se slova "a okresů" zrušují.
22. V § 10 se doplňují odstavce 3 a 4, které včetně poznámky pod čarou č. 13a) znějí:
"(3) Ministerstvo vnitra odpovídá za přípravu a řešení krizových situací souvisejících s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a přitom určuje a kontroluje postupy Policie České republiky.13a)
(4) Ministerstvo vnitra řeší rozpory v oblasti krizového řízení.
13a) Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.".
23. Díl 4 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 16) zní:
"Díl 4
Orgány kraje a ostatní orgány s územní působností
§ 14
(1) Orgány kraje zajišťují připravenost kraje na řešení krizových situací.
(2) Hejtman
a) řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděné územními správními úřady s krajskou působností, obcemi, právnickými a fyzickými osobami,
b) zřizuje k řešení krizových situací krizový štáb kraje jako svůj pracovní orgán.
(3) Za stavu nebezpečí hejtman
a) koordinuje záchranné a likvidační práce (§ 28 odst. 4), poskytování zdravotnické pomoci, provádění opatření k ochraně veřejného zdraví a bezodkladných pohřebních služeb,
b) organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva,
c) zajišťuje ochranu majetku a podílí se na zajištění veřejného pořádku na území, kde byla provedena evakuace,
d) organizuje a koordinuje humanitární pomoc,
e) chrání práva a oprávněné zájmy bezprostředně ohrožených osob, které jsou povinny strpět záchranné práce prováděné v zájmu ochrany životů a zdraví osob.
(4) Hejtman je povinen vykonávat činnosti uvedené v odstavci 3 tak, aby byly přiměřené a odpovídající svým obsahem a rozsahem účelu a podmínkám konkrétní krizové situace.
(5) Hejtman je za stavu nebezpečí oprávněn
a) rozhodnout o ukládání pracovní výpomoci nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky k řešení krizové situace,
b) nařídit bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování staveb za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení.
(6) Hejtman je za stavu nebezpečí dále oprávněn
a) nařídit hlášení přechodné změny pobytu osob,
b) nařídit použití občanů povinných civilní službou k realizaci krizových opatření,
c) nařídit vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči nemohou v krizové situaci vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce,
d) zajistit přednostní zásobování dětských a zdravotnických zařízení a ozbrojených bezpečnostních a hasičských záchranných sborů,
e) zabezpečit náhradní způsob rozhodování o dávkách sociálního zabezpečení (péče) a jejich výplatě.
(7) Povinnosti uvedené v odstavci 3 lze uložit pouze tehdy, pokud nelze tyto činnosti a věci zajistit smluvně, subjekt plnění klade zjevně finančně a časově nevýhodné podmínky nebo plnění odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení.
(8) Opatření uvedená v odstavcích 5 a 6 se využijí jen v tom rozsahu, který je nezbytný pro překonání krizové situace.
(9) Hejtman je v době nouzového stavu a stavu ohrožení státu podle tohoto zákona povinen zajistit provedení stanovených krizových opatření v podmínkách kraje.
§ 15
(1) Hasičský záchranný sbor kraje, zřízený podle zvláštního zákona,16) plní úkoly kraje při přípravě na krizové situace, které nesouvisejí s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a s jejich řešením.
(2) Hasičský záchranný sbor kraje za účelem uvedeným v § 14 odst. 1
a) organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji,
b) zabezpečuje zpracování krizového plánu kraje, který schvaluje hejtman,
c) plní při řešení krizových situací úkoly stanovené vládou, ministerstvy a jinými správními úřady.
(3) Hasičský záchranný sbor kraje je oprávněn za účelem přípravy na krizové situace vyžadovat, shromažďovat a evidovat údaje o
a) kapacitách zdravotnických, ubytovacích a stravovacích zařízení,
b) předmětu a rozsahu činnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob v oblasti výroby a služeb, výrobních programech a výrobních kapacitách, rozsahu zásob surovin, polotovarů a hotových výrobků, počtech zaměstnanců a jejich kvalifikaci,
c) počtech zaměstnanců ve výrobních provozech a počtech osob bydlících v místech předpokládané evakuace,
d) množství, složení a umístění vyráběných, používaných nebo skladovaných nebezpečných látek,
e) množství zadržené vody ve vodních nádržích,
f) počtech a typech dopravních, mechanizačních a výrobních prostředků ve vlastnictví právnických nebo fyzických osob a druzích vyrobené nebo zachycené přírodní energie,
g) uspořádání vnitřních prostorů výrobních objektů, popřípadě jiných objektů důležitých pro řešení krizových situací, vodovodech, kanalizacích, produktovodech a energetických sítích,
h) stavbách určených k ochraně obyvatelstva při krizových situacích, k zabezpečení záchranných prací, ke skladování materiálu civilní ochrany a k ochraně a ukrytí obsluh důležitých provozů,
i) výměrách pěstovaných zemědělských plodin a druhu a počtu zemědělských zvířat chovaných právnickými nebo fyzickými osobami,
pokud tyto údaje jsou nezbytné pro zpracování krizových plánů pro přípravu a řešení krizových situací.
(4) Hasičský záchranný sbor kraje
a) ukládá obcím, které určí, povinnost rozpracovat vybrané úkoly krizového plánu kraje,
b) poskytuje obcím určeným podle písmena a) na vyžádání podklady nezbytné pro rozpracování úkolů krizového plánu kraje,
c) seznamuje obce, právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,
d) koordinuje pro účely krizového řízení sběr dat od územních správních úřadů,
e) vytváří podmínky pro činnost krizového štábu kraje.
(5) Za stavu nebezpečí hasičský záchranný sbor kraje
a) provádí obdobně činnosti uvedené v § 9 odst. 2,
b) zabezpečuje varování a vyrozumění,
c) organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminace a dalších ochranných opatření.
§ 16
(1) Policie České republiky13a) zajišťuje připravenost k řešení krizových situací spojených s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem na území kraje.
(2) Policie České republiky za účelem uvedeným v odstavci 1 je oprávněna vyžadovat od hasičského záchranného sboru kraje údaje, které tento shromažďuje podle § 15 odst. 3.".
16) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů.
24. Díl 5 včetně nadpisu se zrušuje.
25. V § 21 odst. 2 písmeno b) zní:
"b) rozpracovává úkoly krizového plánu kraje, pokud jde o obec určenou podle § 15 odst. 4 písm. a); v tomto případě starosta zřizuje bezpečnostní radu obce (§ 24) a jako svůj pracovní orgán k řešení krizových situací krizový štáb obce,".
26. V § 21 odst. 2 písm. c) se slova "okresnímu úřadu" nahrazují slovy "hasičskému záchrannému sboru kraje" a slovo "okresu" se nahrazuje slovem "kraje".
27. V § 21 odst. 2 písm. d) se slova "okresnímu úřadu" nahrazují slovy "krajskému úřadu".
28. V § 21 odst. 2 písm. f) se slova "okresním úřadem" nahrazují slovy "krajským úřadem".
29. V § 21 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Starosta obce odpovídá za připravenost obce k řešení krizových situací, za údržbu a provoz informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra.".
30. V § 23 odst. 1 písm. e) se slova "obce a krizovém plánu okresu" nahrazují slovem "kraje".
31. V § 23 odst. 3 větě první se slova "přednosta okresního úřadu" nahrazují slovem "hejtman".
32. V § 23 odst. 3 větě druhé se slova "přednosta okresního úřadu" nahrazují slovem "hejtman" a slova "přednosty okresního úřadu" slovem "hejtmana".
33. § 24 včetně nadpisu zní:
"§ 24
Bezpečnostní rady
(1) Bezpečnostní rada kraje a bezpečnostní rada obce určené podle § 15 odst. 4 písm. a) jsou koordinačními orgány pro přípravu na krizové situace.
(2) Předsedou bezpečnostní rady kraje je hejtman, který jmenuje členy bezpečnostní rady kraje; předsedou bezpečnostní rady obce určené podle § 15 odst. 4 písm. a) je starosta příslušné obce, který jmenuje členy bezpečnostní rady obce.".
34. V § 25 písm. b) se za slova "krizových situací" vkládají slova ", jejich předcházení".
35. V § 26 se odstavec 4 zrušuje.
36. V § 28 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 21) zní:
"(1) Vláda, správní úřady, orgány krajů, ostatní orgány s územní působností a orgány obcí stanoví, organizují a provádějí opatření uvedená v tomto zákoně v mezích své působnosti vymezené zvláštními právními předpisy.21)
21) Například zákon č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 147/2000 Sb., zákon č. 128/2000 Sb.".
37. V § 28 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 2 až 4.
38. V § 28 odst. 4 písmeno a) zní:
"a) obsah činnosti a složení bezpečnostní rady kraje a obce určené podle § 15 odst. 4 písm. a) a krizového štábu kraje a obce určené podle § 15 odst. 4 písm. a),".
39. V § 29 odstavec 2 zní:
"(2) V případě, že správní úřad zahrne do krizového plánu konkrétní právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu, je tato povinna bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady uvedené v § 15 odst. 3 a další související údaje. Správní úřady, územní správní úřady nebo obce mohou uzavřít s právnickými osobami a s podnikajícími fyzickými osobami smlouvy ke splnění úkolů vyplývajících z krizových plánů.".
40. V § 29 odst. 4 se slova "(§ 17), přednosta okresního úřadu (§ 20)" zrušují.
41. V § 29 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
42. V § 29 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtmana".
43. V § 29 odst. 5 se slova "Okresní úřad" nahrazují slovem "Hejtman".
44. V § 31 odst. 5 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
45. V § 31 odst. 6 se slova "okresní úřad" nahrazují slovem "hejtman".
46. V § 33 odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou č. 25) znějí:
"(1) Správní úřad, orgány krajů a ostatní orgány s územní působností a orgány obcí, které se podílejí na krizovém řízení, jsou oprávněny v mezích své působnosti kontrolovat dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení. Při vykonávání kontrolní činnosti se řídí základními pravidly stanovenými zvláštním právním předpisem.25)
(2) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává u obce krajský úřad a u orgánů kraje a ostatních orgánů s územní působností Ministerstvo vnitra ve spolupráci s příslušným správním úřadem.
25) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.".
47. V § 39 odst. 1 se slovo "okresní" nahrazuje slovem "krajská" a slovo "okresu" slovem "kraje".
48. V § 39 odst. 2 se slova "nebo okresu" zrušují.
49. Za § 39 se vkládá nový § 39a, který zní:
"§ 39a
Působnosti stanovené krajskému úřadu nebo hejtmanovi nebo obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo starostovi obce s rozšířenou působností nebo obecnímu úřadu nebo starostovi podle tohoto zákona jsou výkonem státní správy v přenesené působnosti.".
50. V § 40 odstavec 1 zní:
"(1) Vláda vydá nařízení k provedení § 28 odst. 5.".

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.