Odstavec předpisu 326/1999 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
§ 119
§ 119
Správní vyhoštění z přechodného pobytu na území
(1) Policie vydá rozhodnutí o správním vyhoštění cizince, který pobývá
na území přechodně, s dobou, po kterou nelze cizinci umožnit vstup na území členských
států Evropské unie, Islandské republiky, Lichtenštejnského knížectví, Norského království
a Švýcarské konfederace, a zařadí cizince do informačního systému smluvních států,
a) až na 10 let,
1. je-li důvodné nebezpečí, že by cizinec mohl při pobytu na území
ohrozit bezpečnost státu užitím síly při prosazování politických cílů, prováděním
činnosti ohrožující základy demokratického státu nebo směřující k narušení celistvosti
území anebo jiným obdobným způsobem, nebo
2. je-li důvodné nebezpečí, že by cizinec mohl při pobytu na území
závažným způsobem narušit veřejný pořádek,
b) až na 5 let,
1. prokáže-li se cizinec policii dokladem, který je padělán, anebo
dokladem jiné osoby jako dokladem vlastním,
2. prokáže-li se cizinec policii při vycestování z území cestovním
dokladem, jenž je neplatný z důvodů uvedených v § 116 písm. a), b), c) nebo d),
3. pobývá-li cizinec na území nebo na území členských států Evropské
unie, Islandské republiky, Lichtenštejnského knížectví, Norského království a Švýcarské
konfederace, bez platného cestovního dokladu, ač k tomu není oprávněn,
4. pobývá-li cizinec na území nebo na území členských států Evropské
unie, Islandské republiky, Lichtenštejnského knížectví, Norského království a Švýcarské
konfederace, bez platného oprávnění k pobytu, ač k tomu není oprávněn,
5. nepodrobí-li se cizinec na výzvu policie hraniční kontrole,
6. překročí-li cizinec státní hranice v úkrytu nebo se o takové
jednání pokusí,
7. překročí-li cizinec státní hranice mimo hraniční přechod,
8. uvedl-li cizinec v řízení podle tohoto zákona nepravdivé informace
s úmyslem ovlivnit rozhodování správního orgánu, nebo
9. porušuje-li cizinec opakovaně právní předpis, je-li vydání rozhodnutí
o správním vyhoštění přiměřené porušení tímto předpisem stanovené povinnosti, nebo
maří-li výkon soudních nebo správních rozhodnutí,
c) až na 3 roky,
1. je-li cizinec na území zaměstnán bez platného
oprávnění k pobytu nebo povolení k zaměstnání, ačkoli je toto povolení podmínkou
výkonu zaměstnání, na území provozuje dani podléhající výdělečnou činnost bez oprávnění
podle zvláštního právního předpisu16) nebo bez povolení k zaměstnání cizince zaměstnal
nebo takové zaměstnání cizinci zprostředkoval,
2. neprokáže-li cizinec, že na území
smluvních států pobývá po dobu, po kterou je na tomto území oprávněn pobývat přechodně
bez víza nebo na krátkodobé vízum, nebo
3. je-li důvodné nebezpečí, že by cizinec
mohl při pobytu na území závažným způsobem ohrozit veřejné zdraví tím, že trpí nemocí
uvedenou v požadavcích opatření před zavlečením infekčního onemocnění.
(2) Rozhodnutí o správním vyhoštění občana Evropské unie1b) nebo jeho
rodinného příslušníka, který na území pobývá přechodně, lze vydat pouze v případě,
že občan Evropské unie1b) nebo jeho rodinný příslušník
a) ohrožuje bezpečnost státu,
b) závažným způsobem narušuje veřejný pořádek; to neplatí, jde-li o
občana Evropské unie, který pobývá na území nepřetržitě po dobu nejméně 10 let; do
této doby se nezapočítává doba výkonu trestu odnětí svobody, nebo
c) ohrožuje veřejné zdraví tím, že trpí nemocí uvedenou v požadavcích
opatření před zavlečením infekčního onemocnění, pokud k takovému onemocnění došlo
do 3 měsíců po vstupu na území.
(3) Doba, po kterou nelze občanu Evropské unie nebo jeho rodinnému příslušníkovi
umožnit vstup na území, se stanoví až na 10 let, jde-li o správní vyhoštění z důvodu
uvedeného v odstavci 2 písm. a) anebo b), nebo až na 3 roky, jde-li o správní vyhoštění
z důvodu uvedeného v odstavci 2 písm. c).
(4) Rozhodnutí o správním vyhoštění cizince, který na území pobývá na základě
povolení k dlouhodobému pobytu za účelem společného soužití rodiny, studia nebo vědeckého
výzkumu na území, lze vydat pouze v případě, že ohrožuje bezpečnost státu nebo závažným
způsobem narušuje veřejný pořádek anebo ohrožuje veřejné zdraví tím, že trpí nemocí
uvedenou v požadavcích opatření před zavlečením infekčního onemocnění, a s ohledem
na závažnost jeho jednání nepostačuje zrušení platnosti tohoto povolení. Rozhodnutí
o správním vyhoštění cizince podle věty první z důvodu ochrany veřejného zdraví však
nelze vydat, došlo-li k onemocnění cizince až po převzetí povolení k dlouhodobému
pobytu za účelem společného soužití rodiny nebo za účelem studia na území.
(5) Rozhodnutí o správním vyhoštění cizince, který na území pobývá na základě
povolení k dlouhodobému pobytu rezidenta jiného členského státu Evropské unie, lze
vydat pouze v případě, že tento cizinec ohrožuje bezpečnost státu nebo závažným způsobem
narušuje veřejný pořádek, a s ohledem na závažnost jeho jednání nepostačuje zrušení
platnosti tohoto povolení; souhlasí-li s takovým postupem příslušný orgán členského
státu Evropské unie, který rezidentovi jiného členského státu Evropské unie toto
právní postavení přiznal, policie cizince vyhostí mimo území států Evropské unie.
(6) Rozhoduje-li policie o správním vyhoštění cizince, který na území pobývá
na základě povolení k dlouhodobému pobytu rezidenta jiného členského státu Evropské
unie, kterému jiný členský stát Evropské unie udělil mezinárodní ochranu, prověří
u příslušného orgánu tohoto členského státu, zda je rozhodnutí ve věci mezinárodní
ochrany nadále platné. Je-li rozhodnutí ve věci mezinárodní ochrany nadále platné,
rozhodne policie o správním vyhoštění cizince z území. Mimo území členských států
Evropské unie lze takového cizince vyhostit pouze v případě, že ohrožuje bezpečnost
České republiky nebo byl pravomocně odsouzen za zvlášť závažný zločin a příslušný
orgán jiného členského státu Evropské unie s takovým postupem souhlasí.
(7) Rozhodnutí o správním vyhoštění cizince, který požádal Českou republiku
o mezinárodní ochranu, je vykonatelné po nabytí právní moci rozhodnutí, jímž se
a) mezinárodní ochrana neuděluje,
b) žádost o udělení mezinárodní ochrany zamítá jako zjevně nedůvodná,
c) řízení o udělení mezinárodní ochrany zastavuje, nebo
d) azyl nebo doplňková ochrana odnímá,
jestliže marně uplynula lhůta pro podání žaloby proti rozhodnutí ministerstva
ve věci mezinárodní ochrany nebo jestliže podle zvláštního právního předpisu2) podání
žaloby proti rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany nemá odkladný účinek.
Rozhodnutí o správním vyhoštění není vykonatelné, přizná-li soud na žádost cizince
jeho žalobě odkladný účinek.
(8) Rozhodnutí o správním vyhoštění cizince, který požádal o oprávnění
k pobytu za účelem poskytnutí dočasné ochrany na území podle zvláštního právního
předpisu3a), je vykonatelné po nabytí právní moci rozhodnutí o zamítnutí žádosti
nebo po nabytí právní moci rozhodnutí o zastavení řízení o této žádosti, jestliže
marně uplynula lhůta pro podání žaloby proti rozhodnutí ministerstva ve věci dočasné
ochrany nebo soud nevyhověl jeho žádosti o přiznání odkladného účinku žaloby ve věci
dočasné ochrany anebo soud přiznání odkladného účinku zrušil.
(9) Jde-li o nezletilého cizince bez doprovodu (§ 180c) nebo o nezletilého
cizince v obdobném postavení, ustanoví mu neprodleně policie pro řízení o správním
vyhoštění opatrovníka. Policie o ustanovení opatrovníka nezletilého cizince vyrozumí
a poučí jej o úkolech opatrovníka.
1a) Zákon č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých
zákonů (zákon o státním občanství České republiky).
1b) Smlouva o fungování Evropské unie.
2) Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů.
3a) Zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců.
7c) Směrnice Rady 2003/109/ES ze dne 25. listopadu 2003 o právním postavení
státních příslušníků třetích zemí, kteří jsou dlouhodobě pobývajícími rezidenty.
16) Například zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů.