Odstavec předpisu 634/1992 Sb.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 2
§ 2
Vymezení některých pojmů
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí:
a) spotřebitelem fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské
činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání,
b) prodávajícím podnikatel,4) který spotřebiteli prodává výrobky nebo
poskytuje služby,
c) výrobcem podnikatel, který zhotovil výrobek anebo jeho součást, vytěžil
prvotní surovinu nebo ji dále zpracoval, anebo který se za výrobce označil,
d) dovozcem podnikatel, který uvede na trh výrobek z jiného než členského
státu Evropské unie,
e) dodavatelem každý další podnikatel, který přímo nebo prostřednictvím
jiných podnikatelů dodal prodávajícímu výrobky,
f) výrobkem věc, včetně práv a závazků s touto věcí souvisejících,
g) službou jakákoliv podnikatelská činnost, včetně práv a závazků s touto
činností souvisejících,
h) výrobkem nebezpečným svou zaměnitelností s potravinou výrobek, který
není potravinou, má však tvar, vůni, barvu, vzhled, obal, označení, objem nebo rozměry,
které mohou způsobit, že spotřebitelé, zejména děti, jej mohou zaměnit s potravinou
a v důsledku toho si jej mohou dávat do úst, cucat nebo polykat, což může být nebezpečné
pro lidské zdraví, zejména způsobit dušení, otravu nebo perforaci či zablokování
zažívacího ústrojí,
i) obuví výrobek určený k ochraně nebo pokrytí nohou, který má připevněnou
podešev, včetně hlavních částí takové obuvi, i když jsou prodávány samostatně,
j) hlavními částmi obuvi součásti nebo dílce používané k výrobě obuvi,
které tvoří:
1. vrchní část obuvi jako sestava součástí vnější části svršku, která
je připevněna k podešvi nebo mezipodešvi,
2. stélka a podšívka, které jsou sestavou stélky a podšívky svršku,
tvořící vnitřní část obuvi,
3. podešev jako spodní část obuvi, připevněná ke svršku, která je
vystavena oděru při používání obuvi,
k) usní vyčiněná kůže, jejíž vláknitá struktura zůstala zachována a u
níž tloušťka konečné povrchové úpravy je menší než 0,15 mm včetně,
l) povrstvenou usní useň s nánosem vrstvy, která je menší než třetina
celkové tloušťky usně, ale je větší než 0,15 mm,
m) křišťálovým sklem sklo, které obsahuje oxid olovnatý, oxid barnatý,
oxid zinečnatý a oxid draselný samostatně nebo v kombinaci, a to v množství stanoveném
prováděcím právním předpisem. Prováděcí právní předpis upraví i další technické podrobnosti,
n) výrobkem porušujícím některá práva duševního vlastnictví se rozumí
1. padělek, jímž je výrobek, včetně jeho obalu, na němž je bez souhlasu
majitele ochranné známky umístěno označení stejné nebo zaměnitelné s ochrannou známkou,
porušující práva majitele ochranné známky podle zvláštního právního předpisu,4b)
dále veškeré věci nesoucí takové označení (značky, loga, etikety, nálepky, prospekty,
návody k použití, doklady o záruce apod.), a to i tehdy, jsou-li uváděny samostatně,
a samostatné obaly, na nichž je umístěno takové označení,
2. nedovolená napodobenina, jíž je výrobek, který je rozmnoženinou
nebo zahrnuje rozmnoženinu vyrobenou bez souhlasu majitele autorských práv nebo práv
souvisejících s právem autorským nebo bez souhlasu majitele práv k průmyslovému vzoru,
jestliže pořízení rozmnoženiny porušuje tato práva podle zvláštních právních předpisů,4c)
3. výrobek, porušující práva majitele patentu4d) nebo užitného vzoru4e)
nebo práva majitele dodatkového ochranného osvědčení pro léčiva a pro přípravky na
ochranu rostlin podle zvláštního právního předpisu,4d)
4. výrobek, porušující práva toho, jemuž svědčí ochrana zapsaného
označení původu nebo zeměpisného označení,4f)
o) obchodní praktikou způsob chování prodávajícího spočívající v konání,
opomenutí, prohlášení, obchodním sdělení včetně reklamy a uvedení na trh související
s propagací, prodejem nebo dodáním výrobku nebo služby spotřebiteli,
p) odbornou péčí úroveň zvláštních dovedností a péče, kterou lze od podnikatele
ve vztahu ke spotřebiteli rozumně očekávat a která odpovídá poctivým obchodním praktikám
nebo obecným zásadám dobré víry v oblasti jeho činnosti,
q) nabídkou ke koupi obchodní sdělení, které způsobem vhodným pro použitý
typ obchodního sdělení uvádí informace o výrobku nebo službě a cenu a umožňuje tak
spotřebiteli uskutečnit koupi,
r) rozhodnutím ohledně koupě rozhodnutí spotřebitele o tom, zda, jak
a za jakých podmínek výrobek nebo službu koupí, zda za ně zaplatí najednou nebo částečně,
zda si je ponechá nebo neponechá nebo zda ve vztahu k nim uplatní právo vyplývající
ze smlouvy, ať již se spotřebitel rozhodne jednat nebo zdržet se jednání,
s) podstatným narušením ekonomického chování spotřebitele použití obchodní
praktiky, která významně zhoršuje schopnost spotřebitele učinit informované rozhodnutí,
což vede k tomu, že učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil,
t) nepatřičným ovlivňováním využívání silnější pozice prodávajícího vůči
spotřebiteli způsobem, který významně omezuje jeho schopnost učinit informované rozhodnutí,
a to i bez použití fyzické síly nebo hrozby jejího použití,
u) přeshraničním sporem spor z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování
služeb, jestliže má spotřebitel v době, kdy si objednává výrobek nebo službu, bydliště
v jiném členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor,
než je stát, v němž je usazen prodávající,
v) spotřebitelskou soutěží soutěž, anketa nebo jiná akce o ceny pořádaná
pro spotřebitele v přímé souvislosti s propagací, nabídkou nebo prodejem výrobku
či služby prodávajícího, při níž se prodávající či jím pověřená osoba zavazuje vyplatit
účastníkům určeným náhodným výběrem peněžité či nepeněžité ceny a při kterých je
podmínkou účasti zakoupení určitého výrobku či služby a doložení tohoto nákupu prodávajícímu
nebo uzavření smluvního vztahu s prodávajícím výrobku, nebo služby či účast spotřebitele
na marketingové akci prodávajícího, a to i nepřímo prostřednictvím jiné osoby.
(2) Pro účely tohoto zákona se dále rozumí
a) pořadím relativní důležitost připisovaná výrobkům a službám, jak je
prodávající představuje, uspořádává nebo oznamuje, bez ohledu na technologické prostředky
používané pro představení, uspořádání nebo oznámení,
b) on-line tržištěm služba umožňující spotřebiteli uzavírat distančním
způsobem smlouvu s prodávajícím nebo jinou osobou za využití softwaru zahrnujícího
internetovou stránku, část internetové stránky nebo aplikaci, provozovaného jiným
podnikatelem, než je prodávající, nebo jeho jménem,
c) poskytovatelem on-line tržiště podnikatel umožňující spotřebiteli
využití on-line tržiště.
(3) Prodávajícím se pro účely tohoto zákona rozumí i fyzická osoba, která
prodává spotřebiteli rostlinné a živočišné výrobky z vlastní drobné pěstitelské nebo
chovatelské činnosti anebo lesní plodiny.
4) § 420 občanského zákoníku.
4b) Zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách a o změně zákona č. 6/2002
Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších
zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o ochranných
známkách), ve znění pozdějších předpisů.
4c) Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem
autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích,
ve znění pozdějších předpisů.
4d) Zákon č. 527/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4e) Zákon č. 478/1992 Sb., o užitných vzorech, ve znění zákona č. 116/2000 Sb.
4f) Zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a
o změně zákona o ochraně spotřebitele.