Odstavec předpisu 634/1992 Sb.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 5a
§ 5a
Klamavá opomenutí
(1) Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud ve svých věcných souvislostech
a s přihlédnutím ke všem jejím rysům, okolnostem a omezením sdělovacího prostředku
opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje
pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní
rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil.
(2) Za klamavé opomenutí se také považuje, pokud prodávající podstatné informace
uvedené v odstavci 1 zatají nebo poskytne nejasným, nesrozumitelným nebo nejednoznačným
způsobem nebo v nevhodný čas vzhledem k okolnostem popsaným v odstavci 1 anebo neuvede
obchodní záměr obchodní praktiky, není-li patrný ze souvislosti, a pokud to v obou
případech vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak
neučinil.
(3) Nejsou-li patrné ze souvislostí, považují se v případě nabídky ke
koupi za podstatné tyto informace:
a) hlavní znaky výrobku nebo služby v rozsahu odpovídajícím danému sdělovacímu
prostředku, jakož i výrobku nebo službě,
b) adresa a totožnost prodávajícího nebo osoby, která jedná jeho jménem
nebo na jeho účet,
c) cena včetně daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění, nebo
pokud z povahy výrobku nebo služby vyplývá, že cenu nelze rozumně stanovit předem,
způsob jejího výpočtu, a případně i veškeré další platby za dopravu nebo dodání,
nebo pokud tyto platby nelze rozumně stanovit předem, skutečnost, že k ceně mohou
být účtovány takové další platby,
d) ujednání o platebních podmínkách, dodání a plnění, pokud se odchylují
od požadavků odborné péče,
e) právo na odstoupení od smlouvy nebo ukončení závazku, pokud tato práva
existují, a podmínky jejich uplatnění,
f) u výrobku nebo služby nabízených na on-line tržištích také informace
podle § 11b písm. b).
(4) Poskytuje-li poskytovatel on-line tržiště službu internetového vyhledávání,
která na základě dotazu spotřebitele v podobě klíčového slova, sousloví nebo jiného
zadání umožňuje vyhledat výrobky a služby nabízené různými prodávajícími nebo jinými
osobami, považují se za podstatné také informace podle § 11b písm. a). To neplatí,
poskytuje-li tuto službu poskytovatel internetového vyhledávače podle čl. 2 bodu
6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/115050).
(5) Poskytuje-li prodávající přístup k hodnocení výrobků nebo služeb provedenému
jiným spotřebitelem (dále jen "spotřebitelská recenze"), za podstatnou informaci
se považuje také informace o tom, zda a jak prodávající zajišťuje, aby zveřejněná
spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně
použil nebo si je zakoupil.
(6) Informace, jejichž uvedení je povinné podle právních předpisů provádějících
právo Evropské unie6b), a přímo použitelných předpisů Evropské unie51), které se
týkají obchodních sdělení, včetně reklamy nebo uvádění na trh, se považují za podstatné
v rozsahu stanoveném právem Evropské unie.
(7) Pokud sdělovací prostředek, jímž se obchodní praktika šíří, klade omezení
na prostor a čas, je třeba při rozhodování o tom, zda došlo k opomenutí informací,
vzít v úvahu tato omezení i veškerá opatření, která prodávající přijal k zajištění
přístupu spotřebitelů k informacím jinými prostředky.
6b) Například zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákon č. 145/2010 Sb.,
o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 43/2013 Sb.,
zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a
o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 37/2004
Sb., o pojistné smlouvě a o změně souvisejících zákonů (zákon o pojistné smlouvě),
ve znění pozdějších předpisů.
50) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150 ze dne 20. června
2019 o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online
zprostředkovatelských služeb.
51) Například nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1286/2014 ze dne
26. listopadu 2014 o sděleních klíčových informací týkajících se strukturovaných
retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou, nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 ze dne 24. září 2008 o společných
pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství, nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná
pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu
na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS)
č. 295/91, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1177/2010 ze dne 24. listopadu
2010 o právech cestujících při cestování po moři a na vnitrozemských vodních cestách
a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
č. 181/2011 ze dne 16. února 2011 o právech cestujících v autobusové a autokarové
dopravě a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004.