Odstavec předpisu 634/1992 Sb.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
Příl.1
Příloha 1
Klamavé obchodní praktiky
Obchodní praktiky jsou vždy považovány za klamavé, pokud prodávající
a) prohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex
chování) nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu
tak není,
b) neoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení,
c) prohlašuje, že jemu, jeho výrobku nebo jím poskytované službě bylo
uděleno schválení, potvrzení nebo povolení, ačkoli tomu tak není, nebo takové prohlášení
není v souladu s podmínkami schválení, potvrzení nebo povolení,
d) nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž by zveřejnil
důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného
podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb
za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku
nebo služby, rozsahu reklamy a nabízené ceny (vábivá reklama),
e) s úmyslem propagovat jiný výrobek nebo službu nabízí ke koupi výrobek
nebo službu za určitou cenu a poté je odmítá ukázat spotřebiteli nebo odmítá přijetí
objednávky nebo dodání výrobku nebo služby v přiměřené lhůtě nebo předvede vadný
výrobek,
f) nepravdivě uvádí, že výrobek nebo služba budou nabízeny pouze po omezenou
dobu nebo že budou nabízeny pouze po omezenou dobu za určitých podmínek s cílem přimět
spotřebitele k okamžitému rozhodnutí, aniž by mu poskytl přiměřenou lhůtu potřebnou
k informovanému rozhodnutí,
g) přislíbí poskytnout poprodejní servis spotřebiteli, s nímž před uzavřením
smlouvy jednal jazykem, který není úředním jazykem členského státu, v němž se prodávající
nachází, a následně poskytuje servis pouze v jiném jazyce, aniž to spotřebiteli před
uzavřením smlouvy jasně sdělil,
h) tvrdí nebo vytváří dojem, že prodej výrobku nebo služby je dovolený,
i když tomu tak není,
i) uvádí jako přednost nabídky práva, která vyplývají spotřebiteli přímo
ze zákona,
j) využívá redakční prostor ve sdělovacích prostředcích k placené propagaci
svého výrobku nebo služby, aniž by spotřebitel mohl z obsahu sdělení, z obrázků nebo
zvuků jednoznačně rozpoznat, že se jedná o reklamu,
k) poskytuje výsledky vyhledávání v reakci na dotaz spotřebitele při
on-line vyhledávání bez jasného uvedení placené reklamy nebo platby za účelem dosažení
lepšího pořadí výrobku nebo služby v rámci výsledků vyhledávání,
l) uvádí nesprávné údaje o povaze a míře rizika pro osobní bezpečnost
spotřebitele nebo jeho rodiny, pokud si jeho výrobek nebo službu nekoupí,
m) propaguje výrobek způsobem, který u spotřebitele může vyvolat dojem,
že byl vyroben určitým výrobcem, ačkoliv tomu tak není,
n) vytvoří, provozuje nebo propaguje pyramidový program, kdy spotřebitel
zaplatí za možnost získat odměnu, která závisí na získání dalších spotřebitelů do
programu, nikoli na prodeji nebo spotřebě výrobku.
o) učiní nepravdivé prohlášení, že zamýšlí ukončit svoji činnost nebo
že přemísťuje provozovnu,
p) prohlašuje, že jím nabízené nebo prodávané výrobky nebo služby usnadní
výhru ve hrách založených na náhodě,
q) nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo služba může vyléčit nemoc,
zdravotní poruchu nebo postižení,
r) poskytuje nesprávné informace o tržních podmínkách nebo o možnosti
opatřit si výrobek nebo službu, aby tak přiměl spotřebitele koupit si tento výrobek
nebo službu za méně výhodných podmínek, než jsou běžné tržní podmínky,
s) nabízí výrobky nebo služby prostřednictvím soutěže o ceny, aniž by
byly ceny uděleny nebo aniž by ceny odpovídaly původní nabídce nebo byla udělena
odpovídající náhrada,
t) uvádí u výrobku nebo služby slova „gratis", „zdarma", „bezplatně"
nebo slova podobného významu, pokud spotřebitel musí za výrobek nebo službu vynaložit
jakékoli náklady, s výjimkou nezbytných nákladů spojených s reakcí na obchodní praktiku,
s převzetím nebo doručením věci,
u) přiloží k propagačnímu materiálu výzvu k provedení platby, čímž vyvolá
u spotřebitele dojem, že si nabízený výrobek nebo službu již objednal, ačkoli tomu
tak není,
v) vyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že nejedná v rámci své podnikatelské
činnosti nebo se prezentuje jako spotřebitel, nebo
w) vyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že poprodejní servis k výrobku
je poskytován i v jiném členském státě, než ve kterém je výrobek prodáván,
x) prodává spotřebitelům vstupenky, které získal na základě využití automatizovaných
prostředků s cílem obejít stanovené limity pro počet vstupenek, které může zakoupit
jedna osoba, nebo jakákoli jiná pravidla použitelná pro nákup vstupenek,
y) uvádí, že recenze výrobku nebo služby podává spotřebitel, který produkt
skutečně použil nebo jej zakoupil, aniž by přijal přiměřená opatření k ověření toho,
zda pocházejí od takového spotřebitele,
z) zveřejňuje falešné spotřebitelské recenze či doporučení nebo zadává
jiné osobě, aby takové spotřebitelské recenze či doporučení podala, nebo zkresluje
spotřebitelské recenze nebo doporučení na sociálních sítích s cílem propagovat výrobek
nebo službu.