Odstavec předpisu 634/1992 Sb.
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
§ 20z
§ 20z
(1) Za účelem ochrany práv a právem chráněných zájmů prodávajících a spotřebitelů,
spočívající v posuzování schopnosti a ochoty spotřebitelů plnit své závazky, se prodávající,
kterým vůči spotřebitelům vznikají pohledávky z úvěrů nebo jiné pohledávky na dlouhodobé
nebo opětovné plnění, mohou prostřednictvím informačních databází (dále jen „registr“)
vzájemně informovat o identifikačních údajích spotřebitelů a o záležitostech, které
vypovídají o bonitě, platební morálce a důvěryhodnosti spotřebitelů, a to i v případě,
kdy je jim podle jiného zákona46) uložena povinnost mlčenlivosti. Do činnosti registru
musí být zapojeno alespoň 10 prodávajících, kteří jsou bankami podle jiného zákona
upravujícího činnost bank, prodávajícími spotřebitelských úvěrů podle jiného zákona
upravujícího poskytování spotřebitelských úvěrů, platebními institucemi podle jiného
zákona upravujícího platební styk nebo poskytovateli platebních služeb malého rozsahu
podle jiného zákona upravujícího platební styk. Registr může provozovat právnická
osoba, která není prodávajícím a jejím hlavním účelem není podnikání (dále jen „provozovatel“),
za podmínek stanovených tímto zákonem. Pro vzájemné informování a zpracování osobních
údajů v registru není zapotřebí souhlasu spotřebitele.
(2) Údaje získané podle odstavce 1 jsou prodávající oprávněni použít výhradně
k předcházení podvodnému jednání a k posouzení schopnosti a ochoty spotřebitele splnit
jeho smluvní závazky (posouzení bonity, platební morálky a důvěryhodnosti). Prodávající
a provozovatelé jsou povinni zachovávat získané údaje v tajnosti a chránit je před
zneužitím tak, jako by šlo o údaje o spotřebitelích, kteří jsou s nimi ve smluvním
vztahu. Za zpracování údajů povolené podle tohoto odstavce se považuje rovněž tvorba
modelů, které vyhodnocují pravděpodobnost podvodného jednání anebo schopnost a ochotu
spotřebitele splnit jeho smluvní závazky, a to jak ze strany prodávajícího, tak ze
strany provozovatele.
(3) Prodávající, který poskytuje údaje spotřebitele do registru, je povinen
spotřebitele předem upozornit na skutečnost, že jeho údaje budou nebo mohou být vedeny
v registru a v případě, že údaje obsahují informace o dluhu spotřebitele po splatnosti,
je dále povinen informovat spotřebitele o existenci dluhu a vyzvat jej k úhradě takového
dluhu.
(4) V registru lze zpracovávat následující údaje
a) identifikační údaje spotřebitele,
b) údaje o finančních závazcích spotřebitele ze smluv mezi spotřebitelem
a prodávajícími užívajícími registr, včetně údajů o potenciálních finančních závazcích
spotřebitele ze smluv, o kterých spotřebitel s prodávajícím jednal, ale k jejichž
uzavření nedošlo,
c) časové určení období, ke kterému se údaje vztahují,
d) údaj o prodávajícím, který záznam zapsal.
(5) Při poskytování údajů z registru prodávajícím se neposkytuje údaj podle
odstavce 4 písm. d). Provozovatel, který registr vede, je oprávněn rozsah zpracovávaných
a poskytovaných osobních údajů dále omezit. Pokud jsou z registru poskytovány údaje
o dluzích spotřebitele po splatnosti, musí být společně s tímto údajem vždy poskytnut
také údaj o tom, zda byl dluh splněn a kdy ke splnění došlo. Při výměně informací
a při zpracování dat v registru jsou prodávající a provozovatelé oprávněni používat
rodné číslo spotřebitele, pokud ho prodávající oprávněně získal.
(6) Prodávající je oprávněn informaci z registru požadovat v přímé souvislosti
s konkrétním obchodním případem, a, pokud se jedná o registr, který eviduje záznamy
o závazcích spotřebitelů, u kterých nedošlo k prodlení, a o potenciálních závazcích
spotřebitelů, vždy jen se souhlasem spotřebitele.
(7) Souvislostí s konkrétním obchodním případem podle odstavce 6 se rozumí
a) souvislost s rozhodováním o poskytnutí služby či o prodeji výrobku
vedoucí, byť i potenciálně, ke vzniku pohledávky prodávajícího za spotřebitelem,
ledaže všechny pohledávky prodávajícího za spotřebitelem budou splněny současně s
uzavřením smlouvy nebo bezprostředně po něm, nebo
b) souvislost s již vzniklou smlouvou nebo pohledávkou prodávajícího
za spotřebitelem, ledaže všechny pohledávky prodávajícího za spotřebitelem z této
smlouvy již byly splněny.
(8) Podmínka souvislosti s konkrétním obchodním případem podle odstavce
6 vyžaduje, aby se požadavek týkal
a) spotřebitele žádajícího o poskytnutí služby nebo o koupi výrobku vedoucí
ke vzniku pohledávky nebo osoby spotřebitele, za kterým má prodávající pohledávku,
b) osoby, která poskytla nebo hodlá poskytnout zajištění dluhu spotřebitele,
nebo
c) osoby, která je s osobou podle písmene a) nebo b) ekonomicky spjata,
pokud posouzení její bonity má význam pro vyhodnocení schopnosti a ochoty splnit
smluvní závazky osoby podle písmene a) nebo b), za takovou osobu se považuje zejména
zákonný zástupce spotřebitele.
(9) Spotřebitel je oprávněn vůči provozovateli, který registr vede, písemně
vyjádřit nesouhlas s evidencí údajů o své osobě v registru, který eviduje záznamy
o závazcích spotřebitelů, u kterých nedošlo k prodlení, a o potenciálních závazcích
spotřebitelů. Provozovatel v takovém případě bez zbytečného odkladu odstraní z registru
všechny záznamy, které se spotřebitele týkají, a učiní opatření směřující k tomu,
aby další záznamy týkající se téhož spotřebitele nemohly být zapsány.
(10) Provozovatel, který vede registr, je povinen s prodávajícími, kteří
budou údaje do registru poskytovat a z registru je získávat, uzavřít písemnou smlouvu,
ve které je zaváže dodržovat povinnosti podle odstavců 3 až 8 a jejíž součástí bude
ujednání o organizačně-technických opatřeních k zabezpečení údajů. Provozovatel uzavření
smlouvy odmítne, pokud ze všech okolností, které mu jsou známy, vyplývá, že dotčený
prodávající neskýtá dostatečné záruky dodržování povinností podle odstavců 3 až 8,
nebo od ní odstoupí či pozastaví její plnění, pokud takové skutečnosti vyjdou najevo
dodatečně. Je však povinen stanovit stejné podmínky pro přístup prodávajících se
sídlem nebo místem podnikání v jiném členském státě Evropské unie a prodávajících
se sídlem nebo místem podnikání v České republice. Podmínky pro uzavření smlouvy
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. Oprávněnost požadavku na poskytnutí
informace z registru podle odstavců 6 až 8 doloží prodávající, který má do registru
přístup, na vyžádání prodávajícímu nebo provozovateli, který vede registr.
(11) Údaje v registru o závazku spotřebitele mohou být v registru zpracovávány
po dobu, po kterou závazek spotřebitele trvá, a dále po dobu 3 let po jeho splacení.
Pokud závazek spotřebitele zanikl jinak než splacením nebo pokud jde o závazek promlčený
nebo závazek, od jehož placení byl dlužník osvobozen podle jiného právního předpisu47),
lze informaci o takovém závazku v registru zpracovávat nejdéle po dobu 3 let od zániku
takového závazku, od jeho promlčení nebo od okamžiku, kdy nastalo osvobození podle
jiného právního předpisu. V případě, že nedošlo k uzavření smlouvy, mohou být údaje
zpracovávány v registru nejdéle po dobu 3 měsíců. I po uplynutí lhůt podle tohoto
odstavce je prodávající nebo provozovatel, který registr vede, oprávněn uchovávat
anonymizované údaje pro statistické účely a dále uchovávat doklady, které v souvislosti
s údaji v registru získal nebo si obstaral, pokud je to potřebné za účelem ochrany
jeho práv a právem chráněných zájmů.
(12) Vznik registru prodávající nebo provozovatel, který jej vede, oznámí
Úřadu pro ochranu osobních údajů podle jiného zákona upravujícího ochranu osobních
údajů.
(13) Spotřebitel má právo, za úhradu odůvodněných nákladů, na výpis informací,
které jsou o něm vedeny v registru. Spotřebitel má dále právo požadovat po prodávajícím
nebo provozovateli, který registr vede, opravu nepřesných nebo nesprávných údajů,
které jsou o něm v registru vedeny.
(14) Prodávající nebo provozovatel, který registr vede, je povinen opravit
nepřesné nebo nesprávné údaje v registru, dozvěděl-li se o tom, že tyto údaje jsou
nepřesné nebo nesprávné. Pokud žádost spotřebitele o opravu nepřesných nebo nesprávných
údajů, které jsou o něm v registru vedeny, není vyřešena bezprostředně, prodávající
nebo provozovatel, který registr vede, údaje dotčené žádostí spotřebitele do vyřešení
žádosti spotřebitele blokuje. Blokuje je takovým způsobem, že provede dočasné zamezení
poskytování údajů z registru, které byly dotčeny žádostí spotřebitele. Místo takových
údajů poskytne prodávající nebo provozovatel, který registr vede, informaci o tom,
že údaje jsou blokovány.
(15) Pokud jsou údaje vedené v registru předmětem sporu mezi příslušným prodávajícím
a spotřebitelem, přičemž o takovém sporu je vedeno soudní, správní nebo rozhodčí
řízení, v němž nebylo doposud vydáno pravomocné rozhodnutí ve věci samé, nebo mimosoudní
řešení spotřebitelského sporu podle tohoto zákona, je prodávající nebo provozovatel,
který registr vede, povinen tuto skutečnost na žádost spotřebitele v registru poznamenat.
46) Například § 38 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů,
§ 11 odst. 1 písm. g) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon),
ve znění pozdějších předpisů, § 127 zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví.
47) § 414 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon), ve znění pozdějších předpisů.