Pravidla

pro poskytování dotací ze státního rozpočtu

 v rámci programu LEADER ČR

 

 

Program LEADER ČR využívá investiční prostředky ze státního rozpočtu na základě zákona č. 457/2003 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2004. Tyto prostředky jsou ve schváleném státním rozpočtu součástí rozpočtu Ministerstva zemědělství, programu č. 229220 Podpora rozvoje venkovských mikroregionů, a to jako podprogram č. 229222 s názvem Podpora rozvoje - LEADER.

 

 

  1. Cíl Programu LEADER ČR

 

Program LEADER ČR (dále jen „Program“) je určen na jedné straně venkovským mikroregionům a jejich organizačním strukturám, které vytvářejí společné rozvojové strategie a záměry, a na druhé straně místním subjektům, které realizují konkrétní projekty.

 

Cílem Programu je podněcovat a podporovat inovační zavádění a realizaci investic zamýšlených v rámci místních strategií, tvorbu originálních integrovaných strategií rozvoje venkovských mikroregionů a aktéry na místní úrovni k úvahám a záměrům využití potenciálů jejich území v dlouhodobější perspektivě. Zaměřuje se především na nové formy zlepšování kvality života ve venkovských oblastech, posílení ekonomického prostředí a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví.

 

Celkový cíl:

Zlepšení organizačních schopností venkovských mikroregionů.

 

Specifické cíle:

I.                     Nové formy zlepšení kvality života ve venkovských oblastech.

II.                   Nové formy posílení místního ekonomického prostředí a tvorby pracovních míst.

III.                  Nové formy zhodnocení místních přírodních a kulturních zdrojů.

 

Operační cíle:

Podpora bude udělena, na základě kvalifikovaného odhadu, asi v 10 mikroregionech celkem asi 40 projektům.

 

 

  1. Vymezení žadatele – příjemce podpory

 

Žadatelem – příjemcem podpory jsou na jedné straně právnické, nebo fyzické osoby podnikatelské subjekty, a na druhé straně neziskové organizace se sídlem nebo bydlištěm  a působností ve schváleném mikroregionu, obce, jejichž katastrální území leží uvnitř schváleného mikroregionu, a svazky obcí, které svými projekty naplňují schválený záměr místní akční skupiny, a tím i strategii rozvoje mikroregionu.

 

 

Ziskové subjekty:                             podnikatelské právnické osoby,

podnikatelské fyzické osoby.

Neziskové subjekty:                         obce,

                                                                       svazky obcí,

                                                                       neziskové organizace.

 

Žadatelem – příjemcem podpory nemůže být organizační složka státu nebo organizace, kde podíl státu přesahuje 50 %, ani občanské sdružení podle § 829 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník.

 

Podnikatelské subjekty musí prokázat, že mají jako hlavní nebo vedlejší činnost zaregistrovanou činnost v oblasti zemědělské nebo lesnické prvovýroby. Musí jít buď o začínajícího podnikatele, nebo o malý, nebo o střední podnik (který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, nebo má čistý obrat nepřesahující 1 450 000 000 Kč a není vlastněn z více než 25 % jedním nebo více podniky většími, podle zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání, a o změně zákona č. 2/1969 Sb.) Přijatelný žadatel – příjemce podpory musí mít sídlo nebo bydliště i místo podnikání ve schváleném mikroregionu, v obci maximálně s 10 000 obyvatel a musí být zaregistrován v ČR. Žadatelem – příjemcem podpory může být fyzická nebo právnická osoba, která realizuje vybraný projekt celostátní informační sítě pro rozvoj mikroregionů (aktivita 3 Programu uvedená v bodě 7).

 

 

  1. Místní řídící orgány

 

Pro Program LEADER ČR je základním předpokladem existence „místních akčních skupin“, které jsou místními iniciačními a řídícími orgány. Místní akční skupiny provádějí administrativní činnosti spojené s příjmem, výběrem a kontrolou projektů v rámci svého mikroregionu, na základě písemné dohody mezi Ministerstvem zemědělství a právním subjektem místní akční skupiny o provádění delegovaných činností a o finančním limitu podpory záměru místní akční skupiny (dále jen „Dohoda“). Výši finančního limitu stanoví Ministerstvo zemědělství na základě výběrového řízení a stanoviska hodnotitelské komise Ministerstva zemědělství.

 

 

Kritéria přijatelnosti pro místní akční skupiny

 

-         Místní akční skupiny vypracují záměr (viz bod 9) pro účast v tomto Programu, na základě strategie rozvoje mikroregionu, a budou odpovědné za jeho provádění.

-         Místní akční skupiny se musí skládat z vyváženého a reprezentativního výběru partnerů z různých socio-ekonomických sektorů daného území. Na úrovni rozhodování (programový výbor a výběrová komise) musí tvořit místní soukromý sektor – ekonomičtí partneři, neziskové organizace a fyzické osoby reprezentující zájmové skupiny – nejméně 50 % místního partnerství, veřejný sektor méně než 50 %. To musí být doloženo ve statutu, stanovách nebo organizačním řádu a popisu činností místní akční skupiny.

-         Význam a účinnost takového partnerství se hodnotí podle jeho transparentnosti a jasného rozdělení úkolů a odpovědnosti. Musí být zaručena schopnost partnerů provádět delegované úkoly a účinnost ustanovení statutu týkajících se činností administrativy a rozhodování.

-         Členové místní akční skupiny musí působit v daném mikroregionu a musí vytvořit společnou právní strukturu, jejíž forma zaručuje správné fungování partnerství a schopnost spravovat veřejné prostředky.

-         Minimálním požadavkem na místní akční skupinu je právní subjektivita se statutárním zástupcem (statutární zástupce musí prokázat beztrestnost), účetní, programovým výborem a výběrovou komisí.

-         Místní akční skupinou nemůže být obchodní organizace, ani občanské sdružení podle § 829 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník.

-         Úloha organizačních složek místní akční skupiny:

·        Statutární zástupce místní akční skupiny – podepisuje Dohodu s Ministerstvem zemědělství, seznam projektů uspořádaný v pořadí podle bodové hodnoty, s vyznačením projektů vybraných, náhradních a ostatních, a dokumenty předávané Ministerstvu zemědělství.

·        Účetní – vede evidenci projektů a jejich realizace, záznamy o kontrolách a evidenci čerpání dotace a financování z vlastních zdrojů. Vypracovává Čtvrtletní hlášení o průběhu realizace a monitorovací tabulky (pokud pro monitorování není vyčleněn jiný orgán).

·        Programový výbor – zpracovává záměr místní akční skupiny a strategii rozvoje příslušného venkovského mikroregionu, schvaluje žádost  místní akční skupiny, schvaluje výběrová kritéria a výběr projektů provedený výběrovou komisí.

·        Výběrová komise – provádí výběr projektů podle výběrových kritérií, sestavuje seznam projektů v pořadí podle bodové hodnoty, vyznačuje projekty navržené ke schválení v rámci limitu a projekty náhradní.

·        Sekretariát přijímá a registruje žádosti, provádí evidenci ostatních delegovaných činností, připravuje podklady pro programový výbor a výběrovou komisi a vyřizuje korespondenci.

·        Valná hromada (plénum) mikroregionu schvaluje strategii rozvoje mikroregionu, záměr místní akční skupiny a výběr projektů.

-         Místní akční skupina by měla mít k dispozici manažera projektů a poradce (facilitátora), kteří však mohou spolupracovat na základě smlouvy.

·        Manažer zpravidla zpracovává jednotlivé projekty a řídí jejich realizaci.

·        Poradce (facilitátor) zpravidla zpracovává žádost místní akční skupiny a pomáhá při zpracování záměru a výběru projektů. Moderuje jednání partnerů.

-         Místní akční skupina přizve k registraci žádostí, k provádění výběru projektů a k zasedáním programového výboru a výběrové komise vždy zástupce územně příslušného odboru zemědělských agentur a pozemkových úřadů Ministerstva zemědělství (dále jen „Zemědělská agentura a pozemkový úřad“).

 

 

  1. Geografické podmínky

 

Podpora je udělována na projekty v mikroregionech, kde je místní akční skupina splňující kritéria přijatelnosti.

 

Mikroregion může ležet kdekoliv na území České republiky kromě katastrálního území Prahy a měst nad 25 000 obyvatel. Mikroregion má zpravidla minimálně 10000 a nejvýše 100 000 obyvatel a hustotu nejvýše 120 obyvatel/km2. Mikroregion musí být geograficky, ekonomicky nebo sociálně homogenní území. Správy územních celků mikroregionu (např. svazků obcí, národních parků, chráněných krajinných oblastí nebo obcí) musí písemně vyjádřit souhlas s účastí v mikroregionu a musí být členy místní akční skupiny.

 

Zvýhodněny budou mikroregiony s dlouhodobým úbytkem obyvatelstva. Zvýhodněny budou také projekty umístěné v obcích do 2 000 obyvatel.

 

 

  1. Forma a výše podpory

 

Podpora je poskytována jako systémová investiční dotace (dále jen „dotace“) na realizaci vybraných projektů1).

 

Projekty neziskových subjektů (obcí, svazků obcí, neziskových organizací):

max. 80 % ze státního rozpočtu, min. 20 % vlastní (v případě obcí nebo svazků obcí jde o územní rozpočty).

Celkové přijatelné náklady na jeden projekt: od 100 000 Kč do nejvýše 7 500 000 Kč (až do nejvýše 10 000 000 Kč za předpokladu většího podílu vlastních prostředků).

Max. výše dotace je 6 000 000 Kč.

 

Projekty ziskových subjektů (podnikajících právnických a fyzických osob):

max. 50 % ze státního rozpočtu, min. 50 % vlastní.

Celkové přijatelné náklady na jeden projekt: od 100 000 Kč do nejvýše 6 000 000 Kč (až do nejvýše 10 000 000 Kč za předpokladu většího podílu vlastních prostředků).

Max. výše dotace je 3 000 000 Kč.

 

Limit dotací v roce 2004 na všechny přijaté projekty jednoho mikroregionu je 5 - 10 mil. Kč, a rozmezí se stanoví podle počtu obyvatel mikroregionu. Minimální počet projektů na mikroregion jsou 2, tak aby byl zastoupen minimálně jeden projekt ziskového subjektu a jeden neziskového subjektu. Maximální počet projektů na mikroregion je 5. Minimálně jeden projekt a třetina dotace v jednom mikroregionu musí být ziskového subjektu. Maximální podíl neinvestičních prostředků v rámci mikroregionu je 10 %.

 

 

6.   Podmínky pro poskytnutí podpory

 

-         Dotace se poskytuje v průběhu roku 2004 na realizaci investičních projektů (ale připouští se maximálně 10% neinvestičního podílu).

 

 

 

 

____________________________________

1)       Projektem se rozumí proces (příprava), sestávající ze vzájemně koordinovaných a řízených činností, prováděných ve vymezeném časovém období k zabezpečení cílů, definovaných ve schváleném programu nebo podprogramu, jehož realizace vyžaduje vypracování projektové dokumentace (technická dokumentace požadovaná zákonem č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo dokumentace, stanovená správcem programu), nebo akce, tj. pořízení, technické zhodnocení, opravy a udržování hmotného a nehmotného investičního majetku a další činnosti, jejichž realizace nevyžaduje zpracování projektové dokumentace (podle zákona č. 50/1976 Sb.).

     

-         Žadatel – příjemce podpory použije dotaci v souladu s Pravidly pro poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Programu LEADER ČR (dále jen „Pravidla“), s vyhláškou č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku, se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, a s obecně závaznými předpisy.

-         Žadatel – příjemce podpory  (příp. statutární zástupce u právnické osoby) nesmí mít v trestním rejstříku záznam o odsouzení pro trestný čin.

-         Na poskytnutí dotace není právní nárok a je nepřevoditelná mezi subjekty.

-         Dotace je přísně účelová a její čerpání je vázáno jen na financování projektu, na který byla poskytnuta.

-         V průběhu roku lze každému žadateli – příjemci podpory poskytnout dotaci pouze na jeden projekt.

-         Přiznání dotace v daném rozpočtovém roce nezakládá právní nárok na poskytnutí dotace v dalších letech.

-         Dotaci lze přiznat na projekt, kde vlastní realizace započne až po datu Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce.

-         Dotace může být využita výhradně na projekty realizované na území ČR a uvnitř schváleného mikroregionu.

-         Přijatelné náklady jsou výhradně na pořízení staveb, strojů, technologie a zařízení, rostlin, zvířat, informačních systémů, výpočetní techniky, softwaru, a dále rekonstrukce a modernizace hmotného investičního majetku a služby bezprostředně související s realizací projektu.

-         U subjektů, kteří jsou plátci DPH, nelze dotaci použít na úhradu DPH.

-         Majetek, který je předmětem projektu, musí být ve vlastnictví žadatele – příjemce podpory a nesmí být prodán po dobu nejméně 5 let po ukončení realizace. Majetek pořízený z dotace nesmí být použit jako zástava, musí být pojištěn a pojistné vinkulováno ve prospěch Ministerstva zemědělství. 

-         Dotaci nelze použít na nákup nemovitostí a dopravních prostředků, investice do cizího majetku, ani na úhradu nájemného.

-         Mikroregion, ve kterém je realizován jakýkoliv projekt, musí mít zpracovanou integrovanou rozvojovou strategii a příslušný projekt musí být v souladu s touto strategií.

-         Obec nebo její místní část, ve které je realizován stavební projekt, musí mít zpracovanou urbanistickou studii nebo územně plánovací dokumentaci a příslušný projekt musí být v souladu s touto dokumentací.

-         Dotace může být poskytnuta pouze na projekt, který má vydáno pravomocné stavební povolení, ve smyslu zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů (stavební zákon), v případě, že jej projekt vyžaduje.

-         Výběr dodavatele musí být proveden podle zákona č. 40/2003 Sb., o veřejných zakázkách.

-         Žadatel – příjemce podpory bude realizovat projekt v souladu s doklady předloženými se žádostí o poskytnutí investiční dotace a v souladu se zaslanou projektovou dokumentací. V odůvodněných případech jsou možné odchylky oproti projektu v malém rozsahu (do 10 %), pokud to neovlivní účel a využití realizovaného díla.

-         Realizace projektu musí být maximálně šetrná k životnímu prostředí.

-         V průběhu realizace je žadatel – příjemce podpory povinen podávat Ministerstvu zemědělství, prostřednictvím územně příslušných Zemědělských agentur a pozemkových úřadů, na předepsaném formuláři „Čtvrtletní hlášení o postupu realizace“. Je povinen neprodleně informovat Ministerstvo zemědělství, Zemědělskou agenturu a pozemkový úřad i místní akční skupinu vždy, když u něj dojde ke změně údajů oproti žádosti.

-         Zahájení čerpání dotace (po výběru projektů podle bodu 11) bude umožněno po vydání Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce, podle termínu uvedeného v Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce 2004 (limitka) pro Českou spořitelnu, a. s., podle dohod s Ministerstvem financí.

-         Poskytování záloh, ani proplácení zálohových faktur v Programu není přípustné.

-         Žadatel – příjemce podpory se zavazuje zabezpečit oddělenou evidenci finančních prostředků na realizaci projektu a v rámci toho poskytnutých na dotaci pro kontrolu jejich účelovosti pod účelovým znakem (UZ), uvedeným v Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce 2004. 

-         Dotace podléhá zúčtování za příslušný rok v souladu s pokyny Ministerstva financí pro zúčtování prostředků státního rozpočtu. Dotace je nepřevoditelná do roku následujícího.

-         Žadatel – příjemce podpory bude souhlasit se zveřejněním svého názvu, adresy, věcného zaměření projektu a výše poskytnuté dotace.

-         Celý projekt musí být dokončen nejpozději do konce listopadu 2005. Dokončením se rozumí kolaudační rozhodnutí (s nabytím právní moci), respektive ukončení zkušebního provozu a uvedení zařízení do trvalého provozu. V případě porušení lhůt se postupuje podle bodu 16.

-         Žadatel – příjemce podpory se zavazuje předložit Ministerstvu zemědělství dokumentaci závěrečného vyhodnocení akce ve smyslu § 8 vyhlášky č. 40/2001 Sb., ve lhůtě uvedené v Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce, nejpozději však do konce února 2006, prostřednictvím Zemědělské agentury a pozemkového úřadu.

-         Do tří měsíců po dokončení akce, nejpozději však do 15. prosince 2005 pak vrátí žadatel – příjemce podpory neoprávněně čerpanou část dotace přesahující její maximální procentní podíl podle Pravidel, ve vztahu k  doloženému spolufinancování z vlastních zdrojů (maximálně 50% přijatelných nákladů u ziskových subjektů, maximálně 80% přijatelných nákladů u neziskových subjektů), na účet č. 6015-1226001/0710. Ve variabilním symbolu bude uvedeno evidenční číslo akce.

 

 

  1. Druhy aktivit

 

1)     Realizace strategie rozvoje mikroregionu

Konkrétní investiční projekty v zájmu mikroregionu, podle priorit strategie uvedených v záměru místní akční skupiny.

 

2)     Společné projekty

Realizace „zrcadlových“ investičních projektů v různých regionech nebo v ČR a v dalších státech EU. Použití metod řízení nebo realizace s pomocí vzorů nebo expertů z jiného regionu nebo státu EU. (Přitom dotaci lze poskytnout výhradně na projekty realizované na území ČR a ve schváleném mikroregionu.)

 

3)     Informační sítě

Informační regionální, celostátní a mezinárodní sítě s využitím internetu, podnikatelské sítě.

 

 

  1. Dotační tituly

 

I.          Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech.

 

II.          Posílení místního ekonomického prostředí a zhodnocení místní produkce.

 

III.         Zhodnocení přírodních a kulturních zdrojů.

 

Příklady typů projektů v rámci dotačních titulů (přijatelné jsou pouze projekty významné z hlediska dosažení cílů):

 

Ad I.          Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech

                  (aktivita 1)

·        obnova nebo nová výstavba nebo strojové a technologické vybavení objektů služeb pro rozvoj zemědělství a lesnictví, podnikání a život obyvatelstva,

·        obnova vesnické zástavby, zlepšení její estetické úrovně,

·        obnova nebo nová výstavba základního občanského vybavení (školská, zdravotnická, sociální, kulturní, pokud jejich zajištění není v dané obci dostupné),

·        obnova veřejných prostranství,

·        obnova doprovodných místních komunikací, včetně nezbytné infrastruktury (pouze v malém rozsahu),

·        investiční vybavení a služby k pořádání společenských a kulturních akcí,

(aktivita 2)

·        společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše uvedeného zaměření,

(aktivita 3)

·        obnova významných budov a jejich využití jako společenských a  informačních center, pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační technologie, zapojování do informačních sítí.

 

Ad II.   Posílení místního ekonomického prostředí a zhodnocení místní produkce

                  (aktivita 1)

·        obnova hospodářských budov, rekonstrukce nebo modernizace,

·        úprava komerčních ploch,

·        obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů pro nové podnikatelské činnosti a inkubátorů pro činnosti s místní spotřebou (např. pekárny, moštárny, kompostárny, palírny, udírny, obchody, restaurace, kuchyně, ubytování),

·        obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů pro podnikání v tradiční regionální výrobě  a řemeslech (dílny, sklady, obchody),

·        pořizování technologií k úsporám paliv a energie,

·        stavební, technologické a strojové vybavení k využívání alternativních zdrojů energie,

·        zřizování a strojové vybavení dílen,

·        využití výsledků výzkumu, zavádění nových výrobních strojů a technologií,

·        investice ke zhodnocení místní produkce,

·        investiční vybavení a služby k pořádání obchodních akcí, trhů,

·        budování rekvalifikačních školících a vzdělávacích zařízení,

(aktivita 2)

·        společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše uvedeného zaměření,

(aktivita 3)

·        obnova významných budov a jejich využití jako společenských a  informačních center, pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační technologie, zapojování do informačních sítí.

 

Ad III.      Zhodnocení přírodních a kulturních zdrojů

(aktivita 1)

·        obnova zdevastované části krajiny,

·        pořízení a výsadba rostlin,

·        rehabilitace přírodních lokalit,

·        obnova hrází a čištění vodních ploch,

·        budování kanalizace nebo čistíren odpadních vod,

·        obnova kulturních památek nebo charakteristických stavebních prvků sídel a krajiny,

·        pořizování nových strojů, technologie pro obnovu a údržbu přírodních lokalit nebo kulturního dědictví,

·        obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů pro podnikání v cestovním ruchu (obchody, restaurace, kuchyně, ubytování),

·        stavební, technologické a strojové vybavení k pěstování a využívání obnovitelných zdrojů energie,

(aktivita 2)

·        společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše uvedeného zaměření,

(aktivita 3)

·        obnova významných budov a jejich využití jako společenských a  informačních center, pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační technologie, zapojování do informačních sítí.

 

 

 

 

 

 

  1. Žádost a doklady nezbytné pro poskytnutí podpory

 

a) Předkládání záměru

 

Žádost o podporu záměru místní akční skupiny předkládá místní akční skupina na předepsaném formuláři. K žádosti je přiložen záměr místní akční skupiny podle předepsané osnovy (v příloze) s přílohami a s podpůrnými materiály. Úplná žádost s přílohami se předkládá ve dvou vyhotoveních jeden měsíc ode dne vyhlášení Programu na Ministerstvo zemědělství do odboru rozvoje venkova a ekologie (podle bodu 12).

 

Přílohou žádosti o podporu záměrů musí být dále následující doklady:

 

-         Výpis z trestního rejstříku statutárního zástupce místní akční skupiny. Výpis nesmí být starší 30 dnů.

-         Strategie rozvoje mikroregionu nebo její příslušná část.

-         Výpis z příslušného rejstříku organizace místní akční skupiny (možno předložit před podpisem Dohody).

-         Statut nebo stanovy místní akční skupiny a organizační řád, s popisem struktury, členů a činnosti organizace a jejích orgánů.

-         Doklady o spolupráci jednotlivých subjektů v rámci místní akční skupiny a v rámci mikroregionu a o podpoře záměru místní akční skupiny.

-         Doklady o souhlasu zástupců správ územních celků se zapojením do území mikroregionu a o podpoře záměru místní akční skupiny.

 

 

b) Předkládání projektu

 

Žádost o poskytnutí dotace na projekt předkládá žadatel – příjemce podpory na předepsaném formuláři. K žádosti je přiložen projekt podle předepsané osnovy (v příloze) a s předepsanými projektovými přílohami – projektová dokumentace (pokud jde o stavby), podrobný rozpočet projektu (pokud není součástí projektové dokumentace), podnikatelský plán (pokud žadatelem – příjemcem podpory je podnikatelský subjekt), rozbor nákladů a užitků (pokud není součástí podnikatelského plánu), tabulka logického rámce. Úplná žádost s přílohami se předkládá ve třech vyhotoveních jeden měsíc ode dne vyhlášení výzvy k podávání projektů na příslušnou schválenou místní akční skupinu (podle bodu 12).

 

Přílohou žádosti o podporu projektů musí být dále následující doklady:

 

-         U podnikatelských subjektů ověřená kopie výpisu ze živnostenského rejstříku a u právnických subjektů, zapsaných v obchodním rejstříku také ověřená kopie výpisu z tohoto rejstříku. U neziskových organizací výpis z příslušného rejstříku. Tyto doklady nesmí být starší 30 dnů.

-         Výpis z trestního rejstříku žadatele – příjemce podpory v případě FO, v případě PO výpis statutárního zástupce. Výpis nesmí být starší 30 dnů.

-         Ověřená kopie daňového přiznání za poslední dva účetně uzavřené roky vč. účetních výkazů a předběžný hospodářský výsledek za běžný rok.

-         Potvrzení o bezdlužnosti vůči státu a státním fondům formou čestného prohlášení.

-         Výpočet ukazatele dluhové služby, v případě obce jako žadatele – příjemce podpory, ve smyslu usnesení vlády č. 707/1997.

-         Čestné prohlášení žadatele – příjemce podpory, že na jeho majetek není vyhlášen konkurs, není podán návrh na konkurs, není v likvidaci.

-         Pravomocné územní rozhodnutí pro projekty, které jej vyžadují, ve smyslu zákona č. 50/1976 Sb. (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,

-         Snímek pozemkové mapy a výpis z katastru nemovitostí jako doklad o vlastnictví nemovitosti.

-         Ohlášení stavby nebo pravomocné stavební povolení pro projekty, které je vyžadují ve smyslu zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce).

-         Vyplněné formuláře RA 80, RA 81 a RA 82 informačního systému Ministerstva financí ISPROFIN (na disketě).

-         Čestné prohlášení žadatele – příjemce podpory o zajištění vlastních prostředků, kterými se bude podílet minimálně ve stanoveném rozsahu (50 % přijatelných nákladů u podnikatelských subjektů, nebo 20 % přijatelných nákladů u obcí, jejich svazků a neziskových organizací) na spolufinancování projektu, na který je dotace žádána.

-         Kopie dokumentace o provedeném zadání veřejné zakázky na zhotovitele podle zákona č. 40/2003 Sb., o veřejných zakázkách (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce).

-         Ověřená kopie smlouvy uzavřené mezi investorem a dodavatelem (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce).

-         Čestné prohlášení žadatele – příjemce podpory, že nečerpá jinou podporu z tuzemského či zahraničního programu nebo fondu na týž projekt.

-         Aktualizované formuláře RA 80, RA 81 a RA 82 informačního systému Ministerstva financí ISPROFIN (na disketě) na základě uzavřené smlouvy (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce).

 

Formuláře žádostí, podrobná osnova záměru místní akční skupiny i osnovy projektů jsou na internetových stránkách www.mze.cz.

 

 

  1. Výběr záměrů předložených místními akčními skupinami

 

Ověření přijatelnosti místní akční skupiny, příslušného mikroregionu a záměru místní akční skupiny podle Programu provádí Ministerstvo zemědělství odbor rozvoje venkova a ekologie. Ministerstvo zemědělství odbor rozvoje venkova a ekologie provede hodnocení záměrů podle kritérií. Přijatelnost záměrů posoudí hodnotitelská komise Ministerstva zemědělství, která seznam doporučených záměrů místních akčních skupin předá řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství ke konečnému rozhodnutí.

 

Obecná kritéria hodnocení záměrů místních akčních skupin

                                        

Pořadí

Kritérium

Body

Váha

Celkem

Ano

Ne

1.

Pilotní charakter záměru

10

0

4

 

2.

Uplatnění principu partnerství

10

0

5

 

3.

Reálnost uskutečnění navrženého záměru

10

0

3

 

4.

Míra absolutního úbytku obyvatelstva v mikroregionu v % za období 1991-2001

x %

0

1

 

Celkem

 

 

Pilotní charakter je dán splněním alespoň jednoho z uvedených kritérií:

 

-         vznik nových produktů a služeb, které budou zahrnovat zvláštnosti dané oblasti,

-         nové metody, které umožňují kombinovat lidské, přírodní a/nebo finanční zdroje této oblasti, a tak dosáhnout lepšího využití místního potenciálu,

-         kombinace a propojení ekonomických sektorů, které jsou tradičně oddělené,

-         originální formy organizace a zapojení místního obyvatelstva do rozhodovacích procesů a do realizace projektů.

 

 

  1.  Výběr projektů předložených žadateli – příjemci pomoci

 

Příslušná Zemědělská agentura a pozemkový úřad provádí ověření přijatelnosti projektů, žadatele – příjemce podpory a výdajů v souladu s Programem. Ověření finančního zdraví podnikatelských subjektů provádí odbor rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství. Hodnocení a výběr konkrétních investičních projektů provádí následně, po uzavření Dohody mezi Ministerstvem zemědělství a místní akční skupinou, výběrová komise místní akční skupiny s pomocí bodování podle kritérií a sestaví seznam projektů v pořadí podle bodové hodnoty. V seznamu vyznačí hranici limitu prostředků pro mikroregion a náhradní projekty v pořadí do výše 30 % limitu. Kontrolu jejího postupu provádí příslušná Zemědělská agentura a pozemkový úřad. Výběr projektů schválený programovým výborem místní akční skupiny a plénem mikroregionu pak ověří a sladí hodnotitelská komise Ministerstva zemědělství. Výsledky výběru tato komise předá řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie k vydání Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce.

 

a)  Zásady pro ověřování finančního zdraví podnikatelských subjektů

 

Provádí se u žadatelů – příjemců podpory z řad podnikatelských subjektů s jednoduchým nebo podvojným účetnictvím. Pro hodnocení budou použity účetní výkazy za poslední dva roky.

 

Subjekty s jednoduchým účetnictvím  předkládají Přehled o majetku a závazcích a Přehled příjmů a výdajů, subjekty s podvojným účetnictvím předkládají Rozvahu a Výsledovku.

 

Pro zpracování údajů z těchto výkazů bude použit program FAN (Finanční analýza), jehož autorem je firma VALEX, s. r. o., Praha a který byl používán v první etapě výběru projektů v rámci  programu  SAPARD.

 

Finanční zdraví je stanoveno ve dvou fázích - na základě dvou řad ekonomických ukazatelů. U každé z nich se stanoví bodový výsledek z obodování jednotlivých ukazatelů v jednotlivých letech,  jejich součtu, porovnání vahami (1/3 za předposlední

účetní období, 2/3 za poslední účetní období)  a konečného součtu.  Těmto dvěma hodnotám jsou opět přiděleny váhy: prvním deseti ukazatelům první fáze 2/3 a druhým deseti ukazatelům z druhé fáze 1/3. Součtem zvážených hodnot z obou fází dostaneme výslednou hodnotu. Podle dosaženého celkového počtu bodů je subjekt zařazen do jedné ze čtyř přijatelných kategorií. Subjekty, které mají konečný výsledek nižší, jsou z dalšího hodnocení vyřazeny, nemohou se Programu účastnit.

 

 

b) Hodnocení projektů

 

Povinná obecná kritéria hodnocení projektů pro výběrové komise místních akčních skupin

 

Pořadí

Kritérium

Body

Váha

Celkem

Ano

Ne

1.

Originální nebo inovační projekt

10

0

5

 

2.

Umístění v obci do 2000 obyvatel

10

0

4

 

3.

Příznivý vliv na životní prostředí

10

0

4

 

     4.

Využívání obnovitelných zdrojů energií

10

0

5

 

5.

Tvorba nových pracovních míst

10

0

5

 

6.

Uplatnění rovných příležitostí2)

10

0

3

 

7.

…..

10

0

 

8.

…..

10

0

 

Celkem

 

 

 

Další dvě specifická kritéria si stanoví podle tématu záměru příslušná místní akční skupina z níže uvedeného souboru a oznámí svůj výběr příslušné Zemědělské agentuře a pozemkovému úřadu. Bodové hodnoty těchto kritérií jsou uvedeny ve výše uvedené tabulce v řádce 7. a 8.

 

-         zlepšení základního vybavení nebo služeb v obci

-         zvýšení společensko-kulturních aktivit v obci

-         diverzifikace činností zemědělských subjektů

-         rozvoj místní tradiční produkce

-         zvýšení počtu obchodních akcí

-         obnova kulturní památky

-         rehabilitace přírodní lokality.

 

_____________________________

2) V projektu nejsou zvýhodňovány některé skupiny uživatelů před jinými a jsou zohledněny potřeby uplatnění žen, mladých lidí a  handicapovaných nebo národnostních menšin.

 

  1.  Organizační zajištění Programu

 

Příslušné místní akční skupiny předkládají své záměry Ministerstvu zemědělství, odboru rozvoje venkova a ekologie, který také provádí ověření přijatelnosti místní akční skupiny, mikroregionu a záměru. Přijatelnost záměrů místních akčních skupin posoudí hodnotitelská  komise Ministerstva zemědělství, která seznam doporučených záměrů místních akčních skupin předá řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie ke konečnému rozhodnutí a uzavření Dohody mezi Ministerstvem zemědělství a místní akční skupinou.

 

Žadatelé – příjemci podpory z území vybraného mikroregionu předkládají konkrétní investiční projekty příslušné místní akční skupině. Administrativní kontrolu žádostí a příloh a hodnocení a výběr projektů provádí místní akční skupina s pomocí vlastní výběrové komise. Výběr schvaluje programový výbor místní akční skupiny a plénum mikroregionu.

 

Kontrolu postupu místních akčních skupin v regionech provádějí příslušné Zemědělské agentury a pozemkové úřady, které také provádějí ověření přijatelnosti projektů, žadatele – příjemce podpory a výdajů. Provádějí a aktualizují evidenci projektů v administrativním systému, kontrolují složky žadatelů – příjemců podpory a předávají výsledky Ministerstvu zemědělství. Ověření finančního zdraví podnikatelských subjektů provádí odbor rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství. Evidenci projektů v systému ISPROFIN provádí odbor rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství.

 

Výběr projektů ověřuje hodnotitelská komise Ministerstva zemědělství. Výsledky výběru projektů předá tato komise řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství k vydání Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce.

 

Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce 2004 (limitku) vydává odbor národních plateb Ministerstva zemědělství.

 

Příjemci podepisují Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce a Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce 2004 v odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství, na základě jeho výzvy, a obdrží po dvou výtiscích pro doložení nároku u České spořitelny, a. s. Současně podepisují Závazné podmínky pro čerpání dotace.

 

Příjemci dotace předkládají faktury s charakteristikou provedeného plnění ke schválení z hlediska přijatelnosti věcného obsahu výdajů podle  projektu a Programu příslušné Zemědělské agentuře a pozemkovému úřadu.

 

Faktury schválené příslušnou Zemědělskou agenturou a pozemkovým úřadem předkládá žadatel – příjemce podpory k proplácení místně příslušné pobočce České spořitelny, a. s., a to až do výše schváleného limitu (podle Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce a Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce 2004). Poslední termín pro podání požadavku na úhradu faktury místně příslušné pobočce České spořitelny, a. s., je 12. prosince 2004. Později předložené faktury nebudou proplaceny.

 

Příslušná Zemědělská agentura a pozemkový úřad a místní akční skupina si vedou přehledy o věcném a finančním plnění podle ukazatelů (monitorování).

 

Příslušná Zemědělská agentura a pozemkový úřad a místní akční skupina si vedou evidenci o administraci výběru projektů, o průběhu realizace a provedených kontrolách a provádějí archivaci složek žadatelů – příjemců podpory včetně dokumentů.

 

Celkové řízení Programu, průběžné a závěrečné vyhodnocení a osvětu vykonává Ministerstvo zemědělství, odbor rozvoje venkova a ekologie.

 

 

  1.  Kontrolní činnost

 

Kontrolní činnost bude prováděna v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě.

 

Prováděním kontroly před poskytnutím dotace, v průběhu realizace a před proplácením faktur, a následně po použití prostředků z dotace budou pověřeny Zemědělské agentury a pozemkové úřady. Místní akční skupiny spolupracují – před zahájením, v průběhu a po skončení realizace se zúčastňují kontrol na místě spolu se Zemědělskými agenturami a pozemkovými úřady.

 

Kontrola před poskytnutím podpory:  

Administrativní kontrolu žádostí a příloh a hodnocení a výběr projektů provádějí místní akční skupiny. Zemědělské agentury a pozemkové úřady budou provádět kontrolu postupu místních akčních skupin, zda je v souladu s Dohodou, uzavřenou mezi Ministerstvem zemědělství a místní akční skupinou, a ověřovat přijatelnost projektů, žadatelů – příjemců podpory a výdajů, s využitím předem stanovených kritérií. Předmětem kontroly bude rovněž prověření, zda podaný projekt odpovídá schválenému záměru místní akční skupiny a je v souladu s právními předpisy a schváleným Programem.

 

Kontrola v průběhu čerpání podpory:

Zemědělské agentury a pozemkové úřady ve spolupráci s místními akčními skupinami budou kontrolovat, zda příjemci  dotace

-         dodržují stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací,

-         přizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek novým rizikům,

-         plní spolufinancování z územních rozpočtů nebo soukromých zdrojů,

-         provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a automatizovaných informačních systémech a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv.

 

 

 

 

Kontrola následná po vyúčtování operací:

Zemědělské agentury a pozemkové úřady ve spolupráci s místními akčními skupinami budou provádět u vybraného vzorku operací následné kontroly po dobu 5 let po vyúčtování. Předmětem kontroly bude prověřit, zda

-         údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb veřejných prostředků a zda tyto údaje také odpovídají skutečnostem,

-         jsou v souladu s právními předpisy, se schváleným Programem, s uzavřenými smlouvami nebo s jinými rozhodnutími přijatými v rámci řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,

-         opatření, přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění nebo předcházení rizik, jsou kontrolovanými subjekty plněna.

 

Použití poskytnuté dotace podléhá dále kontrole ze strany Ministerstva zemědělství, NKÚ, případně územních finančních orgánů.

 

Žadatel – příjemce podpory se zavazuje vyhovět všem požadavkům na kontrolu. Dodavatelé jsou povinni při kontrole spolupůsobit.

 

 

  1.  Monitorování a hodnocení Programu

 

V průběhu realizace projektů a na jejich konci se provádí sledování dosahování plánovaného plnění Programu. Sběr dat pro monitorování ohledně věcného a finančního plnění provádějí Zemědělské agentury a pozemkové úřady průběžně podle Čtvrtletního hlášení o postupu realizace od příjemců, charakteristiky plnění faktur při jejich předkládání a podle výše faktur a získaná data ověřují kontrolami na místě. Přitom spolupracují s místními akčními skupinami.

 

Výsledky monitorování poskytují Zemědělské agentury a pozemkové úřady v předepsaných tabulkách čtvrtletně, vždy poslední den čtvrtletí, odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství. Realizaci sledují prostřednictvím monitorovacích kritérií a ukazatelů, přičemž zvláštní pozornost věnují sledování závazných ukazatelů na úrovni jednotlivých mikroregionů.

 

Kritéria pro monitorování

 

název

počet projektů

parametr

jednotka

náklady

 

veřejné

soukromé

celkem

 

SR

ÚR

celkem

 

 

1. Zlepšení kvality života

 

obnova ostatních budov

m3

 

 

 

 

 

 

společenské akce

počet

 

 

 

 

 

2. Posílení místního ekonomického

prostředí a zhodnocení místní produkce

 

obnova hospodářských ploch (budov)

 

m2

 

 

 

 

 

 

stroje, technologie

počet

 

 

 

 

 

 

obchodní akce

počet

 

 

 

 

 

3. Zhodnocení přírodních

a kulturních zdrojů

 

obnova kulturních

památek

počet

 

 

 

 

 

 

obnova přírodních lokalit

ha

 

 

 

 

 

 

Podle výsledků Programu na úrovni jednotlivých mikroregionů provede odbor rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství v roce 2005 vyhodnocení průběžného plnění za celý Program. V roce 2006 po skončení Programu provede tento odbor závěrečné vyhodnocení Programu. Po skončení Programu provede Ministerstvo zemědělství hodnocení společensko-ekonomických dopadů Programu podle hodnotících kritérií a vydá závěrečnou zprávu, kterou schvaluje Ministerstvo financí.

 

Kritéria pro hodnocení

 

kritérium

jednotka

Zlepšení organizačních schopností

počet projektů/počet MAS

Zlepšení vybavení obcí

počet nových zařízení OV

Založení nových podnikatelských subjektů

počet

Založení nových neziskových subjektů

počet

Vytvoření nových přepočtených pracovních míst

počet

             z toho pro ženy

počet

Zvýšení odbytu místní produkce

objem v Kč

Zvýšení příjmů rodiny příjemce

%/rok

Zvýšení návštěvnosti mikroregionu

počet návštěvníků ubytovaných/stravovaných

Zhodnocení kulturního dědictví

počet památek otevřených pro veřejnost

Zvýšená ochrana přírody

počet obnovených lokalit

 

 

 

  1.  Účast v dalších programech

 

Souběh dotace na tentýž projekt z jiných dotačních titulů státního rozpočtu, státních fondů, evropských nebo zahraničních programů není možný.

 

 

  1.  Sankce za nedodržení podmínek Programu

 

Ministerstvo zemědělství zahájí řízení o odnětí celé dotace v případě, že dotace nebyla použita k účelu, na který byla poskytnuta, případně že nebyly dodrženy rozhodující projektové parametry včetně termínů, žadatel – příjemce podpory uvedl nepravdivé, neúplné nebo zkreslené údaje, na které bylo poskytnutí dotace vázáno, nebo nebyla dodržena tato Pravidla. V těchto případech se vystavuje žadatel – příjemce podpory sankcím podle § 44 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).

 

Žadatel – příjemce podpory bere na vědomí, že v případě zjištění závažných nedostatků v investorské činnosti, které lze kvalifikovat jako neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, bude tato skutečnost neprodleně oznámena příslušnému finančnímu úřadu.

 

 

 

 

 

 

  1.  Závěrečné ustanovení

 

Tento Program nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu.

 

 

 

 

V Praze dne      4. března  2004

                                                                                              …………………………………

ministr zemědělství