pro poskytování dotací ze státního rozpočtu
v rámci programu LEADER
ČR
Program LEADER ČR využívá
investiční prostředky ze státního rozpočtu na základě zákona č. 457/2003 Sb., o
státním rozpočtu České republiky na rok 2004. Tyto prostředky jsou ve
schváleném státním rozpočtu součástí rozpočtu Ministerstva zemědělství,
programu č. 229220
Podpora rozvoje venkovských mikroregionů, a to jako podprogram č. 229222
s názvem Podpora rozvoje - LEADER.
Program LEADER ČR (dále jen „Program“) je určen na jedné straně venkovským mikroregionům a jejich
organizačním strukturám, které vytvářejí společné rozvojové strategie a záměry,
a na druhé straně místním subjektům, které realizují konkrétní projekty.
Cílem Programu je podněcovat a podporovat inovační
zavádění a realizaci investic zamýšlených v rámci místních strategií,
tvorbu originálních integrovaných strategií rozvoje venkovských mikroregionů a
aktéry na místní úrovni k úvahám a záměrům využití potenciálů jejich území
v dlouhodobější perspektivě. Zaměřuje se především na nové formy
zlepšování kvality života ve venkovských oblastech, posílení ekonomického
prostředí a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví.
Celkový cíl:
Zlepšení organizačních
schopností venkovských mikroregionů.
Specifické cíle:
I.
Nové formy zlepšení kvality života ve venkovských oblastech.
II.
Nové formy posílení místního ekonomického prostředí a tvorby pracovních
míst.
III.
Nové formy zhodnocení místních přírodních a kulturních zdrojů.
Operační cíle:
Podpora bude udělena, na základě kvalifikovaného
odhadu, asi v 10 mikroregionech celkem asi 40 projektům.
Žadatelem – příjemcem
podpory jsou na jedné straně právnické, nebo fyzické osoby podnikatelské
subjekty, a na druhé straně neziskové organizace se sídlem nebo bydlištěm a působností ve schváleném mikroregionu,
obce, jejichž katastrální území leží uvnitř schváleného mikroregionu, a svazky
obcí, které svými projekty naplňují schválený záměr místní akční skupiny, a tím
i strategii rozvoje mikroregionu.
Ziskové
subjekty: podnikatelské
právnické osoby,
podnikatelské fyzické osoby.
Neziskové
subjekty: obce,
svazky
obcí,
neziskové
organizace.
Žadatelem
– příjemcem podpory nemůže být organizační složka státu nebo organizace, kde
podíl státu přesahuje 50 %, ani občanské sdružení podle § 829 zákona č. 40/1964
Sb., Občanský zákoník.
Podnikatelské
subjekty musí prokázat, že mají jako hlavní nebo vedlejší činnost
zaregistrovanou činnost v oblasti zemědělské nebo lesnické prvovýroby.
Musí jít buď o začínajícího podnikatele, nebo o malý, nebo o střední podnik
(který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, nebo má čistý obrat nepřesahující 1
450 000 000 Kč a není vlastněn z více než 25 % jedním nebo více podniky
většími, podle zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání, a
o změně zákona č. 2/1969 Sb.) Přijatelný žadatel – příjemce podpory musí mít
sídlo nebo bydliště i místo podnikání ve schváleném mikroregionu, v obci
maximálně s 10 000 obyvatel a musí být zaregistrován v ČR. Žadatelem
– příjemcem podpory může být fyzická nebo právnická osoba, která realizuje
vybraný projekt celostátní informační sítě pro rozvoj mikroregionů (aktivita 3
Programu uvedená v bodě 7).
Pro Program LEADER ČR je
základním předpokladem existence „místních akčních skupin“, které jsou místními
iniciačními a řídícími orgány. Místní akční skupiny provádějí administrativní
činnosti spojené s příjmem, výběrem a kontrolou projektů v rámci
svého mikroregionu, na základě písemné dohody mezi Ministerstvem zemědělství a
právním subjektem místní akční skupiny o provádění delegovaných činností a o
finančním limitu podpory záměru místní akční skupiny (dále jen „Dohoda“). Výši
finančního limitu stanoví Ministerstvo zemědělství na základě výběrového řízení
a stanoviska hodnotitelské komise Ministerstva zemědělství.
-
Místní akční skupiny vypracují
záměr (viz bod 9) pro účast v tomto Programu, na základě strategie rozvoje
mikroregionu, a budou odpovědné za jeho provádění.
-
Místní akční skupiny se musí
skládat z vyváženého a reprezentativního výběru partnerů z různých
socio-ekonomických sektorů daného území. Na úrovni rozhodování (programový
výbor a výběrová komise) musí tvořit místní soukromý sektor – ekonomičtí
partneři, neziskové organizace a fyzické osoby reprezentující zájmové skupiny –
nejméně 50 % místního partnerství, veřejný sektor méně než 50 %. To musí být
doloženo ve statutu, stanovách nebo organizačním řádu a popisu činností místní
akční skupiny.
-
Význam a účinnost takového
partnerství se hodnotí podle jeho transparentnosti a jasného rozdělení úkolů a
odpovědnosti. Musí být zaručena schopnost partnerů provádět delegované úkoly a
účinnost ustanovení statutu týkajících se činností administrativy a
rozhodování.
-
Členové místní akční skupiny
musí působit v daném mikroregionu a musí vytvořit společnou právní
strukturu, jejíž forma zaručuje správné fungování partnerství a schopnost
spravovat veřejné prostředky.
-
Minimálním požadavkem na
místní akční skupinu je právní subjektivita se statutárním zástupcem
(statutární zástupce musí prokázat beztrestnost), účetní, programovým výborem a
výběrovou komisí.
-
Místní akční skupinou nemůže
být obchodní organizace, ani občanské sdružení podle § 829 zákona č. 40/1964
Sb., Občanský zákoník.
-
Úloha organizačních složek
místní akční skupiny:
·
Statutární zástupce
místní akční skupiny – podepisuje Dohodu s Ministerstvem zemědělství,
seznam projektů uspořádaný v pořadí podle bodové hodnoty, s vyznačením
projektů vybraných, náhradních a ostatních, a dokumenty předávané Ministerstvu
zemědělství.
·
Účetní – vede evidenci
projektů a jejich realizace, záznamy o kontrolách a evidenci čerpání dotace a
financování z vlastních zdrojů. Vypracovává Čtvrtletní hlášení o průběhu
realizace a monitorovací tabulky (pokud pro monitorování není vyčleněn jiný
orgán).
·
Programový výbor –
zpracovává záměr místní akční skupiny a strategii rozvoje příslušného
venkovského mikroregionu, schvaluje žádost
místní akční skupiny, schvaluje výběrová kritéria a výběr projektů
provedený výběrovou komisí.
·
Výběrová komise –
provádí výběr projektů podle výběrových kritérií, sestavuje seznam projektů
v pořadí podle bodové hodnoty, vyznačuje projekty navržené ke schválení
v rámci limitu a projekty náhradní.
·
Sekretariát přijímá a
registruje žádosti, provádí evidenci ostatních delegovaných činností,
připravuje podklady pro programový výbor a výběrovou komisi a vyřizuje
korespondenci.
·
Valná hromada (plénum)
mikroregionu schvaluje strategii rozvoje mikroregionu, záměr místní akční
skupiny a výběr projektů.
-
Místní akční skupina by měla
mít k dispozici manažera projektů a poradce (facilitátora), kteří však
mohou spolupracovat na základě smlouvy.
·
Manažer zpravidla
zpracovává jednotlivé projekty a řídí jejich realizaci.
·
Poradce (facilitátor)
zpravidla zpracovává žádost místní akční skupiny a pomáhá při zpracování záměru
a výběru projektů. Moderuje jednání partnerů.
-
Místní akční skupina přizve
k registraci žádostí, k provádění výběru projektů a k zasedáním
programového výboru a výběrové komise vždy zástupce územně příslušného odboru
zemědělských agentur a pozemkových úřadů Ministerstva zemědělství (dále jen
„Zemědělská agentura a pozemkový úřad“).
Podpora
je udělována na projekty v mikroregionech, kde je místní akční skupina
splňující kritéria přijatelnosti.
Mikroregion
může ležet kdekoliv na území České republiky kromě katastrálního území Prahy a
měst nad 25 000 obyvatel. Mikroregion má zpravidla minimálně 10000 a nejvýše
100 000 obyvatel a hustotu nejvýše 120 obyvatel/km2. Mikroregion
musí být geograficky, ekonomicky nebo sociálně homogenní území. Správy územních
celků mikroregionu (např. svazků obcí, národních parků, chráněných krajinných
oblastí nebo obcí) musí písemně vyjádřit souhlas s účastí
v mikroregionu a musí být členy místní akční skupiny.
Zvýhodněny
budou mikroregiony s dlouhodobým úbytkem obyvatelstva. Zvýhodněny budou
také projekty umístěné v obcích do 2 000 obyvatel.
Podpora
je poskytována jako systémová investiční dotace (dále jen „dotace“) na
realizaci vybraných projektů1).
Projekty
neziskových subjektů (obcí, svazků obcí, neziskových organizací):
max.
80 % ze státního rozpočtu, min. 20 % vlastní (v případě obcí nebo svazků obcí
jde o územní rozpočty).
Celkové
přijatelné náklady na jeden projekt: od 100 000 Kč do nejvýše 7 500 000 Kč (až
do nejvýše 10 000 000 Kč za předpokladu většího podílu vlastních prostředků).
Max.
výše dotace je 6 000 000 Kč.
Projekty
ziskových subjektů (podnikajících právnických a fyzických osob):
max.
50 % ze státního rozpočtu, min. 50 % vlastní.
Celkové
přijatelné náklady na jeden projekt: od 100 000 Kč do nejvýše 6 000 000 Kč (až
do nejvýše 10 000 000 Kč za předpokladu většího podílu vlastních prostředků).
Max.
výše dotace je 3 000 000 Kč.
Limit dotací v roce 2004 na všechny přijaté projekty jednoho
mikroregionu je 5 - 10 mil. Kč, a rozmezí se stanoví podle počtu obyvatel
mikroregionu. Minimální počet projektů na mikroregion jsou 2, tak aby byl
zastoupen minimálně jeden projekt ziskového subjektu a jeden neziskového
subjektu. Maximální počet projektů na mikroregion je 5. Minimálně jeden projekt
a třetina dotace v jednom mikroregionu musí být ziskového subjektu.
Maximální podíl neinvestičních prostředků v rámci mikroregionu je 10 %.
6. Podmínky
pro poskytnutí podpory
-
Dotace
se poskytuje v průběhu roku 2004 na realizaci investičních projektů (ale
připouští se maximálně 10% neinvestičního podílu).
____________________________________
1)
Projektem se rozumí
proces (příprava), sestávající ze vzájemně koordinovaných a řízených činností,
prováděných ve vymezeném časovém období k zabezpečení cílů, definovaných
ve schváleném programu nebo podprogramu, jehož realizace vyžaduje vypracování
projektové dokumentace (technická dokumentace požadovaná zákonem č. 50/1976
Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo dokumentace, stanovená správcem
programu), nebo akce, tj. pořízení, technické zhodnocení, opravy a udržování
hmotného a nehmotného investičního majetku a další činnosti, jejichž realizace
nevyžaduje zpracování projektové dokumentace (podle zákona č. 50/1976 Sb.).
-
Žadatel
– příjemce podpory použije dotaci v souladu s Pravidly pro
poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Programu LEADER ČR (dále
jen „Pravidla“), s vyhláškou č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na
financování programů reprodukce majetku, se zákonem č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů, a s obecně závaznými
předpisy.
-
Žadatel – příjemce
podpory (příp. statutární zástupce u
právnické osoby) nesmí mít v trestním rejstříku záznam o odsouzení pro
trestný čin.
-
Na poskytnutí dotace není
právní nárok a je nepřevoditelná mezi subjekty.
-
Dotace je přísně účelová a
její čerpání je vázáno jen na financování projektu, na který byla poskytnuta.
-
V průběhu roku lze
každému žadateli – příjemci podpory poskytnout dotaci pouze na jeden projekt.
-
Přiznání dotace v daném
rozpočtovém roce nezakládá právní nárok na poskytnutí dotace v dalších
letech.
-
Dotaci lze přiznat na projekt,
kde vlastní realizace započne až po datu Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu
na financování akce.
-
Dotace může být využita
výhradně na projekty realizované na území ČR a uvnitř schváleného mikroregionu.
-
Přijatelné náklady jsou
výhradně na pořízení staveb, strojů, technologie a zařízení, rostlin, zvířat,
informačních systémů, výpočetní techniky, softwaru, a dále rekonstrukce a
modernizace hmotného investičního majetku a služby bezprostředně související
s realizací projektu.
-
U subjektů, kteří jsou plátci
DPH, nelze dotaci použít na úhradu DPH.
-
Majetek, který je předmětem
projektu, musí být ve vlastnictví žadatele – příjemce podpory a nesmí být
prodán po dobu nejméně 5 let po ukončení realizace. Majetek pořízený
z dotace nesmí být použit jako zástava, musí být pojištěn a pojistné
vinkulováno ve prospěch Ministerstva zemědělství.
-
Dotaci nelze použít na nákup
nemovitostí a dopravních prostředků, investice do cizího majetku, ani na úhradu
nájemného.
-
Mikroregion, ve kterém je
realizován jakýkoliv projekt, musí mít zpracovanou integrovanou rozvojovou
strategii a příslušný projekt musí být v souladu s touto strategií.
-
Obec nebo její místní část, ve
které je realizován stavební projekt, musí mít zpracovanou urbanistickou studii
nebo územně plánovací dokumentaci a příslušný projekt
musí být v souladu s touto dokumentací.
-
Dotace může být poskytnuta
pouze na projekt, který má vydáno pravomocné stavební povolení, ve smyslu
zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění
pozdějších předpisů (stavební zákon), v případě, že jej projekt vyžaduje.
-
Výběr dodavatele musí být
proveden podle zákona č. 40/2003 Sb., o veřejných zakázkách.
-
Žadatel – příjemce podpory
bude realizovat projekt v souladu s doklady předloženými se žádostí o
poskytnutí investiční dotace a v souladu se zaslanou projektovou dokumentací.
V odůvodněných případech jsou možné odchylky oproti projektu v malém
rozsahu (do 10 %), pokud to neovlivní účel a využití realizovaného díla.
-
Realizace projektu musí být
maximálně šetrná k životnímu prostředí.
-
V průběhu realizace je
žadatel – příjemce podpory povinen podávat Ministerstvu zemědělství,
prostřednictvím územně příslušných Zemědělských agentur a pozemkových úřadů, na
předepsaném formuláři „Čtvrtletní hlášení o postupu realizace“. Je povinen neprodleně
informovat Ministerstvo zemědělství, Zemědělskou agenturu a pozemkový úřad i
místní akční skupinu vždy, když u něj dojde ke změně údajů oproti žádosti.
-
Zahájení čerpání dotace (po
výběru projektů podle bodu 11) bude umožněno po vydání Rozhodnutí o účasti státního
rozpočtu na financování akce, podle termínu uvedeného v Oznámení limitu
výdajů státního rozpočtu v roce 2004 (limitka) pro Českou spořitelnu, a.
s., podle dohod s Ministerstvem financí.
-
Poskytování záloh, ani
proplácení zálohových faktur v Programu není přípustné.
-
Žadatel – příjemce podpory se
zavazuje zabezpečit oddělenou evidenci finančních prostředků na realizaci
projektu a v rámci toho poskytnutých na dotaci pro kontrolu jejich
účelovosti pod účelovým znakem (UZ), uvedeným v Oznámení limitu výdajů státního
rozpočtu v roce 2004.
-
Dotace podléhá zúčtování za příslušný rok v souladu
s pokyny Ministerstva financí pro zúčtování prostředků státního rozpočtu.
Dotace je nepřevoditelná do roku následujícího.
-
Žadatel – příjemce podpory
bude souhlasit se zveřejněním svého názvu, adresy, věcného zaměření projektu a
výše poskytnuté dotace.
-
Celý projekt musí být dokončen
nejpozději do konce listopadu 2005. Dokončením se rozumí kolaudační rozhodnutí
(s nabytím právní moci), respektive ukončení zkušebního provozu a uvedení
zařízení do trvalého provozu. V případě porušení lhůt se postupuje podle
bodu 16.
-
Žadatel – příjemce podpory se
zavazuje předložit Ministerstvu zemědělství dokumentaci závěrečného vyhodnocení
akce ve smyslu § 8 vyhlášky č. 40/2001 Sb., ve lhůtě uvedené v Rozhodnutí
o účasti státního rozpočtu na financování akce, nejpozději však do konce února
2006, prostřednictvím Zemědělské agentury a pozemkového úřadu.
-
Do tří měsíců po dokončení
akce, nejpozději však do 15. prosince 2005 pak vrátí žadatel – příjemce podpory
neoprávněně čerpanou část dotace přesahující její maximální procentní podíl
podle Pravidel, ve vztahu k doloženému
spolufinancování z vlastních zdrojů (maximálně 50% přijatelných nákladů u
ziskových subjektů, maximálně 80% přijatelných nákladů u neziskových subjektů),
na účet č. 6015-1226001/0710. Ve variabilním symbolu bude uvedeno evidenční
číslo akce.
1)
Realizace strategie
rozvoje mikroregionu
Konkrétní investiční projekty v zájmu
mikroregionu, podle priorit strategie uvedených v záměru místní akční
skupiny.
2)
Společné projekty
Realizace „zrcadlových“ investičních projektů
v různých regionech nebo v ČR a v dalších státech EU. Použití
metod řízení nebo realizace s pomocí vzorů nebo expertů z jiného
regionu nebo státu EU. (Přitom dotaci lze poskytnout výhradně na projekty
realizované na území ČR a ve schváleném mikroregionu.)
3)
Informační sítě
Informační regionální, celostátní a mezinárodní sítě
s využitím internetu, podnikatelské sítě.
I. Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech.
Příklady
typů projektů v rámci dotačních titulů (přijatelné jsou pouze projekty
významné z hlediska dosažení cílů):
Ad I. Zlepšení kvality života ve venkovských oblastech
(aktivita
1)
·
obnova nebo nová výstavba nebo strojové a
technologické vybavení objektů služeb pro rozvoj zemědělství a lesnictví,
podnikání a život obyvatelstva,
·
obnova vesnické zástavby, zlepšení její estetické
úrovně,
·
obnova nebo nová výstavba základního občanského
vybavení (školská, zdravotnická, sociální, kulturní, pokud jejich zajištění
není v dané obci dostupné),
·
obnova veřejných prostranství,
·
obnova doprovodných místních komunikací, včetně
nezbytné infrastruktury (pouze v malém rozsahu),
·
investiční vybavení a služby k pořádání
společenských a kulturních akcí,
(aktivita 2)
·
společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše
uvedeného zaměření,
(aktivita 3)
·
obnova významných budov a jejich využití jako
společenských a informačních center,
pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační
technologie, zapojování do informačních sítí.
(aktivita
1)
·
obnova hospodářských budov, rekonstrukce nebo
modernizace,
·
úprava komerčních ploch,
·
obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů
pro nové podnikatelské činnosti a inkubátorů pro činnosti s místní
spotřebou (např. pekárny, moštárny, kompostárny, palírny, udírny, obchody,
restaurace, kuchyně, ubytování),
·
obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů
pro podnikání v tradiční regionální výrobě a řemeslech (dílny, sklady, obchody),
·
pořizování technologií k úsporám paliv a energie,
·
stavební, technologické a strojové vybavení
k využívání alternativních zdrojů energie,
·
zřizování a strojové vybavení dílen,
·
využití výsledků výzkumu, zavádění nových výrobních
strojů a technologií,
·
investice ke zhodnocení místní produkce,
·
investiční vybavení a služby k pořádání
obchodních akcí, trhů,
·
budování rekvalifikačních školících a vzdělávacích
zařízení,
(aktivita 2)
·
společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše
uvedeného zaměření,
(aktivita 3)
·
obnova významných budov a jejich využití jako
společenských a informačních center,
pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační
technologie, zapojování do informačních sítí.
(aktivita
1)
·
obnova zdevastované části krajiny,
·
pořízení a výsadba rostlin,
·
rehabilitace přírodních lokalit,
·
obnova hrází a čištění vodních ploch,
·
budování kanalizace nebo čistíren odpadních vod,
·
obnova kulturních památek nebo charakteristických
stavebních prvků sídel a krajiny,
·
pořizování nových strojů, technologie pro obnovu a
údržbu přírodních lokalit nebo kulturního dědictví,
·
obnova a budování nových vhodných ploch a prostorů
pro podnikání v cestovním ruchu (obchody, restaurace, kuchyně, ubytování),
·
stavební, technologické a strojové vybavení
k pěstování a využívání obnovitelných zdrojů energie,
(aktivita 2)
·
společný meziregionální nebo mezinárodní projekt výše
uvedeného zaměření,
(aktivita 3)
·
obnova významných budov a jejich využití jako
společenských a informačních center,
pořizování informačních systémů (včetně krizového řízení), informační
technologie, zapojování do informačních sítí.
Žádost
o podporu záměru místní akční skupiny předkládá místní akční skupina na
předepsaném formuláři. K žádosti je přiložen záměr místní akční skupiny
podle předepsané osnovy (v příloze) s přílohami a s podpůrnými materiály.
Úplná žádost s přílohami se předkládá ve dvou vyhotoveních jeden měsíc ode
dne vyhlášení Programu na Ministerstvo zemědělství do odboru rozvoje venkova a
ekologie (podle bodu 12).
-
Výpis z trestního
rejstříku statutárního zástupce místní akční skupiny. Výpis nesmí být starší 30
dnů.
-
Strategie rozvoje mikroregionu
nebo její příslušná část.
-
Výpis z příslušného
rejstříku organizace místní akční skupiny (možno předložit před podpisem
Dohody).
-
Statut nebo stanovy místní
akční skupiny a organizační řád, s popisem struktury, členů a činnosti
organizace a jejích orgánů.
-
Doklady o spolupráci
jednotlivých subjektů v rámci místní akční skupiny a v rámci
mikroregionu a o podpoře záměru místní akční skupiny.
-
Doklady o souhlasu zástupců
správ územních celků se zapojením do území mikroregionu a o podpoře záměru
místní akční skupiny.
Žádost o poskytnutí dotace na projekt předkládá
žadatel – příjemce podpory na předepsaném formuláři. K žádosti je přiložen
projekt podle předepsané osnovy (v příloze) a s předepsanými projektovými
přílohami – projektová dokumentace (pokud jde o stavby), podrobný rozpočet
projektu (pokud není součástí projektové dokumentace), podnikatelský plán
(pokud žadatelem – příjemcem podpory je podnikatelský subjekt), rozbor nákladů
a užitků (pokud není součástí podnikatelského plánu), tabulka logického rámce.
Úplná žádost s přílohami se předkládá ve třech vyhotoveních jeden měsíc
ode dne vyhlášení výzvy k podávání projektů na příslušnou schválenou
místní akční skupinu (podle bodu 12).
Přílohou žádosti o podporu projektů musí být dále
následující doklady:
-
U podnikatelských subjektů
ověřená kopie výpisu ze živnostenského rejstříku a u právnických subjektů,
zapsaných v obchodním rejstříku také ověřená kopie výpisu z tohoto
rejstříku. U neziskových organizací výpis z příslušného rejstříku. Tyto
doklady nesmí být starší 30 dnů.
-
Výpis z trestního
rejstříku žadatele – příjemce podpory v případě FO, v případě PO
výpis statutárního zástupce. Výpis nesmí být starší 30 dnů.
-
Ověřená kopie daňového
přiznání za poslední dva účetně uzavřené roky vč. účetních výkazů a předběžný
hospodářský výsledek za běžný rok.
-
Potvrzení o bezdlužnosti vůči
státu a státním fondům formou čestného prohlášení.
-
Výpočet ukazatele dluhové
služby, v případě obce jako žadatele – příjemce podpory, ve smyslu usnesení
vlády č. 707/1997.
-
Čestné prohlášení žadatele –
příjemce podpory, že na jeho majetek není vyhlášen konkurs, není podán návrh na
konkurs, není v likvidaci.
-
Pravomocné územní rozhodnutí
pro projekty, které jej vyžadují, ve smyslu zákona č. 50/1976 Sb. (stavební
zákon), ve znění pozdějších předpisů,
-
Snímek pozemkové mapy a výpis
z katastru nemovitostí jako doklad o vlastnictví nemovitosti.
-
Ohlášení stavby nebo
pravomocné stavební povolení pro projekty, které je vyžadují ve smyslu zákona
č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů (možno předložit před podpisem
Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce).
-
Vyplněné formuláře RA 80, RA
81 a RA 82 informačního systému Ministerstva financí ISPROFIN (na disketě).
-
Čestné prohlášení žadatele –
příjemce podpory o zajištění vlastních prostředků, kterými se bude podílet
minimálně ve stanoveném rozsahu (50 % přijatelných nákladů u podnikatelských
subjektů, nebo 20 % přijatelných nákladů u obcí, jejich svazků a neziskových
organizací) na spolufinancování projektu, na který je dotace žádána.
-
Kopie dokumentace o provedeném
zadání veřejné zakázky na zhotovitele podle zákona č. 40/2003 Sb., o veřejných
zakázkách (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu
na financování akce).
-
Ověřená kopie smlouvy uzavřené
mezi investorem a dodavatelem (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o
účasti státního rozpočtu na financování akce).
-
Čestné prohlášení žadatele –
příjemce podpory, že nečerpá jinou podporu z tuzemského či zahraničního
programu nebo fondu na týž projekt.
-
Aktualizované formuláře RA 80,
RA 81 a RA 82 informačního systému Ministerstva financí ISPROFIN (na disketě)
na základě uzavřené smlouvy (možno předložit před podpisem Rozhodnutí o účasti
státního rozpočtu na financování akce).
Formuláře žádostí, podrobná osnova záměru místní
akční skupiny i osnovy projektů jsou na internetových stránkách www.mze.cz.
Ověření přijatelnosti místní akční skupiny,
příslušného mikroregionu a záměru místní akční skupiny podle Programu provádí
Ministerstvo zemědělství odbor rozvoje venkova a ekologie. Ministerstvo
zemědělství odbor rozvoje venkova a ekologie provede hodnocení záměrů podle
kritérií. Přijatelnost záměrů posoudí hodnotitelská komise Ministerstva
zemědělství, která seznam doporučených záměrů místních akčních skupin předá
řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství ke
konečnému rozhodnutí.
Obecná kritéria hodnocení záměrů místních akčních
skupin
Pořadí |
Kritérium |
Body |
Váha |
Celkem |
|
Ano |
Ne |
||||
1. |
Pilotní charakter záměru |
10 |
0 |
4 |
|
2. |
Uplatnění principu partnerství |
10 |
0 |
5 |
|
3. |
Reálnost uskutečnění navrženého záměru |
10 |
0 |
3 |
|
4. |
Míra absolutního úbytku obyvatelstva
v mikroregionu v % za období 1991-2001 |
x % |
0 |
1 |
|
Celkem |
|
Pilotní charakter je dán
splněním alespoň jednoho z uvedených kritérií:
-
vznik nových produktů a
služeb, které budou zahrnovat zvláštnosti dané oblasti,
-
nové metody, které umožňují
kombinovat lidské, přírodní a/nebo finanční zdroje této oblasti, a tak
dosáhnout lepšího využití místního potenciálu,
-
kombinace a propojení
ekonomických sektorů, které jsou tradičně oddělené,
-
originální formy organizace a
zapojení místního obyvatelstva do rozhodovacích procesů a do realizace
projektů.
Příslušná Zemědělská
agentura a pozemkový úřad provádí ověření přijatelnosti projektů, žadatele –
příjemce podpory a výdajů v souladu s Programem. Ověření finančního
zdraví podnikatelských subjektů provádí odbor rozvoje venkova a ekologie
Ministerstva zemědělství. Hodnocení a výběr konkrétních investičních projektů
provádí následně, po uzavření Dohody mezi Ministerstvem zemědělství
a místní akční skupinou, výběrová komise místní akční skupiny
s pomocí bodování podle kritérií a sestaví seznam projektů v pořadí
podle bodové hodnoty. V seznamu vyznačí hranici limitu prostředků pro
mikroregion a náhradní projekty v pořadí do výše 30 % limitu. Kontrolu
jejího postupu provádí příslušná Zemědělská agentura a pozemkový úřad. Výběr
projektů schválený programovým výborem místní akční skupiny a plénem
mikroregionu pak ověří a sladí hodnotitelská komise Ministerstva zemědělství.
Výsledky výběru tato komise předá řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie
k vydání Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce.
Provádí
se u žadatelů – příjemců podpory z řad podnikatelských subjektů
s jednoduchým nebo podvojným účetnictvím. Pro hodnocení budou použity
účetní výkazy za poslední dva roky.
Subjekty
s jednoduchým účetnictvím
předkládají Přehled o majetku a závazcích a Přehled příjmů a výdajů,
subjekty s podvojným účetnictvím předkládají Rozvahu a Výsledovku.
Pro
zpracování údajů z těchto výkazů bude použit program FAN (Finanční
analýza), jehož autorem je firma VALEX, s. r. o., Praha a který byl používán
v první etapě výběru projektů v rámci programu SAPARD.
Finanční
zdraví je stanoveno ve dvou fázích - na základě dvou řad ekonomických ukazatelů.
U každé z nich se stanoví bodový výsledek
z obodování jednotlivých ukazatelů v jednotlivých letech, jejich součtu, porovnání vahami (1/3 za
předposlední
účetní
období, 2/3 za poslední účetní období)
a konečného součtu. Těmto dvěma
hodnotám jsou opět přiděleny váhy: prvním deseti ukazatelům první fáze 2/3 a
druhým deseti ukazatelům z druhé fáze 1/3. Součtem zvážených hodnot
z obou fází dostaneme výslednou hodnotu. Podle dosaženého celkového počtu
bodů je subjekt zařazen do jedné ze čtyř přijatelných kategorií. Subjekty,
které mají konečný výsledek nižší, jsou z dalšího hodnocení vyřazeny,
nemohou se Programu účastnit.
b) Hodnocení projektů
Povinná obecná kritéria
hodnocení projektů pro výběrové komise místních akčních skupin
Pořadí |
Kritérium |
Body |
Váha |
Celkem |
|
Ano |
Ne |
||||
1. |
Originální nebo inovační projekt |
10 |
0 |
5 |
|
2. |
Umístění v obci do 2000 obyvatel |
10 |
0 |
4 |
|
3. |
Příznivý vliv na životní prostředí |
10 |
0 |
4 |
|
4. |
Využívání obnovitelných zdrojů energií |
10 |
0 |
5 |
|
5. |
Tvorba nových pracovních míst |
10 |
0 |
5 |
|
6. |
Uplatnění rovných příležitostí2) |
10 |
0 |
3 |
|
7. |
….. |
10 |
0 |
… |
|
8. |
….. |
10 |
0 |
… |
|
Celkem |
|
Další dvě specifická kritéria si stanoví podle tématu
záměru příslušná místní akční skupina z níže uvedeného souboru a oznámí
svůj výběr příslušné Zemědělské agentuře a pozemkovému úřadu. Bodové hodnoty
těchto kritérií jsou uvedeny ve výše uvedené tabulce v řádce 7. a 8.
-
zlepšení základního vybavení
nebo služeb v obci
-
zvýšení společensko-kulturních
aktivit v obci
-
diverzifikace činností
zemědělských subjektů
-
rozvoj místní tradiční
produkce
-
zvýšení počtu obchodních akcí
-
obnova kulturní památky
-
rehabilitace přírodní
lokality.
_____________________________
2) V projektu
nejsou zvýhodňovány některé skupiny uživatelů před jinými a jsou zohledněny potřeby
uplatnění žen, mladých lidí a
handicapovaných nebo národnostních menšin.
Příslušné
místní akční skupiny předkládají své záměry Ministerstvu zemědělství, odboru
rozvoje venkova a ekologie, který také provádí ověření přijatelnosti místní
akční skupiny, mikroregionu a záměru. Přijatelnost záměrů místních akčních
skupin posoudí hodnotitelská komise
Ministerstva zemědělství, která seznam doporučených záměrů místních akčních
skupin předá řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie ke konečnému rozhodnutí
a uzavření Dohody mezi Ministerstvem zemědělství a místní akční skupinou.
Žadatelé – příjemci
podpory z území vybraného mikroregionu předkládají konkrétní investiční
projekty příslušné místní akční skupině. Administrativní kontrolu žádostí a
příloh a hodnocení a výběr projektů provádí místní akční skupina s pomocí
vlastní výběrové komise. Výběr schvaluje programový výbor místní akční skupiny
a plénum mikroregionu.
Kontrolu postupu místních
akčních skupin v regionech provádějí příslušné Zemědělské agentury a
pozemkové úřady, které také provádějí ověření přijatelnosti projektů, žadatele
– příjemce podpory a výdajů. Provádějí a aktualizují evidenci projektů
v administrativním systému, kontrolují složky žadatelů – příjemců podpory
a předávají výsledky Ministerstvu zemědělství. Ověření finančního zdraví
podnikatelských subjektů provádí odbor rozvoje venkova a ekologie Ministerstva
zemědělství. Evidenci projektů v systému ISPROFIN provádí odbor rozvoje
venkova a ekologie Ministerstva zemědělství.
Výběr projektů ověřuje
hodnotitelská komise Ministerstva zemědělství. Výsledky výběru projektů předá
tato komise řediteli odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství
k vydání Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce.
Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce
2004 (limitku) vydává odbor národních plateb Ministerstva zemědělství.
Příjemci podepisují Rozhodnutí o účasti státního
rozpočtu na financování akce a Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu v roce
2004 v odboru rozvoje venkova a ekologie Ministerstva zemědělství, na základě
jeho výzvy, a obdrží po dvou výtiscích pro doložení nároku u České spořitelny,
a. s. Současně podepisují Závazné podmínky pro čerpání dotace.
Příjemci dotace předkládají faktury
s charakteristikou provedeného plnění ke schválení z hlediska
přijatelnosti věcného obsahu výdajů podle projektu a Programu příslušné
Zemědělské agentuře a pozemkovému úřadu.
Faktury
schválené příslušnou Zemědělskou agenturou a pozemkovým úřadem předkládá
žadatel – příjemce podpory k proplácení místně příslušné pobočce České
spořitelny, a. s., a to až do výše schváleného limitu (podle Rozhodnutí o
účasti státního rozpočtu na financování akce a Oznámení limitu výdajů státního
rozpočtu v roce 2004). Poslední termín pro podání požadavku na úhradu
faktury místně příslušné pobočce České spořitelny, a. s., je 12. prosince 2004.
Později předložené faktury nebudou proplaceny.
Příslušná Zemědělská agentura a
pozemkový úřad a místní akční skupina si vedou přehledy o věcném a finančním
plnění podle ukazatelů (monitorování).
Příslušná Zemědělská agentura a
pozemkový úřad a místní akční skupina si vedou evidenci o administraci výběru
projektů, o průběhu realizace a provedených kontrolách a provádějí archivaci složek
žadatelů – příjemců podpory včetně dokumentů.
Celkové
řízení Programu, průběžné a závěrečné vyhodnocení a osvětu vykonává
Ministerstvo zemědělství, odbor rozvoje venkova a ekologie.
Kontrolní
činnost bude prováděna v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě.
Prováděním
kontroly před poskytnutím dotace, v průběhu realizace a před proplácením
faktur, a následně po použití prostředků z dotace budou pověřeny
Zemědělské agentury a pozemkové úřady. Místní akční skupiny spolupracují – před
zahájením, v průběhu a po skončení realizace se zúčastňují kontrol na
místě spolu se Zemědělskými agenturami a pozemkovými úřady.
Kontrola
před poskytnutím podpory:
Administrativní kontrolu žádostí a příloh a hodnocení
a výběr projektů provádějí místní akční skupiny. Zemědělské agentury a
pozemkové úřady budou provádět kontrolu postupu místních akčních skupin, zda je
v souladu s Dohodou, uzavřenou mezi Ministerstvem zemědělství a místní akční
skupinou, a ověřovat přijatelnost projektů, žadatelů – příjemců podpory a
výdajů, s využitím předem stanovených kritérií. Předmětem kontroly bude
rovněž prověření, zda podaný projekt odpovídá schválenému záměru místní akční
skupiny a je v souladu s právními předpisy a schváleným Programem.
Kontrola
v průběhu čerpání podpory:
Zemědělské agentury a pozemkové úřady ve spolupráci s
místními akčními skupinami budou kontrolovat, zda příjemci dotace
-
dodržují stanovené podmínky a
postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací,
-
přizpůsobují uskutečňování
operací při změnách ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek novým
rizikům,
-
plní spolufinancování z
územních rozpočtů nebo soukromých zdrojů,
-
provádějí včas a přesně zápisy
o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a automatizovaných
informačních systémech a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených finančních,
účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv.
Kontrola
následná po vyúčtování operací:
Zemědělské agentury a pozemkové úřady ve spolupráci s
místními akčními skupinami budou provádět u vybraného vzorku operací následné
kontroly po dobu 5 let po vyúčtování. Předmětem kontroly bude prověřit, zda
-
údaje o hospodaření
s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb veřejných
prostředků a zda tyto údaje také odpovídají skutečnostem,
-
jsou v souladu
s právními předpisy, se schváleným Programem, s uzavřenými smlouvami nebo
s jinými rozhodnutími přijatými v rámci řízení a splňují kritéria
hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
-
opatření, přijatá příslušnými
orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění nebo
předcházení rizik, jsou kontrolovanými subjekty plněna.
Použití
poskytnuté dotace podléhá dále kontrole ze strany Ministerstva zemědělství,
NKÚ, případně územních finančních orgánů.
Žadatel
– příjemce podpory se zavazuje vyhovět všem požadavkům na kontrolu. Dodavatelé
jsou povinni při kontrole spolupůsobit.
V průběhu realizace
projektů a na jejich konci se provádí sledování dosahování plánovaného plnění
Programu. Sběr dat pro monitorování ohledně věcného a finančního plnění
provádějí Zemědělské agentury a pozemkové úřady průběžně podle Čtvrtletního
hlášení o postupu realizace od příjemců, charakteristiky plnění faktur při
jejich předkládání a podle výše faktur a získaná data ověřují kontrolami na
místě. Přitom spolupracují s místními akčními skupinami.
Výsledky monitorování
poskytují Zemědělské agentury a pozemkové úřady v předepsaných tabulkách
čtvrtletně, vždy poslední den čtvrtletí, odboru rozvoje venkova a ekologie
Ministerstva zemědělství. Realizaci sledují prostřednictvím monitorovacích
kritérií a ukazatelů, přičemž zvláštní pozornost věnují sledování závazných
ukazatelů na úrovni jednotlivých mikroregionů.
Kritéria pro monitorování
název |
počet
projektů |
parametr |
jednotka |
náklady |
||||
veřejné |
soukromé |
celkem |
||||||
SR |
ÚR |
celkem |
|
|
||||
1.
Zlepšení kvality života |
|
obnova
ostatních budov |
m3 |
|
|
|
|
|
|
společenské
akce |
počet |
|
|
|
|
|
|
2.
Posílení místního ekonomického prostředí
a zhodnocení místní produkce |
|
obnova
hospodářských ploch (budov) |
m2 |
|
|
|
|
|
|
stroje,
technologie |
počet |
|
|
|
|
|
|
|
obchodní
akce |
počet |
|
|
|
|
|
|
3.
Zhodnocení přírodních a
kulturních zdrojů |
|
obnova
kulturních památek |
počet |
|
|
|
|
|
|
obnova
přírodních lokalit |
ha |
|
|
|
|
|
Podle výsledků Programu na
úrovni jednotlivých mikroregionů provede odbor rozvoje venkova a ekologie
Ministerstva zemědělství v roce 2005 vyhodnocení průběžného plnění za celý
Program. V roce 2006 po skončení Programu provede tento odbor závěrečné
vyhodnocení Programu. Po skončení Programu provede Ministerstvo zemědělství
hodnocení společensko-ekonomických dopadů Programu podle hodnotících kritérií a
vydá závěrečnou zprávu, kterou schvaluje Ministerstvo financí.
Kritéria pro hodnocení
kritérium |
jednotka |
Zlepšení organizačních
schopností |
počet projektů/počet MAS |
Zlepšení vybavení obcí |
počet nových zařízení OV |
Založení nových podnikatelských
subjektů |
počet |
Založení nových neziskových
subjektů |
počet |
Vytvoření nových přepočtených
pracovních míst |
počet |
z toho pro ženy |
počet |
Zvýšení odbytu místní produkce |
objem v Kč |
Zvýšení příjmů rodiny příjemce |
%/rok |
Zvýšení návštěvnosti
mikroregionu |
počet návštěvníků
ubytovaných/stravovaných |
Zhodnocení kulturního dědictví |
počet památek otevřených pro veřejnost |
Zvýšená ochrana přírody |
počet obnovených lokalit |
Souběh dotace na tentýž projekt z jiných
dotačních titulů státního rozpočtu, státních fondů, evropských nebo
zahraničních programů není možný.
Ministerstvo zemědělství zahájí řízení o odnětí celé dotace
v případě, že dotace nebyla použita k účelu, na který byla
poskytnuta, případně že nebyly dodrženy rozhodující projektové parametry včetně
termínů, žadatel – příjemce podpory uvedl nepravdivé, neúplné nebo zkreslené
údaje, na které bylo poskytnutí dotace vázáno, nebo nebyla dodržena tato
Pravidla. V těchto případech se vystavuje žadatel – příjemce podpory
sankcím podle § 44 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
Žadatel – příjemce podpory bere na vědomí, že v případě zjištění
závažných nedostatků v investorské činnosti, které lze kvalifikovat jako
neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, bude tato skutečnost
neprodleně oznámena příslušnému finančnímu úřadu.
Tento
Program nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu.
V Praze
dne 4. března 2004
…………………………………
ministr zemědělství