Elektronické formuláře

Tato část Registru ekologických podnikatelů (dále jen REP) slouží pro elektronické vyplnění a podání vybraných formulářů týkajících se ekologického zemědělství.

Formuláře, které lze vyplnit a podat prostřednictvím REP: (Zobrazit)

U každého formuláře jsou k dispozici stručné pokyny k vyplnění. Podrobné metodické pokyny s vysvětlením podmínek registrace, přechodného období a výjimek z pravidel EZ naleznete na portálu eAGRI v sekci Zemědělství > Ekologické zemědělství > Metodické pokyny.

Aplikace umožňuje vyplnit údaje potřebné pro vytvoření dokumentu žádosti (či ohlášení) do jednoduchého webového formuláře. Po jeho vyplnění aplikace provede kontrolu, zda žádost obsahuje povinné údaje a zda v ní nejsou logické chyby, a poté umožní žádost odeslat do REP1 a poskytne vyplněný formulář žádosti ve formátu PDF.

Odeslání žádosti do REP má (v souladu s § 37 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád) povahu neověřeného podání správnímu orgánu v elektronické podobě, které musí být ve lhůtě 5 dnů potvrzeno žadatelem některým z následujících způsobů:

  1. Vyplněný formulář žádosti ve formátu PDF, který aplikace vygeneruje po odeslání žádosti do REP (dále jen „vyplněný formulář žádosti“), žadatel vytiskne, opatří vlastnoručním podpisem a doručí na MZe poštou (na níže uvedenou adresu) nebo osobně na podatelnu MZe.
  2. Vyplněný formulář žádosti žadatel odešle do datové schránky MZe (ID DS: yphaax8).
  3. Vyplněný formulář žádosti žadatel opatří svým uznávaným elektronickým podpisem a odešle e-mailem do elektronické podatelny MZe (podatelna@mze.cz).

Přímo z aplikace lze provést elektronické odeslání vyplněného formuláře žádosti do datové schránky nebo připojení elektronického podpisu k žádosti a odeslání do e-podatelny MZe.

V případě nedodání vyplněného formuláře žádosti některým z výše uvedených způsobů (A, B nebo C) bude na neověřené podání žádosti v REP nahlíženo, jako by toto podání vůbec nebylo učiněno. Pokud žadatel doručí vyplněný formulář žádosti po uplynutí 5denní lhůty, za datum přijetí žádosti bude považováno až datum přijetí tohoto podání. Podle data přijetí žádosti se stanovuje platnost správního rozhodnutí, například datum přijetí žádosti o registraci v EZ je současně datem počátku registrace v EZ a datum přijetí žádosti o výjimku je datem počátku platnosti udělené výjimky.

Příklad: (Zobrazit)

Postup vyplnění a podání formuláře prostřednictvím REP

  1. Přihlaste se do portálu eAGRI. Pokud nemáte registrovaný přístup do portálu eAGRI, získáte ho na podatelně Regionálních odborů SZIF/KAZV-AZV, Centrále SZIF nebo MZe. Více informací o získání registrovaného přístupu do portálu eAGRI naleznete zde.
  2. Ze subportálu Zemědělství spusťte aplikaci Registr ekologických podnikatelů (např. kliknutím na odkaz v rámečku Registry a aplikace vpravo).
  3. V levém menu aplikace REP v části Elektronické formuláře klikněte na název požadovaného druhu formuláře (Nová registrace, Výjimky, Zkrácení PO, …).
  4. Nad přehledem žádostí stiskněte tlačítko Nová žádost.
  5. Vyplňte zobrazený formulář a údaje uložte. Chcete-li žádost po uložení dále upravovat, stiskněte tlačítko Editovat. Kliknutím na modré otazníčky na formulářích si zobrazíte pokyny k vyplnění vybraných údajů. Neodeslaný formulář lze kdykoli smazat.
  6. Po vyplnění formuláře stiskněte tlačítko Zkontrolovat. Aplikace provede kontrolu povinných údajů a oznámí případné nedostatky (konkrétní popis chyby naleznete v té části formuláře, kde je chyba zjištěna). Zjištěné chyby opravte po stisku tlačítka Editovat. Pokud kontrola systémem proběhne úspěšně, doporučujeme provést ještě kontrolu náhledu vyplněného tiskopisu ve formátu PDF, který se vygeneruje po stisku tlačítka Kontrolní náhled žádosti.
  7. Žádost odešlete do REP – stiskněte tlačítko Odeslat do REP.
  8. Aplikace vygeneruje vyplněný formulář žádosti ve formátu PDF, který si můžete stáhnout. Dále Vám aplikace nabídne odeslání žádosti do datové schránky MZe nebo do e-podatelny MZe. Pokud žádost nechcete podávat elektronicky, formulář vytiskněte, podepište a odešlete poštou na níže uvedenou adresu.
    (Pozn.: Vyplněná žádost je „opisem“ elektronicky podané žádosti – žádné údaje v této žádosti neměňte, pokud chcete, aby Vám bylo uznáno datum přijetí elektronicky podané žádosti).
    • Pokud se rozhodnete pro přímé odeslání do datové schránky, klikněte na odkaz „Odeslat do datové schránky“. Aplikace Vás přesměruje do systému datových schránek, kde se přihlásíte ke svojí datové schránce. V dalším kroku je pro kontrolu zobrazena připravená zpráva včetně příloh. V tomto kroku je možné zprávu odeslat nebo zamítnout. Po odeslání dojde k přesměrování zpět do aplikace REP a je zobrazeno ID zprávy ze systému datových schránek. PDF soubor žádosti můžete odeslat i přes jakoukoliv aplikaci, kterou pro komunikaci s datovými schránkami využíváte.
    • Pokud vlastníte kvalifikovaný certifikát k el. podpisu, máte možnost žádost elektronicky podepsat a odeslat do e-podatelny MZe. Podepsání žádosti a odeslání do e-podatelny můžete provést přímo z aplikace REP za podmínky, že budete mít nainstalovanou komponentu pro elektronický podpis vOKOsCom (ke stažení zde) a pro odeslání žádosti použijete prohlížeč Internet Explorer (verze 7 nebo vyšší). Před prvním použitím podpisové komponenty v Internet Exploreru je třeba provést nastavení dle návodu zde.
      Postup v REP: v detailu žádosti odeslané do REP klikněte na odkaz „Odeslat žádost do e-podatelny MZe“. Zobrazí se nové okno, ve kterém bude předvyplněn předmět zprávy a přiložen PDF soubor žádosti a případné přílohy. Doplňte Vaší e-mailovou adresu a PDF soubor žádosti podepište svým kvalifikovaným certifikátem po stisku tlačítka „Podepsat“. Elektronicky podepsanou žádost můžete do e-podatelny MZe odeslat i z jakéhokoli poštovního programu (např. MS Outlook).

Po přijetí vyplněného formuláře žádosti některým z výše popsaných způsobů (A, B nebo C) a v případě zpoplatněných žádostí o výjimku po obdržení úhrady správního poplatku zahájí MZe příslušné správní řízení. MZe žádost posoudí a v souladu s příslušnými právními předpisy rozhodne do 30 dnů od data přijetí žádosti o výsledku Vaší žádosti. Rozhodnutí o žádosti bude zasláno žadateli datovou schránkou nebo poštou (pokud nemá datovou schránku).

Informaci o aktuálním stavu správního řízení naleznete (po přihlášení do portálu eAGRI) v aplikaci REP, v části Elektronické formuláře v příslušném přehledu žádostí.

Žadatel má možnost se proti rozhodnutí MZe odvolat ve lhůtě do 15 dnů ode dne jeho doručení (dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád) prostřednictvím ministra zemědělství.

Adresy a kontakty

Adresa pro doručení žádostí v listinné podobě:
Ministerstvo zemědělství
Oddělení ekologického zemědělství
Těšnov 65/17
117 05 Praha 1

Adresa a úřední hodiny podatelny MZe: zde

Identifikátor datové schránky MZe: yphaax8

E-mailová adresa e-podatelny MZe: podatelna@mze.cz (více o e-podatelně MZe zde)

Kontakty pro dotazy:

Žádosti o udělení výjimky z pravidel EZ, žádosti o zkrácení PO:
Adéla Žáková, telefon: 221 812 025, e-mail: adela.zakova@mze.cz nebo ekologickezemedelstvi@mze.cz

Žádosti o registraci a zrušení registrace:
Adéla Žáková, telefon: 221 812 025, e-mail: adela.zakova@mze.cz nebo ekologickezemedelstvi@mze.cz

Ohlášení změny činnosti osoby podnikající v EZ:
Pracovníci Vaší kontrolní organizace – kontakty naleznete zde

Technické podmínky, podporované prohlížeče

Pro vyplnění elektronického formuláře a jeho odeslání do REP můžete použít tyto internetové prohlížeče:
  • Internet Explorer 7 a vyšší
  • Firefox 3.6 a vyšší
  • Google Chrome 13 a vyšší

Pro správné zobrazení formulářů je třeba, aby byly v internetovém prohlížeči aktivovány styly CSS a povolený JavaScript.

Pro zobrazení a vytištění vyplněného formuláře ve formátu PDF je nutné, aby byl na Vašem počítači nainstalován prohlížeč dokumentů PDF. Nejpoužívanější prohlížeč PDF dokumentů je Adobe Reader, který je zdarma ke stažení na stránkách společnosti Adobe Systems Inc.

Podmínky pro elektronické podání formulářů z REP na MZe:

Všechny formuláře žádostí vyplněné v aplikaci REP, včetně příloh (např. naskenovaných dokumentů), lze po odeslání žádosti do REP (= neověřené elektronické podání) podat na MZe těmito způsoby (= ověřené elektronické podání):

  1. elektronickou poštou do e-podatelny MZe. Při tomto podání je nutné PDF dokument žádosti podepsat elektronickým podpisem vytvořeným na základě kvalifikovaného certifikátu dle zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu. V současné době poskytují kvalifikovaný certifikát dle zákona o elektronickém podpisu tyto společnosti:
    - První certifikační autorita, a.s. (I.CA)
    - PostSignum QCA
    - APCS eIdentity a. s.

    Pro podepsání žádosti je nutné mít nainstalovanou komponenu pro elektronický podpis vOko, kterou si můžete stáhnout zde, a prohlížeč Internet Explorer verze 7 a vyšší.
  2. pomocí systému datových schránek do datové schránky MZe. Tento způsob komunikace je v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, a plně nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě. Pro odesílání formulářů z datové schránky nepotřebujete vlastnit kvalifikovaný certifikát, který je nutný pro elektronické podání do e-podatelny. Osoby, které nemají datovou schránku zřízenu ze zákona, mohou o její (bezplatné) zřízení požádat na kontaktních místech veřejné správy CzechPOINT.