Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc duben 2024

10. 5. 2024

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. - za měsíc duben 2024

 

Dotaz: 
Zasílám žádost o informace na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Prosím o informaci dotací obdržených pro Zemědělskou společnost Ostřetín a.s., Ostřetín, okres Pardubice. Prosím o informace od roku 2018 do 2020, tyto tři roky jsem nenašla národní dotace na szifu, jelikož je dle nového zákona evidují až od roku 2021.

Pracuji na diplomové práci o této společnosti a zpracovávám finanční analýzu a vazba dotační politiky.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 1. dubna 2024 jste se obrátila na Ministerstvo zemědělství ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí informací ohledně dotací obdržených pro Zemědělskou společnost Ostřetín a.s., Ostřetín, okres Pardubice, a to od roku 2018 do 2020.

Přehled poskytnutých dotací výše uvedené společnosti za období 2018–2020 Vám zasílám v příloze.

(Příloha: 1. Dotace ZS Ostřetín.pdf)

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace dle zákona 106/1999 Sb.
Podání podle zákona 106/1999 Sb. -
Žádost o informaci: žádám o poskytnutí následující informace:

1) zda je zdejším ministerstvem využívána umělá inteligence (AI), a to v rámci jakých procesů, respektive oblasti
2) specifikaci konkrétních případů využití AI na zdejším ministerstvu.

 

Odpověď:
V návaznosti na Vaši žádost ze dne 2. dubna 2024 o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám sděluji, že umělá inteligence (AI) není v agendových informačních systémech a v úředním styku Ministerstva zemědělství využívána.

 

 

Dotaz:
Žádost o svobodný přístup k informacím

S odkazem na příslušná ustanovení zák. č. 106/1999 Sb. žádám o poskytnutí seznamu všech odesílatelů emailů na adresu info@mze.gov.cz dne 8.3.2024 v době od 13:30 až 14:00 hodin.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 2. dubna 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí „o poskytnutí seznamu všech odesílatelů emailů na adresu info@mze.gov.cz dne 8.3.2024 v době od 13:30 až 14:00 hodin.“

K Vaší žádosti sděluji, že na elektronickou adresu info@mze.gov.cz je možné zaslat elektronická podání informativní povahy a obecné dotazy nevyžadující elektronický podpis (jak je uvedeno na webových stránkách ministerstva). Na tuto adresu je zasíláno i mnoho spamových či reklamních podání, tudíž se nevede evidence všech těchto podání. Lze dohledat pouze podání, která byla předána k dalšímu vyřízení.

Ve Vámi požadovaném časovém úseku bylo zaznamenáno pouze 1 takové podání, a to Vaše, z elektronické adresy xxxx ve 13:44 hodin, které bylo ve 13:59 předáno k vyřízení Odboru auditu a supervize.

Vzhledem k tomu, že toto podání označené jako „Žádost o svobodný přístup k informacím“ nebylo zasláno na elektronickou podatelnu povinného subjektu podle § 14 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, není žádostí ve smyslu tohoto zákona, a to včetně lhůt, a z tohoto důvodu bylo vyřizováno v běžném režimu a odpověď Vám byla zaslána dopisem ze dne 3. dubna 2024 čj. MZE-26915/2024-10011.

 

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů ve vztahu k Níže vydanému Stanovisku.

Na základě výše uvedeného zákona žádáme o informace vztahující se ke služebním poměrům níže uvedených státních zaměstnanců ministerstva;

Ing. M. Š., ředitel odboru potravinářský
Ing. J. F., vedoucí Sekce potravinářství
Ing. H. R., vedoucí Oddělení pro víno
Mgr. J. Š., Oddělení právního zastupování a rozkladové komise
Mgr. Z. T., vedoucí Oddělení právního zastupování a rozkladové komise
JUDr. R. P., ředitel Odboru legislativní a právní a předseda rozkladové komise
JUDr. J. U.
Mgr. M. V., Ministr zemědělství

1. Žádáme, aby Povinný poskytl úplné karierní životopisy (s výjimkou Ing. M. Š., již poskytnuto) výše uvedených státních zaměstnanců SZPI v časové ose včetně;

- Dosaženého vzdělání
- Dosažené další kvalifikace/certifikace

V případě, že byl dotčený státní zaměstnanec, před přijetím do služebního poměru do úřadu SZPI, státním zaměstnancem jiné organizační složky státu, odboru dané složky státu, pak žádáme o informaci, které.

2 Žádáme, aby Povinný poskytl kopie Služebních předpisů podle § 11 zákona č. 234/2014 Sb. upravující služební poměr každého výše uvedeného státního zaměstnance ministerstva na jednotlivé služební pozici úřadu ministerstva. Ke všem výše uvedeným státním zaměstnancům ministerstva dále Povinného žádáme o;

3. Informace, potvrzení, prokazující, že dané úřední osoby složily Služební slib státního zaměstnance v souladu s § 32 odst. (4) zákona č. 234/2014 Sb. ve znění podle § 32 odst. (2) zákona č. 234/2014 Sb. a zaslání kopií dokladů potvrzujících tuto skutečnost.

4. Zaslání osvědčení prokazující složení úřednické zkoušky všech výše uvedených státních zaměstnanců podle § 35 odst. (1) zákona č. 234/2014 Sb. v souladu s § 39 odst. (4) zákona č. 234/2014 Sb. o úspěšném složení úřednické zkoušky podle § 36 odst. (3) zákona č. 234/2014 Sb. a dále osvědčení o úspěšném složení úřednické zkoušky v souladu s § 36 odst. (2) zákona č. 234/2014 Sb.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 9. dubna 2024 jste se obrátili na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí „informace vztahující se ke služebním poměrům níže uvedených státních zaměstnanců ministerstva:

  • Ing. M. Š., ředitel odboru potravinářství
  • Ing. J. F., vedoucí Sekce potravinářství
  • Ing. H. R., vedoucí Oddělení pro víno
  • Mgr. J. Š., Oddělení právního zastupování a rozkladové komise
  • Mgr. Z. T., vedoucí Oddělení právního zastupování a rozkladové komise
  • JUDr. R. P., ředitel Odboru legislativní a právní a předseda rozkladové komise
  • JUDr. J. U.
  • Mgr. M. V., Ministr zemědělství“.

Následně u uvedených státních zaměstnanců a pana ministra požadujete:

  1. Poskytnutí úplných kariérních životopisů v časové ose včetně dosaženého vzdělání a dosažené další kvalifikace/certifikace (s výjimkou Ing. Š., již poskytnuto); v případě, že byl státní zaměstnanec před přijetím do služebního poměru v ministerstvu u jiné organizační složky státu, žádáte o poskytnutí informace, u které organizační složky státu.

  1. Poskytnutí kopií Služebních předpisů podle § 11 zákona č. 234/2014 Sb., upravujících služební poměr každého uvedeného státního zaměstnance na jednotlivé služební pozici úřadu ministerstva.

  1. Poskytnutí informace, potvrzení, prokazující, že uvedení státní zaměstnanci složili služební slib státního zaměstnance v souladu s § 32 odst. 4 zákona č. 234/2014 Sb., ve znění podle § 32 odst. 2 zákona č. 234/2014 Sb., a zaslání kopií dokladů potvrzujících tuto skutečnost.

  1. Zaslání osvědčení prokazující složení úřednické zkoušky všech výše uvedených státních zaměstnanců podle § 35 odst. 1 zákona č. 234/2014 Sb., v souladu s § 39 odst. 4 zákona č. 234/2014 Sb., o úspěšném složení úřednické zkoušky podle § 36 odst. 3 zákona č. 234/2014 Sb., a dále osvědčení o úspěšném složení úřednické zkoušky v souladu s § 36 odst. 2 zákona č. 234/2014 Sb.

V přílohách tohoto dopisu zasílám Vámi požadované informace v rozsahu bodů 1), 3) a 4) Vaší žádosti, tedy o každém jednotlivém uvedeném státním zaměstnanci s výjimkou pana ministra.

Ministr není stejně jako ostatní členové vlády státním zaměstnancem ve služebním poměru podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a tedy neskládá služební slib ani úřednickou zkoušku podle citovaného zákona. Požadované dokumenty tak nelze pro jejich neexistenci poskytnout. Stran životopisu pana ministra pak uvádím, že tato informace je veřejně dostupná na internetu, a to jak na webu ministerstva, tak na internetových stránkách Vlády ČR a osobních stránkách pana ministra. Ministr je členem Vlády ČR, pokud byste tedy dále trvali na zaslání informací srovnatelného rozsahu jako v případě ostatních výše uvedených státních zaměstnanců a považovali veřejně dostupné informace za nedostatečné, doporučuji obrátit se na Úřad vlády ČR.   

K bodu 2) Vaší žádosti sděluji, že služební předpisy v režimu § 11 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, jsou obecnými závaznými předpisy, které jsou zpravidla závazné pro všechny státní zaměstnance, případně státní zaměstnance příslušného služebního úřadu. Služební předpisy neupravují služební poměr každého výše uvedeného státního zaměstnance na jednotlivé služební pozici úřadu ministerstva. S přihlédnutím k obsahu Vaší žádosti tedy zasílám služební předpis, který se požadavku úpravy poměrů státních zaměstnanců nejvíce blíží, tj. služební předpis č.  8/2020 - Služební řád.   

(Přílohy: 1. Ing. M. Š. materiál.pdf; 2. Ing. H. R. - materiál.pdf; 3. Mgr. Z. T. - materiál.pdf; 4. U.J.pdf; 5. F.J.pdf; 6. Š. J.pdf; 7. P. R.pdf; 8. Sluzebni_predpis_evidencni_cislo_8_2020 - služební řád.pdf)

 

Stížnost na vyřízení žádosti o informace

Dne 24.4.2024 nám byl doručen přípis č.j. MZE-31392/2024-11133 jako odpověď na naši žádost ze dne 9.4.2024 o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Tímto podáváme stížnost k obsahu vyřízení žádosti podle § 16 odst. 1) písm. b) a c), když nám byly poskytnuty požadované informace uvedené v žádosti jen z části (naše poznámky označujeme kurzívou).

Pod bodem 1. jsme žádali, aby Povinný poskytl úplné karierní životopisy (s výjimkou Ing. M. Š., již poskytnuto) výše uvedených státních zaměstnanců v časové ose včetně dosaženého vzdělání a dále včetně dosažené další kvalifikace/certifikace (jako státního zaměstnance ministerstva zemědělství).

V případě, že byl dotčená úřední osoba (státní zaměstnanec ministerstva zemědělství), před přijetím do služebního poměru do úřadu SZPI (písařská naše chyba v označení úřadu, kdy mělo být uvedeno „ministerstva zemědělství“), státním zaměstnancem jiné organizační složky státu, odboru dané složky státu, pak žádáme o informaci, které.

Ministerstvo nám přípisem č.j. MZE-31392/2024-11133 a přílohami tohoto přípisu zaslalo, zveřejnilo, nikoli kariérní životopisy státního zaměstnance, jako tomu bylo u Ing. Martina Štěpánka v rámci přípisu č.j. MZE-46913/2023-11131, ale zaslalo životopisy, které tyto dnes úřední osoby poskytly ministerstvu před přijetím do služebního poměru, a případě některých státních zaměstnanců, včetně citlivých osobních údajů, jež jsou chráněny zákonem č. 101/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Třeba zdůraznit, že o takové údaje, chráněné tímto zákonem, jsme nežádali.

Ministerstvo naopak oslyšelo pod tímto bodem požadované informace:

… v časové ose včetně dosaženého vzdělání a dále včetně dosažené další kvalifikace/certifikace (kterého dotčení státní zaměstnanci ministerstva dosáhly/nabyly v rámci služebního poměru v průběhu jejich působení na ministerstvu jako státních zaměstnanců, do dne podání žádosti o informace.)

V případě, že byl dotčený státní zaměstnanec, před přijetím do služebního poměru úřadu (ministerstva zemědělství, když jak správně ministerstvo vyhodnotilo chybu v označení úřadu, když namísto Str. 2 uvedeného SZPI má být uvedeno ministerstvo zemědělství), státním zaměstnancem jiné organizační složky státu, odboru dané složky státu, pak žádáme o informaci, které.

V rámci vyřízení této stížnosti žádáme, aby nám byly poskytnuty požadované informace ve formě, jakým ministerstvo vyřídilo žádost Čj. MZE-46913/2023-11131, v rozsahu, v jakém jsme o informace žádali.

 

K Vašemu podání ze dne 25. dubna 2024 označeném jako stížnost na vyřízení žádosti
o informace podle § 16a odst. 1 písm. b) a c) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), ohledně nesouhlasu s obsahem dopisu ze dne 9. dubna 2024 čj.  MZE-31392/2024-11133 (dále jen „odpověď na žádost“), uvádím následující.

Z Vaší stížnosti vyplynulo, že jste žádali Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) o úplné kariérní životopisy (s výjimkou Ing. M. Š.) v časové ose včetně dosaženého vzdělání a dále včetně dosažené další kvalifikace/certifikace, nikoliv životopisy, které úřední osoby poskytly ministerstvu před přijetím do služebního poměru.

K tomu sděluji, že strukturované životopisy osob na pozicích ředitelů odborů a výše v rámci ministerstva jsou v podobě na základě Vašeho požadavku dostupné na internetové adrese.  

Na uvedené webové stránce jsou uveřejněny strukturované životopisy zaměstnanců, kteří jsou aktuálně v hierarchickém postavení ve vedení ministerstva. Jedná se konkrétně tedy o ministra zemědělství, státního tajemníka v ministerstvu, vrchní ředitele jednotlivých sekcí a o převážnou většinu ředitelů. V této podobě Vám také byly zaslány strukturované životopisy vrchního ředitele sekce potravinářství Ing. J. F. a ředitele odboru legislativního a právního JUDr. R. P. Ostatní zaměstnanci jsou v postavení nižších představených, tj. vedoucích, případně v postavení referenta (Mgr. J. Š.) nebo v postavení bývalého ředitele odboru legislativního (JUDr. J. U.).

U těchto výše uvedených zaměstnanců Vám byly v odpovědi na žádost zaslány životopisy, které jsou založeny v jejich osobních spisech. Z žádného právního předpisu nevyplývá povinnost zaměstnavatele vést o zaměstnancích, v rámci jejich osobních spisů, úplné strukturované životopisy v intencích Vaší žádosti, tj. úplné kariérní životopisy v časové ose. Byly Vám tedy poskytnuty veškeré dostupné informace.

Dále Vám zasílám chybějící přehled osvědčení/certifikátů ohledně zvyšování kvalifikace níže uvedených zaměstnanců:

Ing. J. F., vrchní ředitel sekce potravinářství 

  • Zkouška z francouzského jazyka na úrovni A1 ze dne 20.7.2007 – attestation de réussite (Republique Francaise, Ministére de l´éducation nationale), 
  • Zkouška z anglického jazyka na úrovni level 2 ESOL – Univerzity of Cambridge,
  • Osvědčení (SZPI) ze dne 2.11.2016 – Absolvování základních senzorických zkoušek.

JUDr. R. P., ředitel odboru legislativního a právního a předseda rozkladové komise

  • Osvědčení o úspěšném vykonání úřednické zkoušky ze dne 5.5.2021 ze zvláštní části pro obor státní služby Hospodaření s majetkem státu a jeho privatizace.

Mgr. Z. T., vedoucí oddělení právního zastupování a rozkladové komise

  • Certifikát Caledonian school ze dne 8.3.2017 o absolvování intenzivního kurzu právnické angličtiny v rozsahu 12x60 minut na úrovni B2.2, 
  • Osvědčení o úspěšném vykonání úřednické zkoušky ze dne 15.2.2022 ze zvláštní části pro obor služby Zemědělství a rostlinolékařská péče.

Ing. H. R., vedoucí oddělení pro víno

Mgr. J. Š., vrchní ministerský rada v odboru právním, oddělení právního zastupování a rozkladové komise

JUDr. J. U., ředitel odboru legislativního do 30. června 2023.

Jmenovaní zaměstnanci absolvovali mimo již výše uvedené vzdělávací kurzy v různých oborech práva a v dalších oblastech vzdělávání zaměstnanců (např. GDPR, BOZP).

 

 

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím žádám o následující informace:

Ministerstvo zemědělství je gestorem zákona č. 61/1997 Sb., o lihu, ve znění pozdějších předpisů a tudíž je příslušné k Prováděcímu nařízení Komise (EU) 2021/724 ze dne 3. března 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/787, pokud jde o oznámení, která mají členské státy předkládat Komisi ohledně subjektů pověřených dohledem nad postupy staření lihovin a ohledně příslušných orgánů odpovědných za zajištění souladu s uvedeným nařízením (dále jen „Nařízení“).

Vzhledem k tomu, že Nařízení je účinné od 25. května 2021 a v souladu s Článkem 3 odst. 1. Nařízení měly členské státy oznámit Komisi informace stanovené v článku 1 Nařízení do 25. srpna 2021, prosím o sdělení, kdy a jaké informace sdělilo ministerstvo zemědělství Komisi dle článku 1 odst. 1., konkrétně:

a) název, adresu, telefonní číslo, e-mailovou adresu subjektu pověřeného dohledem nad postupy staření lihovin;
b) je-li dohledem nad postupy staření lihovin pověřeno několik subjektů, konkrétní oblast odpovědnosti každého z nich;
c) název, adresu, telefonní číslo, e-mailovu adresu styčného místa určeného v souladu s čl. 2 odst. 1.

 

Odpověď:
K Vaší žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o sdělení, kdy a jaké informace sdělilo Ministerstvo zemědělství Evropské komisi dle článku 1 odst. 1 Prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/724, uvádím následující skutečnosti.

Informace podle článku 1 odst. 1 citovaného prováděcího nařízení byly Ministerstvem zemědělství sděleny Evropské komisi (dále jen „EK“) dne 23. srpna 2021. Přestože Vámi požadované informace jsou obsaženy ve veřejném rejstříku, který je volně dostupný a lze jej nalézt na internetových stránkách EK, poskytuji Vám k jednotlivým bodům žádosti následující informace:

K bodu a) Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Květná 15, 603 00 Brno,
+420 543540218, sekret.oklc@szpi.gov.cz, kontrola kvality lihovin, bezpečnost, sledovatelnost a označování.

K bodu b) Celní správa ČR, Budějovická 7, 140 00 Praha 4, +420 261331111, podatelna@cs.mfcr.cz, kontroly vedení záznamů o zrání lihovin.

K bodu c) Ministerstvo zemědělství, Těšnov 17, 110 00 Praha 1, +420 221812531, potraviny@mze.cz .

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů vás tímto žádám o zpřístupnění následujících informací:

1) Prosím o informaci, zda se na Ministerstvo zemědělství (dále jen „MZe“) v minulosti někdo obrátil s dotazem ohledně nejasnosti nebo způsobu vyplnění přílohy č. 3 nebo přílohy č. 4 k Výměru Ministerstva Finanční (dále jen „MF") č. 01/2017, Výměru MF č. 01/2018, Výměru MF č. 01/2019, Výměru č. 04/2019, Výměru č. 01/2020 nebo Výměru MF č. 01/2021. V případě, že ano, prosím o zaslání znění dotazu a současně o informaci, jak byl dotaz ze strany MZe vypořádán, tj. v případě, že MZe poskytlo tazateli jakékoli vysvětlení, interpretaci, návod nebo metodický pokyn, žádám rovněž zaslání takové odpovědi (vypořádání) poskytnuté ze strany MZe vč. zaslání takových případných samostatných dokumentů, pokud odpověď (vysvětlení) MZe na takové dokumenty pouze odkazuje.

 2) Prosím o zaslání anonymizovaného znění

a) „Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem pro výpočet přiměřeného zisku z použitého kapitálu,“ souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019, vypracovaných podle přílohy č. 3 k výměru MF (č. 1/2018 nebo 1/2019 nebo obdobné předchozí normativní úpravy MF) a

b) „Tabulek pro výpočet přiměřeného zisku a použitého kapitálu“ souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019, sestavených podle přílohy č. 4 k výměru MF (č. 1/2018 nebo 1/2019 nebo obdobné předchozí normativní úpravy MF), které MZe obdrželo od jednotlivých provozovatelů vodovodů a kanalizací v souvislosti se zpracováním analýzy k problematice Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem uveřejněné na této adrese.

3) Prosím o informaci, u kolika provozovatelů vodovodů a kanalizací oslovených za účelem zpracování analýzy k problematice Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem uveřejněné na adrese byly zjištěny nedostatky při vyplnění

a) „Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem pro výpočet přiměřeného zisku z použitého kapitálu,“ souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019, vypracovaných podle přílohy č. 3 k výměru MF (č. 1/2018 nebo 1/2019 nebo obdobné předchozí normativní úpravy MF) a

b) „Tabulek pro výpočet přiměřeného zisku a použitého kapitálu“ souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019, sestavených podle přílohy č. 4 k výměru MF (č. 1/2018 nebo 1/2019 nebo obdobné předchozí normativní úpravy MF),

a to konkrétně ve vztahu k rozdělení hodnoty infrastrukturního majetku mezi vlastníka a provozovatele vodovodů a kanalizací. Prosíme o konkrétní uvedení, v čem byly takové nedostatky v jednotlivých případech spatřovány a o informaci, zda provozovatelům byla za taková pochybení uložena sankce a v jaké výši, pokud takovou informací MZe disponuje.

4) Prosím o sdělení, zda MZe nad rámec informací uvedených k výše položenému dotazu č. 3) disponuje informacemi, že přílohy č. 3 a přílohy č. 4 k Výměru MF č. 01/2017, Výměru MF č. 01/2018, Výměru MF č. 01/2019, Výměru č. 04/2019, Výměru č. 01/2020 nebo Výměru MF č. 01/2021 byly ze strany provozovatelů vodovodů a kanalizací vyplňovány chybně, a to konkrétně ve vztahu k rozdělení hodnoty infrastrukturního majetku mezi vlastníka a provozovatele vodovodů a kanalizací. V případě, že ano, prosím o sdělení, v čem tato pochybení spočívala, a zda za ně byla provozovatelům vodovodů a kanalizací uložena sankce a v jaké výši.

5) Prosím o informaci, zda MZe v souvislosti se zpracováním analýzy k problematice Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem uveřejněné na adrese dalo MF jakákoliv doporučení, např. (nikoliv však výlučně) doplnit údaje do přílohy č. 3 k výměru MF uvedené v této analýze nebo jinak upravit obsah výměru MF. V případě, že ano, prosím o zaslání znění tohoto doporučení a vyjádření MF reagujícího na toto doporučení, případně o vyjádření, že na doporučení MF nereagovalo.

6) Prosím o informaci, zda MZe samo přijalo v souvislosti se zjištěními vzešlými z analýzy k problematice Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem uveřejněné na adrese nějaká jiná opatření či v tomto směru iniciovalo sjednání nápravy. Byl-li výstupem výše uvedené činnosti písemný výstup nebo záznam výstupu, prosím o jeho zaslání a uvedení informace o tom, zda, kým a jak byl tento výstup realizován, pokud má takovou informaci MZe k dispozici.

7) Pokud MZe v souvislosti se zjištěními vzešlými z analýzy k problematice Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem uveřejněné na adrese nedalo MF žádná doporučení [ve smyslu dotazu č. 5)] či pokud MZe nepřijalo žádná opatření [ve smyslu dotazu č. 6)], prosím o informaci, na základě čeho se rozhodlo tak neučinit. V takovém případě prosím o zaslání veškerých podkladů, zejména (nikoliv však výlučně) interní komunikace či dosud neveřejných dokumentů, z nichž plynou důvody, pro které MZe nedalo MF žádné doporučení [ve smyslu dotazu č. 5)] či pro které MZe nepřijalo žádná opatření [ve smyslu dotazu č. 6)].

 

Odpověď:
Na základě výzvy byla žádost upřesněna a požadována data za rok 2019. K bodu 2 byl žadatel vyzván k úhradě.

Ministerstvo zemědělství (dále jen „MZe“) obdrželo dne 10. dubna 2024 Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), a to v dále uvedeném rozsahu. Vzhledem ke skutečnosti, že poskytnutí požadovaných informací vyžaduje vyhledání objemného množství oddělených informací, došlo k prodloužení lhůty podle § 14 odst. 6 písm. b) InfZ, a to o deset dní. Podrobnosti jsou uvedeny v bodu 2.

Úvodem k odpovědi na Vaši žádost je zapotřebí uvést, že potřeba analýzy k problematice „Dohod pro rozdělení přiměřeného zisku mezi vlastníkem a provozovatelem pro výpočet přiměřeného zisku z použitého kapitálu podle položky č. 2 části II. výměru“ vzešla na základě jednání a pro potřeby mezirezortního Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací (dále jen „Výbor VaK“) ke společné diskusi o cenové regulaci v sektoru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.

Pro doplnění uvádím, že Výbor VaK byl zřízen v souladu s usnesením vlády č. 86 ze dne 9. února 2015 jako nezávislý koordinační subjekt pro obor vodovodů a kanalizací, jehož hlavním cílem je zvýšení efektivnosti regulačních mechanismů zajišťující dlouhodobou udržitelnost sektoru vodovodů a kanalizací a zlepšení ochrany spotřebitelů při zachování sociálně únosných cen pro vodné a stočné. MZe jednání Výboru VaK zajišťuje po organizační stránce.

S ohledem na výše uvedené MZe vyzvalo okruh 86 vybraných subjektů působících v oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu (dále jen „VaK“) pro získání informací pro potřeby jednání Výboru VaK.

K jednotlivým bodům Vaší žádosti o poskytnutí informace sděluji následující:

  1. Poskytnutí informace, zda se na MZe v minulosti někdo obrátil s dotazem ohledně nejasnosti nebo způsobu vyplnění přílohy č. 3 nebo přílohy č. 4 k Výměrům Ministerstva financí (dále jen „MF") č. 01/2017, č. 01/2018, č. 01/2019, č. 04/2019, č. 01/2020 nebo č. 01/2021, resp. zasálání znění dotazu a odpovědi MZe.

Na MZe se v dotazované věci nikdo se žádným oficiálním dotazem neobrátil. Dále uvádím, že Výměry MF jsou podzákonnou normou resortu MF, do nichž MZe nemůže kompetenčně ani věcně zasahovat, stejně jako mu nepřísluší jejich výklad apod.

  1. Poskytnutí informace formou zaslání anonymizovaného znění „Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem pro výpočet přiměřeného zisku z použitého kapitálu“ vypracovaných podle přílohy č. 3 k výměru MF a dále informace formou „Tabulek pro výpočet přiměřeného zisku a použitého kapitálu“ souvisejících s  vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019 sestavených podle přílohy č. 4 k výměru MF, které MZe obdrželo od jednotlivých provozovatelů vodovodů a kanalizací v souvislosti se zpracováním analýzy k problematice výše uvedených dohod.

Tuto otázku jste následně upřesnil mailovou zprávou ze dne 23. 4. 2024 tak, že rozsah vyžádané informace jste omezil na zaslání anonymizovaného znění výše uvedených dohod souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní rok 2019.

Původní rozsah žádosti se vztahoval k dokumentům, jejichž počet převyšoval 2400 dokladů. Na základě upřesnění žádosti bude nutné vyhledat a anonymizovat nejméně 300 dokladů. K tomu je třeba zdůraznit, že MZe není ze zákona příjemcem Vámi požadovaných dohod a systematicky je proto nezpracovává a ani je neposuzuje. V detailech se odkazuji na odpovědi na další body níže. Vzhledem k uvedeným skutečnostem se jedná o mimořádně rozsáhlé a časově náročné vyhledání informací spojené s jejich zpracováním a nezbytnou anonymizací.

  1. Poskytnutí informace, u kolika provozovatelů oslovených za účelem zpracování citované analýzy byly zjištěny nedostatky při vyplnění „Dohod pro rozdělení vloženého kapitálu mezi vlastníkem a provozovatelem pro výpočet přiměřeného zisku z použitého kapitálu“ vypracovaných podle přílohy č. 3 k příslušnému Výměru MF a dále „Tabulek pro výpočet přiměřeného zisku a použitého kapitálu“ souvisejících s vypracováním všech kalkulací cen pro vodné a stočné pro kalendářní roky 2017, 2018 a 2019 sestavených podle přílohy č. 4 k příslušnému výměru MF, resp. o uvedení konkrétních nedostatků a související informace, zda provozovatelům byla za taková pochybení uložena sankce a v jaké výši, pokud takovou informací MZe disponuje.

Jak vyplývá i z odpovědi v bodu 1, Výměry MF jsou podzákonnou normou resortu MF, do nichž MZe nemůže kompetenčně ani věcně zasahovat. Z uvedeného důvodu MZe nepřísluší ani jakákoli kontrola úplnosti nebo správnosti vyplnění uvedených dohod nebo citovaných tabulek. MZe tak není oprávněno jakkoli posuzovat správnost vyplnění uvedených dokumentů ani vyvozovat jakoukoli sankční odpovědnost subjektů, které tyto dokumenty vytvořily. Tato problematika, jak vyplývá i z úvodu tohoto dopisu, nebyla předmětem ani cílem Vámi citované analýzy provedené MZe.

  1. Poskytnutí informace, zda MZe nad rámec dotazu č. 3) disponuje MZe informacemi, že přílohy č. 3 a přílohy č. 4 k citovaným Výměrům MF byly ze strany provozovatelů vyplňovány chybně, a to konkrétně ve vztahu k rozdělení hodnoty infrastrukturního majetku mezi vlastníka a provozovatele vodovodů a kanalizací, resp. sdělení, v čem tato pochybení spočívala a zda za ně byla provozovatelům vodovodů a kanalizací uložena sankce a v jaké výši.

K tomuto bodu Vám sděluji, že MZe nedisponuje žádnými konkrétními údaji nebo informacemi vztahujícími se k dozorovým nebo kontrolním činnostem resortu MF, a to ani ve vztahu k případným správním řízením o uložení pokuty. Kromě uvedeného by MZe nebylo ani oprávněno poskytovat případné informace vzniklé činností MF, neboť je nemá k dispozici.

  1. Poskytnutí informace, zda MZe v souvislosti se zpracováním uvedené analýzy dalo MF jakákoliv doporučení, resp. zaslání znění tohoto doporučení a vyjádření MF reagujícího na toto doporučení, případně o vyjádření, že na doporučení MF nereagovalo.

Vzhledem k zásadní skutečnosti, že Vámi citovaná analýza provedená MZe byla vytvořena pro jednání mezirezortního Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací, byly závěry zpracované analýzy a doporučení MZe prezentovány na 17. jednání tohoto Výboru VaK dne 27. 11. 2019. S ohledem na Vámi vyžádanou informaci je potřebné rovněž zdůraznit, že MF je řádným členem Výboru VaK, který se uvedeného jednání aktivně účastnil.

Veškeré Vámi vyžádané informace, které má MZe k dispozici, jsou uvedeny v bodu 2 zápisu ze 17. jednání a z usnesení č. 9 přijatého Výborem VaK na závěr tohoto jednání. Toto usnesení bylo v souladu s pravidly jednacího řádu Výboru VaK postoupeno MF. V této souvislosti doplňuji, že MZe prostřednictvím Výboru VaK doporučilo MF znění bodu 11 Výměru MF ve vztahu k přiměřenému zisku. Reakce MF na výše citované usnesení č. 8 ze dne
9. 4. 2019 je obsažena v bodu č. 1 zápisu z jednání Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací.

Kopie dokumentů Vám poskytuji přílohou tohoto dopisu.

  1. Poskytnutí informace, zda MZe samo přijalo v souvislosti se zjištěními z citované analýzy nějaká jiná opatření či v tomto směru iniciovalo zjednání nápravy.

Jak vyplývá z textu výše, byla Vámi citovaná analýza MZe provedena pro potřeby jednání Výboru VaK. Z uvedeného důvodu byla prezentována doporučení MZe a závěry zpracované analýzy na 17. jednání tohoto Výboru dne 27. 11. 2019.  Z uvedeného důvodu je odpověď na tuto části Vaší žádosti obsažena v odpovědi uvedené v předchozím bodu č. 5.

  1. Poskytnutí informace v případě, že MZe v souvislosti se zjištěními z citované analýzy nedalo MF žádná doporučení či pokud MZe nepřijalo žádná opatření, na základě čeho se rozhodlo tak neučinit.

K tomuto bodu uvádím, že odpověď vyplývá z poskytnutých informací uvedených v bodech 3 až 6 tohoto dopisu.

(Přílohy: 1. Usnesení Výboru VaK č. 8 ze dne 9. 4. 2019; 2. Usnesení Výboru VaK č. 9 ze dne 27. 11. 2019; 3. Zápis z 16. jednání Výboru VaK ze dne 2. 10. 2019; 4. Zápis ze 17. jednání Výboru VaK ze dne 27. 11. 2019)

 

 

Dotaz:
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádám o zpřístupnění následujících informací o veškerých operačních programech spadajících do působnosti vás jako Řídícího orgánu, a to formou exportu ze systémů MS2014+ a MS2021+: 1. Veškerá strukturovaná data o zjištěních z administrativních ověření, kontrol na místě/od stolu, monitorovacích návštěv apod., popisující veškeré realizované kontroly a jejich závěry. Žádám zejména o identifikaci vztaženého projektu, popř. i veřejné zakázky, IČO příjemce, datum kontroly, popis zjištěných pochybení – kategorizace i text, informace o případném krácení dotace.

2. Veškerá strukturovaná data o realizovaných veřejných zakázkách v režimu zákona i zakázek malého rozsahu, zejména identifikaci zadavatele, vybraného dodavatele, název a popis zakázky, informace o dalších uchazečích, výsledné ceně, platbách, datu zadání, stavu zakázky, identifikační údaje vztaženého projektu (název, identifikátor).

Žádám o zpřístupnění ve formě strukturovaných dat, např. XLSX či CSV. V případě užití číselníku (např. Kategorizace zjištění řídících kontrol) žádám také o poskytnutí těchto číselníků.

Vzhledem k tomu, že provozovarelem obou zmíněných systémů je Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), je právě MMR nejsnáze technicky schopné požadovaná data exportovat. Proto navrhuji této žádosti vyhovět jedním z následujících způsobů:

- formou souhlasu Řídícího orgánu s exportem předmětných informací uděleného ve prospěch správce systémů MS2014+ a MS2021+. Doplňuji, že obdobné údaje již nám jsou poskytovány Ministerstvem pro místní rozvoj ve vztahu k OP IROP, Doprava, Životní prostředí, Zaměstnanost a dalším, a to právě vždy na základě souhlasu Řídícího orgánu s takovým poskytnutím. Z praxe a komunikace s MMR tak máme za to, že se jedná o nejhospodárnější formu poskytnutí. Za vhodnou formu takového souhlasu považuji po konzultaci s MMR např. doručení stanoviska s následujícím textem, opatřeného elektronickým podpisem:

Uděluji Ministerstvu pro místní rozvoj souhlas s poskytováním informací ze systémů MS2014+ a MS2021+, které náleží našemu řídícímu orgánu. Rozsah a struktura poskytnutých informací musí odpovídat požadavkům zákona č. 106/1999 Sb. (zejména na ochranu osobních údajů).

- formou přímého pověření odpovědné osoby MMR ze strany Řídícího orgánu ke zpřístupnění požadovaných informací (Ing. M. L., Vedoucí oddělení realizace monitorovacích systémů, xxxx@mmr.cz ). V takovém případě nepožaduji zaslání souhlasného stanoviska, pouze potvrzení že k pověření došlo. Výstupy prosím zaslat do datové schránky.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 10. dubna 2024 Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v níž požadujete zpřístupnění informací o všech operačních programech Řídicích orgánů v působnosti Ministerstva zemědělství, a to formou exportu ze systémů MS2014+
a MS2021+. Vzhledem ke skutečnosti, že uvedené systémy využívá k administraci podpory z fondů EU jenom Řídicí orgán Operačního programu Rybářství, jedná se v rámci Ministerstva zemědělství pouze o tento operační program.

Správcem uvedených systémů je Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“), které má z povahy této funkce nejoperativnější přístup k jednotné datové základně pro sdílení informací a je tak schopno Vám co možná nejefektivnějším způsobem poskytnout všechna požadovaná strukturovaná data, kterými jsou:

1. Veškerá strukturovaná data o zjištěních z administrativních ověření, kontrol na místě/od stolu, monitorovacích návštěv apod., popisující veškeré realizované kontroly a jejich závěry včetně identifikace vztaženého projektu, popř. i veřejné zakázky, IČO příjemce, datum kontroly, popis zjištěných pochybení – kategorizace i text, informace o případném krácení dotace.

2. Veškerá strukturovaná data o realizovaných veřejných zakázkách v režimu zákona
i zakázek malého rozsahu, zejména identifikaci zadavatele, vybraného dodavatele, název
a popis zakázky, informace o dalších uchazečích, výsledné ceně, platbách, datu zadání, stavu zakázky, identifikační údaje vztaženého projektu (název, identifikátor).

V reakci na Vaši žádost Vám sděluji, že této žádosti vyhovuji formou udělení souhlasu
MMR – Národnímu orgánu pro koordinaci s poskytnutím informací ze systémů MS2014+
a MS2021+, které jsou zpracovávány Řídicím orgánem Operačního programu Rybářství, v rozsahu odpovídajícím požadavkům zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Se zástupci MMR byl výše uvedený postup předjednán.

 

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Na základě výše uvedeného zákona žádáme o informace:

1.
Zaslání spisů Ministerstva provázející vznik zákona č. 26/2017 Sb. od zahájení po předložení návrhu vládě a parlamentu ČR, včetně konečného paragrafového znění návrhu zákona č. 26/2017 vypracovaného ministerstvem, pokud je doslovné znění odlišné od dnes platného zákona č. 26/2017 Sb.

2.
Zaslání seznamu osob, které se účastnili jednání meziresortní komise k návrhu zákona č.26/2017.

3.
Zaslání seznamu osob jednajících za společnost Bohemia sekt a.s., které se účastnily připomínkového řízení k tomuto zákonu a dokumentů a návrhů, které tato společnost uplatnila. 4.

Zaslání směrnice/směrnic Ministerstva zemědělství v oblasti přijímání podnětů a následné realizaci návrhů zákonů ministerstvem, uplatněných v době návrhu zákona 26/2017 Sb.

4.1.
Zaslání aktuální směrnice /aktuálních směrnic Ministerstva zemědělství v oblasti přijímání podnětů a následné realizaci návrhů zákonů ministerstvem.

5.
Zaslání schvalovacích dokumentů, kterými bylo posouzeno a schváleno, že předkládaný návrh zákona č. 26/2017 je v souladu se Smlouvou o fungování Evropské unie (SFEU) a kterými bylo posouzeno a konstatováno, že předkládaný návrh zákona č. 26/2017 není v rozporu se Zákaz kvantitativních (množstevních) omezení dovozu a vývozu a opatření s rovnocenným (obdobným) účinkem (čl. 34–35 SFEU))

5.1.
Zaslání informace, jaké konkrétní úřední osoby dokumenty uvedené v bodě 6. předložily a jaké konkrétní úřední osoby tyto dokumenty schválily, včetně jejich pracovního zařazení v té době.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 14. dubna 2024 Vaši žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“). V žádosti požadujete následující informace:

„1. Zaslání spisů Ministerstva provázející vznik zákona č. 26/2017 Sb. od zahájení po předložení návrhu vládě a parlamentu ČR, včetně konečného paragrafového znění návrhu zákona č. 26/2017 vypracovaného ministerstvem, pokud je doslovné znění odlišné od dnes platného zákona č. 26/2017 Sb.

2. Zaslání seznamu osob, které se účastnili jednání meziresortní komise k návrhu zákona č.26/2017.

3. Zaslání seznamu osob jednajících za společnost Bohemia sekt a.s., které se účastnily připomínkového řízení k tomuto zákonu a dokumentů a návrhů, které tato společnost uplatnila.

4. Zaslání směrnice/směrnic Ministerstva zemědělství v oblasti přijímání podnětů a následné realizaci návrhů zákonů ministerstvem, uplatněných v době návrhu zákona 26/2017 Sb.

4.1. Zaslání aktuální směrnice /aktuálních směrnic Ministerstva zemědělství v oblasti přijímání podnětů a následné realizaci návrhů zákonů ministerstvem.

5. Zaslání schvalovacích dokumentů, kterými bylo posouzeno a schváleno, že předkládaný návrh zákona č. 26/2017 je v souladu se Smlouvou o fungování Evropské unie (SFEU) a kterými bylo posouzeno a konstatováno, že předkládaný návrh zákona č. 26/2017 není v rozporu se Zákaz kvantitativních (množstevních) omezení dovozu a vývozu a opatření s rovnocenným (obdobným) účinkem (čl. 34–35 SFEU)).

5.1. Zaslání informace, jaké konkrétní úřední osoby dokumenty uvedené v bodě 6. předložily a jaké konkrétní úřední osoby tyto dokumenty schválily, včetně jejich pracovního zařazení v té době.“.

K výše uvedené žádosti sděluji následující:

K bodu 1.
S ohledem na to, že požadujete poskytnutí celých spisů, jedná se podle judikatury o požadavek odpovídající nahlížení do spisu (či jeho podstatné části) podle § 38 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a je proto nutné takovou žádost vyřídit podle správního řádu (viz judikatura k této problematice, např. 7 As 18/2012, 7 As 124/2017, 10 As 118/2018, 8 As 51/2019, 8 As 50/2019) a v souladu s § 68 odst. 2 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Totéž platí, pokud žadatel zažádá o zaslání soupisu obsahu spisu (10 As 118/2018, b. 12, 11 A 208/2018). Proto bude tato část Vaší žádosti vyřizována přímo v režimu správního řádu bez ohledu na to, že byla „označena“ jako žádost podle informačního zákona, (viz 2 As 38/2007, 10 As 118/2018).

Vzhledem k tomu, že mnohé dokumenty jsou veřejné dostupné, naleznete je v odkazu https://odok.cz/portal/veklep/material/KORN9Y2GXAHS/, a to od zahájení mezirezortního připomínkového řízení po předložení návrhu vládě a Parlamentu ČR, včetně konečného paragrafového znění návrhu a úplného znění zákona č. 321/2004 Sb. vypracovaného ministerstvem.

K bodu 2.
K Vašemu požadavku seznamu členů mezirezortní Komise k návrhu zákona č. 26/2017 Sb. sděluji, že taková komise nebyla za tímto účelem zřízena. Návrh zákona byl podle Jednacího řádu vlády a Legislativních pravidel vlády rozeslán do mezirezortního připomínkového řízení
dne 8. července 2015, seznam jednotlivých připomínkových míst je uveden v odkazu uvedeném v odpovědi k bodu 1.

K bodu 3.
Společnost Bohemia sekt a.s., zastoupená Ing. Ondřejem Beránkem, byla nepovinným připomínkovým místem k novele zákona č. 321/2004 Sb. V příloze č. 1 zasílám dokument obsahující stanovisko a připomínky společnosti Bohemia sekt a.s., které společnost k návrhu zákona č. 321/2004 Sb. uplatnila.

K bodu 4. a K bodu 4.1.
V rámci novely zákona č. 321/2004 Sb. byla uplatněna Směrnice č. 10/2015 ministra zemědělství ve znění dodatku č. 1 ministra zemědělství o organizaci legislativního procesu v resortu Ministerstva zemědělství, předmětná směrnice je stále platná. Tuto Vám poskytuji v přílohách č. 2, 3, 4 a 5 tohoto dokumentu.

K bodu 5.
Novela zákona č. 321/2004 Sb. byla z pohledu základních zásad Unie jako je zákaz množstevních omezení pohybu zboží a zákaz opatření s rovnocenným účinkem posuzována podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535 (dále jen „směrnice 2015/1535“).

V rámci notifikačního procesu novely zákona č. 321/2004 Sb., který byl veden pod číslem 2016/0194/CZ2016/0194/CZ - C00A, byl dodržen postup podle směrnice 2015/1535. Proces notifikace byl ukončen uplynutím termínů vyhrazených pro připomínky členských států nebo Evropské Komise podle čl. 6 směrnice 2015/1535 a zveřejněním konečné verze novely zákona č. 321/2004 Sb. Oficiální schvalovací dokument zakončující notifikační proces není ze strany Evropské Komise vydáván.

V odkazu Detail oznámení | TRIS - European Commission (europa.eu) naleznete veřejně přístupné dokumenty spojené s předmětnou notifikací.

K bodu 5.1.
Bod 6., na který se odkazujete, není ve Vaší žádosti uveden. Níže uvedené informace byly poskytnuty za předpokladu, že se žádost vztahuje k bodu 5.

Novela zákona č. 321/2004 Sb. byla k notifikaci přijata 26. dubna 2016, ukončení odkladné lhůty vyhrazené pro připomínky bylo stanoveno na 27. října 2016.

Předkladatelem návrhu zákona č. 321/2004 Sb. byla Sekce komodit, výzkumu a poradenství, v čele s náměstkem Ing. Jiřím Šírem, který již na ministerstvu nepracuje. Sekce komodit, výzkumu a poradenství byla v rámci systemizace zrušena.

(Přílohy: 1. Bohemia sekt as_Stanovisko a přípomínky k návrhu zákona 321_2004.pdf; 2. Směrnice č. 10 /2015; 3. Příloha č. 1; 4. Příloha č. 2; 5. Příloha č. 3)

 

 

Dotaz:
Žádost Ministerstvu zemědělství o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím tímto Vaší instituci zdvořile žádám o poskytnutí informace:

Jaký je podíl hovězího masa na českém trhu původem z:

a) chovů krav na maso, versus
b) chovů krav na mléko za loňský a/nebo předloňský rok.

 

Odpověď:
Podáním ze dne 14. dubna 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se podílu hovězího masa na českém trhu původem z: a) chovů krav na maso, versus b) chovů krav na mléko za loňský a/nebo předloňský rok.

K Vaší žádosti sděluji, že ministerstvo tyto údaje neeviduje, neboť na českém trhu je maso a masné výrobky od českých i zahraničních chovatelů. Obchodníkům není žádným právním předpisem stanovena povinnost hlásit původ masa dodaného na český trh podle toho, zda pochází z chovů krav na maso nebo z chovů krav na mléko.

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace

Žádám tímto podle zákona č. 106/1999 Sb., zákona o svobodném přístupu k informací, o poskytnutí následujících informací: 1. Je stanovena lhůta, ve které SZIF musí zareagovat žadateli na Ohlášení vyšší moci? 2. Jaký je správný postup, když žadatel zjistí zatopení DPB (dočasné, sezónní)? Může tato plocha zůstat v LPIS jako součást DPB a může na ní žádat o zemědělské dotace, když později v průběhu vegetační sezony je na ploše dosažen výnos z kulturní plodiny (původní, případně náhradní)?

 

Odpověď:
Podáním ze dne 18. dubna 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, s žádostí o poskytnutí následujících informací:

„1. Je stanovena lhůta, ve které SZIF musí zareagovat žadateli na Ohlášení vyšší moci?

2. Jaký je správný postup, když žadatel zjistí zatopení DPB (dočasné, sezónní)? Může tato plocha zůstat v LPIS jako součást DPB a může na ní žádat o zemědělské dotace, když později v průběhu vegetační sezony je na ploše dosažen výnos z kulturní plodiny (původní, případně náhradní)?“.

K bodu 1. uvádím, že posouzení Ohlášení vyšší moci je součástí posouzení žádosti o platbu jako takové a musí proběhnout před vydáním rozhodnutí. Obecně se, s určitými specifiky pro Společnou zemědělskou politiku, uplatňují postupy stanovené zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

K bodu 2. sděluji, že pro postup je rozhodující, zda žadatel zjistí zatopení či podmáčení pozemku před podáním jednotné žádosti či poté. Pokud to je první situace, jedná se o plochu, která není způsobilá k platbě, a tedy by vůbec neměla být součásti žádosti. V takových případech doporučuji ji tzv. „odkreslit“ z dílu půdního bloku jako plochu dočasně nezpůsobilou. Druhá situace spočívá v podmáčení, které nastane až v průběhu dotačního období, tedy za předpokladu, že do žádosti vstoupily všechny díly půdních bloků jako způsobilé a plně vyhovující dotačním podmínkám, a teprve návazně nastala neočekávaná událost (např. v podobě silného deště) a plocha se tak dostala do stavu zemědělského neobhospodařování. V této situaci doporučuji podat zmíněné Ohlášení vyšší moci. Postupy a formuláře, včetně požadavků na doložení vyšší moci, jsou uveřejněny na webových stránkách Státního zemědělského intervenčního fondu www.szif.cz .

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.

Jakožto subjekt, který podléhá zákonu č. 106/1999 Sb., Vás tímto žádám o poskytnutí informace spočívající v poskytnutí kopií rozhodnutí o uložení kázeňských trestů podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, které byly uloženy od 14. 1. 2024 osobám spadajícím na Ministerstvu zemědělství pod státní službu, a to až do dne 21. 3. 2024.

Moje žádost navazuje na žádost, na kterou jste mi odpověděli dopisem ze dne 5. 4. 2024 č. j. MZE-24268/2024-11001, za čež Vám tímto děkuji.

Jsem si vědom toho, že s ohledem na ochranu osobních údajů ve vazbě na právní úpravu vyplývající z GDPR jste povinni neposkytnout osobní údaje úředních osob, kterým byly kázeňské tresty uloženy, a akceptuji to.

Přeji Vám hezký den a děkuji Vám za kladné vyřízení mé žádosti.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 18. dubna 2024 Vaši žádost o informaci podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), ve které požadujete poskytnutí kopií rozhodnutí o uložení kázeňských trestů podle zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, které byly uloženy od 14. ledna 2024 do 21. března 2024.

V návaznosti na Vaši žádost Vám v příloze tohoto dopisu zasílám kopie požadovaných rozhodnutí, které byly anonymizovány v souladu s § 8a ve spojení s § 15 odst. 3 informačního zákona.

(Přílohy: 1. rozhodnutí VŘ.pdf; 2. rozhodnutí Ř.pdf; 3. rozhodnutí ved..pdf)

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.

Žádám tímto o informaci, kolik přestupkových řízení (odvolacích) v oblasti vodního hospodářství je vedeno u vás na Ministerstvu Zemědělství v rámci firmy AGOSTO FIN s.r.o. IČ: 27840689

Kolik z nich bylo skončeno udělením pokuty a pokud tedy udělena byla, tak v jaké výši?
‐ Pokud zde stále probíhají řízení o přestupku, tak čeho se týká a v jaké fázi tyto přestupky jsou?

 

Odpověď:
Podáním ze dne 19. dubna 2024 jste se obrátil na Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) s žádostí podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), o zaslání následující informace:
kolik přestupkových řízení (odvolacích) v oblasti vodního hospodářství je vedeno u vás na Ministerstvu Zemědělství v rámci firmy AGOSTO FIN s.r.o. IČ: 27840689

Kolik z nich bylo skončeno udělením pokuty a pokud tedy udělena byla, tak
v jaké výši?

Pokud zde stále probíhají řízení o přestupku, tak čeho se týká a v jaké fázi tyto přestupky jsou?

K výše uvedené žádosti Vám sděluji, že se společností AGOSTO FIN s.r.o. je aktuálně vedeno jedno řízení, kde ministerstvo vystupuje v pozici odvolacího orgánu vůči rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje čj. MSK 152672/2023 ze dne 18. ledna 2024, který vedl s obviněnou společností AGOSTO FIN s.r.o řízení ve věci přestupků neumožnění připojení na vodovod podle § 8 odst. 5 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů, uvedeného v § 33 odst. 3 písm. a) zákona o vodovodech a kanalizacích a přestupku nezajištění plynulého a bezpečného provozování vodovodu nebo kanalizace podle § 8 odst. 1 zákona o vodovodech a kanalizacích uvedeného v § 33 odst. 2 písm. d) zákona o vodovodech a kanalizacích. Odvolací řízení dosud nebylo ukončeno.

 

 

Dotaz:
Žádost o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím

Dne 25. března 2024 jsem Vás požádal o vyplnění dotazníku, abych pro svou závěrečnou práci v rámci LL.M. programu získal informace o tom, jak využíváte nástroje work-life balance. Bohužel jsem k datu vyhotovení tohoto dopisu neobdržel adekvátní odpověď. Žádám Vás proto podle zákona o svobodném přístupu k informacím o vyplnění přiloženého dotazníku, a to poskytnutím údajů přímo nebo odkazem na zveřejněné informace. Na základě skutečnosti, že některá ministerstva dotazník již vyplnila, Vás informuji, že jeho vyplnění trvá přibližně 20-30 minut.

Děkuji Vám za spolupráci

(Příloha: Dotazník - verze pro e-mail a tisk)

 

Odpověď:
Podáním ze dne 22. dubna 2024 jste se podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí „o vyplnění dotazníku pro svou závěrečnou práci v rámci LL.M. programu k využívání nástroje work-life balance“, který Vám zasílám v příloze.

(Příloha: 1. Dotaznik work-life balance.pdf)

 

 

Dotaz:
ŽÁDOST O POSKYTNUTÍ INFORMACE dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím v platném znění žádám Ministerstvo zemědělství ČR, Těšnov 65/17, Praha 1, 110 00, o zpřístupnění následujících informací:

1. Zda žadatel J. S., jednatel LifeTree s.r.o., zaslal na MZe ČR, Přezkumnou komisi PRV, včas své odvoláni k oznámení o ukončení administrace ŽOD v rámci PRV zaslané SZIF dne 14.3.2024, s odvoláním na uvedené Poučení (dokument SZIF viz příloha).

2. V případě, že odvolání žadatele J. S. bylo zasláno včas, poskytnout certifikovanému brokerovi projektu, Ing. Ivan Landa, toto odvolání k nahlédnutí.

3. V případě, že odvolání nebylo zasláno na MZe ČR včas, popř. vůbec, potvrdit, že MZe ČR s okamžitou platností ukončilo komunikaci se žadatelem J. S.ve vazbě na projekt EIP uvedený v příloze, a že bylo ze strany SZIF zahájeno správní řízení o uložení povinnosti vrátit dotaci vyplacenou v průběhu projektu.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 23. dubna 2024 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

K bodu 1) Vaší žádosti sděluji, že žádost o výjimku žadatele LifeTree s.r.o. byla ministerstvu doručena dne 9. dubna 2024, tedy nikoliv ve lhůtě 21 dnů, která je však pouze lhůtou pořádkovou. Projekt žadatele LifeTree s.r.o. byl však nejprve předložen k posouzení Hodnotitelské komisi pro operaci 16.1.1 Podpora operačních skupin a projektů EIP Programu rozvoje venkova na období 2014–2020 (dále jen „HK“) a  teprve následně bude žádost
o výjimku spolu se stanoviskem HK předložena na jednání Přezkumné komise pro projekty rozvoje venkova, která posoudí veškeré aspekty žádosti. 

S ohledem na výše uvedené není bod 2) Vaší žádosti relevantní, a v případě bodu 3) nelze v tuto chvíli předvídat další postup ze strany ministerstva.

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informací.

Na pondělí 20. května 2024 svolal ministr zemědělství Mgr. Marek Výborný jednání ohledně povinného vyšetření zimní měli, které českým včelařům každoročně nařizuje Metodika kontroly zdraví zvířat a nařízené vakcinace, které by se mělo konat v Nasavrkách u Chrudimi. V souvislosti s tímto jednáním ve smyslu zákona. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, žádám o poskytnutí těchto informací:

1. Kdo sestavil seznam pozvaných subjektů (spolků, institucí atp.) a osob.
2. Podle jakého klíče (kritérií) byly subjekty, pozvané k jednání, vybírány.
3. Kdo seznam pozvaných subjektů a osob schválil.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č.  106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to ve věci plánovaného jednání na téma „Zimní měl – význam pro zdravý chov včel ve vztahu k varroáze a doprovodným nemocem“, které se má konat dne 20. května 2024 ve Středním odborném učilišti včelařském – Včelařské vzdělávací centrum, o. p. s., sídlem Slatiňanská 135, 538 25 Nasavrky.

K Vašim jednotlivým dotazům

  1. Kdo sestavil seznam pozvaných subjektů (spolků, institucí atp.) a osob;
  2. Podle jakého klíče (kritérií) byly subjekty, pozvané k jednání, vybírány;
  3. Kdo seznam pozvaných subjektů a osob schválil; 

sděluji následující skutečnosti, a to souhrnně k bodům č. 1. – 3.

Ministerstvo a Státní veterinární správa České republiky (dále jen „SVS ČR“) již delší dobu zaznamenává podněty vztahující se k rozborům zimní měli podle Metodiky kontroly zdraví zvířat a nařízené vakcinace. Na základě této skutečnosti ministr zemědělství ve spolupráci se SVS ČR svolává dne 20. května 2024 jednání k tomuto závažnému tématu, jehož význam a dopad na současný zdravotní stav včelstev v České republice bude předmětem jednání. 

Výše uvedené jednání navazuje na jednání z roku 2019, které bylo svoláno ministerstvem pod názvem „Rozvoj a směřování včelařství v České republice v příštích letech“, kde byla také diskutována problematika zdravotního stavu včelstev na území České republiky.

Seznam pozvaných subjektů na jednání byl sestaven Sekcí lesního hospodářství ministerstva, a to podle seznamu včelařských spolků a odborných institucí, které se zúčastnily zmíněného předcházejícího jednání v roce 2019. Navíc byly pozvány některé odborné vědecké instituce, které mají dlouhodobé vědecké zkušenosti v oblasti varroázy.

 

 

Dotaz:
Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Tímto žádám o informaci, zda byl Ministerstvem zemědělství v uplynulých dvaceti letech vyplacen ušlý zisk jakémukoli subjektu, který o ušlý zisk Ministerstvo zemědělství žádal či se o ušlý zisk soudil v souvislosti s ustanovením § 76 odst. 7 až 11 zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Dále žádám o informaci, kolik žádostí či sporů o ušlý zisk za uplynulých dvacet let bylo vůči Ministerstvu zemědělství uplatňováno a v kolika případech byl ušlý zisk skutečně vyplacen dle zákona č. 326/2004 Sb. Žádám o doložení všech případů, kdy byl ušlý zisk vyplacen, judikáty v anonymizovaném vydání a / nebo poskytnutí či označení konkrétních soudních či správních rozhodnutí, kterými bylo vyhověno žádosti o náhradu ušlého zisku v souladu s první a druhou větou této žádosti tak, abych se o obsahem těchto  rozhodnutí mohl seznámit.

 

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství obdrželo dne 24. dubna 2024 Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), kterou žádáte informace o subjektech, kterým byl vyplacen v uplynulých dvaceti letech ušlý zisk v souvislosti s ustanovením § 76 odst. 7 až 11 zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rostlinolékařské péči“).

Dovoluji si Vás informovat o skutečnosti, že aktuální znění zákona o rostlinolékařské péči ani dřívější znění zákona neobsahovaly pojem „ušlý zisk“, nýbrž v tomto právním předpise byl historicky používán pojem „majetková újma“. Za Vámi zmiňovaný pojem „ušlý zisk“ by tak mohl být aktuálně považován pojem „ztráta“, uvedený v § 76 odst. 6, 8 až 10 zákona
o rostlinolékařské péči. Z Vaší žádosti tedy není zcela zřejmé, zda požadujete informace o náhradě ztrát či náhradě nákladů a ztrát. Podle § 76 odst. 6 zákona o rostlinolékařské péči se osobě dotčené mimořádným rostlinolékařským opatřením uvedeným v odstavci 1 písm. b), c), d) tohoto zákona poskytne na její písemnou žádost náhrada nákladů a ztrát, které jí vznikly v důsledku provedení těchto opatření.

I přes neurčitý obsah Vaší žádosti v příloze zasílám anonymizované informace o kompenzaci splněných mimořádných rostlinolékařských opatření od roku 2015.

S ohledem na administraci žádostí ucelenými informacemi disponuje Ústřední kontrolní a zkušební ústavu zemědělský (dále jen „ÚKZUZ“), proto Vám doporučuji se s žádostí o informace obrátit na ÚKZUZ, Hroznová 2, 603 00 Brno, který je samostatným povinným subjektem podle § 2 odst. 1 informačního zákona.

(Příloha: dle textu)

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.